Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg vil også gjerne ha kjøttpuddingoppskrift! :)

Mat er stas for tiden her. Nå om dagen spises det mye rart! Brød med forskjellige pålegg, egg i mange varianter, kjøtt i mange varianter (men helst kjøttdeig i tomatsaus, f.eks. Lasagne), alt av gratenger og former, masse grønnsaker (aller helst blomkål og løk!) og litt frukt.

E har også blitt en kalv, og kunne drukket seg mett på melk hvis han fikk lov.

Fisk er ikke så interessant, men det er bortimot det eneste :tommelopp:

Herlig med en sånn fin mat-tid nå! Måtte den vare lenge! ;)

Vi har nå fått i gang en utredning av alle ørebetennelsene og søvnproblemene E har. Etter at bhg for litt siden foreslo at vi ba om sovemedisin til E (:kjempesinna:) fikk vi ihvertfall i gang en utredning! Alt tyder på at det er i ørene problemet sitter, med rød trommehinne selv når han ikke viser noen symptomer på ørebetennelse. Såkanskje det blir dren etter hvert.

ViljaH, vi måler og veier hjemme inni mellom. Veiing skjer ofte da, for E vet hvor vekta står og synes det er så gøy å se på blinkingen på displayet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi veide og målte for ikke så lenge siden fordi L skulle "utredes" hos legen. Lang og slank type.

Stresser ikke noe med vekta. Neste gang blir på 2års kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen! Vi gleder oss veldig til det kommer en lillesøster. Har alltid ønsket meg en søster selv (har to yngre brødre), så det er stas å kunne "gi" det til Frøken Fryd :)

Farsemat er det mest populære her også, sammen med fisk i alle varianter (hurra!). Og selvsagt pastaretter i ulike former. Av grønnsaker så er det gulrot som er den store vinneren, mens blomkål, brokkoli, løk og tomat spyttes ut igjen. Og som sin mor er hun mer glad i friske grønnsaker enn i kokte (bortsett fra gulrot da). Det er høyt forbruk av brød, aller helst med kaviar (hurra igjen!), men også fløtemysost, leverpostei, diverse smøreoster, falukorv og eggerøre er godt. En og annen gang når matlysten er på bånn har hun fått syltetøy (uten tilsatt sukker) og da kan hun fort sluke 3 skiver. Nå ble jeg sulten på kveldsmat... :sikle:

Begynner å bli en stund siden vi veide sist, men vi har bare gjort det på badevekta vår. Høyden målte vi på politistasjonen når vi skulle skaffe pass etter jul, men med sko og alt, så vi trakk fra noen cm. Frøkna ligger på ca. 11,5-12kg og 85-86cm.

Tannpussen går greit her. Pappa'n eller jeg pusser litt for henne først, og så får hun pusse litt etterpå. Synger selvsagt "Det blir ikke hull..." og det er gøy med litt morsom stemme ;)

Og i går hadde vi vår aller første "bæsj-i-badevannet-episode" :ler: Har alltid hørt "skrekkhistorier" om at alle babyer gjør det, men vi har aldri opplevd det med Frøken Fryd før. Så da ble det to bad på ei storfornøyd frøken :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sitte oppå pappa", sa Småen her om dagen da han gjorde nettopp det. Jeg blir litt forundret hver gang han kommer med noe nytt. Nå var det altså OPPÅ pappa han satt. Ikke bare "sitte pappa".

Og så har han hengt seg helt opp i "har du hørt historien om de tre små fisk". "Mehr bobbå suu?" x 100... :fnise:

Sender oppskrift på kjøttpudding på PM til de som vil ha.

Haley: høres jo interessant ut med bæsj i badevannet.. vi kan godt skippe den, vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke målt og veid siden 15mnd kontrollen. Da var han 10kg, og jeg synes nesten han virker lettere nå. Ihvertfall tynnere etter at han begynte å gå, men muligens lengre. Han er ihvertfall ikke stor, lillebror på 5mnd er 9kg nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sitte oppå pappa", sa Småen her om dagen da han gjorde nettopp det. Jeg blir litt forundret hver gang han kommer med noe nytt. Nå var det altså OPPÅ pappa han satt. Ikke bare "sitte pappa".

Og så har han hengt seg helt opp i "har du hørt historien om de tre små fisk". "Mehr bobbå suu?" x 100... :fnise:

Sender oppskrift på kjøttpudding på PM til de som vil ha.

Haley: høres jo interessant ut med bæsj i badevannet.. vi kan godt skippe den, vi.

Haha, så herlig :ler:

Her har vi dilla på The muppets og Mahna mahna. "Mæh manamanam"!! Og dyrene i afrika " ojja hahaha''. Han er veldig glad i å synge. Han er så søt når vi synger "bæ bæ lillelam har du noe ull'' også svarer han ''ja jaaa baan'' :fnise: Herlig alder nå altså. Jeg er allerede fram til lillesøster blir så stor men koser meg med at hun er baby også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Vi har visst en liten utbryterkonge. Han klarte nesten å klatre ut av senga her om dagen... Er det veldig feil av meg å teipe ungen fast med sølvtape? :fnise: (Jeg tøyser, altså). Det går bra når han sover med pose, men hva til sommeren når det blir for varmt? Ai ai ai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han klarer å komme seg ut så får man bare fjerne en vegg på senga. Enn så lenge har han ikke kommet seg over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stille det er her om dagen! Hva driver deres små på med for tiden, bare ugang?

Småen har begynt med "mine". ALT er "MINE!!!" (med utropstegn), så vi har vel en interessant tid i møte. Kanskje aller mest i barnehagen, forsåvidt. Men det er morsomt å se at han oppdager seg selv som individ. Han snakker mye om seg selv, "Småen gjøre det, småen sitte her" osv, for ikke å snakke om at han sier navnet sitt når vi har noe som han også vil ha. Sånn i tilfelle vi hadde glemt han, altså. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stille her ja. Jeg har henda fulle om dagen. Lillesøster er ei skikkelig klenge-jente. Hun er av typen; ikke våg å legg med ned for da blir det bråk! :fnise: Skal bæres og bæres. Nå sover hun ordentlig godt slik at jeg har fått rydda opp i slagmarka. L starter dagen med å rote ut ca alle 1000 lekene sine...(det virker sånn i alle fall...). Og jeg orker ikke/har ikke tid til å rydde alt før vi skal i barnehagen, så må ta det når velsa har sovna.

L tester ut alt om dagen.

"Hvor lenge kan jeg nekte å gå ned ifra stuebordet før mamma og pappa blir kjempesinte?"

"Hvor høyt og lenge kan jeg hyle før jeg får viljen min?"

"Hvor mye mat kan jeg kaste på gulvet før noen reagerer" osv.

Lille rampen ;) Språket hans utvikler seg omtent hver dag. Han er blitt så flink og gjør seg godt forstått. Og han har lært seg navnene på omtrent alle voksne og barn i barnehagen :)

Han skal også helst se "Mahna mahna" 5-10 ganger per dag. Din skyld Schaden, for du ga meg ideen om å vise han den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille rampen ;) Språket hans utvikler seg omtent hver dag. Han er blitt så flink og gjør seg godt forstått. Og han har lært seg navnene på omtrent alle voksne og barn i barnehagen :)

Han skal også helst se "Mahna mahna" 5-10 ganger per dag. Din skyld Schaden, for du ga meg ideen om å vise han den :fnise:

:fnise: Unnskyld! Vi er litt på den, vi også. Det vil si, de siste dagene har det faktisk vært Spesialagenten Oso. Høres ikke så bra ut når ungen sier "Mer oso, mamma/pappa!". Ikke noe hellas-ferie på oss med det første, i hvert fall ;)

Snakker deres små om de i barnehagen? Småen har et par kompiser som han snakker om hele tiden og det er kjempesøtt. Han har tydeligvis fått en bestis, som også er begeistret for ham. Det er skikkelig gjensynsglede hver morgen, og han snakker knapt om noe annet på vei til barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Schaden :ler:

Så søtt at han har fått en kamerat. L snakker kun om ei ansatt der men aldri om barna. Han bare ramser opp navn(som sagt) hvis vi spør hvem som går der :)

Var noen av barna deres smokk/flaske-nektere når de var små? Jeg får ikke vesla her til å ta hverken det ene eller andre. Det er ikke kjempestress men om noen har tips så bare hyl ut! Hva om jeg hadde mista all melka mi, da måtte jeg ha Tvangsforet henne da? Eller spiser de av flaska bare de blir sultne nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småen tok aldri smokk. Prøvde mange varianter, men det var aldri interessant. I ettertid syns jeg det var like greit.

Skulle noe skje som gjorde at du måtte få i veslejenta melk via flaske e.l. ville du feks kunne koppmate henne. Medela har også en koppmate-lignende flaske (denne) som fungerer veldig greit i nødstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja like greit uten smokk så slipper man avvenningen, selv om jeg savner den noen ganger for å roe ned urolig unge. Har prøvd 6 forskjellige men hun nekter så da har jeg gitt opp :)

Flaske er ikke krise altså.. Jeg har jo melk i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det travelt om dagen. Storebror hyler "Neeei!!" stort sett hele tiden mens han er hjemme, og er blid som ei sol i barnehagen. Fint at han er blid der, men veldig slitsomt at han er så sur her hjemme. Tror det er en kombinasjon av jeksler og "finne seg sjæl". Merker at jeg egentlig ikke har peiling på det med oppdragelse.

Han er forresten blitt totalt mammadalt, og hyler når pappan nærmer seg. Skal ikke gi pappa kos osv. De har alltid hatt et tett forhold, og jeg merker at mannen blir litt lei seg. Tror det er fordi jeg har lett for å ta meg av storebror mens mannen tar minsten, og at de derfor knytter seg nærmere til den de er mest med. Men med litt bevisst innsats snur det seg, det har vi sett før, særlig etter at minsten ble født.

Han har et par kamerater i bhg. som han snakker om, de har felles interesser og går godt sammen. De er av de store gutta, og jeg er glad for at de liker han (føles liksom tryggere når de passer på han :)).

Minsten bruker heller ikke smokk, men flaske går fint etter litt trening. Prøvde alle mulige smokker i noen måneder, men ga opp. Sikkert like greit tenker jeg. Han har koseklut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også ei som prøver å komme seg over sprinklene på senga, men enn så lenge har vi fått avverget det. Gleder meg litt til vi kan kjøpe "stor jente-seng", men er redd hun kommer til å hoppe rett ut av senga så fort vi har lagt henne, så vi venter nok en stund ennå ;)

Frøken Fryd er også sutrete hjemme og blid som ei sol i barnehagen. Slitsomt i kombinasjon med graviditetshormoner og ikke fullt så mye tålmodighet som til vanlig, men prøver å være bevisst på at mitt (og Mannens) humør påvirker hennes humør. og at det er lov til å være sliten for en liten frøken som har vært i barnehagen hele dagen. Dessuten går det jo (desverre) ikke så mange timer fra vi kommer hjem fra barnehage/jobb til hun er klar for senga.

Ellers er det mye kommandering om dagen: "Pappa sitte her", "Kom!", "Opp!" og så skal hun bestemme hvilken jakke og hvilken lue hun skal ha på seg, og helst kle på seg selv. I går kom hun ut fra rommet med høst-/vårjakka si og skulle ha litt hjelp til å få den ordentlig på. Da gikk hun med den inne og var strålende fornøyd i nærmere en time etterpå. Trasker rundt i pappa'n sine gigantiske sko gjør hun også, og når han kommer hjem fra jobb like etter oss, så peker hun på hodet hans og sier "Lua opp" og skal ha ham til å legge den på hattehylla. Så følger hun opp med å be ham om å ta av jakka og skoene, og deretter følger hun ham inn på soverommet og peker på joggebuksa :fnise: Snakk om å vite hvordan rutinene er i heimen :ler:

Dere flerebarnsmødre; har/hadde dere søskenvogn (Hvilken?)? Hvordan løser/løste dere det evt. om dere er ute med babyen og storesøsken? Vingler sånn fram og tilbake med hva jeg tror er lurt. Vil jo kunne trille tur med begge jentene samtidig, og det er jo ikke alltid Mannen (eller andre) kan være med å trille egen vogn til Frøken Fryd. Vi har en Beco Butterfly som ihvertfall kan brukes til babyen, men følte allerede i fjor høst at den begynte å bli litt liten til frøkna :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt meg skikkelig i nakkeskinnet i det siste med tanke på sosialiseringen med Småen. Tidligere har det fort blitt sånn at papppaen har være lekekompis og underholder mens jeg lager maten, og så er det jo leggetid. Nå er vi flinkere til å bytte på.

Prøver å gi ungen en halv times leketid hver hverdag, og så har vi noen veldig fine stunder sammen i helgene nå. Merker STOR forskjell på hvordan han forholder seg til meg etter at jeg begynte med det. Nå er jeg nok nesten like kul som pappaen. ;)

Men det er egentlig litt lettere å gjøre ting med ham nå også, fordi han gjerne vil leses for, vil ha pusleselskap, liker å "lage mat" til meg på kjøkkenet osv. Og så er jeg en skikkelig herjemamma. Slenger ungen over skulderen så han hviner av fryd (eh, kanskje det er frykt?).

Haley: fint å høre at vi ikke er de eneste som har en liten en som skal ha ting sånn som de "alltid har vært". Det er faktisk såpass ille at om vi ikke rydder opp lekene ganske jevnlig, vil han legge alt utover igjen hvis vi rydder det opp. Bordet fanger, er det først rotete så SKAL det være det! :fnise:

Jeg solgte forresten Becoen ganske tidlig, Haley. Gikk over til Manduca isteden, brukte den vel senest i høst. Men da sa ungen at han heller ville sitte i vogna.. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, nå hadde jeg skrevet en del, men mistet det igjen... Kort oppsummert: Mye min/din her også, bl.a. "mamma min" og "pappa din". :fnise: Snorkis har aldri villet ha flaske, vi brukte andenebb i de tilfellene vi måtte få i henne noe annet enn pupp da hun var bitteliten. Kjøpte det på apoteket på Riksen da Turnerose ble født, sikkert greit å få fatt på om det skulle være interessant. Ellers har hun etterhvert likt sugerørkoppene fra Avent, hun skjønte dem umiddelbart da vi oppdaget dem i 8 mnd-alderen. Smokk skjønner hun ikke vitsen med. Turnerose skjønte heller ikke vitsen med flaske (men til gjengjeld elsket hun jo smokken), hun likte godt disse koppene. Kanskje litt puppeaktige i fasongen? Hehe.

Snorkis har en bestevenn i bhg som er et drøyt år eldre enn henne, men han har nå byttet avdeling, og hun er tydelig lei seg for det. "I-iiip" kaller hun ham, og snakker mye om ham. Han er super-veslevoksen og utrolig kul, og de passer så godt sammen. :ler: Spent på om de holder tonen opp gjennom... Hun kan navnene på de fleste andre på avdelingen, også, men ikke på de andre avdelingene (jeg forventer heller ikke at hun skal ha oversikt over 50+ barn på storebarnavdelingene...) Hun kan dog navnene til de Turnerose leker mest med. De voksne bruker hun interessant nok ikke navn på, vet ikke hva som er grunnen til det, for det er en stabil avdeling personalmessig.

Mye "nei" og "itte" på hjemmebane her også, Stinelin. Jeg husker det samme fra Turnerose, og tror vel at det mest er en fase. Og litt frustrasjon over at språket ikke er presist nok til å uttrykke akkurat hva det er som plager/irriterer, kanskje?

Hehe, tror jentene våre har en del felles med den kommanderingen og klesbevisstheten, Haley. :ler: Var veldig kjent, den beskrivelsen der.

Ang. vogngreiene - Turnerose vokste ut av vogna si da hun var rett over 2 år, og jeg tror ikke vi hadde funnet noen lange nok søskenvogner hvis vi hadde prøvd. Men det er jo også et år mer mellom våre enn det dere får. Vi satset på bæretøy til Turnerose og vogn til Snorkfrøken, alternativt bar vi en hver. Men Turnerose gikk stort sett selv da Snorkfrøken kom til, så det var ikke så veldig mye bæring av henne. Vi bruker uansett vogna mest som handlevogn/varetralle... ;) Men søskenbrett var en god investering, det har vi brukt en del. Og senere har vi også kjøpt dobbel sykkelvogn (Chariot Cougar 2). Den funker bra til begge.

Beco går vel for å være relativt liten i størrelsen. Har dere vurdert en toddlersele av noe slag til Frøken Fryd? Tula toddler, Boba 3g, Manduca, klipsmeitai i toddlerstørrelse (Beredilla, Go'klompen, f.eks.), eller rett og slett meitai... Mannen bærer Snorkfrøken mye i Manduca om dagen, jeg bruker meitai. Hun bæres stort sett daglig fremdeles, enten til eller fra barnehagen (ellers bruker vi en e-v-i-g-h-e-t). Snorkfrøken begynner å grine hvis jeg prøver å putte henne i vogna... :ler:

Her går det forøvrig i 150 om dagen, mannen jobber til 21 stort sett daglig, og jeg er mye alene med jentene. Det begrenser nettiden ganske betydelig... :)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også mye nei om dagen, både med et smil og ertende tone og nei så det ljomer i veggene. Språket utvikler seg masse, nye ord hele tiden.

Eldste er ei skikkelig kosejente og klarer ikke alltid helt å skjønne at ikke alle andre er det. Så det jobbes med, det kan bli litt voldsomt innimellom for små barna.

Mini har en bestevenninne i bhg, de er litt Knoll og Tott igrunn hehe. Men vi har vært en del sammen på fritiden også, født.samme dag, samme barselgruppe etc. Så lenge N er i bhg når mini kommer så har hun stort sett ikke tid til å si ha det en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...