Gå til innhold

Egenandel v unødvendige keisersnitt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Å velge keisersnitt er et personlig valg!

Nei, det er da virkelig ikke et "personlig valg"

Man får keisersnitt dersom det er en medisinsk grunn til det.

Og så er det jo en del som setter seg ned og griner og ikke tør å føde, og påstår at de har angst fordi de ikke liker å ha vondt noen steder. Disse burde ikke bare betalt egenandelen, men hele summen et keisersnitt faktisk koster staten.

Men et de fleste har faktisk ikke et "personlig valg", det er ikke akkurat sånn at man bare krysser av på et skjema før fødselen om hvilken vei man ønsker at ungen skal komme ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakket nylig med en erfaren gynekolog som ikke lenger orket å jobbe på sykehus lenger siden hun som lege hele tiden ble overkjørt ift å gi kvinner ks. Hun fortalte om to tilfeller hvor hun hadde anbefalt ks og hvor fødeavd hadde tvunget igjennom vaginal fødsel. I det ene tilfellet døde barnet i det andre ble moren helt ødelagt. Hun fortalte også at "ingen" andre land vi sammenlignet oss med lar kvinner ligge så lenge i fødsel som i Norge.

Etter en marerittfødsel og et fantastisk ks er jeg veldig glad for at jeg er ferdig. Men jeg skjønner ikke hvorfor Norge har dette synet på at vaginal fødsel nærmest uansett er best. Man glemmer at mor skal kunne fungere etterpå også: pytt sann, underlivet ditt er ødelagt, du kan ikke gå og du er traumatisert, men du fikk en baby!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen tar utgangspunkt i at det går an å velge selv, men det er ikke tilfelle.

Jeg ytret ønske til jordmor om keisersnitt nå fordi jeg hadde en totalruptur under første fødsel. Etter ukentlige besøk hos fysio har jeg jo trent opp muskulaturen igjen men jeg var meget redd for å revne igjen. Det ble blankt avvist (ble ikke henvist) men det ble skrevet i svangerskapspapirene slik at jeg under den siste fødselen min ble klippet opp istedet for å revne. Jeg har ikke tenkt å føde flere barn iallefall, og siden jeg ikke får keisersnitt så sier jeg meg ferdig med barneproduksjonen..

Jeg vet ikke av noen som har fått innvilget keisersnitt uten runn iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høne Pøne

Nei, det er da virkelig ikke et "personlig valg"

Man får keisersnitt dersom det er en medisinsk grunn til det.

Og så er det jo en del som setter seg ned og griner og ikke tør å føde, og påstår at de har angst fordi de ikke liker å ha vondt noen steder. Disse burde ikke bare betalt egenandelen, men hele summen et keisersnitt faktisk koster staten.

Men et de fleste har faktisk ikke et "personlig valg", det er ikke akkurat sånn at man bare krysser av på et skjema før fødselen om hvilken vei man ønsker at ungen skal komme ut.

det jeg mener er hvorfor dere legger dere bort i hva andre velger??

Det får jo ikke konsekvenser for noen av dere hva fremmede kvinner i Norge velger å gjøre, så jeg skjønner ikke hva problemet er. La nå disse kvinnene ta KS hvis de er redde, det er bedre å være rolig og trygg isteden for å ligge på et sykehus og være livredd og stresset i timesvis. Ingen førstegangsfødende vet nemlig hva de går til.

Selv om DU kanskje hadde en fin opplevelse er det fint fo deg, men det er slett ikke slik at alle andre har den samme opplevelsen som deg.

La de nå være, og slutt å bland dere i hva andre føler og gjør.

Pass deres engne saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at det er 50% større sjans for at barn som blir født med KS får astma og allergi?

Ja, og det kan jeg ikke si at bryr meg nevneverdig. En eventuell unge vil allerede være godt disponert for astma og allergi ettersom jeg lider av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er hvorfor dere legger dere bort i hva andre velger??Det får jo ikke konsekvenser for noen av dere hva fremmede kvinner i Norge velger å gjøre, så jeg skjønner ikke hva problemet er. La nå disse kvinnene ta KS hvis de er redde, det er bedre å være rolig og trygg isteden for å ligge på et sykehus og være livredd og stresset i timesvis. Ingen førstegangsfødende vet nemlig hva de går til.

Selv om DU kanskje hadde en fin opplevelse er det fint fo deg, men det er slett ikke slik at alle andre har den samme opplevelsen som deg.

La de nå være, og slutt å bland dere i hva andre føler og gjør.

Pass deres engne saker.

Kanskje du skal lese hva jeg skriver før du kommer med sånne usaklige svar.. Poenget mitt var at det er ikke sånn at alle kvinner som skal føde har et VALG. KS er for dem som har en MEDISINSK grunn til det. Man kan ikke bare velge akkurat som man vil!!

Og nei, jeg har absolutt ikke hatt noen fin opplevelse.

Jeg har født to barn i løpet av et år, uten noen form for smertelindring. Det er det jævligste jeg har opplevd noen gang, men nå var det faktisk sånn at det ikke var noe i veien med meg eller noen av barna, derfor var det ingen grunn til at jeg hadde noe behov for KS. Selv om jeg faktisk var livredd for å føde.

Dessuten blander jeg meg i det så mye jeg vil, fordi jeg mener det er ganske unødvendig at staten og sykehuset skal bruke dobbelt så mye ressurser på de som på død og liv skal "velge selv."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LINK

Sitat:

Verken praksis eller lovgivningen i Norge er basert på at kvinner har rett til å velge keisersnitt.

Flere og flere kvinner synes å foretrekke det de oppfatter som et «tryggere» og relativt forutsigbart klinisk inngrep i stedet for en uforutsigbar og grisete fødsel.

Erfaringstall og forskning verden rundt mer enn antyder at fra å være et livreddende inngrep er dagens økende bruk av keisersnitt er i ferd med å sette mødres liv i fare og øke komplikasjoner både hos mor og barn.

En norsk undersøkelse fra 2004 viste at risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved normal fødsel. Dødeligheten for kvinner relatert til svangerskap eller i «barselseng» var gjennomsnittlig 3 av totalt 60 000 årlige fødsler i Norge. De fleste av disse relatert til keisersnitt.

Mange ulike forskningsrapporter viser at keisersnitt knyttes til senere problemer med å bli gravid, og komplikasjoner i senere svangerskap og fødsler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LINK

Sitat:

Verken praksis eller lovgivningen i Norge er basert på at kvinner har rett til å velge keisersnitt.

Flere og flere kvinner synes å foretrekke det de oppfatter som et «tryggere» og relativt forutsigbart klinisk inngrep i stedet for en uforutsigbar og grisete fødsel.

Erfaringstall og forskning verden rundt mer enn antyder at fra å være et livreddende inngrep er dagens økende bruk av keisersnitt er i ferd med å sette mødres liv i fare og øke komplikasjoner både hos mor og barn.

En norsk undersøkelse fra 2004 viste at risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved normal fødsel. Dødeligheten for kvinner relatert til svangerskap eller i «barselseng» var gjennomsnittlig 3 av totalt 60 000 årlige fødsler i Norge. De fleste av disse relatert til keisersnitt.

Mange ulike forskningsrapporter viser at keisersnitt knyttes til senere problemer med å bli gravid, og komplikasjoner i senere svangerskap og fødsler.

DU kan da vel ikke for alvor mene at en link til en dårlig artikkel i kjendis.no er et godt bevis for dine påstander? Oppgulp fra sladdersidene er ikke akkurat imponerende kilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk velge.

Jeg var gravid med tvillinger, det var ikke noe galt med noen av oss, men jeg fikk velge om jeg ville føde vaginalt eller om jeg ville ha KS. Legene fortalte saklig om begge valgene, jm messet om vaginal fødsel.

Jeg valgte KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Jeg kan egentlig ikke så noe problem i at dette skal bli mer selvbestemt. Jeg tror ikke at keisersnitt er så enkelt og greit som mange tror, men kan virkelig ikke se at det skal være noe galt dersom en selv betaler for prosedyren.

Det jeg syns er viktig da, er at medisinske årsaker til keisersnitt også burde innbefatte psykologiske årsaker. Altså om du har blitt utsatt for overgrep, om du har sterk fødselsangst etc, så skal du ikke straffes for det ved å måtte betale masse penger for det som blir den beste fødemåten for deg.

For de som ønsker keisersnitt av andre grunner, som ikke ligger sterkt psykologisk, er det helt greit at de dekker egenandel selv. Jge syns da også at denne faktisk burde være såpass høy at den dekker mellomlegget av utgiftene man har ved en vanlig fødsel og ved ett snitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det jeg mener er hvorfor dere legger dere bort i hva andre velger??

Det får jo ikke konsekvenser for noen av dere hva fremmede kvinner i Norge velger å gjøre, så jeg skjønner ikke hva problemet er. La nå disse kvinnene ta KS hvis de er redde, det er bedre å være rolig og trygg isteden for å ligge på et sykehus og være livredd og stresset i timesvis. Ingen førstegangsfødende vet nemlig hva de går til.

Selv om DU kanskje hadde en fin opplevelse er det fint fo deg, men det er slett ikke slik at alle andre har den samme opplevelsen som deg.

La de nå være, og slutt å bland dere i hva andre føler og gjør.

Pass deres engne saker.

Du tolker det som å legge seg bort i hva andre velger, mens jeg mener at vanlige borgere bør få ha en mening om ressursbruk i helsevesenet. Men igjen, har man alvorlig fødselsangst, har vært utsatt for seksuelle overgrep, har hatt en traumatisk tidligere fødsel eller andre fysiske komplikasjoner, mener jeg at man bør få innvilget keisersnitt dersom samtaler mtp. det psykiske ikke fører fram. Men angst for fødselen slik de fleste gravide har, syns jeg ikke bør være grunn til ks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk velge.

Jeg var gravid med tvillinger, det var ikke noe galt med noen av oss, men jeg fikk velge om jeg ville føde vaginalt eller om jeg ville ha KS. Legene fortalte saklig om begge valgene, jm messet om vaginal fødsel.

Jeg valgte KS.

Jeg har også født tvillinger, vaginalt. Jeg følte ikke at jeg hadde noe valg, legene la hele veien opp til vaginal fødsel. Det var forøvrig hva jeg ønsket selv også. Etter fødselen fikk jeg høre at tvillingmødre som regel fikk velge selv, men da var ungene alt ute :gjeiper: Tror det er stor forskjell på praksis fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fatter jeg ikke at noen kan ønske seg keisersnitt. Jeg hadde en "fin" operasjon med rolig stemning og flotte folk rundt meg, men syns det var pyton likevel. Rekonvalesensen har heller ikke vært spesielt kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også født tvillinger, vaginalt. Jeg følte ikke at jeg hadde noe valg, legene la hele veien opp til vaginal fødsel. Det var forøvrig hva jeg ønsket selv også. Etter fødselen fikk jeg høre at tvillingmødre som regel fikk velge selv, men da var ungene alt ute :gjeiper: Tror det er stor forskjell på praksis fra sted til sted.

Jeg har ikke før hørt at tvillinggravide kan velge, de må kjempe like hardt som enlinggravide. Men de venter ikke like lenge hvis det skjer noe før de tar et hastesnitt.

Men det er nok stor forskjell fra sted til sted ja.

Må jo si da, at smertene etter KS var ganske så j***.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det jeg mener er hvorfor dere legger dere bort i hva andre velger??

Det får jo ikke konsekvenser for noen av dere hva fremmede kvinner i Norge velger å gjøre, så jeg skjønner ikke hva problemet er. La nå disse kvinnene ta KS hvis de er redde, det er bedre å være rolig og trygg isteden for å ligge på et sykehus og være livredd og stresset i timesvis. Ingen førstegangsfødende vet nemlig hva de går til.

Vel, men hvis man er så redd for å føde, så bør man vel ikke bli gravid i første omgang siden barna i fra tidenes morgen har blitt levert vaginalt`?

Den der veikheten irriterer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette emne provoserer folk slik... Vi lever da fortsatt i ett fritt land hvor vi som personer nyter den gleden at vi kan ta våre egne besluttninger og stå for det vi mener er rett! Hvis en kvinne av en eller annen grunn ønsker KS burde det da være hennes valg, per i dag finnes det ingen mulighet til å betale for et privat KS og det er staten Norge som har gjort det umulig for kvinner å ha ett valg ( det private helsetilbudet i Norge er sterkt regulert og får ikke lov til å utføre KS). Er det virkelig nødvendig å da diskutere Evt egenandel for så kalte " unødvendige " KS?? Det er sikkert mange som er villige til å betale hadde dette vært mulig... Inntil dette er en mulighet anser jeg dette som et ikke tema! Hva gir helsevesenet og tilfeldige bedrevitere retten til å bestemme at en frisk, psykisk frisk kvinne ikke har retten til å bestemme over sin egen kropp??? Ja KS er et stort inngrep og har mange risikoer men det er fortsatt et valg den gravide selv burde få bestemme.... Vi lever da ikke i ett diktatur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...