Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Inne er bøker veldig stas, vi har utrolig mange bøker etterhvert" Ellers går det i tegning, rydding, og han elsker at vi synger. Han har stadig ryddeprosjekt, om det er leker, lillebrors kluter, ved, eller på og av bordet. Og så elsker han å se videoer på Youtube, men vi begrenser det veldig, så det blir endel sinne pga det.

Ute vil han på sparktur, ake, eller lage snøkaker med former i snøen.

Er fortsatt ekstremt mammadalt, ikke særlig morsomt for noen av oss egentlig. Blir sånn i tvil, er det slik at han trenger meg så veldig, eller vil han bare styre skuta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dorey

Knerten vår er veldig opptatt av å leke med alle typer kjøretøy; traktor, biler, og ikke minst den store favoritten gravemaskinen. Dukka ofrer han ikke så mye som et blikk ;) (Ikke vet jeg hvordan han er blitt en sånn guttegutt, for vi har virkelig lagt til rette for at han skal kunne leke med alt)

Ellers er han veldig glad i å se på Albert Åberg, og å danse. "Danse Mune!" = "Danse til Mummi-sangen" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dorey: Småen hang seg helt opp i traktor etter å ha fått en bok der det var en traktor på én av sidene. Da var han ikke året en gang... Tror traktor var det første ordet utenom mamma/pappa. Da skjønte jeg at vi hadde fått en gutt ;)

De siste dagene har han hostet til han kaster opp. Jeg leste at sånt kan skje pga slimhoste, men fremdeles ikke så moro. Særlig ikke når vi trodde han var ferdig og dro på IKEA. Noen som mistet matlysten i kafeteriaen ja...

Ellers oppdaget vi at ungen teller til sju. Utrolig morsomt! Jeg trodde ikke han hadde registrert telling i det hele tatt, for han har bare villet si "to" og så plutselig kom hele rekka! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en annen tråd om å vaske tissen på gutter, og innser at jeg ikke vet hvordan man gjør det… Jeg har aldri gjort noe spesielt, bare vasket og badet "utenpå". Er dette riktig? Noen i tråden mente man skulle dra forhuden litt tilbake, jeg trodde ikke man skulle det. Når skal de evt. starte med det, når de finner ut av det selv…?

Kan noen flinke guttemammaer opplyse meg..? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke ganske selvrensende? Mener å ha lest at utenpåvask holder til de klarer å trekke tilbake for å vaske selv, men tar gjerne imot tips jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylandee skriver i Lille venn, hva nå? At "den skal ikke tøyes og strekkes av foreldre eller andre", riktignok om situasjoner der forhuden er trang, men jeg går ut fra at det gjelder minst like mye for vasking også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke dra forhuden tilbake for vssk. Bare vaske utenpå, så bløtlegge den i badekar iblandt. Eldste har hatt et par infeksjoner under forhuden, hvor den ble hoven og det kom grønn gøgge ut. Ble behandlet med samme øyedråper som for øyekatarr forøvrig, spruterten er så hendig. Da fikk vi beskjed om at han burde bade et par ganger i uka så tissen fikk ligge i bløt og ble rengjort inni. Han har trang forhud, spørs om han må snittes en dag. Lillebror hhar så vid forhud den har trillet helt tilbake av seg selv siden han kom. Ingen infeksjoner der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kastet Småen seg rundt halsen min da jeg hentet ham. :rodmer: Det har han aldri gjort tidligere. I bestefall får jeg et smil og blir ledet bort til et eller annet, men som regel blir det med et smil. Er jo travelt opptatt, må jeg vite.

Så jeg smelta helt i går. Søte lille ungen!

Men middager har blitt et dilemma nå. Ungen nekter å ete noe annet enn brød.. Til nød går spagetti bolognese, men det kan han ikke spise hver dag. Selv ikke pølse eller fiskekaker funker og grønnsaker er bare å glemme.

Er det flere som har middagsutfordringer? Vurderer å ty til vitamintilskudd av noe slag, så lite variert mat får vi i ham.

Vi prøver stadig altså. Tilbyr alt vi spiser og gjør ikke noe nummer ut av det når ungen sier æsj til alt.

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagstrøbbel her òg. "Bøse pim" (brødskive med prim) sier han og skyver middagen unna. Men vi får faktisk i han fisk da :P Men ikke stort annet...Kanskje et par pastaskruer hvis vi har flaks. Grønnsaker er og blir py..

Så søtt å bli tatt så vel imot, Schaden! Da jeg henta småen på torsdag så ble han drit forbanna! Skreik og hylte. De lekte ute og det er jo paradis for han. Han tok like greit å kasta seg selv oppi den største vanndammen slik at det bare rant vann av hele gutten da jeg kledde av han. Jadda... Vi kom oss omsider hjem like før barnehagen stengte... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så godt å høre at det er flere som sliter med middagene for tida! :sjenert::fnise: Gulerøtter spiser hun gjerne, men ellers blir det et par pastaskruer, et par biter kjøttkake/fiskekake og takk for mat! Brødskive spiser hun heller ikke like mye av for tiden, men tror matlysten har dalt litt pga hjørnetenner som har kommet/er på vei. Yoghurt (med eller uten müsli) og frukt er derimot stor suksess. Ga henne faktisk grøt til kvelds her en dag og det gikk også greit ned, så det spørs om myk mat er tingen for tiden.

Frøken Fryd har også de siste ukene vært nettopp en fryd å hente i barnehagen. Hun roper "mamma" så fort hun ser meg og kommer springende og vil opp i armene. Deilig! :rodmer: Om hun sitter oppi sandkassa er det derimot litt vanskeligere å få henne med seg hjem, men ingen ville protester slik det var en periode tidligere i vinter :roll:

Hvordan er det med leggingen hos dere etter at det ble sommertid? Her har vi kombinert sommertiden med ny seng (junior seng med sengehest), så hun står opp 2-3 ganger etter at hun har lagt seg, men ellers har det gått stort sett greit. Hun vil derimot gjerne være oppe til nærmere kl. 20 selv om vi fremdeles står opp kl. 06:15 stort sett hver ukedag. Hadde trodd at den time tidligere (etter vintertid) skulle bety at hun la seg til normal tid etterhvert, men det har vært umulig å få henne til å sovne før nærmere kl. 20 denne uka. Ikke noen krise, men jeg merker jo at hun er trøtt og sutrete om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har småen kastet seg om halsen på meg hver dag jeg har henta fra starten i august. Veldig koselig, men jeg hadde faktisk blitt glad om han ble sur for at jeg kom, som tegn på at han har det bra…

Middagsmat er et kapittel for seg her også. To pastaskruer - ferdig! Vi trøster oss med at han spiser som en hest i bhg., og vi sender med mest mulig variert mat dit. Han pleier egentlig å spise frokost hjemme, men i det siste har vi dratt litt tidligere slik at han spiser i bhg. Da går egg, skinke, kyllingbiter, fiskekaker og hva som helst ned, så vi tar det med ro. Han har fått flere jeksler i det siste, og er i tillegg litt utprøvende her hjemme, men vi gjør ikke middagen til en kamparena selv om han av og til prøver. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haley: Det at det er lyst på kvelden gjør det litt utfordrende, men det ser ut til å gå nokså greit. Mer bekymret for hva som skjer med våknetidspunktet når det blir lyst kl 3 om morgenen... :vetikke:

Småen eter også bra i barnehagen, stort sett. Der får han jo brødmat! :fnise: Og så har vi tydd til grøt til kvelds noen dager han har spist veldig lite til middag.

Jeg tolker det egentlig som at han ikke nødvendigvis plutselig ikke liker alle disse tingene, men at det er en del av å utforske hans påvirkningskraft. På lik linje som at alt plutselig er "mine!" og det kommer ville protester når det er noe han ikke vil. Slitsomt? En smule.. er ingen baby vi har i hus lenger. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise middag...? :klo:

E rører ikke middag lenger omtrent. Verken kjøtt, fisk, eller karbomat går ned. Spiser mais og avokado av grønnsaker.

I barnehagen spises alt av varmmat, merkelig nok.

Vi tilbyr middag først, og om det ikke går så får han ei skive før leggetid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann smaker på det meste fortsatt, men plukker seg som regel ut noen ting han spiser og spiser aldri kjempemye. Han er innmari glad i sushi faktisk! Smaker gjerne på alle bitene, men er mest glad i maki.

Ellers har vi hatt en ny runde spysjuke her i heimen. Hos lillemann varte det en uke og hos meg varte det kanskje fem dager. Han var veldig slapp, hadde feber et par dager og var tydelig kvalm. Sov flere timer hver dag. Jeg fikk dette på toppen av gravidkvalmen som er kommet. :spy:

Ja, lillemann skal bli storebror i november, men tipper det blir mer som oktober. Selv om jeg har hatt lyst til å bli gravid igjen, var det absolutt ikke planlagt, bare syklusen som har spilt meg et puss. Vi er ikke helt overlykkelige enda, og den runden med omgangssyke sendte meg ned i kjellern. Men om noen uker er jeg sikkert i bedre form sånn at vi kan begynne å glede oss! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, Mohair! :nigo:

Men som folk yngler om dagen. Det er den tredje bolla i ovnen jeg hører om denne uka! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...