Mohair Skrevet 18. februar 2013 #3421 Del Skrevet 18. februar 2013 Ja, det var veldig hyggelig. Vi har jo dessverre familien ganske spredt over vestlandet, men alle bor nærme flyplasser. Må være kjipt for dere, Joyce. Blir lang reise. Ikke akkurat så lett å få til en helgetur. Lange flyreiser er sikkert overkommelige om man bare er godt forberedt og har god tid. Og sørger for at alle er uthvilte før man reiser. Det hjalp ikke at lillemann var trøtt og burde ha sovet før vi gikk på flyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #3422 Del Skrevet 18. februar 2013 Uff. Sitter med en skrekkslagen og falsk krupp-syk baby på fanget. Dvs, hun har roet seg litt nå, med en heller kjølig ammeseanse. Stakkars liten, hadde håpet hun skulle slippe den kruppen... Fælt for alle, men verst for de små. Må være grusomt å våkne av å ikke få pustet skikkelig, og i tillegg være for liten til å forstå hva som skjer. Glad vi har vært gjennom det noen ganger før og vet hva som må til, i det minste. Første gang med Turnerose var vi voksne nokså paniske, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 19. februar 2013 #3423 Del Skrevet 19. februar 2013 Bedagelig anlagt unge, sa du, Schaden? Det gikk visst over Takk for flaskeposten-tips! Småen fikk en flaske med 100ml MME før han la seg i går, da drakk han kanskje 80 totalt. Er jo greit hvis han drikker akkurat det han føler for. Skummelt med falsk krupp! I det hele tatt masse ting som er skummelt av sånt som kan ramme disse små.. RS-viruset, feks. *grøsse* Men håper det går bedre med Snorkfrøken i dag! Dorey: Jeg er full av beundring for folk som gyver løs på utdanning i småbarnsperioden! Spennende! Vi skal ut og fly om ikke så alt for lenge. Ganske spent på hvordan det vil fungere.. Og lurer fælt på hvordan jeg skal få med meg trilla uten at den blir herpa av agressive koffertpakkere. Jeg tror den er litt liten for en prampack, men en enkel sånn tøypose som er alternativet jeg har sett på, er jo ikke spesielt beskyttende. Er snakk om denne trilla. Lurer egentlig litt på om vi er halvgale som reiser på ferie med den lille, men kanskje det går over all forventning? (Joyce, har du noen gode Madeira-tips forresten?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 19. februar 2013 #3424 Del Skrevet 19. februar 2013 Ja, det blir å fortsette med Bibliotek- og informasjonsteknologi. Gleder meg veldig til å fordype meg mer i formidling og litteratursosiologi! Håper det går bra med snorkefrøken, *Joyce*! Det er "godt" dere har vært gjennom det før, og vet hva som skal gjøres. Falsk krupp er mitt verste mareritt, lillebroren min ble veldig syk av det da jeg var 7 år, og det opplevdes som veldig traumatisk. (Foreldrene mine ble avvist på legevakten med at det ikke var noe farlig). Så morsomt at han har knekt åle-koden, Shaden Brått er det virkelig over alt! Her driver lillegutt og krabber avsted med frydefulle hyl. Han vil nemlig at vi skal fange ham igjen, og ler så han hikster når jeg eller pappaen kommer etter Skjønner forresten godt at det er leit med amminga! Men det er kanskje litt greit at han slutter selv, kontra å avvenne? Her er puppen lillegutts O' store kjærlighet, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal slutte. I dag startet vi dagen kl 0455! Han sovnet igjen kl 0715, men jeg hadde drukket kaffe, så jeg fikk ikke sove. Er det bare jeg som har en slik morgenfugl? Han sover 2 x 1,5 - 2 t timer på dagtid (aldri etter kl 16) og sover stort sett 1830. Vet ikke hva vi gjør feil liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 19. februar 2013 #3425 Del Skrevet 19. februar 2013 I dag startet vi dagen kl 0455! Han sovnet igjen kl 0715, men jeg hadde drukket kaffe, så jeg fikk ikke sove. Er det bare jeg som har en slik morgenfugl? Han sover 2 x 1,5 - 2 t timer på dagtid (aldri etter kl 16) og sover stort sett 1830. Vet ikke hva vi gjør feil liksom? Samme her, sånn cirka. Han er i seng til kl 19 og oppe igjen et sted mellom 5.00-5.30. To lurer på dagtid, 1-1,5t. Tror kanskje det bare ER sånn nå? Jeg har i hvert fall ikke tenkt at det er noe feil, så lenge vi legger ham når han er trøtt. Det regnes vel forresten ikke som avvenning såpass tidlig, men som brystvegring leste jeg et sted. Men en eller annen gang avvenner de seg jo. Tror det er lettere med puppen enn flaska, dog. Derfor håper jeg han fortsetter å ta pupp på natta en stund til. Litt bekymret for å få en unge som er avhengig av flaske på natta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 19. februar 2013 #3426 Del Skrevet 19. februar 2013 Joyce: God bedring til lille Snorkfrøken. Høres ikke gøy ut med pustebesvær. Schaden: Noen triller kan tas med på flyet, sjekk hjemmesiden til flyselskapet. Ellers ville jeg polstret og plastet godt før den ble sendt avgårde med bagasjen. Vi har forresten prampack om du trenger, men den er ganske stor og da forsvinner jo litt av poenget med små triller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 19. februar 2013 #3427 Del Skrevet 19. februar 2013 Tror det er vanlig med tidlig morgen. Vi er heldige som får sove til sju, men til gjengjeld ammer jeg en del om natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 19. februar 2013 #3428 Del Skrevet 19. februar 2013 Joyce: uff, det er fælt med syke barn! God bedring til Snorkfrøken! Dorey: for master! Jeg hiver meg også på utdannelse til høsten, men jeg må begynne med studiekompetansen... Vi sover også som regel til i 7-8-tida, men det er ikke bare positivt det heller. Det ene er at han vil helst være våken til 21 hver kveld (ikke noen 12-timers natt nei) og det andre er at det er mye nattamming. Ammer vel like mye på natt som på dag nå. I dag spiste han en halv banan til frokost! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #3429 Del Skrevet 19. februar 2013 Godt du fant litt info hos flaskeposten, Schaden! Ja, RS er guffent, Turnerose var innlagt med det for ganske nøyaktig 2 år siden. Så det har jeg tenkt at Snorkfrøken skal hoppe over, rett og slett! Pakke trilla i bobleplast? Kjøp en sånn stor rull på Staples eller noe å og bare balle rundt når dere skal på flyet? Skal dere til Madeira? Heldiggriser, altså! Ta med bæretøy! Funchal er ikke den beste byen for triller, fortauene er i ganske stor grad "håndlagde" og tidvis rimelig humpete. Dessuten er levadaturer ikke heeelt lagt opp for vognbruk. Ellers må dere teste restauranten Londres i sentrum og Doca do Cavacas som ligger et stykke utover langs strandpromenaden. Førstnevnte er et yndet spisested for fastboende og har nokså typisk hverdagskost for øya, sistnevnte har utrolig god fisk og flott beliggenhet. De to er favorittene våre. Åh, nå fikk jeg lyst på en Madeira-tur! Spennende, Dorey! Jeg har jo masteroppgaven igjen, men det er et allright studie. Du må bare spørre om det er ting du lurer på. Broren min hadde også en del falsk krupp som barn, så jeg kjente heldigvis til det første gang Turnerose hadde det, også. Ordentlig guffent, er det. Vondt å se den lille kroppen slite sånn. Men hun er i fin form igjen i dag, litt hes, bare. Tror vel ikke dere gjør noe feil med sovingen? Unger er forskjellige. Men jeg må vel innrømme at jeg er glad for at jeg ser ut til å få "b-barn". Snorkfrøken våkner 8-8.30, stort sett. Innimellom senere... Turnerose sover helst til 9, hvis det passer sånn. Ah, nå har Snorkfrøken delt opp skiven sin i ørten småbiter som hun nå sitter og bokstavelig talt kaster rundt. Må jobbe litt med de bordmanerene, tror jeg... (Men hun har begynt å si takk ("tatt")! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 19. februar 2013 #3430 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg har søkt opptak til masterstudie i dag! Jeg hadde overhode ikke tenkt å studere mer nå, men det kom en innom forelesning og minnet om fristen 1. mars, og vips fikk jeg lyst Så artig! Uff. Sitter med en skrekkslagen og falsk krupp-syk baby på fanget. Dvs, hun har roet seg litt nå, med en heller kjølig ammeseanse. Stakkars liten, hadde håpet hun skulle slippe den kruppen... Fælt for alle, men verst for de små. Må være grusomt å våkne av å ikke få pustet skikkelig, og i tillegg være for liten til å forstå hva som skjer. Glad vi har vært gjennom det noen ganger før og vet hva som må til, i det minste. Første gang med Turnerose var vi voksne nokså paniske, også. Huff, fæle greier. God bedring til Snorkfrøken, håper det ikke kommer tilbake fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 19. februar 2013 #3431 Del Skrevet 19. februar 2013 Mohair: setet på trilla er for langt til å tas med ombord, dessverre. Jeg tenkte ikke SÅ langt da vi kjøpte den. Men bobleplast var smart, Joyce! (hvis jeg nå slutter med ammingen, så begynner kanskje hjernen min å fungere igjen, den er seriøst helt ubrukelig om dagen) Kommer jo uansett til å ha med bæretøyet, for småen må sitte i det på flyplassen. Sist vi var utenlands, satte småen stor pris på å sitte i selen fremfor å være i vogna hele tiden. Var så mye spennende å se på! Morsomt at Snorkfrøkna snakker alt! Småen har perioder der han skravler som en foss, men jeg skjønner ikke et kvekk av hva han sier Jeg måtte le litt da jeg skifta bleie på han her om dagen (bare for å komme med en liten bæsjehistorie, er lenge siden sist). Det lukta fiskekake.. ikke sånn deilig, nystekt lukt akkurat, men det kan dere sikkert tenke dere selv. Tror det blir en stund til JEG spiser (fersk!) fiskekake igjen, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 19. februar 2013 #3432 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hahaha, fiskekake! Lillemann sa faktisk hadet og vinket til pappan sin i dag. Uttalte det som "hadet" uten a'en og ristet hånden sin. Det eneste jeg har hørt ham prøve å si før er mamma og pappa, mest pappa. Edit: han gjorde det tilogmed begge gangene pappan gikk ut døra i dag, så det kan jo ikke ha vært tilfeldig! Endret 19. februar 2013 av Mohair 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 19. februar 2013 #3433 Del Skrevet 19. februar 2013 Nå har småen begynt å ville sove på dagen kun når vi sover ved siden av han i senga. Ganske koselig for den som aldri har fått til samsoving! Men litt upraktisk kanskje, om man har besøk og slik. Det går i perioder her, noen gang kun i vogn, andre ganger kun i vogge, og nå kun i seng med selskap. Vi har forresten fått hund, arvet en! Noen av dere som har hund? Jeg har hatt hunder tidligere, og vi har en på gården som ikke bor hos oss, men nå ble jeg litt i tvil om hvordan vi løser det med småen og hunden. Hun må jo få være i fred for småtasser, og eneste løsning jeg ser for meg er om hun har noe høyt å ligge på. Katta har plassen sin på skrivebordet, der er det trygt for klamme små barnenever. Noen som har gode tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 20. februar 2013 #3434 Del Skrevet 20. februar 2013 Stinelin: er det tispe? De pleier jo å være ganske tålmodige med menneskevalper. Ville faktisk ikke bekymret meg så veldig, men heller bare observert hvordan hunden reagerer på barn. Noen hunder er skvetne og urolige, andre tar småtasser på strak arm. Men fast soveplass for hunden er greit å ha, gjerne et sted hvor hun får være litt i fred. Sånn generelt tror jeg katter og hunder klarer å styre det der ganske fint selv. Blir det for slitsomt, så går de. Eller slår til, men da gjelder det jo å være ganske sikker på lynnet til dyret sitt. Katta her i huset er feks en ganske avbalansert type, men om han plages over lengre tid så deler han ut et par rapp med labben (med "uskarp" pote). Det er jo egentlig alt for tidlig, men jeg prøver likevel å gi både småen og katta en god start med hverandre ved at jeg holder småen og lar ham "klappe" pus (styrer hånda hans). Ser ut til at katta liker det, han maler og strekker seg sånn "kos meg mer" Med en gang småen krøller labben og prøver å nappe pels, tar jeg ham bort og sier "ikke sånn". ... Det ble Mammut-tur på meg i dag. Plukket med meg tre barnebøker (blant annet "Det er en bok", nydelig liten sak!) og en bok til meg (Johanna Rubin Dreyers "Alltid beredt til å dø for mitt barn". Har de andre bøkene hennes og rådigger dem. Denne var også veldig fin!) Har egentlig alt for mange bøker (og småen har allerede en hel bokhylle full, han også), så Mammutsesongen er litt hard.. for mange fristelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 20. februar 2013 #3435 Del Skrevet 20. februar 2013 Schaden: Ja, det er tispe. Hun er 8år og veldig snill, men ikke så vant til barn. Nå går det veldig fint, siden småen ikke beveger seg, og hunden bare kan gå unna. Er litt spent på hvordan vi løser det når han begynner å bevege seg mer rundt, for jeg er veldig bevisst på at hunden skal få fred når hun ønsker det. Må lete etter en løsning slik at hun kommer seg opp fra gulvet. Jeg har samme taktikk på barn og katt som deg, holder hånda og passer på at han ikke lugger. Katta er foreløpig positiv! Det med å la dyrene si fra når det er nok er jeg litt skeptisk til. Da føler jeg vi har tråkket over en grense, slik at dyret opplever kontakten som negativ, og må forsvare seg. Jeg føler det er mitt ansvar å skjerme dyra for dette. Med hun blir det jo fort farlig også, og jeg kunne aldri stole på en hund som har vist aggressiv adferd. (Stoler selvfølgelig ikke blindt på noen, men mer eller mindre.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 20. februar 2013 #3436 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Hohøm, en liten presisjon: jeg mente ikke at man skal overlate de små til dyrene. Men når ungene blir såpass store at de skjønner at mennesker kan bli sinte, skjønner de forhåpentligvis at dyr kan bli sinte også. Til de større barna i nabolaget sier jeg feks at de godt kan kose på katten, men at når katten går sin vei så betyr det at den ikke vil mer. Hadde en morsom episode i sommer hvor jeg sa ifra til en jente på ca. fem, hvor hun rett etter belærte lillesøstra si. "Se, nå er pus irritert, vi må la den være i fred!" Men ja, la dem teste litt selv, men selvsagt være i bakgrunnen , klar til å gripe inn hvis det trengs. Men skal sies at jeg ikke ville hatt en hund jeg ikke stolte på i hus med unger. 100% sikker er man jo aldri, dessverre, slik du skriver, men hvis man har av avslappet, veldressert hubd som kjenner sin plass på rangstigen, er mye gjort. (Uff, det er ikke meningen å høres så belærende ut altså :s) Kjenner jeg gjerne skulle hatt hund igjen.. dessverre er ikke mannen villig til å få enda mer pels i hus. Endret 20. februar 2013 av Schadenfreude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 21. februar 2013 #3437 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg er oppvokst med katt og synes det er kjempeherlig, men hund hadde jeg ikke orket. Så mye hår og bøss overalt! Synes det er ekkelt at lillemann skal ligge og rulle rundt i alt bøsset.. Støv, hår og mitt eget bøss, derimot.. Vi var på Mammut i går vi også. Kjøpte en pekebok, den store Mummiboka og Ole Brumm-boka. Og så en bok om norske funkisbygg til meg og pappan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 21. februar 2013 #3438 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg er også oppvokst med katt, men nå synes jeg tanken på dyr ikke er særlig fristende. Tenker akkurat som deg ift støv, skitt og hår Mohair! (I tillegg er jeg blitt allergisk på mine gamle dager, så det er jo ikke aktuelt alikevel). Jeg har fått litt bakterie/vasketvangstanker etter jeg fikk barn Den funkisboka har jeg også lyst på! Var generelt mange fine kunstbøker på Mamut i år, men jeg har så stappende fulle hyller at jeg må veldig veldig kritisk. Har faktisk ikke kjøpt en eneste bok, men tror jeg i allefall skal kjøpe "dyrenes karneval" til lillegutt, den er morsom! I kveld skal jeg og mamma på Bibelen på Det Norske teater. Gleder meg veldig, men det er ikke ferdig før kl 22.30 og jeg kommer til å sovne. Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 23. februar 2013 #3439 Del Skrevet 23. februar 2013 Hvem skulle tro at en liten kropp kan spy som Mr.Creosote? Stakars lille gutten min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 23. februar 2013 #3440 Del Skrevet 23. februar 2013 Uff, er din gutt syk også? Stakkars dere og god bedring! Lillemann har fått bronkitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå