Schadenfreude Skrevet 10. desember 2012 #2861 Del Skrevet 10. desember 2012 Småen begynner så smått å skjønne at kvelden er nattatid. Han er trøtt, vil sove, men sovner for natta først når vi legger oss. Før det har vi valget mellom å la ham slumre på armen hele kvelden eller legge-15min dupp-pupp-legge frem til vi legger oss.. men jeg merker ihvertfall at det er en endring på gang, han er langt fra like våken på kveldstid nå som han var . Men han sover sjelden mer enn to timer i slengen, selv om første skikkelige runden kan være hele tre timer når vi har flaks. Foreløpig har jeg mer enn nok med kveldene til å orke å prøve å gjøre noe med natta. men jeg merker i det minste en fremgang! Mat er det helt store om dagen. Han er helt hypnotisert når vi spiser, og blir ganske furt om han ikke får smake Er jo ikke alt han kan smake på, men både ris, pasta og erter går ned uten mosing. Og fingerneglstore brødsmuler er det beste i verden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 10. desember 2012 #2862 Del Skrevet 10. desember 2012 Som sagt så endrer ting seg hele tiden og jeg rekker knapt nok å få skrevet om det her før noe nytt skjer. I går kveld sovna lillemann en gang mellom 20 og 21 og så sov han helt til 02.30. Så spiste han en god del før han sovna og så sov helt til 07.15. Det kan jeg absolutt leve med! Han sov tilogmed i senga si hele natta. Men jeg våknet jo og lurte på om det var liv i han og hadde stinne pupper som jeg ikke har hatt på veldig mange måneder. Hadde vært digg om det fortsatte sånn. Han har vært så småspist siste ukene, men i går spiste han ordentglig porsjon både til middag og kvelds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 10. desember 2012 #2863 Del Skrevet 10. desember 2012 Har det blitt en rutine tror du, Stinelin? At han våkner så ofte på natten? At han egentlig ikke er sulten men bare vet at han kan få noe? .... Har du prøvd å bare gi smokk? Eller blir det helt krise da? Har helt klart blitt en vane, han våkner temmelig presis hver gang. Prøver alltid med bare smokk, det fungerer i 1 av 10 tilfeller. Som regel blir det helt krise om han ikke får melk ASAP! Hvis dere gir større flasker om ganga, spiser han mer da? Eller nytter ikke det heller kanskje? Han spiser til han er mett, ca 100ml. Får ikke i han mer, og om det blir mindre blir det krise igjen. Har prøvd både mindre melk på natta, og mer for at han skal sove lengre. Våkner uansett etter et par timer og er sulten. Stinelin: Har du prøvd å bare gi litt melk i flasken, og se om det er greit? For jeg tviler på at han trenger all den melken på natten, for han får jo endel mat på dagtid, gjør han ikke? Jeg tviler også på at han trenger maten, han bare foretrekker det, og har vent seg til det. Spiser 4 små måltider på dagtid, og melk hver gang han skal sove. Vi har fullt fokus på mest mulig mat inn på dagtid, men når han er mett er det jo stopp. Skulle så gjerne gitt minimalt med mat om natta, slik at han er skikkelig sulten på dagen. Men det går ikke å gi mindre enn han vil ha, ref. over: "Det første året er barnets år," som svigermor sier. Herlig svigermor! Som sagt så endrer ting seg hele tiden og jeg rekker knapt nok å få skrevet om det her før noe nytt skjer. I går kveld sovna lillemann en gang mellom 20 og 21 og så sov han helt til 02.30. Så spiste han en god del før han sovna og så sov helt til 07.15. Det kan jeg absolutt leve med! Han sov tilogmed i senga si hele natta. Men jeg våknet jo og lurte på om det var liv i han og hadde stinne pupper som jeg ikke har hatt på veldig mange måneder. Hadde vært digg om det fortsatte sånn. Han har vært så småspist siste ukene, men i går spiste han ordentglig porsjon både til middag og kvelds. Så flott, håper det fortsetter slik! Alle snakker om at ting endrer seg, men her er vi stuck i samme rutinen på femte måneden nå. Bah... Sa jeg at jeg er lei av å våkne, blande flasker og legge meg hele natta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 10. desember 2012 #2864 Del Skrevet 10. desember 2012 Stinelin: var det ikke noen som foreslo velling? Det ville jeg prøvd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 11. desember 2012 #2865 Del Skrevet 11. desember 2012 1x 2 timer, 1x 1 time, 1x 0,5 time vil jeg si. Siste duppen gjerne på armen min etter amming ca 17. Han sover best ute, da kan han ligge to timer, hvis jeg triller også tre timer iblandt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 11. desember 2012 #2866 Del Skrevet 11. desember 2012 Min nytter ikke å bare legge fra seg i senga kl 19 lenger. Idag godtok han å legge seg kl 22... Spiser mye om natta, mulig for nysgjerrig til å spise om dagen? Jeg synes puppene er tomme hele tiden, har ikke kjent dem fulle, knappest halvfulle på aldri så lenge. Dermed får ikke småtten stor opptanking før leggetid, dermed er ikke han døsig.. Synes det går litt på stumpene med fullamminga nå, og han er jo 6 mnd om halvannen uke, så har startet tilvenning på grøt. Bare små smaksprøver og kanskje to-tre teskjeer. Tjuvstarter litt så vi kommer opp i full porsjon ganske rundt halvt år. Så blånøye er det da ikke, han kunne vært født halvannen uke tidligere og da hadde vi vært der nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 11. desember 2012 #2867 Del Skrevet 11. desember 2012 ViljaH: nei, så nøye er det ikke Her blir også kvelden seinere og seinere nå. Den siste uka har det plutselig snudd seg igjen (), nå med seine kvelder. Han står opp mellom 7 og 9 fortsatt, oftest mellom 7.30 og 8. Så har han to (av og til tre) dupper utover dagen, den siste er som regel ferdig til 16. Så er han stuptrøtt igjen kl 18, og vi legger han da. Og så våkner han etter 20 min og er lysvåken, blid og klar for å leke mer. Å ha han i senga nytter bare ikke, da er han sur fordi han ikke har lekene der. Og så har vi en våken baby igjen til 22... Og så våkner han like fullt kl 7.30 i dag Foreløpig er planen å vente til etter jul med eventuelt å gjøre noe. Ting endrer seg jo hele tiden her, hvorfor skulle dette være unntaket? Fortell meg gjerne at det går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 11. desember 2012 #2868 Del Skrevet 11. desember 2012 Her legger plutten seg heldigvis fremdeles kl 19, men han har fått den gøyale vanen med en times våkentid på natten. Han er superblid og turner rundt i senga (fint at han ikke gråter altså, men jeg vil soooove!) Heldigvis sover han tilsvarende lengre på morgenkvisten da, men jeg blir trøtt alikevel. Håper han slutter med det snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 11. desember 2012 #2869 Del Skrevet 11. desember 2012 Fortell meg gjerne at det går over! Det går over Vi har en super 3-åring som legger seg mellom 17 og 19 og sover hele natten igjennom til det er morgen mellom 6 og 8 Det føles bare så travelt når vi er midt oppi kvelds- og nattevåk, men nå er jo barna her inne mellom 5 og 7 mnd, og i alle fall for de eldste så er det ikke lenge igjen Men jeg ser jo absolutt forskjellen på amming og flasking når det gjelder nattmat. Jeg merker jo knapt at jeg ammer på natta, slenger ut puppen og så halvsover vi oss gjennom matingen, begge to. Det blir jo noe helt annet når man må opp og blande flasker... Her var det nesten sånn for ett par uker siden. Lillebror hadde sengen sin uten siden på inntil min og godtok å få kald melk mesteparten av gangene han våknet for å få seg en sup, så da var det liksom bare å strekke seg etter flasken som stod i nærheten og så holdt han den selv til han ble ferdig (ca 10 sekunder). Nå har vi hatt på siden, og han har funnet ut at kald melk ikke er noe særlig, så nå må jeg stå opp for å lag melk hver gang og sitte for å gi han flasken. Utrolig stor forskjell Har helt klart blitt en vane, han våkner temmelig presis hver gang. Prøver alltid med bare smokk, det fungerer i 1 av 10 tilfeller. Som regel blir det helt krise om han ikke får melk ASAP! Han spiser til han er mett, ca 100ml. Får ikke i han mer, og om det blir mindre blir det krise igjen. Har prøvd både mindre melk på natta, og mer for at han skal sove lengre. Våkner uansett etter et par timer og er sulten. Jeg tviler også på at han trenger maten, han bare foretrekker det, og har vent seg til det. Spiser 4 små måltider på dagtid, og melk hver gang han skal sove. Vi har fullt fokus på mest mulig mat inn på dagtid, men når han er mett er det jo stopp. Skulle så gjerne gitt minimalt med mat om natta, slik at han er skikkelig sulten på dagen. Men det går ikke å gi mindre enn han vil ha, ref. over: Så flott, håper det fortsetter slik! Alle snakker om at ting endrer seg, men her er vi stuck i samme rutinen på femte måneden nå. Bah... Sa jeg at jeg er lei av å våkne, blande flasker og legge meg hele natta? Jeg tror guttene våre er ganske like på akkurat dette. Jeg vet ikke om dere bare vil la det gå seg til (for det gjør sikkert det til slutt), men vi kommer til å begynne og nekte han all den matingen i helgen. Målet mitt er at innen han er 8 mnd (nå er han straks 7), så er det bare en mating på natta, helst ingen. Så vi skal prøve i helgen og se hvordan det går og bare gi smokk, evt. vann på flaska. Tviler på det blir tatt så veldig godt i mot, han er veldig høylytt og sier klart i fra når ting ikke er greit, så regner med det blir skriking og sutring. (men jeg prøvde en gang i natt, og hadde det ikke vært for at mannen skrek og sutret enda verre enn lillebror, så hadde jeg fått han til å sovnet igjen uten flaske). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 11. desember 2012 #2870 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg må da være heldig med gutten min. Fra vi begynte med leggerutiner rundt 3 mnd alder så har jeg bare kunnet legge han ned i senga og han har funnet søvnen selv. Når vi ammer om natten løfter jeg har over i sin egen seng etter at han har spist, også sover han videre der. Våkner jo nå og da, men da setter vi inn smokken også soves det videre. Føler meg helt klyse her jeg sitter å skryter men det er sant! Kanskje vi får litt utfordring med nestemann(når den tid kommer)! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 11. desember 2012 #2871 Del Skrevet 11. desember 2012 Stinelin: var det ikke noen som foreslo velling? Det ville jeg prøvd! Vi prøvde det i natt, og det fungerte! Ga han velling ved legging 18.30, ny velling 23.15 og 02.30. Da sov han til 06.30! Det ble den beste natta på lenge, så vi fortsetter med det Nå vet jeg ikke om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste som opprettholder mating på natta, men et par gode måltider er ihvertfall nye bedre enn småspising annenhver time hele natta. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 11. desember 2012 #2872 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man spise rakfisk når man ammer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 11. desember 2012 #2873 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Vi prøvde det i natt, og det fungerte! Ga han velling ved legging 18.30, ny velling 23.15 og 02.30. Da sov han til 06.30! Det ble den beste natta på lenge, så vi fortsetter med det Nå vet jeg ikke om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste som opprettholder mating på natta, men et par gode måltider er ihvertfall nye bedre enn småspising annenhver time hele natta. Så bra! Da må jeg også prøve det Er ikke så glad i det, men på natta når han er halvt bevisstløs så tror jeg nesten ikke han merker hva han drikker.. Endret 11. desember 2012 av Unknown Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 11. desember 2012 #2874 Del Skrevet 11. desember 2012 Vi prøvde det i natt, og det fungerte! Ga han velling ved legging 18.30, ny velling 23.15 og 02.30. Da sov han til 06.30! Det ble den beste natta på lenge, så vi fortsetter med det Nå vet jeg ikke om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste som opprettholder mating på natta, men et par gode måltider er ihvertfall nye bedre enn småspising annenhver time hele natta. Så bra Stinelin!! Håper det fortsetter sånn! Kan man spise rakfisk når man ammer? , Jordmor Siri sier man skal holde seg unna bl.a Rakfisk...Men hun sier også at man skal vente 12 timer med å amme etter å ha tatt ett glass med alkohol..... Så jeg vet ikke. Jeg ville tatt en telefon til helsesøster om jeg var i tvil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 11. desember 2012 #2875 Del Skrevet 11. desember 2012 Kan man spise rakfisk når man ammer? Jeg har spist rakfisk. Skjønner ikke hvorfor det skulle være farlig. Bakteriene i fisken kommer ikke over i morsmelka, men det kan vel påvirke smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 11. desember 2012 #2876 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Jeg spiste også rakfisk. I dag hadde vi store planer før natta. Klarte ikke å sove ettermiddagsdupp, og gikk for tidlig legging. God middag med sei, potet og gulrot i 15.30-tida, kveldsgrøt med olje og avokado før legging, og ei flaske tynn velling på senga. God og mett og klar for å sove i timevis! Det siste han gjør før han sovner er å sette ett eller annet i halsen. Harker og hoster, og kaster opp alt utover pysj, dyne og lammeskinn! Skrik og skrål, ny runde på badet, skifte på alt, og dermed var han lys våken igjen :gjeiper: Så ble det ny velling og lang tid før han sovna. Så mye for den gode planen. Fortalte jeg at jeg nærmest ble headhunta til drømmejobben? Søkte på en mindre relevant stilling, men ble loset videre til en annen avdeling som passer meg perfekt. Var på møte med dem i dag, og det hørtes veldig bra ut. Trygg jobb med passelig mye ansvar. Ikke helt på toppen, men ganske høyt opp. Starter så smått i april, og øker på litt når småen begynner i barnehage fra høsten. Regner med å ende med 80% tilslutt. Litt av en selvtillitsboost, herlig! Endret 11. desember 2012 av Stinelin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 11. desember 2012 #2877 Del Skrevet 11. desember 2012 Grattis med jobbtilbud!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 11. desember 2012 #2878 Del Skrevet 11. desember 2012 Gratulerer med jobb, Stinelin! og så deilig å se at noe kan fungere på nettene! Vi har vært på helsestasjonen i dag. Har fått forelesning om at ammingen nå mååååååå trappes ned, og jeg må huske at det jammen ikke er lenge til han MAKS kan ha 6 dl melk i døgnet (hvordan skal jeg liksom kontrollere det!?) og så er det jo helt unødvendig å amme om natta, og så må jeg huske at om ammingen er en jobb så må jeg jo bare avslutte den. Ammevennlig Norge? Min gutt legger også på seg godt, veier nå 9 kg og er 66,5 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 11. desember 2012 #2879 Del Skrevet 11. desember 2012 Mamma mente at jeg skulle holde meg unna rakfisk, men jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle det Så da spiser jeg det med god samvittighet Vi var på 6 mnd-kontroll i dag og Frøken Fryd har blitt 68,5 cm lang og 6,8kg ara: Bare nyt at gutten din er så lett å legge! Er ikke klyse fordi om man skryter litt av det Stinelin: Gratulerer med ny jobb! Nektarin: Det var da en lite ammevennlig helsesøster?! Jeg har fått spørsmål fra flere om vi har begynt med fast føde (noe vi også har, men ikke pga nedtrapping av amming) og har inntrykk av at det nesten er forventet at man starter før de anbefalte 6 mnd. Litt selvmotsigende, men... Jeg har ihvertfall stor tro på selvregulering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 11. desember 2012 #2880 Del Skrevet 11. desember 2012 Takk alle sammen! Gruer meg litt til å reise fra småen tidligere enn jeg planla, men tror jeg har godt av det. Må bare ta sjansen når jeg får den, jobbene vokser ikke på trær her. Gratulerer med jobb, Stinelin! og så deilig å se at noe kan fungere på nettene! Vi har vært på helsestasjonen i dag. Har fått forelesning om at ammingen nå mååååååå trappes ned, og jeg må huske at det jammen ikke er lenge til han MAKS kan ha 6 dl melk i døgnet (hvordan skal jeg liksom kontrollere det!?) og så er det jo helt unødvendig å amme om natta, og så må jeg huske at om ammingen er en jobb så må jeg jo bare avslutte den. Ammevennlig Norge? Min gutt legger også på seg godt, veier nå 9 kg og er 66,5 cm. Disse helsesøstrene har jeg slutta å bry meg om. Utrolig mange rare meninger og lite forståelse for at vi alle er ulike. Er 6dl en regel? Har aldri hørt om det jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå