Gjest Gjest Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article542394.ece Riktig nok en gammel artikkel men det der sier vel sitt. Hadde media vært høyrevridd hadde vi nok hatt borgelig regjering i dag så jevnt som valget var ved forrige stortingsvalg. Synd at media skal kunne påvirke oss i en viss retning, media burde være helt nøytrale! 3
Gjest Håpløs Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Media må få en jevnere fordeling. Det burde vært like mange fra hver fløy, og artiklene burde skrives mer nøytralt. Jeg boikotter vg og dagbladet. 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Trenden holder seg. At dette påvirker nyhetsdekningen er barnelærdom. Journalister er også mennesker, så det er komplett umulig å være 100% objektiv. Eneste måten å rette opp skjevheten, er å få flere høyrevridde blekker. Vi som kjøper avisene har også ett soleklart ansvar, de største avisene (Poften, VG, Dagbladet mm) får momsfritak, ingen ren pressestøtte, så de er sårbare for nedgang i salget. Kjør forbrukermakt!
juliane Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Det er ingen som hindrer noen med sympatier til høyre for sentrum å bli journalist. At det er flere som stemmer mot ventstre som er journalister henger sammen med de samme mekanismene som at det er flere høyrevelgere som velger å utdanne seg innen økonomi - politisk standpunkt og utdanningsønsker henger rett og slett sammen. At det hadde vært ønskelig med en tilnærmet 50-50 fordeling er kan man diskutere opp og ned i mente, men all den tid folk på høyresiden ikke ønsker å bli journalister er det ikke så mye å gjøre med det. TS mener media burde være helt nøytrale, men så lenge det faktisk er mennesker vi snakker om er jo ikke det mulig. Takk og pris at journalistene er engasjerte mennesker med politiske standpunkter, siden det tross alt er en forutsetning for en god nyhetsdekning! At mediene arbeider etter et objektivitetideal kan man derimot kreve, og det er også et ideal som står sentralt i norsk nyhetsdekning. 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere så var de fleste (omtrent alle) journalister i NRK kommunister.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Det er ingen som hindrer noen med sympatier til høyre for sentrum å bli journalist. At det er flere som stemmer mot ventstre som er journalister henger sammen med de samme mekanismene som at det er flere høyrevelgere som velger å utdanne seg innen økonomi - politisk standpunkt og utdanningsønsker henger rett og slett sammen. Du aner ikke hvor hardt gruppe presset kan være. En kusine og venn begynte i NRK i begynnelsen av 90 tallet. Dessvere så takket hun ja til å stå på kommune lista til Høyre. Det satte ikke akkurat fart på karrieren. Hun fikk flere indirekte bekreftelser på at det var uheldig at hun ble oppfattet som blå. Jeg gjetter på at det er slik i andre medier også. Inne scene og kunst er det SV eller Rødt som gjelder. Faren min jobbet flere år som formann i et avistrykkeri. Før han fikk jobben ble han kalt inn på klubblederens kontor (LO) som ville vite hvor han stod politisk. Han var lur nok til å komme med sterke pro AP sympatier. Jeg nevnte dette på videregående da vi hadde besøk av fylkeslederen for LO som sa at dette var en uting, men at det har forekommet. Egentlig litt skandaløst, men tror ikke dette er en sak som vil bli særlig nevnt i avisene som eies av A-pressen, Nrk OG TV2 som også eies av A-pressen. A-pressen eies av Arbeiderpartiet og LO. 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere så var de fleste (omtrent alle) journalister i NRK kommunister. Tror ikke du vet hva en kommunist er hvis du tror at alle i NRK var/er det. Dette er en teit påstand FrP har kommet med. De er nok sosialister siden de er journalister, men ikke kommunister 2
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Tror ikke du vet hva en kommunist er hvis du tror at alle i NRK var/er det. Dette er en teit påstand FrP har kommet med. Wah! Er ikke alt Frp sier sant!? 4
juliane Skrevet 21. august 2011 #9 Skrevet 21. august 2011 Du aner ikke hvor hardt gruppe presset kan være. En kusine og venn begynte i NRK i begynnelsen av 90 tallet. Dessvere så takket hun ja til å stå på kommune lista til Høyre. Det satte ikke akkurat fart på karrieren. Hun fikk flere indirekte bekreftelser på at det var uheldig at hun ble oppfattet som blå. Jeg gjetter på at det er slik i andre medier også. Inne scene og kunst er det SV eller Rødt som gjelder. Faren min jobbet flere år som formann i et avistrykkeri. Før han fikk jobben ble han kalt inn på klubblederens kontor (LO) som ville vite hvor han stod politisk. Han var lur nok til å komme med sterke pro AP sympatier. Jeg nevnte dette på videregående da vi hadde besøk av fylkeslederen for LO som sa at dette var en uting, men at det har forekommet. Egentlig litt skandaløst, men tror ikke dette er en sak som vil bli særlig nevnt i avisene som eies av A-pressen, Nrk OG TV2 som også eies av A-pressen. A-pressen eies av Arbeiderpartiet og LO. Nei, Arbeiderpartiet solgte seg ut av A-pressen for herrens mange år siden. Eksempelet med kusinen din skjedde jo for 20 år siden, i en tid der partipressen såvidt var avskaffet. Vi kan vel regne med at ting har forandret seg de siste to tiårene, der andre idealer har vokst frem og blitt enerådende. Når det er sagt skal jo ikke journalister være politisk aktive i det hele tatt, hverken på høyresiden eller venstresiden, nettopp fordi det setter objektivitetn i faresonen. Så også i dag hadde det nok blitt reagert på at hun faktisk valgte å stå på en liste. Faren din var jo ikke journalist og hadde null med selve nyhetsformidlingen å gjøre, så hvordan det er relevant skjønner jeg ikke. Antar at også dette skjedde for endel år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 Nei, Arbeiderpartiet solgte seg ut av A-pressen for herrens mange år siden. Eksempelet med kusinen din skjedde jo for 20 år siden, i en tid der partipressen såvidt var avskaffet. Vi kan vel regne med at ting har forandret seg de siste to tiårene, der andre idealer har vokst frem og blitt enerådende. Når det er sagt skal jo ikke journalister være politisk aktive i det hele tatt, hverken på høyresiden eller venstresiden, nettopp fordi det setter objektivitetn i faresonen. Så også i dag hadde det nok blitt reagert på at hun faktisk valgte å stå på en liste. Faren din var jo ikke journalist og hadde null med selve nyhetsformidlingen å gjøre, så hvordan det er relevant skjønner jeg ikke. Antar at også dette skjedde for endel år siden. Hun var ikke politisk aktiv eller politisk kjent og trakk seg fra lista. Jeg vet ikke vet ikke helt rekkefølgen eller hvordan reglverket var. Det var ikke det formelle som var problemet, men at hun fikk stemplet som blå. Jeg vet det er en stund siden, men nevner det fordi NRK har vært veldig tolerante når det gjelder AP, og selv den mest i hugga sosialist må kunne innrømme at det har vært sterke bånd mellom NRK og AP? Noen kjente ledere av NRK alle er tidligere stortings-representant for AP / ministere : Kaare Fostervoll, Bjartmar Gjerde, Einar Førde. Torolf Elster var ikke Stortingsrepresentant for Ap, men pro AP og eks redaktør for Arbeiderbladet. i 2001 greide Høyre via Bondevik 1 regjeringen og presse inn en av sine egne (Bernander). Ellers så har NRK ansatt ganske mange eks politikkere fra AP og SV. Bla Turid Birkeland og Nita Kapoor. Mange NRK ansatte er gift med politikkere fra venstre siden. Når det gjelder at ansatte i NRK hadde en kommunistisk tilknyttning og sleng navnet NRK-ML (akp-ml) så ble det innført av Høyre. Fordi ganske mange hadde rød tilknyttning, Wiloch brukte også dette begrepet (den gangen var frp ganske små). Wiloch klaget stadig over negativ vinkling og forsøk på lattliggjøring av Høyre. Til slutt fikk NRK og Stortinget nok, de satte ned en utvalg som skulle se på dette. De fant ut at selv om Høyre fikk mye omtale i NRK, ble den ofte negativt vinklet. Mao, de var enige om at NRK ikke var nøytrale. Ellers så i dag så slipper jo Høyre dette, de har frp som støtfanger. Faren din var jo ikke journalist og hadde null med selve nyhetsformidlingen å gjøre, så hvordan det er relevant skjønner jeg ikke. Antar at også dette skjedde for endel år siden. Jo, men problemet er at LO (Ap, SV) forsøker å sile vekk de som ikke er "Lojale". LO har jo selv innrømet at en slik praksis kan forekomme i nyere tid også. Jeg nevner det fordi noen sier at om noen som er i sentrum eller til høyre i politikken så kan de jo begyne selv. Min påstand: lykke til, du har en utfordring. For å være litt snill. Jeg tror en del av dette har forandret seg og NRK er mere nyanserte i framstillingen sv partier. Derimot så må jeg nesten le litt av TV2. De bruker ofte Stein Ørnhøi som kommentator. Han var i en årrekke politisk ekspert og kommentator i både NRK og senere i TV2. I dekning av valget for 4år siden så sier han: dessverre så ser det ut til frp har gjordt et bra valg. Nå tør sikkert ikke NRK bruke han lenger, så i stedet bruker man Frank Aarebrot, valgforsker professor den ene dagen AP politikker den andre dagen. 1
Gjest imli Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Men 64% stemmer noko anna Det er heller ikkje mogleg å vera heilt objektiv når ein skriv. Det er umenneskeleg. Eg har for øvrig alltid hatt inntrykk av at Aftenposten er ei "høgreavis"? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 Men 64% stemmer noko anna Det er heller ikkje mogleg å vera heilt objektiv når ein skriv. Det er umenneskeleg. Eg har for øvrig alltid hatt inntrykk av at Aftenposten er ei "høgreavis"? Jeg mener også at det er nokså klart hvilken partitilknytning de forskjellige avisene i realiteten har, og at vi derfor kan velge hvilken avis vi vil lese ut fra politisk tilhørighet? Aftenposten er vel en høyreavis?
I Grosny Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Aftenposten er vel en høyreavis? De har vært høyreavis, men at det er ganske lenge siden. I følge Wikipedia forsvant Høyretilknytningen på 80-tallet. http://no.wikipedia.org/wiki/Aftenposten
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 De har vært høyreavis, men at det er ganske lenge siden. I følge Wikipedia forsvant Høyretilknytningen på 80-tallet. http://no.wikipedia.org/wiki/Aftenposten Ok, formuleringen ble vel litt feil. Aftenposten er vel en "høyreavis"?
I Grosny Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Ok, formuleringen ble vel litt feil. Aftenposten er vel en "høyreavis"? Jeg tror ikke de er "høyre" heller. De forsøker å være gode og nøytrale og forsøker vel å unngå noe partistempel. De har hatt ledende folk med både Akp-bakrunn og annen bakgunn i nyere tid.
Gjest julia Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 Jeg er mest overrasket over VG. Synes avisen er helt gjennomsyret av angrep på VG. Sier ikke at det ikke er grunn til å kritisere frp, det er det virkelig. Men jeg må nesten le litt av VG.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #17 Skrevet 21. august 2011 Det er ingen som hindrer noen med sympatier til høyre for sentrum å bli journalist. At det er flere som stemmer mot ventstre som er journalister henger sammen med de samme mekanismene som at det er flere høyrevelgere som velger å utdanne seg innen økonomi - politisk standpunkt og utdanningsønsker henger rett og slett sammen. [...] Så hvordan iallverden kan det ha seg at USA har en mer (ideologisk)balansert presse? Kan det ha noe med utdanningssystemet?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #18 Skrevet 21. august 2011 Du aner ikke hvor hardt gruppe presset kan være. En kusine og venn begynte i NRK i begynnelsen av 90 tallet. Dessvere så takket hun ja til å stå på kommune lista til Høyre. Det satte ikke akkurat fart på karrieren. Hun fikk flere indirekte bekreftelser på at det var uheldig at hun ble oppfattet som blå. Jeg gjetter på at det er slik i andre medier også. Inne scene og kunst er det SV eller Rødt som gjelder. Faren min jobbet flere år som formann i et avistrykkeri. Før han fikk jobben ble han kalt inn på klubblederens kontor (LO) som ville vite hvor han stod politisk. Han var lur nok til å komme med sterke pro AP sympatier. Jeg nevnte dette på videregående da vi hadde besøk av fylkeslederen for LO som sa at dette var en uting, men at det har forekommet. Egentlig litt skandaløst, men tror ikke dette er en sak som vil bli særlig nevnt i avisene som eies av A-pressen, Nrk OG TV2 som også eies av A-pressen. A-pressen eies av Arbeiderpartiet og LO. At redaktørene i mange av de store riksavisene er enda lengre til venstre enn journalistene, hjelper jo ikke akkurat til på trenden. Ta f.eks redaktøren i Aftenposten. Hun er tidligere partileder i RV. Mange oppfatter vel ubevisst Aftenposten som en slags konservativ avis (noe den også var før i tida, den har vært knyttet opp mot partiet Høyre). Ordet konservativ er det siste jeg vil forbinde med dagens Aftenposten. Nisjeavisa Dagens Næringsliv er en av de få som kommer i nærheten. At kunst og kultur har så sterk binding til en bestemt politisk retning er ett sykdomstegn. En av hovedoppgavene til kunsten, er å være i opposisjon til til de styrende. I dagens Gnore er de ikke bare i lomma til de styrende, de støtter dem åpenlyst..
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #19 Skrevet 21. august 2011 [...] Ellers så har NRK ansatt ganske mange eks politikkere fra AP og SV. Bla Turid Birkeland og Nita Kapoor. Mange NRK ansatte er gift med politikkere fra venstre siden. [..] Ta f.eks Charlo Halvorsen, underholdningsredaktør (ifølge Dagbladet i mars iår: "Blir underholdnings-Norges mektigste"), gift med Kristin Halvorsen, nåværende kunnskapsminister, men også tidligere finansminister - mektig dame. Merkelig nok blir ikke slike forbindelser snakket særlig høyt om.. Forbindelser mellom høyre eller frp politikere og næringslivsfolk, det er tydeligvis veldig mye viktigere. Media har en enorm makt, men siden det er media selv som må skrive om det, er det lissom ikke så viktig å påpeke. 1
Perelandra Skrevet 21. august 2011 #20 Skrevet 21. august 2011 Kaare Fostervoll, Bjartmar Gjerde, Einar Førde. Torolf Elster var ikke Stortingsrepresentant for Ap, men pro AP og eks redaktør for Arbeiderbladet. Både Bjartmar Gjerde og Einar Førde har vært AP-statsråder. De hadde også viktige verv for Arbeiderpartiet eller AUF.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå