Gå til innhold

Dårlig samvitighet for og være syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For to dager siden ringte jeg og sa jeg var syk og ikke kunne komme på jobb denne dagen. Ettersom jeg er deltidsmedarbeider jobber jeg bare noen vakter innimellom. Denne dagen jeg ble syk skulle jeg ha jobbet. De hørtes veldig iriterte ut når jeg sa det, har de grunn til det ? Jeg vet at det er lite folk pg mye sykdom fortiden, men jeg skal da ikke ha dårlig samvitighet for at jeg ble syk ?

Noen som har erfaringer her ? Kvier meg nesten for og ringe neste gang jeg blir syk hvis det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte sånn på steder det er skiftjobbing, for da må de finne en som kan jobbe i stedet for deg evt. jobbe selv. Men er du syk, så er du syk, det er jo ikke noe du får gjort noe med. Er litt sånn på jobben her og, og jeg får litt dårlig samvittighet. Men er man syk så er man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du føler det. Jeg er sjukemeldt i noen uker nå, og har skikkelig dårlig samvittighet, men det er jo ikke noe man får gjort noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra deres side har de sikkert «grunn» til å være irritert. Jeg regner med at du også sikkert ville synes slikt var irriterende hvis du var i en lignende og kanskje stressende stilling. Ikke særlig profesjonelt, men de er vel bare mennesker de også. Jeg ville bare akseptert at slik er det, uten at det betyr at du skal ha dårlig samvittighet. Jeg ville ikke tenkt noe mer over det eller overanalysert det.

Litt avhengig av miljøet ville jeg dog kanskje neste gang jeg møtte dem og sa hei samtidig ha «beklaget» for at jeg ikke kunne komme og om det skapte problemer for andre, men at jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å komme. Slikt har jeg gjort flere ganger selv om jeg ikke egentlig mener det eller har noen dårlig samvittighet. Det er bare overfladisk prat, men slikt hjelper ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Er man syk, så er man syk. Det er ikke noe man kan gjøre med det.

Men jeg skjønner også at det kan være stressende når en person som skal jobbe den og den dagen plutselig blir syk. Da må man finne noen andre som kan jobbe for deg og det er ikke alltid like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke later som om du er syk, så skal du selvsagt ikke ha dårlig samvittighet. Jeg går utifra at du hadde gått på jobb om du hadde kunnet. At de høres irritert ut, var sikkert ikke meningen at du skulle høre. Konsentrer deg om å bli frisk, og trøst deg med at de setter pris på arbeidet du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Det er drøyt å ringe samme dag og si at du er blitt syk. Spesielt hvis det er lite folk og vanskelig å få tak i erstatter. Det handler om å ha litt lojalitetsfølelse for jobben din. Og jobber du bare noen dager i uka skal du vel være ganske syk for at du ikke kan jobbe. Du kan ta smertestillende, febernedsettende osv og så kan du bruke fridagen din på å komme deg på. Mener jeg.

Med mindre du er skikkelig, skikkelig syk mener jeg, men da ordner du deg vel en sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt å ringe samme dag og si at du er blitt syk. Spesielt hvis det er lite folk og vanskelig å få tak i erstatter. Det handler om å ha litt lojalitetsfølelse for jobben din. Og jobber du bare noen dager i uka skal du vel være ganske syk for at du ikke kan jobbe. Du kan ta smertestillende, febernedsettende osv og så kan du bruke fridagen din på å komme deg på. Mener jeg.

Med mindre du er skikkelig, skikkelig syk mener jeg, men da ordner du deg vel en sykemelding.

Jeg kan forstå tankegangen, men det er likevel prinsipielt galt å gi noen skyldfølelse for å være syk. Trøbbelet med å få tak i folk til å jobbe istedenfor er jo like stort enten personen "bare" er forkjølet eller er "skikkelig, skikkelig syk".

Jeg har ringt et par ganger på morgenen og fått surhet tilbake. Grunnen til at jeg ikke ringte før, var at jeg hadde håp om å bli bedre og ville se det an. Det var aldri noen kommunikasjon fra arbeidsgiver om at de ville ha beskjed så tidlig som mulig, og jeg følte meg mobbet vekk.

Nå som jeg er arbeidsgiver selv, gir jeg beskjed til mine medarbeidere at de må si fra så tidlig som mulig hvis de tror at de ikke kan jobbe. Dette for at vi skal kunne finne vikar tidsnok, og for å unngå stress for de som er på samme vakt. Det er bedre å si fra for tidlig og heller ha en dag fri passelig god form enn at jeg selv, kunder og kolleger gjennomgår et halvt helvete.

Det er regler om egenmelding og sykmelding i dette landet. De synes jeg du burde respektere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt å ringe samme dag og si at du er blitt syk. Spesielt hvis det er lite folk og vanskelig å få tak i erstatter. Det handler om å ha litt lojalitetsfølelse for jobben din. Og jobber du bare noen dager i uka skal du vel være ganske syk for at du ikke kan jobbe. Du kan ta smertestillende, febernedsettende osv og så kan du bruke fridagen din på å komme deg på. Mener jeg.

Med mindre du er skikkelig, skikkelig syk mener jeg, men da ordner du deg vel en sykemelding.

Det er gjerne vanskelig å vite dagen at man skal bli syk i nær fremtid da!! TS er ikke synsk, og kan heller ikke planlegge hvilke dager hun skal bli syk på. Og syk er ikke automatisk bittelitt hodepine eller snufsing, som kan kureres med en liten pille.

TS sier heller ikke noe om hvor hun jobber. Er det f.eks sykehjem eller sykehus SKAL det være liten terskel for å være hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er drøyt å ringe samme dag og si at du er blitt syk. Spesielt hvis det er lite folk og vanskelig å få tak i erstatter. Det handler om å ha litt lojalitetsfølelse for jobben din. Og jobber du bare noen dager i uka skal du vel være ganske syk for at du ikke kan jobbe. Du kan ta smertestillende, febernedsettende osv og så kan du bruke fridagen din på å komme deg på. Mener jeg.

Med mindre du er skikkelig, skikkelig syk mener jeg, men da ordner du deg vel en sykemelding.

Nå er det faktisk slik at man kan bli brått syk. Og at det bare er å ta et par febernedsettende å komme seg på jobb vil jo avhenge veldig av hvor man jobber. I jobben jeg hadde under studietiden måtte man absolutt ikke komme på jobb med feber o.l. Da det kunne være livsfarlig å smitte enkelte av brukerne der selv med "harmløse" sykdommer.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regler om egenmelding og sykmelding i dette landet. De synes jeg du burde respektere.

Unnskyld meg, men jeg gidder ikke bruke opp en egenmeldingsperiode bare fordi du eller Neon lights ikke driver arbeidsplassen skikkelig. At dere gambler på kronisk underbemanning for å tjene ekstra penger får være deres problem. Regelen er at egenmelding må gis første fraværsdag, enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange arbeidssteder hvor kronisk underbemanning (for å spare penger) og null midler til vikarer gjør det ganske lett å bli syk på grunn av ekstra stress og belastning. I sånne tilfeller har jeg ingen dårlig samvittighet å være hjemme når jeg får 39 grader feber, magesmerter og kaster opp. Ja, det blir verre for de som er igjen, men når man ikke er i stand til å jobbe, blir man hjemme.

Hvis arbeidsgiveren ikke bryr seg om arbeidsmiljøet og belastningen de få som jobber har, da er det hans(hennes) ansvar at sykefraværet øker. Vi er mennesker, ikke roboter.

Her snakker jeg om sykehjem, barnehager, sykehus og andre steder hvor belastningen er stor og bemanningen er ikke nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men jeg gidder ikke bruke opp en egenmeldingsperiode bare fordi du eller Neon lights ikke driver arbeidsplassen skikkelig. At dere gambler på kronisk underbemanning for å tjene ekstra penger får være deres problem. Regelen er at egenmelding må gis første fraværsdag, enkelt og greit.

Er du TS? Skal du være borte fra jobb, så må du naturligvis bruke egenmld eller sykemelding. Det handler ikke om å gamble med på kronisk underbemanning, men selv om man har folk å ringe til, er det ikke noe særlig å ringe en time før vakten starter.

Jeg er arbeidsgiver, og har lite problem med at folk ikke kommer på jobb. Det er ingen hos oss som ikke tør å ringe seg syk hvis de virkelig er syke, men jeg er helt klar på at å si fra noen timer før man skal på jobb at man har blitt syk, det er ikke greit. Blir du så akutt syk så hører du hjemme på legevakta. Og DA respekterer jeg naturligvis det.

Nå er jeg arbeidsgiver på en plass hvor man kun er en person på jobb stort sett, så fravær kan bli ganske kritisk. Heldigvis har vi verdens beste arbeidsmiljø, hvor alle stiller opp for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne vanskelig å vite dagen at man skal bli syk i nær fremtid da!! TS er ikke synsk, og kan heller ikke planlegge hvilke dager hun skal bli syk på. Og syk er ikke automatisk bittelitt hodepine eller snufsing, som kan kureres med en liten pille.

TS sier heller ikke noe om hvor hun jobber. Er det f.eks sykehjem eller sykehus SKAL det være liten terskel for å være hjemme.

Jeg sier NATURLIGVIS ikke at man skal dra på jobb med alvorlige sykdommer, men i og med at TS lurte på om hun skulle ha dårlig samvittighet for å ringe seg inn syk, så antar jeg at det var snakk om å være småsyk. Ingen har jo dårlig samvittighet for å være borte om det er helt komplett umulig å dra på jobb.

Jeg sier heller ikke at hun skal planlegge når hun skal bli syk, men det skal mye til for at du merker det noen timer før jobb. Stort sett merker man symptomer på kvelden elelr natten, og da bruker mine ansatte å gi meg beskjed så jeg kan begynne å orientere meg om en løsning, samt at jeg da forventer at de står opp tidlig for å vurdere om tilstanden har forbedret seg, og oppdaterer meg om det. Dette er det INGEN av mine ansatte som noengang har sett på som urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du TS?

Nei.

Jeg er arbeidsgiver, og har lite problem med at folk ikke kommer på jobb. Det er ingen hos oss som ikke tør å ringe seg syk hvis de virkelig er syke, men jeg er helt klar på at å si fra noen timer før man skal på jobb at man har blitt syk, det er ikke greit.

Du har vel strengt talt overhodet ikke noe du skulle ha sagt. Det vil jo selvfølgelig forsure arbeidsmiljøet at folk ikke føyer seg, men det er ingen som har noen som helst plikt til å informere deg om at de kanskje tror de kommer til å være for dårlig til å komme i morgen. Faktisk har man ikke en gang noen plikt til å si i fra «noen timer før», selv om jeg vil regne det som uforskammet å ikke si ifra før arbeidstiden starter med mindre man ligger på sykehus i koma.

Blir du så akutt syk så hører du hjemme på legevakta. Og DA respekterer jeg naturligvis det.

Bare tull. De fleste tilfeller der man føler seg for dårlig til å jobbe på morgenen har overhodet ingenting å gjøre på legevakten.

Nå er jeg arbeidsgiver på en plass hvor man kun er en person på jobb stort sett, så fravær kan bli ganske kritisk.

Klart, men det er en svikt fra din side, ikke noe annet. I veldig små bedrifter er det klart at man må se på det litt som en familie, men det er grenser for hvor mye man skal føye seg og la arbeidet styre liv og helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier NATURLIGVIS ikke at man skal dra på jobb med alvorlige sykdommer, men i og med at TS lurte på om hun skulle ha dårlig samvittighet for å ringe seg inn syk, så antar jeg at det var snakk om å være småsyk. Ingen har jo dårlig samvittighet for å være borte om det er helt komplett umulig å dra på jobb.

Jeg sier heller ikke at hun skal planlegge når hun skal bli syk, men det skal mye til for at du merker det noen timer før jobb. Stort sett merker man symptomer på kvelden elelr natten, og da bruker mine ansatte å gi meg beskjed så jeg kan begynne å orientere meg om en løsning, samt at jeg da forventer at de står opp tidlig for å vurdere om tilstanden har forbedret seg, og oppdaterer meg om det. Dette er det INGEN av mine ansatte som noengang har sett på som urimelig.

Når jeg har migrene våkner jeg opp med det, det er veldig vanlig andre gjør og. Og mange drar på jobb ikke lenge etter man har våknet.

Og som sagt, noen ganger må man bli hjemme selv om det ikke er "alvorlige sykdommer" som du sier. Jeg kan ikke gå på jobb når jeg er forkjøla, selv om jeg har lyst. Og TS sa jo hun fikk dårlig samvittighet pga. reaksjonen hun fikk, ikke på grunn av graden av alvorlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du har vel strengt talt overhodet ikke noe du skulle ha sagt. Det vil jo selvfølgelig forsure arbeidsmiljøet at folk ikke føyer seg, men det er ingen som har noen som helst plikt til å informere deg om at de kanskje tror de kommer til å være for dårlig til å komme i morgen. Faktisk har man ikke en gang noen plikt til å si i fra «noen timer før», selv om jeg vil regne det som uforskammet å ikke si ifra før arbeidstiden starter med mindre man ligger på sykehus i koma.

Bare tull. De fleste tilfeller der man føler seg for dårlig til å jobbe på morgenen har overhodet ingenting å gjøre på legevakten.

Klart, men det er en svikt fra din side, ikke noe annet. I veldig små bedrifter er det klart at man må se på det litt som en familie, men det er grenser for hvor mye man skal føye seg og la arbeidet styre liv og helse.

Hva er en svikt fra min side? At man kun er en person på jobb? Det vet du vel overhodet ikke noe om. Hadde vi vært flere på jobb så hadde det kanskje ikke vært noen arbeidsplass igjen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier NATURLIGVIS ikke at man skal dra på jobb med alvorlige sykdommer, men i og med at TS lurte på om hun skulle ha dårlig samvittighet for å ringe seg inn syk, så antar jeg at det var snakk om å være småsyk. Ingen har jo dårlig samvittighet for å være borte om det er helt komplett umulig å dra på jobb.

Jeg sier heller ikke at hun skal planlegge når hun skal bli syk, men det skal mye til for at du merker det noen timer før jobb. Stort sett merker man symptomer på kvelden elelr natten, og da bruker mine ansatte å gi meg beskjed så jeg kan begynne å orientere meg om en løsning, samt at jeg da forventer at de står opp tidlig for å vurdere om tilstanden har forbedret seg, og oppdaterer meg om det. Dette er det INGEN av mine ansatte som noengang har sett på som urimelig.

Du har en ganske håpløs holdning til det å være syk. Jo, det er faktisk mulig å ikke vite på kvelden før at man får feber dagen etter. For eksempel har jeg iblant (de få gangene jeg faktisk har vært syk) bare hatt lett forkjølelse sent på kvelden før, som tilsynelatende ikke kommer til å utvikle seg til noe mer, for deretter å våkne til influensaliknende tilstand. Om du da hadde reagert med misnøye og sinne som min arbeidsgiver, så kan jeg garantere deg at det hadde blitt møte med tillitsvalgt der og da.

Det er du selv som setter deg i en sårbar posisjon med tanke på dårlig bemanning, og da får du også ta konsekvensen selv, som andre her påpeker. Du er arbeidsgiver, da er det også ditt ansvar å sørge for at man er så lite sårbar som mulig i forhold til sykdom og annet uforutsigbart fravær. Hvis man ikke kan det, så bør man heller ikke ha personalansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...