Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

I dag er det to uker til tidlig ultralyd. Jeg er temmelig spent allerede, og syns tiden går så alt for sakte!

I utgangspunktet hadde vi planlagt å fortelle om knøttet på julaften, når hele familien er samlet, men jeg vet ikke helt om jeg klarer å vente så lenge, dersom alt er i orden på UL.

Er det egentlig litt fjasete å gjøre så stort nummer ut av det der på julaften, syns dere? Eller er det, som jeg egentlig tenker, en litt morsom "julegave"?

Nå er jo situasjonen vår litt spesiell, i og med at vi egentlig aldri har planlagt småttiser, og at vi også har informert familien om dette. Modern har jo helt gitt opp håpet... Altså, for oss er dette KJEMPEstort, men om familien vil se det på samme måten vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke enig i at tøybleier er udelt positivt. Jeg har iallefall aldri kjent basjelukt av urinbleie som det nevnes over. Jeg har brukt engangs i over to år nå, og orker ikke tanken på å måtte vaske bleiene etter bruk. Har treningstruser som er litt samme prinsippet, og de ble brukt til første basje- hendelse. Usj sa både jeg og mannen, og brukte dem aldri mer. Synes det er nok arbeid med basj uten å skulle ha egen bøtte osv.

Lurer litt på det med vask som skrevet over: Hvis man vasker tøybleier og gulpekluter sammen, så er ikke 60 grader nok, da må man opp på 90...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det to uker til tidlig ultralyd. Jeg er temmelig spent allerede, og syns tiden går så alt for sakte!

I utgangspunktet hadde vi planlagt å fortelle om knøttet på julaften, når hele familien er samlet, men jeg vet ikke helt om jeg klarer å vente så lenge, dersom alt er i orden på UL.

Er det egentlig litt fjasete å gjøre så stort nummer ut av det der på julaften, syns dere? Eller er det, som jeg egentlig tenker, en litt morsom "julegave"?

Nå er jo situasjonen vår litt spesiell, i og med at vi egentlig aldri har planlagt småttiser, og at vi også har informert familien om dette. Modern har jo helt gitt opp håpet... Altså, for oss er dette KJEMPEstort, men om familien vil se det på samme måten vet jeg ikke helt.

Du kan jo skaffe t-skjorter til besteforeldrene som du pakker inn til julegave hvor det står "Mormor 2012" eller noe sånt. Det gjorde vi sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker til tidlig UL her også! :)

Tror dere bare må vente å se hvordan magefølelsen (:fnise:) er etter UL, om dere vil fortelle det med en gang eller vente til julaften. Det er jo en morsom julegave! Men samtidig er det 3 uker ekstra å gå og trippe med en stor hemmelighet i magen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at UL i uke 12 muligens kan bli et fast tilbud i svangerskapsomsorgen, i forhold til slik det er nå med bare UL-tilbud i uke 18?

Synes absolutt UL i uke 12 skulle vært en fast del av svangerskapsomsorgen uansett. Fordi en på tidligere stadie kan finne feil (ekkelt ord) - fælt hvis en tvinges til å avbryte i uke 18, når en kunne gjort dette på tidligere tidspunkt

-for å oppdage tvillinger

-for å se at det er liv - bedre følelse for foreldrene

Synes igrunn det er rimelig å benytte oss av den teknologien som finnes. I større grad enn idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk UL i uke 14 av fastlegen, veldig godt å se liv. Når min mor var gravid med meg, (dvs slutten av 80-tallet) var det tilbud om UL i uke 12. Rart at det ikke var så farlig da... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at UL i uke 12 muligens kan bli et fast tilbud i svangerskapsomsorgen, i forhold til slik det er nå med bare UL-tilbud i uke 18?

Det synes jeg absolutt hadde vært en fordel! Se bare hvor mange her inne som har stor glede og nytte av den tidlige ultralyden.

Det er jo et etisk spørsmål ifht sorteringssamfunn osv., men jeg synes det skal være opp til foreldrene å avgjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har noe behov for tidlig UL selv, så har jeg opplevd på KG at det er mange som har stor glede og nytte av det på ulike måter. Tror derfor at det bør være en del av svangerskapsomsorgen, men som et frivillig tilbud som alle får velge om de vil benytte seg av eller ikke. Og at UL i uke 18 fremdeles er "obligatorisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Pasjonsblomst, men de aller fleste benytter seg av det rundt uke 18, eller senere i løpet av svangerskapet. Derfor jeg skrev det i hermetegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om at alle skal tilbys UL i uke 12. Tidligere var jeg for, mens nå er jeg mer usikker. Det er usikkerhet blant fagpersoner om nytte av dette. Samfunnsøkonomisk vil det bety en enorm ekstrautgift til svangerskapsomsorgen.

Jeg tok min tidlige UL for å bekrefte at det var liv siden jeg tidligere hadde mistet. Ville aldri tatt UL for å sjekke om barnet hadde Downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Selv om jeg ikke har noe behov for tidlig UL selv, så har jeg opplevd på KG at det er mange som har stor glede og nytte av det på ulike måter. Tror derfor at det bør være en del av svangerskapsomsorgen, men som et frivillig tilbud som alle får velge om de vil benytte seg av eller ikke. Og at UL i uke 18 fremdeles er "obligatorisk".

Er veldig enig i dette jeg.

Jeg har ikke hatt tidlig ul. Det har ikke vært et bevisst valg, men mer at det ikke har passet sånn at jeg har gjort det. Har ikke følt noe behov for å sjekke at alt er greit, for magefølelsen er god og symptomene har vært stabile. I tillegg har jeg ei i nærmeste familie som sier hun er synsk, og som mente at alt er bra :fnise:

De som ønsker en tidlig ul bør få det, og det gjør meg ingenting at den finansieres av skattepenger. Jeg ville ikke engang hatt noe imot å betale mer i skatt for at det skal fortsette å være gratis svangerskapsomsorg.

Det å sjekke for Downs er jeg usikker på hva jeg mener om. På den ene siden synes jeg at foreldrene bør ha rett til å kunne ta et valg, men på den andre siden så er ikke Downs det verste som kan skje. Det er mange verre handicap som ikke avdekkes med ul.

Likevel vet jeg ikke om jeg ville ønske å sette et downs-barn til verden om jeg visste det var det som kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som ønsker en tidlig ul bør få det, og det gjør meg ingenting at den finansieres av skattepenger. Jeg ville ikke engang hatt noe imot å betale mer i skatt for at det skal fortsette å være gratis svangerskapsomsorg.

Det å sjekke for Downs er jeg usikker på hva jeg mener om. På den ene siden synes jeg at foreldrene bør ha rett til å kunne ta et valg, men på den andre siden så er ikke Downs det verste som kan skje. Det er mange verre handicap som ikke avdekkes med ul.

Likevel vet jeg ikke om jeg ville ønske å sette et downs-barn til verden om jeg visste det var det som kom.

Jeg tenker veldig likt som deg om dette. :Nikke:

Jeg har hatt tidlig UL i begge mine (vellykkede, så langt ihvertfall) svangerskap, med førstemann pga blødninger i uke 9 og 11, og i dette fordi jeg skulle i gang med utredning for habituell abort og derfor ble fulgt opp av gynekolog. I forbindelse med MAen i vinter fikk jeg blødninger, og ble derfor sendt til Ullevål for sjekk. Det viste seg jo at det ikke lenger var noe liv i magen min. Litt derfor er jeg også mer positiv til UL for alle (som vil) i uke 12, fordi det hadde vært helt j***** å få den beskjeden jeg fikk i uke 18 - det var ille nok med uke 12/13. Nå satte jo kroppen min i gang utstøtingen av seg selv til slutt - 5-6 uker for sent, riktignok - men det er jo ikke alltid det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at belastningen ved å måtte avbryte svangerskapet i uke 18 virker mye verre enn om det gjøres tidligere.

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om at alle skal tilbys UL i uke 12. Tidligere var jeg for, mens nå er jeg mer usikker. Det er usikkerhet blant fagpersoner om nytte av dette. Samfunnsøkonomisk vil det bety en enorm ekstrautgift til svangerskapsomsorgen.

Vet ikke helt med det samfunnsøkonomiske.. Samfunnet vil spare masse på at foster med div. defekter og sykdommer hadde blitt abortert.

Uten at det er noen grunn til å gjøre det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos JM onsdag :rodmer:

Da fikk vi høre hjertet til mini, 147 slag i minuttet :hjerte:

Nå gleder jeg meg om mulig end mer til UL om litt over ei uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes absolutt UL i uke 12 skulle vært en fast del av svangerskapsomsorgen uansett. Fordi en på tidligere stadie kan finne feil (ekkelt ord) - fælt hvis en tvinges til å avbryte i uke 18, når en kunne gjort dette på tidligere tidspunkt

-for å oppdage tvillinger

-for å se at det er liv - bedre følelse for foreldrene

Synes igrunn det er rimelig å benytte oss av den teknologien som finnes. I større grad enn idag ;)

Jeg er helt enig med deg, Pasjonsblomst. I tillegg er det jo veldig mange som får utført tidlig ultralyd privat uansett. Selv har jeg jo bestilt denne av nettopp de grunnene du nevner. Min største skrekk er å oppdage at det ikke er liv der. I og med at dette er første svangerskapet, så vet jeg jo ikke helt hvordan ting skal være, hva som er normalt osv... jeg syns jeg har vært veldig flink som venter såpass lenge som jeg gjør, men jeg tviler på at jeg hadde klart å vente helt til uke 18 med å få den betryggelsen det er å få beskjed om at alt er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skaffe t-skjorter til besteforeldrene som du pakker inn til julegave hvor det står "Mormor 2012" eller noe sånt. Det gjorde vi sist :)

To uker til tidlig UL her også! :)

Tror dere bare må vente å se hvordan magefølelsen (:fnise:) er etter UL, om dere vil fortelle det med en gang eller vente til julaften. Det er jo en morsom julegave! Men samtidig er det 3 uker ekstra å gå og trippe med en stor hemmelighet i magen.. ;)

Etter planen skal svigermor få strikkeoppskrifter med en liten lapp hvor det står noe om at "mammaen min kan knapt strikke skjerf, men jeg har hørt at du er den beste. Kan du hjelpe meg? Hilsen mini".

Moren min samler på dukker og skal få en babydukke med lapp om at den er stedfortreder frem til slutten av juni. Hvis alt går bra på UL, så får begge to eventuelt med "bilde" av knøttet.

Men det krever jo at jeg klarer å holde kjeft så lenge... :sjenert:

Selma, har du fortalt dine om minien?

Om ikke annet gleder jeg meg skikkelig til jul. Kommer til å vente ivrig som en liten unge på pakkeseasen :skratte:

Men en annen ting... hvem har begynt å få mage? Jeg venter fremdeles på min... jeg syns egentlig bare det ser ut som jeg har lagt på meg, mer enn vekta tilsier. Så gravidmage er det ikke snakk om, mer... bolledeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg hadde skikkelig oppblåst mage frem til denne uken jeg. Kunne ikke bruke vanlige bukser i det hele tatt, og måtte opp en størrelse i arbeidsbuksene for at de skulle passe rundt magen. Men så plutselig gikk det tilbake og jeg kan nå gå med hva jeg vil igjen.

Babymagen regner jeg ikke med jeg legger ordentlig merke til før om et par måneder, ettersom jeg er ganske tjukk i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...