Gå til innhold

For tung for ponnien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan kanskje ta med i betraktningen at du selv kan ha godt av å gå ved siden av i stedet for å sitte oppå også...?

Får vel kjeft nå, men siden du jobber deg nedover, som du sier, så må det vel være positivt å få lagt inn en ekstra tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg bare skulle spørre her i denne tråden for jeg har ikke peiling på hva ponnier klarer å bære etc.

Hvor mye kan en shetlandsponni bære?

Jeg vet de kommer i forskjellige størrelser, og noen er jo veldig små, men sånn gjennomsnittlig? Jeg er voksen og veier 50kg, jeg er 160 høy så tviler på at jeg er for høy, men vil jeg kunne ri på en sånn? Har en god del yngre lillesøster som har så lyst jeg skal være med en gang, men lurer da altså på hva en shetlandsponni tåler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg skal hjem for en liten uke, og hyggen er jo å ri og ikke gå ved sidenav ponnien, så nei jeg gidder ikke å gå vedsidenav den itilegg til at jeg har trent 2 timer, for er virkelig ikke det som er hyggen og kosen ved å ri :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test hvordan ponnien reagerer på vekten din, legger den på ørene o.l eller viser andre tegn til ubehag vet du jo at den ikke liker det, ponnien min er veldig følsom for slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler hesten deg, så liten er den da ikke.

Hehe, selv har jeg nordlandshest på 140 omtrent, og veier 85 kilo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg skal hjem for en liten uke, og hyggen er jo å ri og ikke gå ved sidenav ponnien, så nei jeg gidder ikke å gå vedsidenav den itilegg til at jeg har trent 2 timer, for er virkelig ikke det som er hyggen og kosen ved å ri :)

Da burde du ikke ha hest. Hvis du ikke ser gleden av å gå tur med den, foreksempel hvis hesten må komme seg etter en skade eller du er blitt for tjukk.

En ponny på 225-250 kilo kan bære en erfaren rytter på 50 kg. Den klarer at en tyngre rytter setter seg i salen, men man skal ikke belaste hesten med unødvendig vekt. Vil du at hesten skal bli skadet?

Til siste ab: En nordlandshest er kaldblods og har grovere kroppsbygning enn en varmblodshest. En kaldblods tåler større belastning og kan bære 75-80 kilo der den samme varmblodshesten ikke bør bære mer enn 50 eller 58.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig tåler hesten deg, så liten er den da ikke.

Hehe, selv har jeg nordlandshest på 140 omtrent, og veier 85 kilo.

Mener du shetlandsponnien eller den edle sprangponnien nå? En nordlandshest klarer jo mye mer vekt enn en edel rase av samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente sprangponnien. Ja, nordlandshestene tåler endel vekt.Men tror nok denne ponnien også tåler at TS skritter en tur med den.

Shetlandsponnien skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har noe erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...