Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Idag tror jeg blir en jævlig dag. Storebror er hjemme syk. Lillebror holdt meg våken 02 - 05:30. Ammet han hver time 23-02. Så har igrunn sovet 05:30-09. Mannen "måtte" på jobb. Jeg har vondt i hodet av søvnmangel allerede... Kan ikke duppe når baby sover pga syk storebror heller. Når mannen kommer, da skal jeg sove!!

God bedring til Storebror, og lykke til til deg? Føler virkelig med deg :klem: Får håpe sttorebror er syk og svak, og tar det litt rolig?

Jeg har M hjemme for ho kasta opp i helga, men heldigvis har jeg fått sove OK i natt!

Hvordan har dere andre jobbet for å avvenne nattamming? Eller kommer det bare av seg selv etterhvert?

Heldigvis har nattavvenning gått av seg selv her, veldig sakte... Men det skjedde ikke før vi sluttet med amming og har fått i han nok mat på dagtid, da begynte han etterhvert å sove bedre nettene også. Nå sover han ca sånn her hver natt: 18.30 leggetid, 19.30 mer mat, 21.30-22.30 mer mat, 1 mer mat, 4 mer mat og samsoving til 6-7, da er det morgen. Nå har han oftere og oftere kuttet ut enten 21.30-matingen eller 1-matingen, så jeg håper at omtrent rundt juletider kan vi være nede på 2-3 ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til, Vilja, håper dagen blir bedre enn fryktet!

Nattavvendte aldri Turnerose, hun gjorde det selv, og nattpuppen var det siste som røk. Da var hun 16 mnd, og hadde tatt puppen en gang eller to i løpet av natta de siste månedene, og på dagen hadde hun sluttet med pupp halvannen måned tidligere. Men jeg er jo veldig for selvstyrt amming, og er heldig nok til å ha barn som ser ut til å regulere det ganske godt selv. Snorkfrøken har redusert litt på nattammingen av seg selv nå, og vil stort sett ha 2 ganger mellom ca midnatt og kl 8. Det lever jeg fint med. Nattamming er viktig for melkeproduksjonen, og siden jeg vil amme dem så lenge de vil ha (innen rimelighetens grenser, såklart), er jeg redd for at å avslutte nattammingen vil kunne ødelegge for det. Og siden vi samsover lenge merker jeg ikke voldsomt mye til det, heller.

Snorkfrøken står stadig på alle fire på gulvet her og har skjønt at det er en måte å komme seg fremover på - hun vet bare ikke hvordan. Hun blir nokså frustrert, stakkars... Grynter og stønner og knurrer. Men det er ganske komisk å se på, selv om det ikke er pent å le. Særlig når hun vil bruke armene til noe og tar "magaplask" ned på matta med armene ut til siden. :ler:

Ellers er Duplo det nye store på lekefronten. Hun fikk kikke på det forrige dagen da Turnerose plutselig ville leke med det, og siden har vi hatt en liten dyrehage utover gulvet her. Snorkfrøken studerer dem nøye og elsker å ha en i hver hånd for å dælje dem mot hverandre. :ler: Glad jeg ikke er sjiraff eller løve om dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ok faktisk. Holder meg i sving så øynene ikke skal sige igjen. Storebror er rolig og blid, ser tv :)

Lillebror liker seg på magen med strake armer og brystet opp. Hvis brystet er nede, drar han opp rompa. Og så liker han å fly, kroppsvekten på brystet og armene utover som vinger. Felles for alle er at det fortsatt er tungt, ganske fort blir han sliten og hyler, rød i ansiktet. Spesielt når han flyr. Han kommer ikke på å rulle rundt for å hvile. Han begynner å finne seg hvileposisjon ved å legge hodet nedpå i mageleie da. Det har han vel pent lært av tyngdekraften ;) Harde leker brukes stort sett til å dælje seg selv i hodet, så vi er ikke helt der enda :)

Jeg nattammet største til 1 år. Da drev han å våknet oftere og oftere for å kose med puppen, ikke fordi han var sulten. Så kuttet. Dagammet til nesten 2 år, siste mnd ikke hver dag, bare til trøst og kos når verden ramlet sammen. Og ja, gjett om besteforeldrene høylytt ga beskjed om at DET likte de ikke - melka var blåmelk, og om jeg skulle amme til han ble konfirmant osv.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi være på 6mnd kontroll. "lille" T er nå 9kg og 70 cm :fnise: Ikke rart han begynner å bli tung å bære!

Og så trenger han visst ikke å få mat så ofte på natten, og vi kunne godt begynne å være litt streng med han. Men siden jeg synes 3. hver time er mye bedre enn hva det har vært, så lar vi det passere litt til :) Så lenge alle har det fint sånn, så kan ikke jeg se noe galt i det. Jeg er nok litt lat, men jeg orker rett og slett ikke å lage styr på natta nå.

Jeg ser for med ansiktene i familien min om jeg dro frem puppen til ungene ble 2 år, tror de hadde falt i bakken :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger lille seg 18.30, spiser ved midnatt, kl.04, og starter dagen i 6-7tida. Om han våkner i mellomtida får han smokk eller vann på flaske, men nå er han nesten ikke våken mellom måltidene mer. :danse:

Idag er vi hjemme alene, og selvfølgelig måtte ene kviga kalve. Ble litt hektisk ei stund, og første gang i sitt unge liv måtte lillegutt nedprioriteres litt og vente på tur. Han ble dødelig fornærmet, men alt gikk fint med mor og barn, og det er det viktigste. Det er virkelig stort å hjelpe de små til verden, faktisk enda større etter at jeg ble mor selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er vi hjemme alene, og selvfølgelig måtte ene kviga kalve. Ble litt hektisk ei stund, og første gang i sitt unge liv måtte lillegutt nedprioriteres litt og vente på tur. Han ble dødelig fornærmet, men alt gikk fint med mor og barn, og det er det viktigste. Det er virkelig stort å hjelpe de små til verden, faktisk enda større etter at jeg ble mor selv! :)

Ja, er det ikke typisk! Men godt det gikk bra med alle :)

Nå har vi også kjøpt skumpinner og han slafser dem i seg med velbehag. Tenkte jo ikke på at de smelter, så jeg innså jo at jeg ikke trengte å skjære de opp. Han har så mye tenner så jeg var redd for at han skulle bite av en stor bit. Dumme, hysteriske førstegangsmamma :klaske: I går klarte vi å få i ham potet uten at han brakk seg og lagde drama ;) Så dette går riktig vei! Men det beste han vet er klementin, han blir helt vill og drar bitene til seg som om han aldri skulle sett mat før.

Han hadde gått ned i vekt på seksmånderskontrollen, så jeg bare pøser på med mat. HS mente det var normalt, da han er blitt skikkelig mobil og nesten klarer å krabbe :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye fast føde gir du om dagen, Haley?

L får 4 måltider pr.dag nå og jeg ammer kun 2 ganger om natten men får nok ikke kuttet ned noe særlig enda..Han er skrubbsulten når jeg tar han opp for første amming rundt 04:00. Så spiser han rundt 07.00 igjen.

Frøkna får grøt til lunsj og kvelds, pluss litt frukt-/grønnsaksmos en gang i løpet av dagen. Ammer når hun legger seg for kvelden i 19-tiden, men hun våkner alltid opp etter 30-40 minutter for å få mer, og så ammer jeg når jeg legger meg i 23-tiden, en gang i 02/03-tiden og 05/06/07-tiden. Kunne tenkt meg å kutte ut måltidet midt på natta, men det er ikke noe hastverk ennå. Hun må jo få i seg tilstrekkelig med næring til at det holder såpass mange timer i første omgang, og så lenge jeg er i permisjon er det greit å amme såpass om natta, men når jeg skal tilbake til turnusarbeid igjen så håper (og tror) jeg at færre amminger er en realitet. Og i dag har hun for første gang spist gode porsjoner med grøt, så det blir spennende å se hvordan det påvirker nattesøvnen og om det fortsetter i samme bane :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner her heller. Storebror var 8,5 mnd på første tann så jeg forventer ikke noe snarlig frembrudd. Men han sikler i bøtter og spann, og liker å gnage, så alt er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tenner her heller. Ikke så mye sikling eller gnaging heller. Liker godt sjiraffen Sophie, men tror det er fordi den er god å holde i.

Hvilke leker er populære hos dere? Vi har et par som lager lyd når han slår/drar riktig, de er veldig interessante om dagen. Vanlige leker uten action er ikke like underholdende. Noen som har tips til fine leker nå fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover at Duplo altså har blitt fryktelig pop de siste dagene (vi har en del å ta av ;)), har vi en slik (i andre farger) som er uhyre spennende for tiden. Hun får jo ikke til å poppe dem opp enda, men synes det er stas å lukke dem, og kan ligge lenge og studere dyrene hvis vi passer på å åpne dem for henne innimellom. Hun har også oppdaget Turneroses hund, og den får hun lyd i innimellom. Turnerose fikk den til sin første jul (da var hun 10 mnd), og den har vært populær siden. Ikke altfor slitsom lyd på den, heller. Disse klossene holder hun også mye på med om dagen. De litt store Lamaze-lekene er også populære fremdeles, og jeg bestilte dette toget fra Libero-klubben her for litt siden, det falt også i smak. Noen klassiske Brio-leker har vi også funnet frem, men de er ikke like interessante. Er nok litt for avansert foreløpig (stabletårn og sånt). Mens babygymmen og sånt er helt uinteressant nå, utover at hun bruker den til vektløfting. :ler:

Imponert over at du tok kalving på strak arm, forresten, Stinelin! :jepp: Nyfødte kalver er jo bra nydelige, de også. Var i fjøset til alle melkinger, hver dag, på hytta som barn, og fikk være med på litt av hvert annet óg. *mimre*

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg prøve meg på å legge ut lenker! :fnise:

Poppislekene her om dagen er:

http://www.toysrus.no/Merker/V-Tech/BELLINO%20krabbe-%20og%20l%C3%A6reball.aspx?id=618135&vid=411381

Og denne bare den er en trekant http://www.toysrus.no/Merker/Bellino/BELLINO%20aktivitetskube.aspx?id=626354&vid=411754

Sofie er veldig kjekk. Og så har vi noen nøkler med gummi der det er en brikke som lager lyd på, den har vært favoritten i månedsvis :)

T leker egentlig med det meste han ennå, både rangler og babygymmen er kjekk. Vi må bare passe på og bytte ut lekene av og til, så han ikke går lei. Vi har to korger med leker og så bytter jeg annenhver uke.

Duplo har T også fått begynt å låne med M, men det er bare av og til. Skal bli meg et styr når han blir stor nok til å ta de lekene han selv vil ha..

Ser forresten i korgene at vi har ganske mye Bellino :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tenner her heller :)

Vi har tatt vekk babygymmen. Eller, vi har demontert den og så kaster han rundt på lekene i stedet for :ler: han slutta rett og slett å interessere seg for den da han bare kom rundt, og vil mye heller ha lekene i hendene så han kan snu og kaste og riste på dem. Favorittene er noen av de vi har plukka av babygymmen, samt ei babybjørn-skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har maiskroker fra sverige, ser de har fått de på Meny her i byen også. Prøvde et par stk nå, falt i smak ja hehe.

http://www.majskrokar.se/

Blitt veldig mobil frøkna vår, ruller rundt og åler seg både framover og bakover. Ikke knekt krabbekoden ennå, men begynt å prøve seg i krabbestilling.

Grøt eller frukt en gang om dagen, får vel introdusere et måltid til snart. :)

Endret av evil eve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin:

Jeg fant ikke slike skumpinner på hverken Mega eller Rema i dag..Dritt..

Her er også babygym-lekene veldig populære. Også elsker han forskjellige bamser/kosekluter for de er så deilige å spise på når man klør i munnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...