Gå til innhold

Særemne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året på vgs SSP, og skal ha særemne i år. Vi skal velge to bøker, som må være norske, og ikke krim.

Hva hadde du på særemne, og hvilket tema vil du anbefale meg`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går siste året på vgs SSP, og skal ha særemne i år. Vi skal velge to bøker, som må være norske, og ikke krim.

Hva hadde du på særemne, og hvilket tema vil du anbefale meg`?

må bøkerne ha norsk forfatter, eller holder det at boka er skrevet på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skreiv om ein lokal multikunstnar. Han er både forfattar, biletskunstnar og komponist. Eg fekk då dispensasjon frå dei satte krava sia eg valde lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev om science fiction, og leste bøker av Tor Åge Bringsværd. Artige bøker, gode å lese. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er vel å velge noe ikke mange har valgt før deg. Henrik Ibsen er litt oppbrukt føler jeg, og da skal det mye til for å imponere og dermed få god karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre bøker fra forskjellige epoker, og sammenlignet språket i forhold til kjønnssyn.

ÅH ikke gjør meg misunnelig... Hvilken karakter fikk du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å lese henrik ibsen, men blir jo bare en bok da?

Hvorfor det, du klarer vel å komme deg gjennom to Ibsen-bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nadezhda

ÅH ikke gjør meg misunnelig... Hvilken karakter fikk du?

Fikk fem :-) Blir veldig nervøs når jeg skal presentere ting, hehe. Det var en veldig interessant oppgave å gjøre, synes jeg. Husker dessverre ikke hvilke tre bøker jeg hadde, er noen år siden nå. Den ene var ihvertfall av Haldis Moren Vesaas, fikk hjelp på biblioteket til å finne bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste 3bøker av Hamsun, og likte Viktoria, mens jeg sleit meg gjennom de andre to (Mysterier og Sult). Samtidig følte jeg at læreren hadde helt klare opptatt Inger om både forfatter og bøker og det at jeg tolket de anderledes ble ikke godt likt (selv om jeg synes jeg hadde gode begrunnelser for det jeg skreiv, og også fant lignende teorier i andre analyse-bøker).

Skulle jeg valgt om igjen ville jeg valgt en mer moderne forfatter: Tom Egeland, Jostein Gaarder, Lars Saabye Kristensen eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen valgte "forbudte bøker"som tema. Det var litt interessant. Hun tok for seg forskjellige bøker som hadde blitt forbudt når de kom ut... Så det var forskjellige forfattere da, med det felles at de hadde "farlig innhold". Jeg tror egentlig hun ble litt skuffa, og i enkelte tilfeller sleit litt med å forstå hvorfor de ble forbudt :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev om Lillelord-trilogien av Johan Borgen og diskuterte Lillords utvikling fra barn til voksen. Jeg hadde akkurat lest den første boka før vi skulle velge særemne, og siden jeg elsket den, var valget enkelt.

Jeg husker det var noen bøker som gikk mye igjen, og det kan være en fordel å velge noe ikke alle velger fordi man fort blir sammenlignet. Er det i tillegg veldig "lette" bøker kan kanskje den ordentlig gode karakteren være vanskeligere å nå, med mindre man gjør det spesielt bra (som kjent er det vanskeligere å få toppkarakter på plankeoppgaver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste 3bøker av Hamsun, og likte Viktoria, mens jeg sleit meg gjennom de andre to (Mysterier og Sult). Samtidig følte jeg at læreren hadde helt klare opptatt Inger om både forfatter og bøker og det at jeg tolket de anderledes ble ikke godt likt (selv om jeg synes jeg hadde gode begrunnelser for det jeg skreiv, og også fant lignende teorier i andre analyse-bøker).

Opptatt Inger? Hvem/hva er det? :forvirret:

Kjenner meg ellers igjen i det med lærere som har bestemt seg på forhånd. Jeg skrev om arbeiderlitteratur fordi jeg visste det var noe som lå lærerens hjerte nær, og var nesten garantert en god karakter. Det var andre emner jeg heller kunne tenkt meg, men som ville vært vanskelig å få læreren til å godta. Følte jeg kom lengst med politisk korrekthet på videregående. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har brukt humoristiske temaer i sitt særemne? Vil gjerne også høre hvilke problemstillinger der har valgt/ skal velge :)

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske oppvekstromaner er et veldig greit valg. For det første har norsklæreren antakeligvis et forhold til bøkene og blir innmari imponert over at du velger noe så klassisk (jeg hadde særemne der alle skrev om Erlend Loe). I tillegg er flere av bøkene lette å lese og lette å tolke. Roy Jacobsens Vidunderbarn samt Beatles er jo greie. Eventuelt tendensromaner, Jonas og Albertine er knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde temaet "Overgrep skildret i litteraturen" og leste Herbjørg Wassmos triologi om Tora og "Ute av verden" av Karl Ove Knausgård. Veldig morsomt og interessant å jobbe med. Jeg gikk medieklassen, så det var mange som tok adaptsjon mellom bøker og filmer, det kan jo være greit. Vet ikke hvor fritt dere står til å velge, men hos oss var det en som valgte Donald Duck og så på forskjellige problemstillinger angående hvordan Donald utviklet seg. Var også ei som hadde om barnetimen og utviklingen av barne-TV for eksempel. Tror nok det lønner seg å ta noe som ikke "alle" tar eller har tatt før deg.

Endret av susnpus1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...