Gå til innhold

Overlevde Utøya - konverterte til Islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så du syns den framgangsmåten er helt ok?

Fra 08.13 og utover sier han selv at han ba til Gud. Så det var jo ingen som tvang han til å tro på noe. Tviler på at det var bare framgangsmåten dems som fikk han til konvertere, han er i en svak periode, ikke en idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dere skal være litt forsiktige med hva dere skriver her. Hvis han leser denne tråden, kan det faktisk gi like skadelige ettervirkninger som opplevelsen på Utøya. Det er grusomt å bli hengt ut etter slike opplevelser han har hatt på Utøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan selvfølgelig velge hvilken religion han vil. Personlig syns jeg det er synd, siden jeg selv er kristen, men noen av kommentarene her er bare ondskapsfulle. Jeg håper han får tenkt over saken, og får tatt sitt eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:riste:

Kanskje han trodde at det var greit å legge igjen bibelboka når du sa han var den første du kom til å kontakte hvis x y z.

At han trodde det var om å gjøre at han holdt en kanal på gløtt, så du kanskje kunne finne tilbake til din tro, når sjokket la seg. Eller at det kunne stå noe trøstendes i den boka.

Vel, ettersom det er en stund siden du opplevde det så tror jeg at det går greit å si til deg at jeg personlig har lært at det beste overfor forkynnere man ikke er intressert i å lytte på, det er å gi dem et entydig nei, og ikke gi noe gløtt av håp om at man kanskje blir intressert en annen gang.

Ikke for å si at du gjorde noe feil, siden det var ikke ditt ansvar at han skulle gi seg, men en annen gang kanskje det hjelper å bare si neitakk og si de får gå videre.

Denne gutten her , i videoen, han hadde ingen sjans, siden han kom igang med en følelsesmessig reise innover i det vonde han nettopp hadde opplevd, og de som satt og snakket med han , - de utnyttet situasjonen. :angry:

Veldig feil :nei:

Bare at han gikk ut i fra dette er feil.

Jeg prøvde bare dengang og si "takk, men nei takk" For når man ligger i en seng med en kropsteperatur på såvidt 33 grader, sjokket og føler som man lever i en drøm så skal det svært lite til før en lar seg påvirke av hendelser rundt seg. Så dette er et angrep på svært "sårbare" mennesker i et utsatt øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Hadde du brydd deg om h"n hadde konvertert til Kristendommen, Buddismen, Hinduismen eller Jødedommen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Skjønner virkelig ikke at det fortsatt er noen som tror på gud i 2011. Religion er oppfunnet av mennesker som har spredt det gjennom krig, og mennesker blir hjernevasket som barn til å tro på dette tullet. Veldig flaut og trist.

PS, denne tråden tilhører religion og livssyn, ikke aktuelle saker.

Jeg synes det er enda mer utrolig at folk som ikke tror på Gud må rakke ned på de som tror på Gud.

La dem tro på Gud hva har det med deg og gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du brydd deg om h"n hadde konvertert til Kristendommen, Buddismen, Hinduismen eller Jødedommen ?

Det er vel ikke nødvendigvis slik at man, selv om man har respekt for andres rett til å velge sitt eget livssyn, er nødt til å mene at alle livssyn er akkurat like gode. Jeg kjemper for enhvers rett til både å ytre sine meninger og velge sitt livssyn, men det betyr ikke at jeg oppfatter alle meninger og alle livssyn som akkurat like gode. Tvert imot, jeg forbeholder meg samtidig retten til å kritisere det jeg oppfatter som negativt.

(Religionsnavn skrives for øvrig med liten bokstav, det gjelder både islam, kristendommen, buddhismen og de andre.)

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er enda mer utrolig at folk som ikke tror på Gud må rakke ned på de som tror på Gud.

La dem tro på Gud hva har det med deg og gjøre.

Hvis vi levde i en helt annen verden, en verden der de store verdensreligionene ikke hadde hatt som mål å utbre sin lære og der religioner ikke dominerte de samfunn der de var utbredt kulturelt såvel som politisk, ville religionene bare angått de som tilhørte dem. Men det er dessverre ikke denne ideelle verden vi lever i. Derfor angår de store verdensreligionene oss alle. I hvert fall inntil den dag da de har trukket seg helt tilbake fra å øve innflytelse i det offentlige, kulturelt og politisk.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som tror på Gud skal da virkelig få tro så mye dem bare vil!!! Problemet er jo at dem som tror til stadigheter prøver å få den ikke troende til å tro! Ikke bare kristendom jeg prater om nå, men de fleste religioner er slik føler jeg.

Så er mer slik at den ikke troende føler en må forsvare seg ovenfor den troende. Har selv vært nødt til å "driteut" jehovas folk som tvinger seg inn dørene til folk flere ganger..

Siste gang jeg hadde besøk av dem var en lørdags morgen. Jeg våknet fylesjuk av banking på døren, åpner å der blir jeg møtt av et godt voksent ektepar med boken i handa å stningene om tro satt løst. Jeg hadde ikke kjangs til å bli kvitt dem da mannen satte en for i gangen min og la ut. Jeg hadde dundrene migrene,kvalmen og var ikke i slakeget etter dagen før.. Endte med at jeg ba dem inn, satt dem i sofaen, fant fram noen tørre kjeks, en mugge med saft, spurte dem fint om jeg kunne få gå på badet 5 minuter siden jeg nylig hadde våknet, å de svarte "ja såklart" å gnei seg i henda. Jeg hentet dynen min og puten, sneik meg ut døren, satte meg i bilen, la ned setet og la meg til å sove videre.. Når jeg våknet senere den dagen å kom inn lå denne boken deres igjenn på bordet med en skrift i permen om at jeg var en trøblett ung mann som burde lese denne og finne min tilgivelse og la meg frelse fra denne mørke veien jeg hade valgt.. Så igjenn, er dem troende som går etter dem ikke troende.. Ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Dem som tror på Gud skal da virkelig få tro så mye dem bare vil!!! Problemet er jo at dem som tror til stadigheter prøver å få den ikke troende til å tro!

På hvilken måte er dette være en når folk som ikke tror prøver og få folk som tror til og ikke tro.

Og før du sier at ateister gjør ikke slikt. Så tar du feil jeg har sett og opplevd mange ateister som prøver og få troende til og ikke tro, Ikke på samme skala som de troende som prøver og få ikke troende til og tro selvfølgelig, Men det finnes en god del la oss kalle dem fanatiske ateister som prøver og få alle til og bli ateister

personlig er ikke jeg troende men jeg finner det like irriterende når en ateist eller troende prøver og få meg til og tro det de tror.

Nå er jeg agnostiker rett og slett siden jeg finner det ekstremt arrogant fra begge sider troende og ikke troende som sier de vet noe de ikke kan vite

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er dette være en når folk som ikke tror prøver og få folk som tror til og ikke tro.

Har da aldrig noen plass sagt at det ene er bedre en det andre jeg vel? Er jo det jeg prøver å si, la dem som tror tro og la dem som ikke tror gjøre det.

Og før du sier at ateister gjør ikke slikt. Så tar du feil jeg har sett og opplevd mange ateister som prøver og få troende til og ikke tro, Ikke på samme skala som de troende som prøver og få ikke troende til og tro selvfølgelig, Men det finnes en god del la oss kalle dem fanatiske ateister som prøver og få alle til og bli ateister

Og hvor sier jeg Ateister gjør dette jeg sa de FLESTE eller mente det hvertfall..

personlig er ikke jeg troende men jeg finner det like irriterende når en ateist eller troende prøver og få meg til og tro det de tror.

Nå er jeg agnostiker rett og slett siden jeg finner det ekstremt arrogant fra begge sider troende og ikke troende som sier de vet noe de ikke kan vite

Å igjenn, hele poenget mitt går ut på at om jeg ikke tror på noe annet en meg selv, så skal ei heller noen komme å fortelle meg at det er feil og jeg skal/bør tro på noe.. På lik linje prøver ikke jeg få en troende til å slutte å tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 08.13 og utover sier han selv at han ba til Gud. Så det var jo ingen som tvang han til å tro på noe. Tviler på at det var bare framgangsmåten dems som fikk han til konvertere, han er i en svak periode, ikke en idiot.

Han sitter og forteller selv hva slags helvete han har vært igjennom, ja. Og forteller dem at han bad- men sammen med en kristen jente. Det er en naturlig ting å be i en slik situasjon.

Men så blir disse pågående. De får fram en trosbekjennelse som IKKE kommer på hans initiativ. De presser ham, og bremser seg ikke når han nøler. I stedet trykker de på i det øyeblikket. De appelerer til hans frykt, når de burde ha beroliget. De manipulerer.Målet helliger middelet for dem.

Denne gutten har ikke kommet dit i den hensikt å få hjelp til å si trosbekjennelse, siden det kommer uforberedt på ham. Og han får ikke anledning til å reise hjem/sitte for seg selv, lese gjennom , komme tilbake og akseptere. DET er feilen.

Og det er uetisk å presse igjennom sin egen agenda overfor en person i et svakt øyeblikk, slik disse islam-netterne gjør. Det er i realiteten et overtramp.

Han må få tro hva han vil og tilhøre den religion som han ønsker, men de som han snakket med her gikk for fort fram, for langt,presset han med rot i hans frykt, og de lyttet ikke til en som sa "Men?..." , når de ville gjennomføre en konvertering.

Altså var det ikke han som sa, "Kan jeg få konvertere?" Det var de som med manipulerende preg"Du er jo alt en muslim, og faktisk kan du dø her og nå. Ska vi si det sammen?" - uten at han visste innholdet en gang i det han ble bedt om å si sammen med dem.

Uansett hvem de hadde vært som oppførte seg slik- protestanter , mormonere, metodister,katolikker, jøder, hinduer, eller buddhister, bahai eller hare krishna -så hadde det like fullt vært langt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal være litt forsiktige med hva dere skriver her. Hvis han leser denne tråden, kan det faktisk gi like skadelige ettervirkninger som opplevelsen på Utøya. Det er grusomt å bli hengt ut etter slike opplevelser han har hatt på Utøya.

Jeg skriver ikke her for å hange ut denne gutten, siden han har ikke gjort noe galt .

Min hensikt er å få formidlet at disse islam-netterne skulle aldri ha tatt på seg å sitte der og preke for ham, når de hørte hvaslags bakgrunn han kom dit med. De er ikke kvalifiserte til å drive med traumebearbeiding, er de vel? -Og de har gått laangt over streken for hva som er etisk framferd, når de fisket ham inn på sekterisk vis.

I tillegg til at de poster skrytevideoen på nettet og offentliggjør dette han ble utsatt for av dem.

Om han leser det kan det sikkert hende det er et sjokk å se hva jeg skriver, men det er godt mulig at han selv føler på disse tingene i ettertid uansett, når han kom hjem igjen etterpå.

Hva var problemet med å sitte og snakke med ham, og fortelle at "Her er en forsamling/moske på ditt hjemsted, og her er det folk du kan oppsøke der du bor" i stedet for å be han ytre trosbekjennelsen der og da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Håpløs

Benytter ytringsfriheten min til å si at jeg misliker sterkt når nordmenn konverterer til islam. Muslimer er derimot meget velkomne til å legge av seg sitt utdaterte verdisyn og leve som nordmenn flest. Er flere og flere muslimer som feirer litt jul og det er flott synes jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter ytringsfriheten min til å si at jeg misliker sterkt når nordmenn konverterer til islam. Muslimer er derimot meget velkomne til å legge av seg sitt utdaterte verdisyn og leve som nordmenn flest. Er flere og flere muslimer som feirer litt jul og det er flott synes jeg :)

Kan jo fint feire litt jul som er en sekulær tradisjon i utgangspunktet, og fint kan feires på norsk måte uten å ha med noe religiøst innhold.Da er det bare en fest, og det er jo hyglig å ha en sånn.

Dessuten feires det jul andre steder i verden enn i Norge, også, som ikke har noe kristelig i seg.

Ingen grunn til ikke å kose seg litt ekstra med noe god mat og pynt på den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fint feire litt jul som er en sekulær tradisjon i utgangspunktet,

Eller, sekulær og sekulær.. Men jeg tror dere skjønte hva jeg mente. Jul er ikke spesifikt kristen - og heller ikke kun norrønt.Det fins flere steder, en sånn tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Benytter ytringsfriheten min til å si at jeg misliker sterkt når nordmenn konverterer til islam. Muslimer er derimot meget velkomne til å legge av seg sitt utdaterte verdisyn og leve som nordmenn flest. Er flere og flere muslimer som feirer litt jul og det er flott synes jeg :)

OK, men klarer du å bruke hjernen til å fortelle hva du misliker med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

OK, men klarer du å bruke hjernen til å fortelle hva du misliker med det?

Jeg klarer, men ønsker ikke å gå i detaljer. Er hele pakka jeg misliker, men jo mer tilpassede norsk kultur de er jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er dette være en når folk som ikke tror prøver og få folk som tror til og ikke tro.

Og før du sier at ateister gjør ikke slikt. Så tar du feil jeg har sett og opplevd mange ateister som prøver og få troende til og ikke tro, Ikke på samme skala som de troende som prøver og få ikke troende til og tro selvfølgelig, Men det finnes en god del la oss kalle dem fanatiske ateister som prøver og få alle til og bli ateister

personlig er ikke jeg troende men jeg finner det like irriterende når en ateist eller troende prøver og få meg til og tro det de tror.

Nå er jeg agnostiker rett og slett siden jeg finner det ekstremt arrogant fra begge sider troende og ikke troende som sier de vet noe de ikke kan vite

Jeg er veldig enig i hva du sier, men føler for å kommentere det uthevede her: Jeg opplever mye større "misjonering" fra ateister enn kristne. Nei, ateister står ikke på gata, men på en privat basis, så merker jeg at det ofte er ateister som har problemer med å godta religiøse, ikke motsatt. Selvfølgelig har jeg møtt religiøse som har problemer med å godta ateister også, men som oftest på gata eller når de kommer på døra. Det virker som dt er mer sosial akseptert at ateister prøver å overbevise religiøse at de tror feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...