Schadenfreude Skrevet 28. november 2012 #2801 Del Skrevet 28. november 2012 Ingen tenner hos småen ennå, enda svigermor insisterte på at han hadde fått en jeksel (!). Men MAT er plutselig inmari poppis! Etter at han fikk de skumpinnnene forrige uke, er han helt ustanselig. Når vi skal spise, blir han helt ellevill, frem til han selv får noe å gnage på. Fint rundstykke er visst veldig digg, og det kaster han seg over som en liten hai. Vi hadde han med ut for å spise, og det var faktisk ikke noe styr i det hele tatt, han satt pent på fanget med rundstykket sitt og kom med særdeles fornøyde lyder "Mmmm" og gledeshvin. Brokkoli var også ganske ålreit, selv om det egentlig bare ble sleva ned. Uff Dorey, tanngnissing er fælt! Har ett stk mannfolk som gjør sånt.. ugh. Satser på at småen ikke arver det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 28. november 2012 #2802 Del Skrevet 28. november 2012 Han her er så dårlig til å holde tak i ting, skal de egentlig kunne det nå? Får han aldri i verden til å holde på mat for å gnage på det, ekstremt slepphendt! Det går i diverse moset mat med stadig flere klumper for å trene på det. Men han setter lett i halsen og hoster, og jeg ser for meg at han skal dø når som helst. Han har vært mer urolig i det siste, og jeg lurer på hva som er på gang. Våkner annenhver time hele natta og er krevende på dagtid. Joyce: Hørtes koselig ut. Når kalven er i farta har man ikke så mye valg, hehe... Er egentlig ikke pysete for slikt, men nå har jeg vært skånet for skumle situasjoner lenge pga stor mage og bekkenløsning, så det var litt spennende å skulle dra ut kalv og melke kvige alene. Godt fornøyd etterpå da! Og ja, kalver er skjønne! Hadde vondt langt inni hjertet da jeg tok henne fra mora og puttet henne i egen liten boks. Mora derimot reiste seg og begynte å spise igjen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 28. november 2012 #2803 Del Skrevet 28. november 2012 Akkurat er sånn er gutten min om dagen også Stinelin! Jeg tror det er tenner, for han har begynt å sikle skikkelig. Sitter og bobler og "spytter" ut sikkel Men ganske slitsomt, og særlig på natta....... *** Vi var på 6mnd kontroll i dag. Gutten er 71,6 cm og 7600g. Har bare gått opp 200 g på en måned. Legen mente det ikke var grunn til bekymring, men jeg vil gjerne at han skal legge litt mer på seg. Han er vel bare typen som kommer til å være lang og slank. (Onkelen hans har også alltid ligget under på vekt, så kanskje L har arvet han). Men han får jo 4 måltider pr dag nå, pluss litt pupp. Var sikker på at han hadde bikket 8 kg.. Noen tips til mat som kan få han litt opp i vekt? Eller burde jeg bare fortsette i samme tralten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 28. november 2012 #2804 Del Skrevet 28. november 2012 Gjør det noe om de er litt slanke da? Mindre å gå på om de blir syke kanskje? Jeg har ingen anelse altså, men alle er jo forskjellige. Jeg er litt imot å skulle sammenligne alt og alle (men mulig det finnes en grunn til det). Helsesøster sa en gang at om det ble mye frukt og grønt kunne de gå ned i vekt. Jeg gir endel kjøtt og fisk, og blander olje og smør i det meste av maten han får. Tenker mest mulig næring gjennom dagen, siden han helst vil spise mest på natta. Har begynt å blande hirseflak i fruktmos for å gjøre den kraftigere også. Vi skal på 6mnd-kontroll i morgen, småen er da 6mnd og tre uker. Håper uroligheten hans snart går over, slitsomt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 28. november 2012 Forfatter #2805 Del Skrevet 28. november 2012 Snorkfrøken er betydelig lettere enn hva Turnerose var på samme alder, og jeg kjenner at jeg gjerne skulle hatt litt høyere vekt på Snorkfrøken også, må innrømme det... Hun var 71 cm og 7,9 på 6-mnd. Turnerose var over en kilo tyngre på samme kontroll. Var særlig glad for at Turnerose hadde litt å gå på etter at hun var innlagt med RS-virus, da gikk hun ned ganske så mye på en uke - et sted mellom halvannen og to kilo, tror jeg det var. Det er mye når man veier under 15 kg... (Hun var nesten 2 år og veide vel 12-13-14 kg et sted før hun ble syk.) Det sagt, Snorkfrøken ligger litt over 50ende persentil, så jeg opplever absolutt ikke at hun er for tynn, men etter å ha hatt en skikkelig bollebaby sist, så tenker jeg på det, absolutt. Men unger er forskjellige, som folk flest, og så lenge hun ikke er bekymringsverdig lett, så tenker jeg at så lenge hun ikke dropper lenger ned på kurvene, så er det sånn hun skal være. Nå er hun jo også like treig i tilvenningen til fast føde som søster'n var, så jeg er litt spent på vekta på neste kontroll. Dog tror jeg hun har hatt et par økedager nå, det har vært uvanlig mye amming de siste par dagene. Så kanskje det hjelper på? Ihvertfall hvis hun drøyer litt med å finne ut av krabbingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 28. november 2012 #2806 Del Skrevet 28. november 2012 Hva slags fisk gir du, stinelin? L ligger helt nede på den røde streken på kurven, så selv om legen var rolig så synes jeg godt han kan legge litt bedre på seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 29. november 2012 #2807 Del Skrevet 29. november 2012 På vår helsestasjon er det veldig om å gjøre å ligge på gjennomsnittet, noe annet er nesten ikke bra nok. T ligger jo endel over Vet mange, spesielt de som har barn som er tynne får mye mas om at barna er for tynn, må ha mer mat osv. Skulle tro de såg nok babyer til å skjønne at alle er forskjellige Vet også en 4-åring (som absolutt ikke er fet) fikk beskjed om å spise mindre.... Her har vi omgangssyken. M hadde det sikkert i helgen, jeg fikk det å går og T i dag. Stakkars! Heldigvis er mannen hjemme og hjelper til Får bare håpe han ikke blir syk midt i garasjestyret, og så skal vi egentlig på julebord på lørdag. Krysser fingrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. november 2012 #2808 Del Skrevet 29. november 2012 Hva slags fisk gir du, stinelin? Han har hittil spist kokt torsk, sei, og laks. Av kjøtt har jeg brukt rent storfe, svin og kyllingkjøtt. Har kokt, kvernet og fryst i isbitformer. Samme med grønnsaker. Så bruker vi kokte poteter, pasta el ris i tillegg (kokt uten salt). Da kan til og med mannen kjapt komponere middag til småtten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 29. november 2012 #2809 Del Skrevet 29. november 2012 Det er liksom ikke så mye som skal til! Jeg skal også begynne og lage fisk til lillemann. Sunt og godt.. (Eller, jeg liker det ikke da men... ) Kanskje jeg lærer å like det etterhvert.. Vil jo gjerne at L skal spise det og da kan det bli et problem når han blir såpass stor at han skjønner at mamma og pappa ikke spiser det! **** God bedring til dere, Unknown! Godt at mannen er hjemme og kan trå til litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 29. november 2012 #2810 Del Skrevet 29. november 2012 Vi skal nok også bgynne å innføre middagsmåltider om ikke så lenge. Må bare sette meg litt mer inn i hvordan foodprosessoren fungerer i forhold til kvern og sånt Vi har vært på 5 måneders kontroll i dag (og skal på 6 måneder kontroll om 2 uker ). Frøken Fryd har blitt 66 cm og 6,7kg. Fortsatt slank og god lengde, men har gått bittelitt opp på vekt-kurven, og det er flott for hun lå jo på den nederste percentilen. Sikkrt grøten som hjelper på. Og forørig skal vi få snakke med familieveileder neste uke for å få hjelp med legging/søvnproblemer. Krysser fingrene for at hun/han har noen gode råd som fungerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 29. november 2012 #2811 Del Skrevet 29. november 2012 Vi har vært på kontroll idag, 6mnd og tre uker. 8kg og 68cm. Fikk en leksjon om at han nå "skulle klare å sove fra 19-07 uten oppvåkning, og han kunne gjerne skrike noen netter så ble det fred på tredje natta, blablabla..." Jada jada. (Tenker vi gjør som vi vil kjære helsesøster) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 30. november 2012 #2812 Del Skrevet 30. november 2012 Vi var på 5 mnd kontroll igår. Småen har blitt 68 cm og 8500 g. Er enig i at unger må få være litt forskjellige, og man ber ikke en 4-åring om å spise mindre! Da er det foreldrene som skal få i oppgave å tilpasse hva som spises. For å øke kalori-innhold så kan man tilsette sunne planteoljer. Før ga man litt større barn helmelk, men det er jo ikke det beste fettet. Og våre er fortsatt for små til kumelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. desember 2012 #2813 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Jeg klager vanligvis ikke på været, men det kan nok skje i løpet av denne vinteren. Vi pleier å trille en tur eller være ute litt hver dag, og nå er det 24 kuldegrader her. Er ikke spådd over 10 minus hele langtisperioden heller. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette som et problem, men det er jo til å bli sprø av! Måtte bare få det ut I dag har mini spist brødskive med egg! Jeg hadde litt angst og forventet brød og egg i halsen, men han tygde i vei og var riktig flink. *Stolt mor* Og så har vi tent lys og hengt opp adventsstjerne og åpnet kalender. Mini med stooore øyne! Håper været blir mildere slik at han blir med og henter juletre, det har vi gleda oss til. Jeg og pappan har gleda oss, ikke mini, hehe... Edit: Jeg er altså en av de få som mener at over 10 minus betyr mildere enn 10 minus Endret 2. desember 2012 av Stinelin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 2. desember 2012 #2814 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Skjønner deg godt Stinelin!! I dag har det vært -18 her og vi har holdt oss innendørs! Men det er skikkelig kjedelig!! Håper virkelig ikke det fortsetter sånn. Kom tilbake, kjære mildvær! Så flink gutt du har! Men skal de ha egg så tidlig? Til dere som har barn som har fått tenner: Når skjønte dere at tennene på alvor var på vei ut? Her gnages det på alt som gnages kan, sikles og i tilegg bæsjes det hvertfall 3 ganger daglig.. Han har også hatt småfeber i noen dager..Temperaturen er på mellom 37, 9 og 38,2... Også våkner han ca hver time hele natten og skriker... usj. stakkars. Roer seg fort med smokk og kos. Endret 2. desember 2012 av ara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 2. desember 2012 #2815 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Lillemann har også smakt egg et par ganger. Først som eggerøre og i dag som hardkokt. Han får smake på alt som er babyvennlig, dvs ikke pinnekjøtt eller chili con carne, men det meste annet. Lillemann har begynt å strekke seg etter ting. Både mennesker og ting rundt seg. Særlig lyspærer, mobiler og fjernkontroller. Synes tiden går så fort!! Endret 2. desember 2012 av Mohair Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 2. desember 2012 #2816 Del Skrevet 2. desember 2012 Trodde egg var fy fy fram til de var 1år jeg. Men man hører jo så mye rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 2. desember 2012 #2817 Del Skrevet 2. desember 2012 "Når barnet kan tygge maten, er det fint å begynne med brødmat (skåret opp i terninger). Bruk grovt brød med myk margarin og jernrikt pålegg som jernberiket brunost, leverpostei, magert kjøttpålegg og prim. Eksempler på andre egnede pålegg (som ikke er like jernrike, men som kan brukes som variasjon) er hvit ost, smøreost, makrell i tomat, egg og kaviar. Begrens bruken av søte pålegg. Grovt brød og grove korn-varer er gode jernkilder. Gi vitamin C-rik frukt som appelsin og kiwi, fruktjuice eller grønnsaker (f.eks. paprika, revet kålrot) til måltidet for å øke jernabsorpsjonen." Sakset herfra: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/article5958.ece/BINARY/Anbefalinger+for+spedbarnsern%C3%A6ring+-+Helsedirektoratet+%28PDF%29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. desember 2012 #2818 Del Skrevet 2. desember 2012 Jeg har forhørt meg litt om egg, og tror det er bare de som er utsatt for allergi som bør vente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 2. desember 2012 #2819 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Ah, da ble jeg klokere Endret 2. desember 2012 av ara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 3. desember 2012 #2820 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg har også prøvd egg et par ganger, men det er ikke en favoritt her i gården. Pære derimot, det tror jeg er det beste han har smakt! Og nr 2 er brød med smør på Her jobbes det godt med å komme opp i krabbestilling. Nå får han faktisk løftet opp hoftene også! Han får ikke knærne under seg helt enda, men det går fort det her. Gjør han det motsatt vei (altså med beina først) ender han bare med å sette fotsålene i bakken og løfter alt han kan opp Fjernkontrollen og kattene er det mest spennende vi har her nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå