Gå til innhold

Særemne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg skreiv om Arne Garborg, fordi eg likar bøkene hans.

Generelt er det ikkje så dumt å skrive om noko du likar å lese, så blir det ikkje eit ork å komme seg gjennom bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev om Amalie Skram sine bøker om Lucie Ring. Hovedsaklig fordi jeg likte bøkene hennes, noe jeg anbefaler deg å tenke over i valget ditt. Det blir fort kjedelig dersom du ikke interesserer deg for prosjektet ditt.

Jeg husker ikke helt problemstillingen, men fikk 6 - selv om Skram er forholdsvis ofte brukt i særemner. Så velg noe du liker og gjør det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg analyserte Albertine av Christian Krogh. Det var ingen som hadde valgt ham før meg, og jeg fikk en god karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tre bøker der historien utspant seg under den amerikanske borgerkrigen, og sammenlignet disse. Ganske artig faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

jeg hadde temaet forbudte bøker - og leste uten en tråd, sangen om den røde rubin og albertine :) det var greit nok, men skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe innen media på særemne og slapp dermed lese standar skjønnlitteratur. Husker ikke detaljene, men det var mulig å gjøre det slik. Dette var påbygg, hadde før gått media/komm. så var ekspert på det området:p Analyserte reklamer og diverse.

Fikk 5:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde om språket i utvikling de siste 100 årene, med vekt på sms og chattespråk. Jeg fikk 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt temaet jeg hadde men tror jeg hadde noe om hvilken skrivestil som ble brukt i bøkene osv. Skrev om Erlend Loe og bøkene Doppler, Volvo Lastvagnar og Naiv.Super. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tre bøker og skrev 15 sider på 3 dager. Det holdt til 3 på særemne. Men gud så stressende. Ikke utsett til siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at min norsklærer kom med hjertesukket "Jeg orker ikke mer Anne Karin Elstad nå!" Dette var i en periode hun var veldig populær. Naturlig nok skrev ingen om henne. Han advarte også mot seriebøker, som på dette tidspunktet stort sett dreide seg om Isfolket og Morgan Kane. En av de laveste karakterene kom på Isfolket, mulig han var litt forutinntatt...

I de seinere åra har jeg registrert at der jeg jobbet (ikke norsklærer!) var Elling-bøkene svært populære og ble på en måte "oppbrukt". Wassmos trilogi om Tora var også in en periode, der har det avtatt, føler jeg. Hvis særemnet var det femte læreren fikk presentert om det samme temaet/forfatteren på tre år, var det også, føler jeg, vanskeligere å få en god karakter. Husker bibliotekaren som omtrent skrek "Nei!" til gutten som ville inkludere Uten en tråd i sitt særemne (tematikken noe liknende forbudte bøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ensomme menn i norsk litteratur som tema, og leste Naiv.Super av Erlend Loe, Ut og Stjæle Hester av Per Petterson og Utsikt til Paradiset av Ingvar Ambjørnsen. :) Fikk 5 +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg går siste året på vgs SSP, og skal ha særemne i år. Vi skal velge to bøker, som må være norske, og ikke krim.

Hva hadde du på særemne, og hvilket tema vil du anbefale meg`?

Slik jeg husker det hadde vi særemne om en forfatter og skulle velge ut bøker etter den ene forfatteren, men mye har vel endra seg siden jeg gikk ut av vgs. Jeg skrev om Kjell Aukrust. Husker ikke hvilke bøker jeg valgte.

Hvorfor er ikke krim lov forresten?

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...