Gå til innhold

Ser du ned på gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja! Jeg ser ned på kvinner som røyker når de er gravide. Synes de er kjempeegoistiske! Det burde egentlig vært ulovlig å selge røyk til gravide... men jeg ser jo at det kan bli litt vanskelig å holde en sånn lov :gjeiper:

"Ja, få se på pinnen!" Nei, tror det hadde bare vært rør og kaos om det skulle bli innført en slik regel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varpunen

Dessuten er det jo sikkert litt kjipt for røykere å bli anklaget for å være gravid og ikke kan kjøpe røyk hvis de er litt oppblåste en dag :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Kvinner som røyker når de er gravide ser vel i første omgang ned på seg selv.. De vet jo hvordan dette arter seg for fosteret og at de påvirker barnets vel og ve når de røyker.....

I andre omgang så vil jeg ikke si at jeg ser ned på gravide som røyker fordi det kan være for belastende for dem i tillegg til å være gravid å måtte slutte å røyke. Det er helt klart best å slutte med røyk. Men røykeslutt og et belastende svangerskap kan også i mange tilfeller skade fosteret på andre måter. Stress påvirker jo fosteret.

Så jeg ser ikke ned på de gravide som røyker, jeg ser bare mere opp til de gravide som har sluttet å røyke mens de er gravide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÅPER NOEN GIDDER Å LESE. SPESIELT RØYKERE.

http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/

Hva kan skje med fosteret?

Røykingen øker risikoen for abort og dødfødsel. Barna blir ofte litt mindre enn de skulle ha vært hvis mor røyker i graviditeten, og det gjelder også hjernen. De er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger. Det er og større fare for krybbedød hvis du røyker gjennom hele svangerskapet.

Kan barnet skades på lengre sikt hvis jeg har røykt under graviditeten?

Det er flere undersøkelser som tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst og intellektuell utvikling senere i livet. Risikoen for kreft ser også ut til å øke litt hos dem som har vært utsatt for stoffer fra røyk som foster. Dessverre er det og slik at krybbedød er vanligere når man har røykt under graviditeten

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidroeyking.php

Nikotin

Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre blodgjennomstrømning i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Sammen med kullos blir dette en meget uheldig kombinasjon.

Når nikotin kommer over i barnets blodsystem virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig med økte fosterbevegelser.

++++++++ mye mer om dere gidder lese linken.

Kan jeg bruke nikotinlegemiddel når jeg er gravid?

Svar: Det er svært viktig å ikke røyke hvis du er gravid eller ammer, da nikotinen blir overført til barnet. Hvis du ikke klarer å slutte å røyke på annen måte, kan behandling med NICORETTE® diskuteres med legen din, som i så fall kan foreskrive dette. På helsestasjonen kan du få råd og hjelp til å slutte å røyke.

http://www.nicorette.no/node?page=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÅPER NOEN GIDDER Å LESE. SPESIELT RØYKERE.

http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidroeyking.php

++++++++ mye mer om dere gidder lese linken.

http://www.nicorette.no/node?page=5

Fy faen. At noen med vel viten greier å utsette sitt uskyldige, forsvasløse lille barn for så mye gift og faenskap :tristbla:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Eg har ikkje sagt at det er heilt ok å røyke under svangerskapet. Eg vil anbefale alle som røyker og som vurderer å bli gravide å slutte. Men eg veit at for enkelte kan det vere heilt uoverstigeleg, av mange ulike grunnar. Når det gjeld kor avhengigheitsdannande eit stoff er er nikotin på linje med heroin. Det er langt lettare å slutte med hasj eller med alkohol enn røyking, uansett om ein gjer det p.g.a. graviditet eller av andre grunnar. Difor har eg respekt for at enkelte ikkje klarer å slutte heilt, men må bruke kreftene på å trappe ned røykinga heller enn å slutte tvert.

Å kalle folk avskum fordi dei ikkje klarer å slutte å røyke syns eg vitnar om sjølvgodheit og menneskeforakt.

Hvis en person ikke klarer å slutte så får en jammen til meg la være og bli smelt på tjukken på da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er som regel veldig unge mødre som røyker under svangerskapet, ofte er graviditeten ikke planlagt derfor tror jeg det blir vanskligere for disse å slutte og at den unge alderen gjør at de ikke ser alvoret i det å røyke under svangerskapet. jeg for min del ønsker å planlegge det å eventuelt få barn etterhvert, ergo jeg vil også kunne endringer i forhold til mine uvaner som vil være en ulempe under svangerskapet!

syns ikke noen skal se ned på disse, selvom jeg selv syns det er ganske fælt å se gravide kvinner med røyk i hånda. syns heller ikke noen kan uttale seg utifra det om forvidt disse kvinnene elsker sitt barn eller ikke !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som regel veldig unge mødre som røyker under svangerskapet, ofte er graviditeten ikke planlagt derfor tror jeg det blir vanskligere for disse å slutte og at den unge alderen gjør at de ikke ser alvoret i det å røyke under svangerskapet. jeg for min del ønsker å planlegge det å eventuelt få barn etterhvert, ergo jeg vil også kunne endringer i forhold til mine uvaner som vil være en ulempe under svangerskapet!

syns ikke noen skal se ned på disse, selvom jeg selv syns det er ganske fælt å se gravide kvinner med røyk i hånda. syns heller ikke noen kan uttale seg utifra det om forvidt disse kvinnene elsker sitt barn eller ikke !

neida... bare at det er på deres premisser, ikke barnets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å slutte å røyke under graviditeten?

Til tross for at en positiv graviditetstest er det eneste mange storrøykere trenger for å kaste sigarettene, så er det svært mange gravide som ikke klarer å slutte å røyke, og som smugrøyker med dårlig samvittighet gjennom hele graviditeten. Det er også vanskelig for jordmødre og fastleger å få snakket om røyking, med en kvinne de vet røyker, hvis hun påstår at hun ikke gjør det.

Hvis man har problemer med å slutte så er dette en utfordring som gjerne fastlegen gjerne kan hjelpe til med. Det fins legemidler både med og uten nikotin som fastlegen kan informere om, det blir ofte arrangert røykesluttkurs eller gitt andre former for støtte og oppfølging.

Enten man tar opp problemstillingen så det er også lurt å ta kontakt med røyketelefonen gratis grønt nummer: 800 400 85. Røyketelefonen blir besvart av eksperter som har erfaring med å hjelpe gravide å slutte med eller redusere røykingen under graviditeten. Når man ringer røyketelefonen kan man være anonym.

http://www.terminkalkulator.com/alkohol-og-r%C3%B8yking-i-de-f%C3%B8rste-ukene-av-graviditeten/

De som røyker under svangerskapet, kan de med hånden på hjertet si med sannhet at de har prøvd de tingene her?

Har dere tatt ansvar ved å gjøre ALT i deres makt, kontaktet alle instanser og strekt dere til det YTTERSTE med og uten hjelpeapparat for å slutte å røyke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Hvorfor er det vanskeligere for enkelte å slutte å røyke enn det er for andre? Jeg har vært røykfri i 3 uker nå, og jeg er ikke gravid. Hvorfor skulle det være mer vanskelig for en gravid å slutte, enn det er for meg som har vært storrøyker i mange år?

Svaret et vilje. Skal en slutte så må en ville det. Det nytter ikke komme med all slags unnskyldninger og bortforklaringer om hvorfor man tar en røyk. "Jeg er stresset, lei meg, deppa, alene osv" nytter bare ikke å skylde på. Enten velger man å slutte for sitt ufødte barns skyld, eller så er man rett og slett kun en stor egoist som setter sitt eget ve og vel foran barnet sitt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mødre kan gjøre feil. Mødre er mennesker de også. Tenk det! Det visste du kanskje ikke.

Å gjøre en feil ville være å røyke en sigg, si "oisann, glemte at jeg var gravid!", for deretter aldri å røyke igjen. Det er ikke "å gjøre en feil" når du daglig utsetter ditt barn for såpass stor helseskade.

Ja, jeg ser ned på gravide som røyker. Forakter dem gjør jeg og. Det samme gjelder gravide som drikker alkohol eller ruser seg på andre måter som er skadelig for barnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det?! Er det ikke en bevisst handling å røyke og snuse? Jeg festrøyka og snuste til hverdags før jeg ble gravid. Med én gang jeg leste "gravid" på Clearbluen, var all nikotin lagt bort umiddelbart.

Er det fordi jeg er et usedvanelig sterkt menneske? Nei, det er fordi jeg aldri i min villeste fantasti kunne utført en handling jeg visste var direkte skadelig for det lille livet i magen. Det finnes absolutt ingen unnskylding for å røyke under svangerskapet, og kvinner som insisterer på å tilføye kroppen gift i disse ni månedene virker direkte ansvarsløse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røyke er å skade barnet. Ville du gitt barnet ditt bare " ett lite klaps " bak, også? For når du skader det med viten og vilje mens det ligger forsvarsløst inne i magen med giftstoffer, regner jeg med at du synes å klapse til dem også er helt greit, så lenge det ikke blir merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det eneste tilfellet jeg vet om at en gravid har røkt (som jeg kjenner personlig) mener jeg at hun er en dårlig mor. Røyk under svangerskap var kun en begynnelse, men også etter fødsel setter hun egne behov foran barnets. Jeg tror ikke det gjelder for alle røykende gravide, men i akkurat dette tilfellet er det slik. Og jeg tror ikke hun gjorde det/gjør det fordi hun er et dårlig menneske, eller ond! Men jeg synes ikke at hun passer til å ta vare på et annet menneske.

Ellers har jeg kun sett en fremmed gravid som satt og røyket og koste seg sammen med ei venninne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om det, kjente jeg fikk vondt i magen og ble uvel av hele saken, og blir det fortsatt flere uker etterpå. Føles litt som å se noen slå sitt eget eller andres barn..

Om jeg ser ned på gravide som røyker? Tja. Veldig lett å se ned på mennesker man ikke kjenner og vet historien til - men selve handlingen isolert ser jeg ned på ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg vet hvor avhengig man kan bli av røyk, men jeg syns jo det er best om man ikke røyker når man er gravid så klart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Dere som sier det er er helt ok å røyke under svangerskapet, hva med dop da? Dere bruker røyken for å dempe stresset, så hva med de som bruker heroin ? Jeg regner med at dere synes det også er helt okei, for det er jo ikke 100% sikkert barnet tar skade av det.

Det er ingen her som har sagt at det er greit å røyke under svangerskapet!

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg ser ned på gravide som røyker. Det finnes absolutt ingen grunner for å gjøre dette mot barnet sitt, og det burde vært nulltoleranse for å røyke med barn i magen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var stordamper som hadde røyket i 15 år, men alikelvel greide hun å slutte på dagen da hun fant ut hun var gravid med meg. Det handler om viljestyrke, og jeg hadde blitt rasende om det hadde vist seg at hun hadde røyket mens hun gikk med meg :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Nå må folk forholde seg til fakta og slutte å henge ut HunterLady for at hun innrømmet her at hun røyket mens hun var gravid.

Statistisk sett er det flere som har skrevet i tråden som også har gjort det. Bare se her:

"I 2009 oppga 19 prosent av gravide kvinner at de røykte i begynnelsen og 8 prosent i slutten av svangerskapet. De yngste gravide røyker mest.

Av gravide under 20 år som ga opplysninger om røykevaner, røykte 49 prosent i begynnelsen og 23 prosent ved slutten av svangerskapet.

Aldersgruppen 30-34 år røykte minst, henholdsvis 14 og 6 prosent ved svangerskapets begynnelse og slutt, viser tall fra Folkehelseinstituttet. "

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...