Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Lillemann synes det er helt greit å pusse tenner. Jeg pusser først og så får han pusse litt selv etterpå. Vi gjør det også ganske kjapt, men tannlegen var veldig fornøyd da vi var der i forbindelse med tanna som forsvant.

Ellers er han fortsatt småspist, men jeg har faktisk ikke tenkt på at det kan ha med hjørnetennene å gjøre, sånn som hos dere, Joyce, for de mangler her også. To oppe og to nede som mangler. Har ikke vært på helsestasjonen siden tidlig i høst, men tror ikke han veier mer enn kanskje 11 kg.

Nå har vi hatt en heftig runde med omgangssyke her også, så mulig han har gått ned litt. Fått i seg lite mat siden fredag. Heldigvis ser det ut som om matlysten er på vei tilbake i dag. Han spurte etter is, og det må jo være et godt tegn, for han har vært så dårlig at han ikke har orket is!!! :sjokkert::fnise:

Edit: Vi bruker vanlig barnetannkrem, er det ikke anbefalt fluormengde i den?

Ellers er lillemann blitt veldig opptatt av å vaske opp. Står ved vasken og plasker med børsten og tømmer vann fra en kopp til en annen. Blir litt søl, men da er han ihvertfall opptatt med noe sånn at vi får laget middag eller ryddet..

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stresser ikke med det, men prøver å givariert mat både hjemme og i matpakka. Spiser han lite middag, prøver vi heller litt mer til kvelds. Syns det er veldig greit at han sier "ferdig", da respekterer vi også at han sier at han er mett.

Din gutt er jo riktig dannet! Vår hyler Nei!!! og river og sliter i smekka når han har fått nok.. :fnise:

Edit: Vi bruker vanlig barnetannkrem, er det ikke anbefalt fluormengde i den?

Ellers er lillemann blitt veldig opptatt av å vaske opp. Står ved vasken og plasker med børsten og tømmer vann fra en kopp til en annen. Blir litt søl, men da er han ihvertfall opptatt med noe sånn at vi får laget middag eller ryddet..

Tror det skal være riktig mengde fluor i barnetannkrem ja, men har ikke sjekket.

Vi har også en renslig gutt. :) Han elsker å dure rundt med kost og brett, rydder inn og ut av oppvaskmaskina, og "vasker" med egen fille når jeg vasker. Hans er uten såpvann, siden den er like mye i munnen som på veggen. :fnise:

Morsom alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din gutt er jo riktig dannet! Vår hyler Nei!!! og river og sliter i smekka når han har fått nok.. :fnise:

Tror det skal være riktig mengde fluor i barnetannkrem ja, men har ikke sjekket.

Vi har også en renslig gutt. :) Han elsker å dure rundt med kost og brett, rydder inn og ut av oppvaskmaskina, og "vasker" med egen fille når jeg vasker. Hans er uten såpvann, siden den er like mye i munnen som på veggen. :fnise:

Morsom alder!

:fnise: Dannet er vel en sannhet med modifikasjoner. Han skyver seg fra bordet og sier/roper "JÆJÆ!" (ferdig) til han slipper ned på gulvet igjen. Men noen ganger nøyer han seg med å si "mett".

De er så morsomme om dagen! Vi har et lite ryddefantome. Her om dagen i barnehagen hadde han et stort problem. Han satte de små stolene på plass ved bordet, de andre hentet dem igjen x ørti. Hadde jeg ikke dratt med meg ungen hjem, hadde han vel fremdeles holdt på.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir dere barna tran? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har blitt sløv med det desverre fordi det er bare en kamp å få i han det..... :-( Men er det livsviktig? Hører så mange diskusjoner om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også litt sløve med tran fordi det ikke er særlig populært... Men jeg tenker at det ihvertfall er bedre med tran et par ganger i uka enn ingen i det hele tatt. Og så har vi jo fisk minst to ganger i uka (riktignok ikke bare fet fisk), i tillegg til at de har diverse fiskemat til lunsj hver torsdag i barnehagen. Har prøvd å gi frøkna makrell i tomat ved flere anledninger, men det er ikke noe populært, desverre.

Og ellers har vi vært på UL denne uken og funnet ut at Frøken Fryd får en lillesøster i midten av juni! :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lillesøster i magen, Haley! :hjerte:

Vi har gitt d-vitamindråper hele tida, vi. Prøvde med tran en gang i fjor, og da kom det en dusj ut igjen. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med lillejenta Haley! :rodmer:

Vi gir tran. Småen hyler etter den flere ganger daglig, og det er full krise fordi han ikke får mer enn ei skje. Vi begynte ikke med det før etter at lillebror ble født og helsesøster kom på hjemmebesøk med ei flaske tran. Før det fikk han D-vit dråper, og det får lillebror nå også.

Vi gir først ei skje tran, så ei skje Sanasol. Han henter smekka og flaskene, og får skru av og på korkene. Dagens høydepunkt! :hoppe: Spent på hvor lenge det varer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med enda ei jente, Haley! :rodmer:

Kanskje tran går ned her også dersom han "belønnes" med Sanasol etterpå ;) Må testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg på Sanasol-flaska at det ikke bør hos til barn under 3 år. Hvorfor det? :klo:

Sovesituasjonen i heimen er bare helt lost for tiden. Vi gir etter og sover inne hos han eller han sover hos oss.

Har dere noen gode råd? Han våkner ørti ganger ila kvelden/natten. Er litt lei seg og skal "krangle" hver gang vi prøver å legge han ned i senga eller gå ut av rommet igjen. Også har han begynt å si "manne!" "Manne!" Og vi lurer på hva det betyr...... Om det betyr MANN eller noe helt annet. Jeg håper ikke det er en mann på rommet hans i hvertfall :fnise:

Jaja, tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg på Sanasol-flaska at det ikke bør hos til barn under 3 år. Hvorfor det? :klo:

Sovesituasjonen i heimen er bare helt lost for tiden. Vi gir etter og sover inne hos han eller han sover hos oss.

Har dere noen gode råd? Han våkner ørti ganger ila kvelden/natten. Er litt lei seg og skal "krangle" hver gang vi prøver å legge han ned i senga eller gå ut av rommet igjen. Også har han begynt å si "manne!" "Manne!" Og vi lurer på hva det betyr...... Om det betyr MANN eller noe helt annet. Jeg håper ikke det er en mann på rommet hans i hvertfall :fnise:

Jaja, tips mottas med takk.

Shit, jeg bare stolte på helsesøster som anbefalte det jeg! Det må jeg undersøke nærmere.

Storebror her var også slik etter at lillebror ble født (og bhg. start samtidig). Han har blitt mye bedre, men våkner fortsatt omtrent hver natt. På kvelden og først på natta fungerer "inn og ut-metoden" (inn, legge ned, gå ut, gjenta om nødvendig). Han sover videre uten protest nå.

Men på morgenkvisten legger mannen seg med han, og de "sover videre" (småen ligger helst bare å vrir seg). Planlegger å utvide "inn og ut" til å gjelde også på morgenen, men åper det vil gå seg til, ellers ser vi for oss mye skriking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg bare stolte på helsesøster som anbefalte det jeg! Det må jeg undersøke nærmere.

Storebror her var også slik etter at lillebror ble født (og bhg. start samtidig). Han har blitt mye bedre, men våkner fortsatt omtrent hver natt. På kvelden og først på natta fungerer "inn og ut-metoden" (inn, legge ned, gå ut, gjenta om nødvendig). Han sover videre uten protest nå.

Men på morgenkvisten legger mannen seg med han, og de "sover videre" (småen ligger helst bare å vrir seg). Planlegger å utvide "inn og ut" til å gjelde også på morgenen, men åper det vil gå seg til, ellers ser vi for oss mye skriking...

Hvis helesøster har anbefalt det så kan det ikke være noe veldig skummel grunn til at små ikke skal ha det sikkert :)

Her funker det også greit på kvelden. Det er mest på natta at han er kranglete/redd/sint..... Jeg vil jo ikke legge til noen dårlige vaner, men vi er vel allerede på god vei ettersom vi sover hos han/ han hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt noen veldig utfordrende legge-kvelder... Hvorfor kan ikke disse små bare holde seg greie på sovefronten når de først har kommet inn i en god tralt? :rolleyes: Men han har samtidig spist ganske dårlig, så kanskje han var sulten?

Han blir særere og særere med spisingen, ser det ut til. Tror faktisk vi må gå tilbake til "babymat", siden han bare plukker ut en og annen bit av maten vår. Med mindre det er pizza eller pølser, selvsagt. Det sklir ned på høykant... Men skulle han råke ut for en biteliten hvitløkbit i sausen.... PFFFFFFT ÆSJ!

Vurderer nå å lage mat og ha på glass til ham, med litt bløtere konsistens og mer saus. Men føles jo samtidig som et skritt tilbake, han har spist "vår" mat i mange måneder. :jolie:

Virker forresten som om kjøtt ikke er det helt store. Det er kanskje for hardt? All fisk og farsemat er mye enklere, i hvert fall.

Her om dagen sladret han om at en av de andre i barnehagen hadde fått et lillesøsken! Han pekte på bildet av kameraten og sa "baby!" veldig bestemt. Viste seg at babyen hadde kommet to dager tidligere, og de hadde snakket om det i barnehagen den dagen. :ler: Følte meg ganske snodig da jeg spurte hun ene tanta om det hadde kommet en baby hos *kamerat* fordi ungen sa det, men jaggu stemte det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, de får jammen med seg veldig mye! Imponerende at han fortalte deg det, Schaden!

Lillemann har endelig begynt å spise. Mulig at han var så utsulta etter omgangssyken. Han spiste helt plutselig sju kjøttboller til middag i helga, og det har jo aldri skjedd før. Og i går hadde han spist tre skiver til lunsj!! Han som tidligere spiste en kvart. :sjokkert:

Det virker som om det har litt å gjøre med hva som blir servert også, og vi har funnet ut at han spiser mye bedre om vi smører mat før vi setter oss, isteden for å ha alt pålegg utover bordet. Da skal han smake på alt og ender opp med å bare plukke på alt og glemme å spise. Kjøttboller, fisk, pølser, kyllingkarbonader o.l. er visst godt. Kanskje vi skal teste kjøttpudding en dag? Det er det jammen lenge siden jeg har spist! :fnise:

Ellers er det store om dagen å kle på seg selv, og han vil aller helst lese om Thomas som baker eller Thomas og pus. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig, Schaden! :hjerte: Vi har vært i dåp i helgen, og jeg var helt fascinert over hvor god Snorkfrøken var med sin 6 mnd gamle fetter. Det var BARE kos og "bebiii!" og forsiktig leking. Ikke helt den samme tonen som når hun og Turnerose holder på... :ler:

Snorkfrøken vil ikke ha hverken fisk eller kjøtt. Jeg tror det er en kosistens-greie, men hvem vet? :vetikke: Hun er derimot særdeles begeistret for "bim" (brødskive) og vil helst spise det til alle måltider om dagen, hehe.

Nye ord kommer i rekordfart om dagen, den søteste fra de siste dagene er at hun har begynt å si "mammaMI!" med gledesstrålende stemme når hun ser meg. :hjerter_rundt: Ellers er det mye "i-a Pat" (postmann Pat), dyr (hun kan "bus" (pus), "voffvoff" (hund), "saubæ" (sau), "kooooo" (ku), "øve" (løve), "siraf" (giraff), "in" (kanin), "bjøn" (bjørn)). Vi har et par dyrebøker, de er superpopulære! Særlig en med skyveklaffer fra Litor og et par i "titt & finn"-serien. Hun pusler til den store gullmedalje - hun har såvidt begynt på sånne der det ikke er et hull til én brikke, og mor er superimponert! (det var jeg da Turnerose gjorde det samme, også ;)) - og ellers er lekekjøkkenet det som lekes aller mest med om dagen.

Åh, jeg synes jo jeg er fryktelig heldig som har fått de to fineste jentene i hele universet. ;)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun pusler til den store gullmedalje - hun har såvidt begynt på sånne der det ikke er et hull til én brikke, og mor er superimponert! (det var jeg da Turnerose gjorde det samme, også ;)) - og ellers er lekekjøkkenet det som lekes aller mest med om dagen.

Åh, jeg synes jo jeg er fryktelig heldig som har fått de to fineste jentene i hele universet. ;)

Høres ut som de har en del til felles, Småen og Snorkis ;) Puslespill går det mye i om dagen, her også. OG så sint han blir når bitene ikke vil på plass! Oi oi! Kjøkkenet brukes også flittig. Han styrer der mens jeg styrer på voksenkjøkkenet. :ler:

Og synging er det nye, store. Bæ bæ lille lam og lille petter edderkopp. Aller helst vil han høre versjonen hvor lammet kjører lastebil og bestemora bæsjer. :rolleyes: "Bæ! Bil! BÆSJ!"

En annen ting som er veldig spennende nå, er klistremerker. Jeg finner små klistremerker over hele stua.. heldigvis limer de ikke så godt ennå. Men han kan sitte i en time i slengen og flytte klistremerker rundt.

Si i fra hvis du vil ha kjøttpuddingoppskrift, Mohair. Jeg testet det nå i helgen som var. ;)

Haley: så gøy med lillesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte:

Si i fra hvis du vil ha kjøttpuddingoppskrift, Mohair. Jeg testet det nå i helgen som var. ;)

Er det sant? Ja, kanskje jeg skal lage det? :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så kos å høre om utviklingen til alle de søte små :)

Nå løsner "endelig" språket her… (altså, det er jo normalt- men kjekt når det skjer for det). Hun sier masse ord, om enn ikke så tydelig alltid… type opa (åpne), sitta, hoppa, makgu (youghurt), dyrelyder, oj, au, smask, osv…

Hun har virkelig lært seg takk, og sier takk hver gang hun får noe i hendene omtrent. Må minne henne litt på det etter mat da (som regel rastløs og skal ned og leke)

Hun elsker bøker, og sitte på fanget og lese.. ;) og det elsker mora også! Hun digger også ipad, men merker jo hvor utrolig fokusert hun blir på det.

Hun skal klare selv nå, særlig dette med klær… av og på. lettest å få av foreløpig, men hun får på bukser av og til, og lue og slikt.

sangleker er kjempepoppis nå, hun synger ikke.. men danser og gjør bevegelser. Hver kveld er det ned på håndkle på gulvet mens jeg synger bjørnen sover: inntill hun spretter opp og brøler væææææh med et lurt smil. Hun er kjempeherlig!!! *elsk*

Leker er ikke heeelt hennes greie, hun foretrekker å hoppe i sofaen, bygge putetårn, hoppe på gymballen min, sparke ball i stua og den type ting. Men lager litt mat på kjøkkenet og er også veldig fan av tusjene hun fikk av onkel til jul (tusjer ja, de havner ofte på hendene hennes.. og av og til i ansiktet). de harmløse fargestiftene er jo kjeeeeedelige… hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er såpebobler det helt store, han blir helt vill og løper rundt for å ta på hver boble. :ler: Klistremerker må testes ut, det har vi ikke tenkt på å gi han.

Ellers har han nå sovet to hele netter på rad! Kryss i taket og noter i boka. ;)

Jeg vil også gjerne ha oppskrift på kjøttpudding Schaden! :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg aldri har spist god kjøttpudding, så er veldig spent på den jeg har laget nå. Det ble matprat-varianten, men jeg vil gjerne ha en bra oppskrift, Schaden! Tror jeg skal lage litt sånn farsemat fremover hvis det slår an hos lillemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han spiser mye forskjellig mat her. De fleste grønnsaker får avslag og spyttes ut. Men han er god til å smake. Idag mumsa han i seg ovnsbakt laks med rømme, og risotto. Spytta ut erter og tomat. Han elsker å gnage i seg grillet maiskolbe, så vi har det iblandt nå på vinteren også for hans skyld.

Har dere vært på høyde/vektkontroll nå, eller måler dere hjemme? Det burde jeg også gjøre, tar med meg den!

Tannpuss går helt fint her. Han åpner munnen, tygger litt på tannbørsten, men jeg får ham til å gape mens jeg pusser nå. Han ser jo storebror og vi gjør det også. Han får 0,25 mg flux tablett hver kveld. Storebror rakk å få emaljeforandringer i ung alder, så da kjører vi på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...