Gå til innhold

Tilbud til skoleflinke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir det ramaskrik hver gang noen prøver å gjøre noe for de skoleflinke?

Artikkel

Det virker som man er livredd for at noen skal bli flinkere enn andre, med mindre det er i idrett. Jeg kunne skrive da jeg begynte på skolen, og måtte dermed sitte og tegne og strikke mens jeg ventet på de andre. Hvorfor må det være slik?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på. Det man heller ikke tenker så mye på er visst at de flinke elevene får problemer med å tilpasse seg ny studieteknikk når de kommer på vgs og høyere utdanning, rett og slett fordi de har fått for lite utfordringer og ikke er vant til å måtte jobbe for å klare å henge med (eller rett og slett er vant til å bli bremsa for at resten av elevene skal klare å henge med). Helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det ikke er lov å være talentfull..

Å lukke øya for at enkelte elever faktisk har fler ressurser på enkelte områder enn andre elever, og putte alle til å drive på samme nivå, betyr ikke at det ikke sitter elever i klassen som har høyere kapasitet til enkelte ting enn de andre der.

Å lukke øya for at enkelte som sitter der IKKE har samme nivå som de andre i klassen, betyr ikke at alle er like dyktige og har tilegnet seg de samme tingene.

Det må være lov å lære i forskjellig takt og ha forskjellig kapasitet.

Det hjelper ikke på ønsket om at ingen skal være flinkere enn andre å late som at de flinke ikke fins, når de faktisk gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å lese at sosialistene mener at talentfulle mennesker skal fordummes, og bli nektet å utvikle sine talenter :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å putte de skoleflinke, de skoleleie, og de midt på treet i samme klasse, er man bare sikker på en ting: Kun de midt på treet får en ok skoledag.

Det er en god stund siden Gudmund Hernes satte igang maltrakteringen av skolesystemet, men ettervirkningene henger dypt i. Vi trenger en ny reform som faktisk gjør ting bedre igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er full av flinke mennesker. Skal alle særbehandles?

Ressursterke blir skapt- ikke født.

Hvis man sier til en syv åring: Du er så flink. Du er så smart! Du kan så mye! .. Jeg er ikke helt sikker på om det skaper sunne omgivelser for barnet?

Om noen skjønner tegningen: I mitt hode kan jeg huske at slike ble bedrevitere og skjøre. Skjønte ikke at folk ønsket å gjøre noe på egenhånd (lekser. Tegninger. Oppgaver) uten deres hjelp. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de "skoleflinke" som slet i grunnskolen. Jeg var ferdig med oppaver og bøker lenge før de andre, og læreren hadde minimalt med hefter o.l. som jeg kunne drive med. Så da fant de ut at jeg skulle hjelpe de andre. Jeg ble assistenten og måtte forklare alle de andre når læreren ikke hadde tid. I stedet for å utvikle meg selv så endte det opp med at jeg ga f***, jeg ville ikke utnyttes som ekstrahjelp!

Det er slik det fortsatt ofte er. Er du "for flink" så får du heller hjelpe de andre enn å fortsette selv. Og det er ikke mange som gidder å være hjelpelærere i lengden. Det blir en type straff.

Kom gjerne med den at man lærer å hjelpe andre, man lærer pedagogikk osv. Men det driter man i når man er 8-10-15 år gammel og blir mobbet fordi man er "Teachers pet"..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er full av flinke mennesker. Skal alle særbehandles?

Ressursterke blir skapt- ikke født.

Hvis man sier til en syv åring: Du er så flink. Du er så smart! Du kan så mye! .. Jeg er ikke helt sikker på om det skaper sunne omgivelser for barnet?

Det er ikke snakk om dette.

Det er ikke snakk om å si "Så flink du er!"

Det er snakk om å si "Funksjonen av X?" i stedet for å si " 2X +3?" til en som er ferdig med 2X+3 for lenge siden,mens andre fortsatt har nok med å tilegne seg dette konseptet.

Det er på den måten man skaper ressurssterke elever. Ikke ved å holde dem tilbake fra den lærekurven de kunne ha hatt om de bare fikk lov.

Så kan det da også hende at hun som fikser konseptet funksjonen av X ett år før de som fortsatt driver med konseptet 2X+3, slipper å bli tutet ørene fulle med "Så flink du er!" når hun opplever at hun faktisk er omgitt av andre på samme alder som også fikser konseptet funksjonen av X på samme tidspunkt som henne,- slik at også hun føler hun har noe å strekke seg mot, og blir ydmyk på at hun også må gjøre noen lekser.

For det kan faktisk hende at hun ikke er så eksepsjonellt flink når hun kommer sammen med folk på sitt nivå, men faktisk er ganske ordinær, -bare at hun lærer i en litt annen takt.Og at denne gruppa vil bli tatt igjen av de andre på sikt, når de får lære konseptet i sin takt.

Det kan også være at man går glipp av eksepsjonelle ressurser i enkeltelever, dersom man ikke gir ungen mulighet til å oppdage, benytte og utvikle dette potensialet.

I Norge har man vært opptatt av å jevne ut økonomiske forskjeller mellom folk.En måte å nå dette målet på har vært å ville gi alle utdanning så de i teorien skal ende opp på samme nivå, med like muligheter akademisk sett etter endt grunnutdanning.

Men dette er en teoritisk tilnærming til virkeligheten som ikke holder stikk i praksis.

Alle har ikke lik kapasitet til akademiske studier uansett, når alt kommer til alt.

Hvorfor man da samtidig skal vingeklippe de som har potensiale til å utvikle sine kunnskaper til å nå et høyere nivå enn folk flest, er ikke lett å forsvare ut fra noe annet enn en politisk ideologi om likhet.

Det går an å bekjempe fattigdom i en befolkning uten å samtidig ha en utdanningsstruktur som innebærer at mennesker med særlig intelektuell kapasitet mister sitt utviklingspotensiale.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med den at man lærer å hjelpe andre, man lærer pedagogikk osv. Men det driter man i når man er 8-10-15 år gammel og blir mobbet fordi man er "Teachers pet"..

Man lærer jo heller ikke så mye av å gjenta for andre barn det man selv allerede kan, et par og femti ganger...

Det er dessuten ingen undervisning i pedagogikk å bli satt til formidle til andre barn det man selv vet, mens de syns du er en snusfornuftig j@vel.

Kanhende blir man etter noen år som (ufaglært) støttelærer også til nettopp en snusfornuftig j@vel. Som plutselig får midt i trynet på høgskolen/universitetet at man egentlig er helt ordinær, siden det fins grådig mange der ute som kan nøyaktig det samme som deg og er nøyaktig like dyktige.

Underveis har Norges kommende svar på Stephen Hawking og hans foreldre emigrert til et annet land, så ungen kunne få brukt intelligensen sin til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personlig aldri hørt om noen av de som ble satt til å være støttelærer, som fikk noen som helst veiledning i pedagogikk underveis. Dessuten vil jeg tro det å bruke engelsk-, norsk- eller mattetimen til å lære bort pedagogikk til én, utvalgt enkeltelev føre til at ungen får undervisning i et helt annet fag enn samtlige andre i klassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Dette vil da ikke lønne seg i en så ung alder!

Hvis man er "geni" på barneskolen kommer det virkelig bare til å være noen få. mulig det vil skape noen gleder der ute- men det er ikke før de begynner å ungdomsskolen eller vgs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Dette vil da ikke lønne seg i en så ung alder!

Hvis man er "geni" på barneskolen kommer det virkelig bare til å være noen få. mulig det vil skape noen gleder der ute- men det er ikke før de begynner å ungdomsskolen eller vgs!

Ehm det dreier seg om barn på ungdomsskolen og i vdg skoler dette her...

Men det er greit for unger på barneskolen også, der norsk skole per nå ikke greier å lære bort lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer jo heller ikke så mye av å gjenta for andre barn det man selv allerede kan, et par og femti ganger...

Det er dessuten ingen undervisning i pedagogikk å bli satt til formidle til andre barn det man selv vet, mens de syns du er en snusfornuftig j@vel.

Kanhende blir man etter noen år som (ufaglært) støttelærer også til nettopp en snusfornuftig j@vel. Som plutselig får midt i trynet på høgskolen/universitetet at man egentlig er helt ordinær, siden det fins grådig mange der ute som kan nøyaktig det samme som deg og er nøyaktig like dyktige.

Underveis har Norges kommende svar på Stephen Hawking og hans foreldre emigrert til et annet land, så ungen kunne få brukt intelligensen sin til noe fornuftig.

Det kom nemlig en kommentar på et eller annet diskusjonssted om at det ville være en så nyttig læring i det å hjelpe andre, støtte, pedagogikk osv ved at de flinke skulle bli satt til å hjelpe de mindre flinke hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom nemlig en kommentar på et eller annet diskusjonssted om at det ville være en så nyttig læring i det å hjelpe andre, støtte, pedagogikk osv ved at de flinke skulle bli satt til å hjelpe de mindre flinke hele tiden..

Ja, men det er jo bare sprøyt, for læringsmålene har ingen klausuler for å drive å undervise deg i et annet fag, som ikke står i læreplaner og som ingen andre får opplæring i. Fagdidaktikk og pedagogikk står så vidt jeg vet ikke på timeplan eller i læreplaner i grunnskolen eller vdg skoler.(...)

Det er jo ikke lærerskolen du har begynt på heller, så dette er bare en unnskyldning maktesløse lærere kommer med for å forsøke å gi deg opplevelse av mening i en sånn situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Dette vil da ikke lønne seg i en så ung alder!

Hvis man er "geni" på barneskolen kommer det virkelig bare til å være noen få. mulig det vil skape noen gleder der ute- men det er ikke før de begynner å ungdomsskolen eller vgs!

Jeg mener at ungdomsskolen er alt for sent. Det er allerede i barneskolen motivasjon og arbeidsvaner utvikles. Har du talent og har fått ødelagt arbeidsvanene i løpet av barneskolen så skal det mye til for å få rettet på det senere. Når Halvorsen hevder at forskning viser at spesialtilpasning ikke hjelper så er det mange som kan bevitne at noe annet er tilfelle. Takler du et problem er det viktig at du får nye utfordringer og ikke bare samme problemet repetert mange ganger i en litt modifisert form.

Ellers så synes jeg at 10% høres svært mye ut. Jeg vil tippe at snittet for de beste 10% ligger kanskje inntil bare et år foran de andre. Det vil også kreve ganske mye administrasjon å gi et spesialtilbud til såpass mange elever. Da synes jeg det er viktigere og også enklere å gi et tilbud til de 0.1% av barneskoleelevene som ligger 4-5 år foran sine medelever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Min bror,

når han gikk i 7ende klasse, så var min mor allerede lei av at skolen ikke fattet interesse av hvor flink, dyktig, hvilken egenskaper han hadde i flere fag.

dvs, min mor fikk først tak i Ungdomskole bøker, de bøkene leste han seg igjennom, på ett blunk, VGS, samme greia, det førsta mot Universitets nivå hvor han begynte å slite bittelitt..

Min bror har bare trengt å lese 5-10 minutter før en prøve, å uansett få en 6'er. hvor han har geni hjernen sin ifra, det vet ikke jeg.

Jeg er det stikk motsatte.

Hvor jeg i en alder av 22 ikke kan gangetabellen,jeg sliter i norsk skriftlig, jeg vet ikke hvem newton, darwin eller galileo er..eller, jeg har jo hørt navnene, men aner ikke hva de gjør..

Jeg er en av de få som aldri fikk hjelp på skolen, fordi jeg forsto ikke det vi holdt på med, jeg lå etter, jeg er sikker på at mitt kunnskaps nivå enda ligger på 7-8 klasse. også fordi jeg ble tatt ut i veldig mange fag på U.skole..

Jeg synes at de som er flink, bør gå i en klasse,

de som er midt på treet, i en, og de som sliter i en egen klasse.

"A-B-C" Så klart det vil bli mobbing, det alle frykter, at de mister interessa, men det skjer jo idag også. "Du er ikke flink nok,hvorfor går du på skole??"

Er heller fordi, om man deler elevene opp i slike klasser, så får de som trenger hjelp, hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min bror,

når han gikk i 7ende klasse, så var min mor allerede lei av at skolen ikke fattet interesse av hvor flink, dyktig, hvilken egenskaper han hadde i flere fag.

dvs, min mor fikk først tak i Ungdomskole bøker, de bøkene leste han seg igjennom, på ett blunk, VGS, samme greia, det førsta mot Universitets nivå hvor han begynte å slite bittelitt..

Min bror har bare trengt å lese 5-10 minutter før en prøve, å uansett få en 6'er. hvor han har geni hjernen sin ifra, det vet ikke jeg.

Jeg er det stikk motsatte.

Hvor jeg i en alder av 22 ikke kan gangetabellen,jeg sliter i norsk skriftlig, jeg vet ikke hvem newton, darwin eller galileo er..eller, jeg har jo hørt navnene, men aner ikke hva de gjør..

Jeg er en av de få som aldri fikk hjelp på skolen, fordi jeg forsto ikke det vi holdt på med, jeg lå etter, jeg er sikker på at mitt kunnskaps nivå enda ligger på 7-8 klasse. også fordi jeg ble tatt ut i veldig mange fag på U.skole..

Jeg synes at de som er flink, bør gå i en klasse,

de som er midt på treet, i en, og de som sliter i en egen klasse.

"A-B-C" Så klart det vil bli mobbing, det alle frykter, at de mister interessa, men det skjer jo idag også. "Du er ikke flink nok,hvorfor går du på skole??"

Er heller fordi, om man deler elevene opp i slike klasser, så får de som trenger hjelp, hjelp.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å putte de skoleflinke, de skoleleie, og de midt på treet i samme klasse, er man bare sikker på en ting: Kun de midt på treet får en ok skoledag.

Det er en god stund siden Gudmund Hernes satte igang maltrakteringen av skolesystemet, men ettervirkningene henger dypt i. Vi trenger en ny reform som faktisk gjør ting bedre igjen.

DEtte her ingenting som helst med Gudmund Hernes å gjøre.Dette med at alle skal ha det likt og at ingen skal skilles ut, er gammalt tankegods. Det var sånn før Hernes også. Så akkurat det skal man ikke kritisere han for.

Jeg syns absolutt at ungers om ønsker å lære mer, og som er i stand til å takle høyere utfordringer, skal FÅ den muligheten. Og å tilby dem undervisning på høyere klassetrinn, kan gjøre at de beholder driven til å lære, og rekker lengre.

Opplevelsen av utfordring og mestring er en av de mest motiverende kreftene som finnes i et menneskes liv. Og talentfulle barn som ikke behøver å anstrenge seg for å fylle de alt for lave kravene i den ordinære skolen, får aldri oppleve akkurat det.

Og som en tidligere sa: De lærer seg elendige studievaner. Alt kan gjøres i siste liten, og man trenger barelegge inn et par timers lesing for å klare en prøve. Resten av tiden kjeder man ræva av seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at det bør være mer nivådeling i norske skolen, slik at alle kan få utfordringer på sitt eget nivå! Men jeg er faktisk litt skeptisk til å skulle reise rundt og "samle" de beste elevene, slik jeg får inntrykk av fra media nå. Bare fordi noen er flinke i matte, trenger de ikke samtidig å være flinke i andre fag, eller omvendt.

Det jeg kunne tenke meg er at man får nivå-deling pr fag. I matte er man kanskje en A-elev, mens man i engelsk er en C-elev (eller hva man nå vil kalle nivåene). Bytt ut klassene med trinn og nivåer, hvor det skal være fullt mulig å bevege seg oppover og nedover i hvert fag.

Ellers har jeg sansen for valgfag og spesialisering allerede fra ungdomsskolen av. Ha gjerne en språk-skole, en musikkskole, en realfagskole osv. Ikke samle inn elever, men la dem søke seg dit, og vite at her kreves det et visst nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at det bør være mer nivådeling i norske skolen, slik at alle kan få utfordringer på sitt eget nivå! Men jeg er faktisk litt skeptisk til å skulle reise rundt og "samle" de beste elevene, slik jeg får inntrykk av fra media nå. Bare fordi noen er flinke i matte, trenger de ikke samtidig å være flinke i andre fag, eller omvendt.

Det jeg kunne tenke meg er at man får nivå-deling pr fag. I matte er man kanskje en A-elev, mens man i engelsk er en C-elev (eller hva man nå vil kalle nivåene). Bytt ut klassene med trinn og nivåer, hvor det skal være fullt mulig å bevege seg oppover og nedover i hvert fag.

Ellers har jeg sansen for valgfag og spesialisering allerede fra ungdomsskolen av. Ha gjerne en språk-skole, en musikkskole, en realfagskole osv. Ikke samle inn elever, men la dem søke seg dit, og vite at her kreves det et visst nivå.

Det er jo netopp dette du snakker om som det er ønskelig å pørve ut i høyrestyrte Oslo.

Ikke at man skal samle opp eliteelever som er gode i alt, men at de som er bedre enn åttendeklassenivå i matte skal får gå i niendeklassetimer i dette faget. De som er gode i musikk, skal få timer i dette faget på et høyere nivå enn å synge Beatles og spille blokkfløyte.

Det er altså snakk om å la elever søke seg til denne undervisningen ved å avlegge opptaksprøve.

Men siden dette bryter med skolepolitikken som føres i resten av landets kommuner , så har flere stilt seg kritisk til at én kommune, Oslo, skal kjøre et slikt opplegg som andre i landet ikke er en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...