Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Så bra at det går så bra, Ara! :D

Vi var der i drøye 2 timer i dag, og E fikk et måltid mens vi var der. Det gikk strålende. Blir spennende å se om det går greit når jeg går i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Her er også tilvenning i full gang. T begynte i går med ett par timer og dro hjem for å sove, og i dag har jeg lagt han der så ringer de når han våkner. Går helt supert og i dag har jeg mer eller mindre sittet der som pynt :fnise: I morgen skal jeg jobbe på ettermiddag, så da drar jeg i fra han og så skal pappaen hente han tidlig, men jeg tenker det går helt fint :)

Hva gjør dere når dere har gått fra de små? Jeg føler jeg kaster bort dyrebar alenetid her jeg sitter og ikke helt vet hva jeg skal gjøre :ler: Rydde og vaske hus gjør jeg jo hele tiden uansett, så jeg hadde tenkt meg superduper deilig avslapping, men det er kjedelig :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også tilvenning i full gang. T begynte i går med ett par timer og dro hjem for å sove, og i dag har jeg lagt han der så ringer de når han våkner. Går helt supert og i dag har jeg mer eller mindre sittet der som pynt :fnise: I morgen skal jeg jobbe på ettermiddag, så da drar jeg i fra han og så skal pappaen hente han tidlig, men jeg tenker det går helt fint :)

Hva gjør dere når dere har gått fra de små? Jeg føler jeg kaster bort dyrebar alenetid her jeg sitter og ikke helt vet hva jeg skal gjøre :ler: Rydde og vaske hus gjør jeg jo hele tiden uansett, så jeg hadde tenkt meg superduper deilig avslapping, men det er kjedelig :tongue:

Haha, samme her! Jeg sitter liksom rolig i sofaen og er litt stressa innvendig. Greier ikke å begynne med noe eller slappe av skikkelig :fnise: Er vel bare en tilvenningsfase for oss også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg tar visst ikke barnehagestarten så bra, jeg. Får helt vondt i magen av dårlig samvittighet for å gå fra Småen. Hjelper ikke at jeg observerte en annen unge som grein hele tiden mens jeg var der og et par andre som bare sutret om mamma konstant.

Personalet er hyggelige, for all del, men det skjærer virkelig på samvittigheten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg tar visst ikke barnehagestarten så bra, jeg. Får helt vondt i magen av dårlig samvittighet for å gå fra Småen. Hjelper ikke at jeg observerte en annen unge som grein hele tiden mens jeg var der og et par andre som bare sutret om mamma konstant.

Personalet er hyggelige, for all del, men det skjærer virkelig på samvittigheten. :(

:klem: Kan du ikke ta det litt mer gradvis, da? Det gjør jo ingenting om det tar noen dager lengre med tilvenningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Får se hvordan det går i morgen. Men har inntrykket av at det SKAL ta tre dager og dermed basta. Med han stakkaren som gråt så sårt i timesvis i dag, jeg ville jo heller foretrukket at de hadde ringt mora og bedt henne være der en dag ekstra. Skjønner at alle ikke kan det, men uff. Jeg håper ikke Småen tar det så tungt at jeg ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, jeg kjenner at det ikke er aktuelt å reise fra han og ende opp med slik gråting som du beskriver Schaden... :sjenert: De skal få love meg å ringe om han reagerer sånn.

Men vi har heldigvis god tid til tilvenning, og håper å unngå den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt at du føler det sånn, Scahden.. :( Men ringte de ikke foreldrene til denne gråtende ungen?

Jeg føler meg så trygg i vår barnehage fordi personalet understreker hver dag at de lover å ringe om han blir lei seg og ikke finner roen. Verken de eller barnet tjener noe på gråting og utrygghet... og neste dag vil bare minne ungen på forrige som ikke var bra.

Leser dere "Foreldre&Barn"? Der står det masse fint om tilvenning i barnehagen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg tror ikke det er vanlig at de små gråter hele dagen uten at noen ringer mamma eller pappa? Vi gjør i alle fall det om den lille ikke takler den nys situasjonen. Men jeg vet det var et barn på en av de større avdelingene i dag som gråt sårt en stund. Mange som glemmer at det kan være vanskelig å komme tilbake i bhg selv om man var der før ferien!

Schaden: Visst du vil ha lenger tilvenning, så er det vel ingen problem? Du gjør jo absolutt akkurat som du vil! Snakk med avdelingsleder om det :jepp: Og du kan jo levere senere og hente tidligere også, visst du vil/kan? Og si bare ifra at de skal ringe om han ikke roer seg etter du har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke: jeg tror ikke at Småen vil ha store problemer med tilvenningen. Han koste seg og utforsket alle områdene. Han er en tillitsfull liten fyr og vil nok knytte seg til de ansatte ganske greit.

Men jeg ble virkelig ikke betrygget av å se hvordan de hånderte de triste barna. De ringte jo mora til han som gråt, men først da han hadde sovnet og da sa de at alt var greit. Joa, men han hadde jo ikke roet seg på to timer. ..

Dette skulle altså være en av de beste barnehagene i området. Men jeg vet jo ikke hvordan sånne barnehager skal være heller.

Fikk også høre at her skulle alle spise det samme, for ellers ville det bare bli gnål og misunnelse. Så mye for å sende med ungen blåbær eller favorittyoghurten (tør ikke tenke på middagsrester eller pannekaker. ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stadig bedre i barnehagen. Småen ser ut til å synes at det er gøy der og har knyttet seg fint til "sin" ansatt. Går bedre med han som gråt så sårt også, noe som gleder meg nesten like mye som at det går fint med min egen.

Men merker stor forskjell på om det er mannen eller jeg som leverer, til min overraskelse. Her hjemme er det jo mannen som er i vinden om dagen, men i barnehagen enses han knapt. Mens jeg blir oppsøkt konstant frem til jeg går. Det var jeg ikke helt forberedt på, for han har aldri vært spesielt mammadalt tidligere.

Men etter noen uker med hyppige oppvåkninger (og tilhørende ramaskrik), sov han endelig gjennom igjen i natt. Sliten tass, tror jeg.

Har dere regnbukser til de små? Jeg kjøpte en sånn skall-bukse istedenfor, syns regntøy virker så klamt, men ser at alle de andre små har regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med alle disse småtrollene som begynner i barnehage! Tenk at de er så store alt... Jeg skjønner stadig ikke hvor det siste drøye året har blitt av!

Godt at det går seg til, Schaden. Det er virkelig ikke alltid bare-bare med barnehagestart. Turnerose har brukt lang tid på å finne seg til rette både ved barnehagestart og ved alle endringer (avdelingsbytter). Det er tungt å takle for både store og små, synes jeg. Spent på hvordan det går med Snorkfrøken til uka... Og så vondt med han som gråt! :( Det gjør jo at man trekker omsorgen i tvil, og at man lurer på hvordan det egentlig er med ens eget barn når man går. Uff...

Og du, det misunnelsesgreiene, det synes jeg du kan blåse litt i. Så vidt jeg vet har de ikke egentlig anledning til å nekte deg å sende med enkelte mattyper (bhg skal drive i samsvar med de ønsker foreldrene har for omsorg og oppdragelse av barna etc, se Lov om barnehager). Visse begrensninger er jo relativt vanlige (f.eks. sukkerfritt og sånt), men alt innen rimelighetens grenser... Har man en unge som ikke spiser alt, kan den typen begrensninger være drepen, virkelig. Jeg er dessuten av den oppfatning at misunnelse ikke er et nevneverdig problem på småbarnsavdelinger, samt at det at andre har annen mat enn en selv, det må man rett og slett bare lære seg å takle. Synes jeg. Ta det opp med FAU om du brenner for det!

Vi har regntøy, jakke og bukse. Hos oss er de flinke til å kle etter været, og tar bare på regntøy dersom det faktisk er behov for det. Men jeg vil absolutt påstå at skikkelig regntøy er verdt sin vekt i gull når det virkelig trengs. Vi har også gjerne hatt to sett, sånn at vi får tørket det skikkelig i de periodene det går et sett om dagen. Reflex, Lego Wear, Didriksons og Troll har vært favorittene her - øvrig regntøy har fått hull etter kort tid (Stormberg, Ticket2Heaven, Vossatassar). Vi har i stor grad hatt overtrekksbukser/skallbukser i tillegg, da, de er suverene når det er relativt varmt, men samtidig fuktig. Da kan det gjerne bli litt varmt med parkdress, greit å kunne ha bukse uten jakke. Men det med klær varierer litt fra sted til sted, etter hva de ansatte liker/bruker, hvordan uteområdet ser ut, hvor mye de faktisk er ute, osv. Spør de ansatte hva de synes er nødvendig og hva de liker, og se an behovet litt etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for glimrende svar, Joyce! Kjekt med rutinerte barnehagemammaer når man lurer på ting. Føler meg litt sånn smådust når jeg spør i barnehagen om de må ha regnbukse eller ikke.. ;) Som om jeg ikke kan kle på den lille tøysekoppen min, liksom.

Det med maten er bare jeg som er sær. Selv er jeg ikke spesielt begeistret for brødmat og hvis Småen skal få brødmat både til frokost, lunsj og kvelds blir det litt i overkant, syns jeg. Nettopp derfor har han spist yoghurt med gryn til lunsj.

Selv foretrekker jeg middagsrester, salater, suppe eller omelett til lunsj og hadde egentlig gledet meg til å sende meg Småen matpakker med matmuffins, små omeletter og lignende. For ikke å snakke om pannekaker, noe ungen blir helt fra seg av glede for (usukrede, forøvrig). Eplepannekaker er en STORfavoritt. :sikle:

Men apropos spising.. Etter å ha vært litt streng med meg selv en stund er jeg nå bare et par kilo unna førgravidvekt! :danse: 11 kg borte siden i våres og jeg har kunnet bruke de gamle sommerklærne mine igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi også hatt tilvenning denne uken. Begynte på mandag med besøk hvor jeg var med han hele tiden, så tirsdag var han alene en liten time, de tok på utetøy og var ute, jeg kom tilbake til lunsj. En utvidelse for hver dag; gi han lunsj, legge ham for dupp, ta han opp for dupp. Det er en veldig bra bhg, og jeg stoler helt på dem. Storebror gikk der i to år, varme og trygge mennesker der som kan jobben sin. Jeg sa at de skal ha lav terskel for å ringe meg hvis han gråter, jeg er hjemme på "bakvakt" :) En annen unge på tilvenning gråt sårt og ropte på mamma, og det stakk i hjertet mitt. Jeg sa det til dem som jobber der, det forsto de godt at det ikke bare er lett for en mamma. De bærte og trøstet og distraherte barnet, og de presser dem ikke så hardt at de lat dem være ulykkelige i 2 timer! Jeg skal spørre på mandag hvor lenge de lar det gå før de kontakter foreldre. Men - tilvenningen legges opp i samråd med foreldrene! Har foreldrene anledning, har bhg det. Noen foreldre må på jobb, og bruker 45 min totalt. Det har gått veldig bra hos oss, har ikke grått 1 gang der enda. Men han kan få en reaksjon når han begynner å oppfatte at dette er noe permanent "hei, mutter'n, er ikke dette bare på besøk, skal vi gkøre dette hver dag lissom - jeg vet ikke om jeghelt liker det!" Vi har tenkt å ha han 4 dager i uka, men ped.leder anbefalte 5 korte dager iallefall de første tre ukene så han ikke ble forvirret og måtte tilvennes om og om igjen.

Vi har parkdress, regnbukse/regnjakke. Jeg spør de ansatte om jeg lurer på noe med klær, de har god peiling. Jeg sender ikke med mat da barna får varm lunsj. De har også både brødskiver og barnemat-glass i bakhånda. Min blir forøvrig trøtt så tidlig at de begynner han på lunsj en halvtime før egentlig lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på regnsettjakt om dagne... hadde sett meg ut Bamsesett fra Lindex, men gjør pittelitt resarch til først. Kanskje jeg må se på noen av de Joyce anbefalte.

Hvilke regnsett har dere andre kjøpt?

Handlet støver i str 20 idag, røde viking støvler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at mamma/pappa som er med på tilvenning, trekker seg litt i bakgrunnen og lar ungen bli kjent med de ansatte, men "tryggheten sjøl" er tilgjengelig ved behov. Da blir det ikke så brått synlig når man går. Så en annen forelder som lekte veldig med barnet sitt, opp i ansiktet tett på hele tiden, da denne gikk ble barnet svært oppbragt, som jeg forstår godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har reima regnsett. Kjøpt på nett til halv pris ifjor høst. Har hatt reima til storebror også; mykt, bevegelig og slitesterkt. Hadde reflex først til storebror, tjukt, ubevegelig, rar fasong hvor glidelåsen på jakken var vanskelig å dra opp (min ettåring hadde ikke svanehals, mer stuttjukk hals).

Jeg prøver høye goretex sko (str 22!) med for nå, over ankel, som skal være høstsko i både sol og slaps tenkte jeg. Støvler er vanskelig for de aller minste.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reima regnsett. Kjøpt på nett til halv pris ifjor høst. Har hatt reima til storebror også; mykt, bevegelig og slitesterkt. Hadde reflex først til storebror, tjukt, ubevegelig, rar fasong hvor glidelåsen på jakken var vanskelig å dra opp (min ettåring hadde ikke svanehals, mer stuttjukk hals).

Jeg prøver høye goretex sko (str 22!) med for nå, over ankel, som skal være høstsko i både sol og slaps tenkte jeg. Støvler er vanskelig for de aller minste.

Har viking goretex sko jeg også, men kjøpte støvler da det stod på barnehagelista. Så får hun og oss litt erfaring med det... skjønner at det er vanskelig for de minste, men samtidig regner det av og til SÅÅÅ mye at man må ha det. bor tross alt på beste vestland... (kostet jo bare 99, så ingen stor krise om de blir brukt lite..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en super barnehage, ViljaH!

Vi har Skofus regnsett. Funker greit, mm støvler er jo klin umulig på disse små. Har jo jobbet i barnehage selv men hadde glemt støvelproblematikken. De sitter jo ikke på de små beina, selv om det er regnbukse over med strikk. Blir nok innkjøp av høst/vintersko her også, som han kan bruke nå utover.

I går hyyyylte gutten med en gang vi gikk inn døra til barnehagen. Han skjønte nok tegninga. Men jeg ble der i over en time til han var rolig og trygg. Så gikk jeg slik at han fikk lunsj og sove der. De ringte når han hadde våknet og da hentet jeg han. Det hadde gått veldig bra, så håper det fortsetter sånn. Slitsom uke for mor og barn. Godt med helg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Bra at barna takler barnehagetilvenningen så bra! Det går bra med T også :)

Vi prøvde vossatasser til begge i år, veldig spent! Men om det blir hull sånn som Joyce har erfart så var de kjøpt på tilbud, så jeg føler ikke det blir noen stor sorg.

Pasjonsblomst: M hadde det bamse-settet nå sist, og det var vi fornøyd med :jepp:

Vi har støvler og fotposer i bhg nå, og så blir vel joggeskoene snart byttet ut med gore-tex høstsko. Når jeg ser på utvalget av barnehagetøy som noen av de andre har, så tenker jeg at T skal komme seg finere igjennom høsten enn mange andre i alle fall.

Nå ser jeg jo ting litt annerledes siden jeg også jobber der, men jeg synes det er rart når vi får en utstyrsliste og så har de ikke med halvparten engang. Greit det er tilvenningsuke, men er greit å ha en dress og ekstra body liggende fra dag en. Et lite hjertesukk, ikke prøv å gjøre feil i "min" barnehage :fnise:

Og så synes jeg det er dumt med de som kjøper kjempegode uteklær til å ha hjemme og sender utslitte arveklær til å ha i barnehagen for de klærne slitter de å være redde for. Barna i vår barnehage er ofte ute både formiddag og ettermiddag, hadde vært kjekt å hatt de gode klærne der de faktisk blir brukt endel. Et lite syn fra en ansatt :ler:

Jeg gleder meg litt til å ikke jobbe i barnehagen mer, for jeg synes det er lettere å bare kunne se barnehagen fra utsiden!

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...