Gå til innhold

Redd!


LindaM

Anbefalte innlegg

Jeg er 5 uker på vei. Er veldig engstelig her jeg sitter, og oppgitt over meg selv! Jeg var så sulten etter kveldsvakta i går, så jeg stoppet innom en bensinstasjon og kjøpte en calzone med ost og skinke.

Jeg synes den smakte litt rart, men spiste litt til før jeg skjønte at her måtte det være noe som var surt! Trodde først det var tomatsausen som var litt syrlig. Fikk i meg kankskje 1/3 av hele calzonen.

Jeg endte opp med å stikke fingeren i halsen, og fikk opp mye, men ikke alt.

Og nå er jeg redd for listeria :(

Jeg er jo så flink med alt, men akkurat i dette øyeblikket tenkte jeg ikke på dette med skinke osv. Angrer masse, men får ikke gjort stort mer enn å vente.. Jeg føler meg ikke syk i dag, men vet at jeg ikke trenger å merke noe.

Det eneste jeg trøster meg med er at den ble varmet opp, og var rykende varm når jeg fikk den. Vet selvsagt ikke hvor mange grader.

Vet noen av dere om listeriasmitte kan sees på tidlig ul? Hadde tenkt å dra å se hjerteslag om 2-3 uker. Vil det oppdages da, eller er det kun via blodprøver?

Håper noen kan hjelpe. Og ja, jeg vet jeg har vært litt uansvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke du som er uansvarlig, men bensinstasjonen som ikke har kontroll på matvarene de selger.

Jeg vil råde deg til å kontakte legen din med de spørsmålene du måtte ha om egen og barnets helse, mulighet for testing osv.

I tillegg vil jeg anbefale deg å ringe mattilsynet for å tipse om dårlig mat på denne bensinstasjonen. Mattilsynet vil også kunne si noe om hvor stor sjansen er for at det er nettopp listeria i maten du har spist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som er uansvarlig, men bensinstasjonen som ikke har kontroll på matvarene de selger.

Jeg vil råde deg til å kontakte legen din med de spørsmålene du måtte ha om egen og barnets helse, mulighet for testing osv.

I tillegg vil jeg anbefale deg å ringe mattilsynet for å tipse om dårlig mat på denne bensinstasjonen. Mattilsynet vil også kunne si noe om hvor stor sjansen er for at det er nettopp listeria i maten du har spist.

Takk for råd. Jeg føler at jeg burde ha skjønt det ved første bit, og ikke svelget noe av det. Er så typisk meg å være litt for godtroende innimellom.

Jeg får ringe mattilsynet og spørre. Blir stressa av dette, og det er jo ikke akkurat bra det heller!

Forhåpentligvis er sjansen liten, men den er jo der, og det er nok til å gjøre meg bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men dette blir for meg helt hysterisk.

Håper du får snakket med noen fornuftige som klarer å roe deg ned.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men dette blir for meg helt hysterisk.

Håper du får snakket med noen fornuftige som klarer å roe deg ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe tuller du? Har dere gravide virkelig blitt så hysterisk som dette? Holder på å svime av pga du har spist litt av en calzone du TROR ikke er helt god? Vel...So what? Tror du mødrene våre brydde seg så mye om hva de spiste? Og mødrene dems igjen? Vi er da friske vi? :skratte: Dette er helt hysterisk. Jeg kommer ikke til å la være å spise noe mens jeg er gravid. Jeg skal kun holde meg unna røyk og alkohol. Rå mat liker jeg ikke uansett.

Slapp av kvinne!!!

Endret av nicola
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, dere må gjerne synes jeg er hysterisk. Dere om det :)

Synes ikke det er noe negativt i å være ekstra forsiktig. Men vi er jo forskjellige!

Nå ba jeg forresten om råd, og ikke om meninger hvorvidt jeg er hysterisk eller ei.

Jeg VET nemlig at jeg ikke er hysterisk.

Har forresten snakket med en kjempe koselig dame på mattilsynet som har peiling på dette, og hun kom med gode forklaringer på hva som er skummelt/trygt.

Takk til Spinell for godt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tuller du? Har dere gravide virkelig blitt så hysterisk som dette? Holder på å svime av pga du har spist litt av en calzone du TROR ikke er helt god? Vel...So what? Tror du mødrene våre brydde seg så mye om hva de spiste? Og mødrene dems igjen? Vi er da friske vi? :skratte: Dette er helt hysterisk. Jeg kommer ikke til å la være å spise noe mens jeg er gravid. Jeg skal kun holde meg unna røyk og alkohol. Rå mat liker jeg ikke uansett.

Slapp av kvinne!!!

Altså, jeg synes også kanskje TS er litt vel engstelig, men når man er gravid så vil man beskytte den lille spiren sin for alt det er verdt! Og å bruke argumentet at "min mor og bestemor brydde seg ikke..." det blir for dumt på mange plan. De ville nok gjort det samme som oss hadde de visst OG så må vi også tenke på at sjansen for fullbåren og levende født barn har gått betraktelig opp. Hva du vil gjøre når du blir gravid vet du ikke per idag fordi du ikke er gravid...

TS: Dette går nok bra, men det var lurt av deg å ringe mattilsynet så du fikk gode retningslinjer! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes også kanskje TS er litt vel engstelig, men når man er gravid så vil man beskytte den lille spiren sin for alt det er verdt! Og å bruke argumentet at "min mor og bestemor brydde seg ikke..." det blir for dumt på mange plan. De ville nok gjort det samme som oss hadde de visst OG så må vi også tenke på at sjansen for fullbåren og levende født barn har gått betraktelig opp. Hva du vil gjøre når du blir gravid vet du ikke per idag fordi du ikke er gravid...

TS: Dette går nok bra, men det var lurt av deg å ringe mattilsynet så du fikk gode retningslinjer! :jepp:

Takk. Mulig jeg er litt vel engstelig. Jeg har prøvd ganske lenge å bli gravid, og da blir man kanskje litt ekstra bekymret når sånt skjer. Jeg har som sagt fått god informasjon, og har slått meg til ro med at det sikkert går helt fint :)

Utrolig hva det kan gjøre å få snakket med en fagperson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes også kanskje TS er litt vel engstelig, men når man er gravid så vil man beskytte den lille spiren sin for alt det er verdt! Og å bruke argumentet at "min mor og bestemor brydde seg ikke..." det blir for dumt på mange plan. De ville nok gjort det samme som oss hadde de visst OG så må vi også tenke på at sjansen for fullbåren og levende født barn har gått betraktelig opp. Hva du vil gjøre når du blir gravid vet du ikke per idag fordi du ikke er gravid...

Hva vet du om jeg er gravid eller ikke? Eller om jeg har vært gravid? Usaklig. Jeg mener at kvinner er unødvendig overbeskyttende. For det første ikke engst dere så mye. Barnet overlever nok fordi om du fikk i deg den skinkeskiva. For det andre la barn være barn. La de leke å bli skittne. Klatre i trær og snuble å slå seg.

Endret av nicola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kvinner er unødvendig overbeskyttende. For det første ikke engst dere så mye. Barnet overlever nok fordi om du fikk i deg den skinkeskiva. For det andre la barn være barn. La de leke å bli skittne. Klatre i trær og snuble å slå seg.

Jaja, slapp av litt. Tror de aller, aller fleste lar barn både slå seg og bli skitne. Her handler det bare om ei som er litt bekymret for ting man ikke kan se, nemlig Listeria-bakterier. Jeg tror ikke hun trenger å bekymre seg, men det er ingen vits å gå helt i "håne-modus" alikevel... Damen har vært gravid i 5 uker, så det er vel litt nytt for henne, dette her.

Argumenter som: "det gikk bra før også" er så teite. Jeg har fått det i bøtter og spann fra eldre slektninger som hånlo over at man ikke ville ha et glass vin eller blodig biff i familieselskap. Vet man egentlig om det gikk så fryktelig bra før? Ble det en abort eller dødfødsel, eller alkohodskade på barnet, så ble det vel aldri analysert som anet en "uflaks". I dag VET man bedre og burde prøve å leve etter anbefalingene gitt av eksperter.

Før satt man barna rett inn i bilen uten sikkerhets-seler eller noen beskyttelse. Det er nok en del stygge ulykker som har resutert i barnesetene vi har i dag. Man lærer av tidligere feil og uvitenheter, hvis man er litt lur.

Endret av Caramba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vet du om jeg er gravid eller ikke? Eller om jeg har vært gravid? Usaklig. Jeg mener at kvinner er unødvendig overbeskyttende. For det første ikke engst dere så mye. Barnet overlever nok fordi om du fikk i deg den skinkeskiva. For det andre la barn være barn. La de leke å bli skittne. Klatre i trær og snuble å slå seg.

Det at du skriver:" jeg kommer ikke til å la være å spise noe mens jeg er gravid" er jo en liten indikasjon.... Der skriver du jo selv at du ikke har vært gravid og i ordet 'kommer' indikerer du jo fremtiden noe som får meg til å anta med grei sikkerhet at du ikke er gravid.... Ellers ville du vel skrevet: 'Jeg spiser hva jeg vil og tar ingen hensyn fordi jeg er gravid' eller ' jeg spiste hva jeg ville og tok ingen hensyn'....

ja....

TS: Fagfolk er en fin ting ja! Jeg strevde også lenge for å bli gravid så jeg skjønner engstelsen, men samtidig så må du ikke bli overengstelig. Prøv å nyte denne tiden, jeg klarte ikke det og hadde derfor en ganske slitsom graviditet med mye unødvendig engstelse. Det går som regel bra og jeg heier på at din lille spire holder seg fast og blir en flott baby om en stund! :klem:

Endret av SøsterLiten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Fagfolk er en fin ting ja! Jeg strevde også lenge for å bli gravid så jeg skjønner engstelsen, men samtidig så må du ikke bli overengstelig. Prøv å nyte denne tiden, jeg klarte ikke det og hadde derfor en ganske slitsom graviditet med mye unødvendig engstelse. Det går som regel bra og jeg heier på at din lille spire holder seg fast og blir en flott baby om en stund! :klem:

Tusen takk! Så utrolig snilt av deg å si :klemmer:

Jeg føler at jeg virkelig nyter det å endelig være gravid. Går og smiler uten grunn, og koser meg med tanken. Men alt er veldig nytt, og jeg blir kanskje litt ekstra bekymret når visse ting dukker opp.

Jeg heier også på den bittelille i magen min :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tuller du? Har dere gravide virkelig blitt så hysterisk som dette? Holder på å svime av pga du har spist litt av en calzone du TROR ikke er helt god? Vel...So what? Tror du mødrene våre brydde seg så mye om hva de spiste? Og mødrene dems igjen? Vi er da friske vi? :skratte: Dette er helt hysterisk. Jeg kommer ikke til å la være å spise noe mens jeg er gravid. Jeg skal kun holde meg unna røyk og alkohol. Rå mat liker jeg ikke uansett.

Slapp av kvinne!!!

Hvorfor holde deg unna røyk og alkohol..? De gjorde jo ikke det før i tiden :klaske:

Og så fint for deg at du kan slippe å si at du ikke vil spise rå mat fordi det er farlig for fosteret. Men kan si at det er fordi du ikke liker det.. :roll: For tro meg, du kommer til å tenke på det. Og da er det jo greit at du slipper å bite i deg ordene dine. Du vet at salami er rått kjøtt? Eller spekeskinke. Bare spør siden jeg mistenker at du ikke vet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor holde deg unna røyk og alkohol..? De gjorde jo ikke det før i tiden :klaske:

Og så fint for deg at du kan slippe å si at du ikke vil spise rå mat fordi det er farlig for fosteret. Men kan si at det er fordi du ikke liker det.. :roll: For tro meg, du kommer til å tenke på det. Og da er det jo greit at du slipper å bite i deg ordene dine. Du vet at salami er rått kjøtt? Eller spekeskinke. Bare spør siden jeg mistenker at du ikke vet det..

Røkt og rått er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami og spekeskinke er ikke røkt altså. Ellers så kan vel alle å enhver bli litt engstelig for ting som kan gjøre skade på fosteret. Er helt normalt det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkt og rått er ikke det samme.

Ikke helt kanskje. Men røkt kjøtt (som ikke er kokt eller stekt) er ikke varmebehandlet slik at listeria- og toxoplasmosefaren er borte. Og som ebitt sier; spekeskinke og salami er jo ikke røkt så jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer med den kommentaren.. :klo:

Mye uvitenhet ute og går i det ganske land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan folk i f-eks sulte og tørkerammede somalia klarer å bære fram eneste unge?? Der alle forhold tilsier at det ikke skulle være mulig å bli gravid eller å bære fram et barn. Men de får barn i hopetall!! Hvis det er liv laga så tåler ungen vel litt sur skinke. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...