Gå til innhold

Hvordan er hverdagen med en voksen hund?


Redbull

Anbefalte innlegg

Valpen vår sover mye, er enkel og grei å ha med å gjøre. Dagene er ganske behagelige nå, og jeg gleder meg stort til å kunne gå lange turer med det lille vidunderet mitt! :) spørsmålet mitt er: forblir hunder så rolige? Jeg rekner ikke med at de sover like mye, men ser jo stadig vekk voksne hunder som ligger å slapper av. Så, kommer det til å forbli sånn som dette?

Slapper hunden din av når han har fått sine daglige turer, eller er den "på" hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badeand1

Hunden til kjæresten min er vel snart to år nå og hu er ganske rolig. =)utenom når det kommer besøk da, men det er bare med en gang. Hu roer seg veldig fort. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert en del an på rasen, men de familien min har hatt (gjeterhunder) har vært rolige og bedagelige når de var inne og slappa av. De fikk veldig mye turer, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på rasen. Vi har en veldig aktiv rase, hun var ekstremt turbo fra 0-1 år, nå er hun halvannet og roet seg stort. Hverdagen er omtrent sånn: Min samboer lufter henne i åttetiden på morgenen, jeg lufter henne når jeg kommer hjem ca tre. Så lager vi litt mat, kanskje trener vi litt triks og herjer litt mer henne, på ettermiddagen reiser vi på agility eller går en tur (minst 1 time), før vi kommer hjem. Da er hun sliten, slepper av mesteparten av kvelden eller står litt i hagen, før vi legger oss utpå kvelden. Da legger voffen seg også - og sover til åtte igjen på morgenen. vel og merke de dagene jeg jobber. Ofte er jeg hjemme, siden jeg studerer. Men hendelsesforløpet er faktisk omtrent det samme da og. Hun sover stort sett fra morgenen og til minst 14-15. :) Nyt valpetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hunden hjemme er egentlig grei å ha med å gjøre. I periodene han er hjemme, så får han tre turer om dagen (ca 45-60 min om morgenen, 1t+ midt på dagen, og 30-60 min på kvelden). Ellers ligger han mye ute og sover og titter, eller ligger inne og koser seg. Av og til vil han leke litt inne, men det går som oftest raskt over. Og så vil han ha gjerne ha kos, selvsagt. ;)

Dette er en gjeterhundblanding på ca. 7 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

I motsetning til valpen din så sov hunden vår nesten aldri. Hun sov aldri mer enn nødvendig og var absolutt en ADHD-valp! Full fart heletiden, og fant på faenskap og tull til alle tider bortsett fra på natten. Hun vokste opp til å bli en svært rolig, stille, men engasjert hund. Det vil si at hun sover rolig om dagen, går ivrig på tur om ettermiddagen, spiser litt, sover litt mer og vil gjerne bedrive med hodetrening om kvelden ;) Og slik er hverdagene våre. Helt fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til valpen din så sov hunden vår nesten aldri. Hun sov aldri mer enn nødvendig og var absolutt en ADHD-valp! Full fart heletiden, og fant på faenskap og tull til alle tider bortsett fra på natten. Hun vokste opp til å bli en svært rolig, stille, men engasjert hund. Det vil si at hun sover rolig om dagen, går ivrig på tur om ettermiddagen, spiser litt, sover litt mer og vil gjerne bedrive med hodetrening om kvelden ;) Og slik er hverdagene våre. Helt fantastiske.

Det var ett sjansespill å ta fra vår side, da vi har en baby på 6 mnd også. Vi leita lenge etter den "perfekte" kvalpen, skulle helst være rolig, renslig og sove natta igjennom. Enn så lenge (!!) ser det ut som om vi har skutt gullfuglen.

Uansett betryggende å høre at deres roa seg veldig da! :)

Nå er det vell igrunn opp til oss å forme godklumpen vår slik vi vil ha han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det var ett sjansespill å ta fra vår side, da vi har en baby på 6 mnd også. Vi leita lenge etter den "perfekte" kvalpen, skulle helst være rolig, renslig og sove natta igjennom. Enn så lenge (!!) ser det ut som om vi har skutt gullfuglen.

Uansett betryggende å høre at deres roa seg veldig da! :)

Nå er det vell igrunn opp til oss å forme godklumpen vår slik vi vil ha han :)

Hva om valpen deres ikke var sånn da? Hadde dere bare gitt den til noen andre da? og fortsatt "sjansespillet" deres til dere hadde finni riktig hund?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Hvor rolig hunden blir som voksen komme også mye an på rasen og om hunden får tilstrekkelig stimulering både fysisk og mentalt. Så jeg spør, hva slags rase er hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundene pleier nå å være roligere i voksen alder enn i valpetiden. Den sover ikk elike mye eller like tungt. Men slapper av. min hund får til vanlig ca 60min morning, 60 min +/- etter middag, 20min kveld. Men det varierer selvsagt. Har ikke noe slaviske greier. I fint vær er vi gjerne ute lengre, samme med snø. Hunden min HATER regn, da klarer jeg å henne ut i maks 20 min :fnise: Skal hun være lenge alene hjemme blir det ekstra lang tur først, ikke alene hjemme = mindre morgentur.

Stakkar vesla mi er ikke fornøyd for tiden:( leser til konte eksamen og i denne perioden blir det litt mindre tur:( men snart ferdig, og da skal vi til prekestolen:) :hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om valpen deres ikke var sånn da? Hadde dere bare gitt den til noen andre da? og fortsatt "sjansespillet" deres til dere hadde finni riktig hund?

Ja så klart.... Hadde vel kjøpt 10-15 hunder da, til vi ble lei eller fant den rette.....

Jøssøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor rolig hunden blir som voksen komme også mye an på rasen og om hunden får tilstrekkelig stimulering både fysisk og mentalt. Så jeg spør, hva slags rase er hunden?

Golden retriever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Den hunden jeg har nå, lå bare og sov og var veldig rolig - helt til hun kom i "tenårene" Da måtte jeg virkelig jobbe hardt med henne, for da var hun helt propell dagen lang og skulle teste ALLE grenser.

Nå, takket väre den jobben jeg har lagt ned på henne, så er hun ganske rolig. Det tok ca 1 år med mye jobb.

Hun stresser mye når det kommer folk på besök, mennår det bare er oss så er hun veldig rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden jeg har nå, lå bare og sov og var veldig rolig - helt til hun kom i "tenårene" Da måtte jeg virkelig jobbe hardt med henne, for da var hun helt propell dagen lang og skulle teste ALLE grenser.

Nå, takket väre den jobben jeg har lagt ned på henne, så er hun ganske rolig. Det tok ca 1 år med mye jobb.

Hun stresser mye når det kommer folk på besök, mennår det bare er oss så er hun veldig rolig.

Rekner med han blir en livlig tenåring han her også ;) så vi er nøye med oppdragelsen hans allerede nå. Han har blant annet sluttet å bjeffe, biter ikke på folk og går ikke opp i sofaen lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Rekner med han blir en livlig tenåring han her også ;) så vi er nøye med oppdragelsen hans allerede nå. Han har blant annet sluttet å bjeffe, biter ikke på folk og går ikke opp i sofaen lenger :)

Ja, det er viktig å ha klare regler fra starten av, men uansett hvor mye man jobber med hunden fra den er liten, så kan tenårene likevel bli et helvete på jord :fnise:

Da gjelder det jo bare å være sta som et esel og holde ut til hunden er over den tiden :)

Jeg har hatt hunder som ikke biter, som ikke går i sofaen, som går pent i bånd osv osv, men som snur opp/ned på alt igjen når tenårshormonene setter igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rolig hunden blir som voksen komme også mye an på rasen og om hunden får tilstrekkelig stimulering både fysisk og mentalt.

har du noen tips til mental trening? Holder på å lære han div komandoer nå da, det holder kanskje i begynnelsen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å ha klare regler fra starten av, men uansett hvor mye man jobber med hunden fra den er liten, så kan tenårene likevel bli et helvete på jord :fnise:

Da gjelder det jo bare å være sta som et esel og holde ut til hunden er over den tiden :)

Jeg har hatt hunder som ikke biter, som ikke går i sofaen, som går pent i bånd osv osv, men som snur opp/ned på alt igjen når tenårshormonene setter igang.

Ja, jeg rekner ikke med at han forblir en liten engel :) heldigvis er jeg veldig sta og nøye på ting, så han skal ikke få kjøre over meg uansett hvor stor og sterk han blir! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Om hunden er yngre enn 4-5 måneder, så holder det i massevis å bare lære den å ikke bite, kanskje sitte og ligge kommandoer - men ikke noe den skal kunne gjøre perfekt, lære å gå i bånd.

slike ting er mer enn nok for en liten valp.

Når hunden bikker over mot 5 måneder og eldre, så kan du begynne å stille litt krav til kommandoer osv. Da kan man også gå lengre turer, lære den søk eller lignende osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...