Gå til innhold

Dårlig samvitighet for og være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva som er for alvorlige sykdommer til å gå på jobb, avhenger natiurligvis av hvor du jobber.

Det er sant, og der er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjelden borte fra jobb. Men når jeg er hjemme, så er jeg så dårlig at jeg ikke greier å jobbe, og det visste jeg som regel ikke dagen før. Jeg går likevel ikke til legen, når jeg vet at det går over av seg selv. Da er det bedre å ligge i sengen og bli frisk.

Men jeg skal huske å si fra en uke i forveien neste gang jeg blir syk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg må innrømme at jeg har store kvaler med å være hjemme fra jobb nå. Greit nok de dagene jeg er så dårlig at jeg ikke kommer ut av senga, men ellers har jeg så mye å gjøre at jeg kommer helt håpløst på hælene dersom jeg er syk. Bedre å være på jobb og i det minste få gjennomført noe, enn å ligge hjemme og ikke få gjort noe som helst.. Selv om det ikke alltid er så lurt :P Tenker også på elevene, sjelden man får vikar på kort varsel, og da mister de en av de altfor få timene de har i faget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et kink i ryggen for noen uker siden. Klarte ikke gå (selv om det er bra for ryggen). Etter ca. 3 dager begynte det å bedre seg, men da fikk jeg influensa, noe som tydligvis går for fult nå. I tillegg har jeg sagt at jeg har mageproblemer og har igrunn nok med det (jeg har så vondt at jeg må ringe legevakt eller sykebil).

Læreren min vet om mageproblemene mine, men tar meg overhodet ikke seriøst (selv med legeerklæring). Jeg sendte mld. som jeg skulle alle dagene, og forklarte hva som var årsaken til at jeg var borte fra skolen.

Ja, hun fikk meg til å føle meg helt dritt fordi jeg var syk. Ser på meg og sier "du har vært borte så og så lenge, MEN DET ER DITT VALG" og så komme med et ondt smil.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men jeg gidder ikke bruke opp en egenmeldingsperiode bare fordi du eller Neon lights ikke driver arbeidsplassen skikkelig. At dere gambler på kronisk underbemanning for å tjene ekstra penger får være deres problem. Regelen er at egenmelding må gis første fraværsdag, enkelt og greit.

Ta deg en bolle! Hva vet du om hvordan jeg driver min arbeidsplass og hvilke regler jeg har å forholde meg til? Jeg holder meg til de bemanningskrav som finnes, og de er faktisk generøse. Jeg kan ikke planlegge inn overbemanning hver eneste dag i tilfelle noen melder seg på morgenen og dropper ut.

For ærlige og ansvarsfulle folk som bruker egenmeldingsdagene til det de er ment til, nemlig sykdom, er det ikke noe problem å gå til legen om de skulle bli syke når egenmeldingsdagene er brukt opp. Hos meg er dessuten slik at hvis det viser seg at man kan arbeide likevel, kan man kontakte meg og sjekke om jeg har fått tak i vikar eller ikke. Hvis jeg har fått tak i vikar, gjør jeg gjerne om på vaktlistene slik at verken vakt eller egenmeldingsdag går tapt.

Jammen glad du ikke jobber sammen med meg! Har vært borti folk med slike holdninger før, og det er gjerne de som sjekker hvor mange egenmeldingsdager de har igjen for å passe på at de bruker dem opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig.

Er det noe mer saklig å si at det er dumt å si fra samme morgen at man er syk? Det er jo ikke sikkert at man er syk før natten/morgenen. Skal man ringe sjefen midt på natten da? Nei, da må man nesten si fra om fraværet FØR man blir syk. Noe som er en smule vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man syk, så er man syk. Jeg synes ikke man skal tvinge seg selv på jobb hvis man har feber og det hele. Ikke noe særlig å være den som smitter andre på jobben, Er man så syk at man ikke klarer å komme seg ut av sengen en gang, så skal man ikke ha dårlig sannvittighet for å være hjemme fra jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ærlige og ansvarsfulle folk som bruker egenmeldingsdagene til det de er ment til, nemlig sykdom, er det ikke noe problem å gå til legen om de skulle bli syke når egenmeldingsdagene er brukt opp.

Jo, det er ganske vanskelig og stressende for de fleste å skulle oppsøke lege fordi de ikke klarer å gå på jobb en morgen. I tillegg belaster det helsevesenet helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er syk (og hjemme), så er det pes å gå til legen (man er tross alt syk). Men så har jeg heldigvis mange egenmeldingsdager å ta fra (24 stk i året) og før når jeg hadde kun 4 ganger så hadde jeg alltid noen til overs uansett, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt å ringe samme dag og si at du er blitt syk. Spesielt hvis det er lite folk og vanskelig å få tak i erstatter. Det handler om å ha litt lojalitetsfølelse for jobben din. Og jobber du bare noen dager i uka skal du vel være ganske syk for at du ikke kan jobbe. Du kan ta smertestillende, febernedsettende osv og så kan du bruke fridagen din på å komme deg på. Mener jeg.

Med mindre du er skikkelig, skikkelig syk mener jeg, men da ordner du deg vel en sykemelding.

Skal du egenmelde deg skal du ringe minst 1 time før vakten starter samme dagen du skulle jobbet. Det er fordi egenmeldingen gjelder fra den dagen du ringer/sier ifra. Det er en grunn til at en har egenmeldinger, det er fordi om en er syk med feber og bare trenger ro så er det bortkastet å gå til fastlegen(slitsomt å gå til legen når du er slapp) og betale for at en lege skal si det du allerede vet; Gå hjem og hvil! Såfremnt du har egenmeldingsdager til gode, så skal en bruke dem med god samvittighet; OM en er syk vel og merke.

Vet mange utnytter dette systemet til ekstra fridager, men ved å være irritert og vanskelig mot vedkommende som er syk er bare dumt. De blir ikke friskere og kommer på jobb selv om en blir sur og grinete. Det er nok at de er syke om de ikke skal ha dårlig samvittighet i tillegg.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du egenmelde deg skal du ringe minst 1 time før vakten starter samme dagen du skulle jobbet. Det er fordi egenmeldingen gjelder fra den dagen du ringer/sier ifra. Det er en grunn til at en har egenmeldinger, det er fordi om en er syk med feber og bare trenger ro så er det bortkastet å gå til fastlegen(slitsomt å gå til legen når du er slapp) og betale for at en lege skal si det du allerede vet; Gå hjem og hvil! Såfremnt du har egenmeldingsdager til gode, så skal en bruke dem med god samvittighet; OM en er syk vel og merke.

Vet mange utnytter dette systemet til ekstra fridager, men ved å være irritert og vanskelig mot vedkommende som er syk er bare dumt. De blir ikke friskere og kommer på jobb selv om en blir sur og grinete. Det er nok at de er syke om de ikke skal ha dårlig samvittighet i tillegg.

Jeg er helt enig, og det er ufattelig å være vitne til at det finnes så mange ledere som ikke engang har basiskunnskap om hvilke lover og regler som gjelder for sine ansatte i forhold til sykdom.

Det er helt greit å si fra at man gjerne ønsker beskjed så tidlig som mulig, kanskje også kvelden før hvis man allerede da vet at man er kraftig syk, men som du sier så gjør man det ikke bedre vet å vise irritasjon eller kjefte på den ansatte når vedkommende ringer samme dag innen fristen. Lederen har i slike tilfeller null h*n skulle ha sagt, og bør vurdere et kurs i Norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...