Gå til innhold

kona gravid, mannen sterilisert... er det mulig ?


rundlurt

Anbefalte innlegg

Er dette rette plass å poste slik ?...ny her :)

I sommer har kona vert uten mensen, hun har nevnt noen ganger om murring i magen osv. Vi tenkte det skyldtest stress osv. Men så syntest eg hun hadde vokst også, så eg maste henne til å teste seg. Det ble blå streker. Og legetime to dager etter påviste hjertelyd, og legen antyda 19 uker på vei....

Vi har 3 barn, og er "ferdig" med slik. Vi vil ha denne graviditeten vekk, men det er trolig for seint nå. Skal til ultralyd i dag. Kona tok ikkje kroppen sine signal om svangerskap på alvor siden det ikkje skulle kunne gå an.... :tristbla:

Eg steriliserte meg nemlig for 1,5år siden. Eg har nå, den siste mnd levert inn to sædprøver til lege og sykehus, og begge viser heilt sterilt, ingen sædceller. Hverken døde eller levende. Samme som standart bekreftings-prøven 3 mnd etter inngrepet. I følge sykehuset er det umulig at eg kan bli pappa. Eg søker etter svar på hvordan dette er mulig. I følge sykehuset er det ikkje mulig at cædlederene har vokst sammen for ein periode slik at eg kan ha gjort dette heller.

Men kona har ikkje vert med andre. Eg trur ho snakker sant.

Eg har heller ikkje vert med andre, slik at evt sæd fra andre som kan hatt seg med samme dama, kunne blitt "med meg" hjem. Slik som en har hørt om i "røverhistorier"...

Er det andre som kjenner til, eller har opplevd at slik går ann?

:tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres veldig mistenkelig ut.

Ville nok tatt en farskapstest når barnet er født for å bekrefte /avkrefte dette.

Har kona de ikke vært med andre, så burde ikke det være noe problem for henne heller.

Hilsen kone med 2 barn.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av dere ikke har vært med andre så er det selvfølgelig ditt barn. Du sier at du tror henne og at du selv ikke har vært med noen andre. Så der har du vel svaret selv.

Har lest historier om at det kan skje selv om man er sterilisert.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette med dna har eg allerede tatt opp forsiktig... men tenk om hun snakker sant...? Tenk om det er medisinsk mulig , hvilket overtramp ville det ikkje være mot henne bare å ta det opp slik eg har gjort...

Men legen sa rett ut , at hun må ha vert med andre. Det er vondt.

Men kan kvinner lyve og gråte så godt ? Når hun veit at de 3 andre barna har likhet med oss... allt kommer for dagen ein gang.

Kan man sjekke slik farskap fra fostervannsprøver ? Slik eg forstår hadde hun fått tilbud om det. Mulig gynekologen skal det i dag på ultralyden. Eg er invitert med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som om du ikke bør stole for hardt på at hun ikke har vært med andre. Dersom du da ikke hadde en kortvarig periode der du kunne vært fruktbar før du testet, for snart 4 mnd siden. Men det er heller tvilsomt at du var det, siden det ser ut til at inngrepet har vært vellykket. Dette vil du dessverre ikke få svar på før barnet er født, dersom dere ikke får tatt DNA-prøve av barnet utenlands før fødsel. Og DNA-prøve bør du kreve, selv om du må vente til etter barnet er født! Hvis ikke, vil du sannsynligvis måtte leve med en gnagende tvil om omstendighetene i dette.

OM du velger å fortsette ekteskapet, og være pappa til dette barnet, uavhengig av farskap, vil jeg likevel anbefale at du får tatt den testen, siden det iallefall gir svar på noen av spørsmålene du vil sitte med i ettertid. Men vær sikker på at du ikke tar på deg farskapet til et barn som ikke er ditt, og som du innerst inne ikke vil ha. Om du er far, er jo saken grei; da er du far enten du vil eller ei. Men barnet er uskyldig oppi det hele, og fortjener ikke at du tar på deg farskapet, for så å trekke deg når det blir større. Er det ikke ditt, tenk nøye gjennom det før du eventuelt tar en avgjørelse på om du vil være i barnets liv.

Jeg som kvinne kan ikke forestille meg hvordan du har det nå, siden jeg jo aldri vil sitte med den tvilen. Men som jeg sa, jeg tror nok at du vil ha det best med å få tatt den prøven, for rett og slett å slippe å sitte med tvil. For jeg tror nok at uten den, vil du alltid lure litt. Og det vil skape en avstand til barnet, noe som er trist, om det skulle vise seg at det er ditt. Og er det ikke ditt, har du jo all rett til å velge å ikke involveres i barnets liv. Men det betyr også skilsmisse, for å sky et barn du lever med, er ødeleggende for barnet. Og igjen, barnet kan jo ikke noen ting for situasjonen, og fortjener derfor heller ikke å måtte ta straffen for den.

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, sterilisering vet jeg lite om. Men som jeg sa ut fra det du har fortalt, tviler jeg på at barnet er ditt... Dessverre. =(

Og spesielt i en situasjon som denne, synes jeg ikke det er noe som helst overtramp å be om test. Selv om det skulle vise seg at barnet er ditt, og kona snakker sant. Rett og slett fordi du da får svar, og kan "slippe deg løs" i papparollen, uten tvil.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

jeg har hørt at sterilisering av menn ikke er helt bulletproof men jeg har ikke noe som underbygger dette på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Jeg syns jo det skurrer når du har levert to sædprøver som viser null sædceller. Hadde det i det hele tatt vært noe der, hadde jeg akseptert at din sterilisering ikke gikk helt etter planen, men når begge de du har levert er helt blanke syns jeg det er rart.

Jeg ville ha bedt om dna-test. Selv om det oppleves sårende for henne.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at sterilisering av menn ikke er helt bulletproof men jeg har ikke noe som underbygger dette på stående fot.

Det er det ikke, men når alle tester har vist at det har vært vellykket hos denne mannen, er det størst sannsynlighet for at den faktisk var vellykket. Uten at det helt utelukker at det kan ha dukket opp en trassig liten svømmer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bedre med en test en å gå i uvitenhet siden forhåldene er som de er blidt.

For begge parter.

Er du pappan til barnet, mens du er sterilisert og prøver har vist at du ikke kan få barn lengre, så er det noe feil et sted her. Er disse prøvene feil så må de jo rettes opp.

Kan du bli pappa selv om du er sterilisert så kan det fort bli flere barn senere også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner godt har syv barn, hvorav TO har kommet ETTER at han har blitt sterilisert (altså har dette skjedd TO ganger) så det er helt og fullt mulig for menn å bli far etter at de tror seg sterile,...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt at sterilisering av menn ikke er helt bulletproof men jeg har ikke noe som underbygger dette på stående fot.

Det er ikke alltid helt bulletproof, men som TS sier her, så fungerer det ikke sånn at det er litt lite sikkert en periode, for så å bli sikkert igjen. Så lenge prøvene hans ikke viser spor av sæd nå, så skal de ikke ha gjort det det siste året heller (når det er så lenge siden steriliseringen, så har det som skal gro, grodd). Enten er forbindelsen kutta fullstendig, eller så er den ikke det. Det hopper ikke frem og tilbake.

Det må rett og slett sees i øynene her, TS: sjansen for at kona di kun har vært med deg er mikroskopisk.

Ønsker deg lykke til, og kjenner det knytter seg i magen min ved tanken på den vanskelige situasjonen du står midt oppi akkurat nå. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner godt har syv barn, hvorav TO har kommet ETTER at han har blitt sterilisert (altså har dette skjedd TO ganger) så det er helt og fullt mulig for menn å bli far etter at de tror seg sterile,...

Men har sædprøvene hans vist at han faktisk ikke har en bitteliten sædcelle, da? Det er det som først og fremst gjør at det skurrer litt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns jo det skurrer når du har levert to sædprøver som viser null sædceller. Hadde det i det hele tatt vært noe der, hadde jeg akseptert at din sterilisering ikke gikk helt etter planen, men når begge de du har levert er helt blanke syns jeg det er rart.

Jeg ville ha bedt om dna-test. Selv om det oppleves sårende for henne.

Enig.

Og uansett hvor sårende det er for henne, så må hun da være i stand til å innse at det er ufattelig sårende for TS å stå der som den som etter all sannsynlighet har blitt bedratt. Har hun ikke bedratt ham, må hun klare å ta dette på strak arm. Og har hun bedratt ham, så fortjener hun vel strengt tatt å bli konfrontert med dette.

Men når det er sagt, så ser jeg en god grunn til å tro henne: hvis hun hadde vært utro, så ville hun vært fullstendig klar over at det fantes en sjanse for graviditet. Hvorfor skulle hun da la være å koble symptomene og teste seg hele sommeren, når hun kunne fått gjort en abort for lenge siden hvis hun hadde vært utro og ville skjule det?

Hvis hun har holdt seg til mannen sin har jeg større forståelse for at hun har "unngått" symptomene, for man klarer å lure seg selv til å overse sammenhenger temmelig lenge hvis man bare er sikker nok på at man ikke er gravid (noe hun jo burde være med en steril mann).

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har sædprøvene hans vist at han faktisk ikke har en bitteliten sædcelle, da? Det er det som først og fremst gjør at det skurrer litt her...

faktisk fikk de både testet han, og dna og de fikk erstatning fra npe begge gangene...

fant dette;

Etter sterilisering kan sædlederne i prinsippet ”gro sammen” igjen når som helst, også mange år etter operasjonen. Man regner med at dette kan skje i omtrent 1 %; av tilfellene. Det er imidlertid flere forhold som kan spille inn her.

Link

Om lag 8000 menn beslutter seg hvert år for denne muligheten til prevensjon for fremtiden.

Lenke

det bety vel at 80 er i risikogruppen teoretisk sett hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha barnet hvis det er ditt da? Syns du skal forlange en test. Snakker hun sant så burde ikke det være noe problem. Hadde jeg vært i hennes situasjon, hadde jeg ikke nølt, men gjort det av egen fri vilje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

faktisk fikk de både testet han, og dna og de fikk erstatning fra npe begge gangene...

fant dette;

Link

Lenke

det bety vel at 80 er i risikogruppen teoretisk sett hvert år...

Men kan han bli "usteril" for en periode? Siden den siste testen han tok, var etter unnfangelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det her er det fint lite å gjøre med før barnet kommer og man kan ta en DNA test.

Tror det går an å ta den allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går an å ta den allerede nå.

er ikke lovlig i Norge. Det er uansett for sent med senabort (frem til 18 uke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...