Gå til innhold

For tung for ponnien min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt ponni og hest i alle år, og har lang erfaring med hest. Men plutselig dukket det opp ett spørsmål som jeg ikke helt ble enig med megselv om. Jeg har en sportsponni som jeg har hatt siden jeg var 10, den har stått ute på for i 2 år nå, og når jeg skal hjem på ferie om noen uker tenkte jeg å skritte den på noen turer for gamle dagers skyld. I konkurransetiden veide jeg 75 kg ( stor for alderen ) og var ute å startet den 120 uten problemer. Nå har jeg derimot lagt på meg og veier 90 kg... jobber meg nedover, men ja.. Har jeg blitt for tung til å skritte ponnien min på tur? vet det går mye diskusjoner rundt om på forumer om hvor tungt ponnier kan bære. Dette er en sportsponni av edel type, hun er 148 høy og har godt med muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Nei. Dersom den er greit trent vil jeg påstå at du ikke er det. Jeg har selv kun erfaring med fjordhest og dølahest da, så de er jo noe mer hardføre, men til sammenligning veier jeg 68 kg og rir jevnlig på en sak på 117 cm. Der er heller problemet at jeg er for lang, men hun er altså godt trent og bærer voksne uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tung er ponnien din da? En tommelfingerregel er at en ponni kan bære 1/4 av sin egen vekt hvis det er en større ponnirase, eller 1/5 hvis det er en mindre rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker... 350 - 450 kg? jeg er ikke vektekspert på ponni :P men mener vi kom frem til 375 eller noe slikt da vi målte den med ett slikt "vektmålebånd". da er jeg nok rundt 15 kg for tung... men vil det ha noe å si når jeg kun skritter henne på tur? får se hvordan hun reagerer på vekten min når jeg setter meg popp. Om hun blir sur og tverr for jeg vel bare hoppe av igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker... 350 - 450 kg? jeg er ikke vektekspert på ponni :P men mener vi kom frem til 375 eller noe slikt da vi målte den med ett slikt "vektmålebånd". da er jeg nok rundt 15 kg for tung... men vil det ha noe å si når jeg kun skritter henne på tur? får se hvordan hun reagerer på vekten min når jeg setter meg popp. Om hun blir sur og tverr for jeg vel bare hoppe av igjen :)

Jeg synes du er for tung for ponnien. Vet om mange som synes 90 kg er for tungt på hester.

Kan du ikke gå ved siden av ponnien da? Må være bedre det enn å risikere skade på dyret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha nei det gidder jeg nok ikke, har hunder å gå tur med. Gå på tur med hesten ser jeg på som rimelig bortkastet, da kan den heller stå på jordet og kose seg sammen med de andre hestene våre. Jeg red ponnien i 2 år når jeg veide 75 kg, og startet høye klasser, er vel ikke den store belasningen å skritte på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

haha nei det gidder jeg nok ikke, har hunder å gå tur med. Gå på tur med hesten ser jeg på som rimelig bortkastet, da kan den heller stå på jordet og kose seg sammen med de andre hestene våre. Jeg red ponnien i 2 år når jeg veide 75 kg, og startet høye klasser, er vel ikke den store belasningen å skritte på tur :)

Det er like koselig å gå tur med hesten, som det er å gå med hunder. Man får en helt annen kontakt.

Men tilbake til ditt første spørsmål. Vekten på hesten har en del å si, samt høyde og båndmål og ikke minst pipemål. Har hun f.eks mindre enn 20 cm pipemål, så skal ikke den totale vekta være mer enn 450 kg sånn ca. Så da veier du akkurat litt for mye. Men det finnes ingen formell som kan bestemme dette bedre enn det hesten selv kan. Om du lytter til hesten og hun viser ubehag, så er du for tung. Men en og annen rolig skrittetur går sikkert bra. Og det er forskjell på 90 kg dødvekt av en potetsekkrytter og 90 kg balansert rytter som lytter til hesten. Og selvfølgelig hestens helse. Er den overvektig, så må den bære mindre. Er den sterk, i riktig hold, har et godt eksteriør og kan bære rytter riktig, så kan den bære mer også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du høres for tung ut. Spesielt siden det er en edel sprangponni. Hadde det vært en fjording, døl eller en annen kraftigere rase, så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken setestørrelse har salen du evnt skal bruke? I en 17 tommer sal skal man ha maks 80kg, for at det ikke skal bli for stort trykk per kvadrat cm. Jeg har en arabervallak på 148cm, og den har ikke større salleie enn 16,5 tommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 17 tommer eller en 17,5 den har hatt 17 og 17,5 siden jeg fikk henne i 2001 så det har aldri vært noe problem. Er en drussursal som er tilpasset henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre vene, mener dere virkelig at hun er for tung til å skritte på tur med ponnien?

Jeg vil si at jeg tror det skal går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå har jeg ikke peilig men på universitet mitt har vi en slags hesteklubb og der får en ikke være med om en veier over 94 kg, og det er hester.

Jeg trodde de tålte litt mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... nå har jeg ikke peilig men på universitet mitt har vi en slags hesteklubb og der får en ikke være med om en veier over 94 kg, og det er hester.

Jeg trodde de tålte litt mer enn det.

Det tror jeg er det verste jeg har hørt! Så om en veier 95 kg, så får en ikke være med? *nei, du er for tykk*. alvorlig talt, store, friske hester klarer da jaggu den vekta!

Jeg syntes du ligger veldig i grenseland for en edel sportsponni, men det er jo en del som spiller inn (din ridestil, balanse, sal, hestens muskler,skjelett bæring, alder og form osv).

Men jeg har hatt hest nå i 11 år, og drevet med det lengre, og jeg går støtt og stadig turer/longerer/tømmekjører eller triskstrener med hesten min. Syntes det var litt rart at du syntes nermest syntes det var et latterlig forslag, trodde alle gikk turer/trente utenom å ri med hestene jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha nei det gidder jeg nok ikke, har hunder å gå tur med. Gå på tur med hesten ser jeg på som rimelig bortkastet, da kan den heller stå på jordet og kose seg sammen med de andre hestene våre.

Jeg tror ikke ponnien vil mene det er bortkastet tid, altså. Tenk så godt for den å få komme seg ut fra jordet, se litt andre omgivelser og få noen nye inntrykk. De har behov for forandring innimellom. I perioder hvor vi ikke har kunnet ri hesten vår har vi tatt den med på leietur for at den skal få bevege seg litt og få litt avveksling, og den setter tydelig pris på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hesten er godt trent og ikke har problemer med bein eller rygg, vil jeg tro det går helt fint å skritte den på tur selv om du er litt tung. Derimot ville jeg satset på en større og kraftigere hest om du tenkte å ri aktivt. For en del år tilbake hadde jeg en connemara på for, lavere enn din hest, eieren var nokså kraftig (70-80 kg?), men hesten fikk aldri noe problemer pga dette. Hadde vært noe annet om hun hadde ønsket å drive mye med sprang eller annen trening som er tungt for hesten.

At en rideskole har en øvre vektgrense kan ha med helt andre ting å gjøre - størrelse, alder og form på hestene, nivå på rytterne (en nybegynner vil kunne gjøre mer skade enn en erfaren rytter med samme vekt) og forsåvidt nivå på instruktørene. Ved mitt universitet har vi også en liten rideskole, og jeg vet av erfaring at nivået ikke er spesielt høyt jevnt over, hverken på hester, instruktører eller ryttere. I tillegg er flere av skolehestene relativt gamle og små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som rir ponnien min til daglig.. jeg studerer på andre kanten av landet, når jeg red 3 hester daglig var det mye longering og turer men nnår jeg skal hjem vil jeg jo helst ri og ikke gå å leie på ponnien min selvom jeg har gjort det mye oppigjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørs hvordan kroppsbygningen på ponnien er, men skritte på tur skal uansett gå helt fint. Jeg rir en fjording/araberponni, men han er ganske kraftig av seg og bærer meg fint selv om jeg veier 80 kg og er 170 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...