Gå til innhold

er jeg gravid ? negativ og positive tester


ilsen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd flere tester, 2 av de var positive mens 4 var negative jeg klarte ikke å forstå dette. positiv negativ positiv osv. Jeg har sist gang hatt mensen 1. juli og begynt med P-piller 1.juli rundt 14. juli har jeg sluttet å bruke P-piller, deretter fikk jeg en kort periode altså 2 dager blødning og det var ganske lite og jeg har aldri hatt 2 dager mensen alltid minst 3 dager. Deretter sluttet vi å bruke prevensjonsmidler, og jeg har enda ikke hatt mensen. Symptomer jeg har er :

- endring på brystvortene

- har ikke fått mensen

- magekramper, også når jeg skjenner på magen min

- går på do ganske ofte, står opp 3-4 ganger hver natt for å gå på do

- små pigmenter under brystene

- klarer ikke å bære på harde ting, får med en gang kramper i magen + vondt i ryggen

- får vondt noen ganger i bare den ene siden av ryggen

- noen ganger kvalme hvis jeg spiser for søtt, eller noe annet

- mye hodepinne, kjennes som om jeg skal besvime

- har lyst på mye surt

- blir kvalm av sjokolade når jeg egentlig elsker det

Alle disse har jeg men likevel får jeg negative tester, jeg trenger virkelig hjelp av dere som vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når har du tatt testene? Man bør teste på morgenurin siden den er mer konsentrert. Tester du om morgenen og får positiv test, kan en annen test bli negativ utpå dagen rett og slett fordi urinen er mer utvannet og mindre hormonrik da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En graviditetstest er jo aldri falsk positiv- har du tatt tester som er positive, er du vel gravid.

Er man gravid og skiller ut "gravid-hormonet" HCG, vil dette slå ut på en test.

Du kan vel gå til legen og ta en blodprøve, da får du sikkert svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har brukt flere fosrkjellige merker, og alle er jo like sikker siden jeg kjøpte alle på apoteket.

1. test der jeg brukte morgenurin - postivt svak strek men det bettyde positivt

2. test rundt natten, neste dag og det var negativt

3. test 2-3 dager etter brukte morgenurin og var positivt, igjen svak strek

4. noen dager etter morgenurin men negativt, drikket mye vann den gangen

5. brukte testen på kveldstid for en 3 dager siden - negativt

6. idag med morgenurin men går på do 3-4 ganger om natten + at jeg drikker mye vann osv.

så jeg klarer ikke å være sikker + symptomene får meg til å tenke på garviditet mens testene gjør meg gal, men når jeg tenker om symptomene kan være psykisk så tror jeg ikke det får at jeg får virkelig kramper hodepinne osv. og har heller ikke hatt mensen. Ønsker barn ja :)

Endret av ilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt svak strek- GRAVID :)

Min var også kjempesvak på dagen da jeg ventet mensen.

Noen av oss er vel tregere til å skille ut hcg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av testene kan slå ut på svakere mengde HCG enn andre.

Men om du har hatt blødning, og så får kun negative, kan det være at det har vært en slags kjemisk abort.

Det sikreste er å dra til legen,så får du tatt blodprøver og alt som er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av testene kan slå ut på svakere mengde HCG enn andre.

Men om du har hatt blødning, og så får kun negative, kan det være at det har vært en slags kjemisk abort.

Det sikreste er å dra til legen,så får du tatt blodprøver og alt som er :)

Først vil jeg si tusen takk for svaret, men jeg har hatt blødning ja etter at jeg sluttet med P-pillene og det var heller ikke noe normalt blødning men etter det har jeg ikke brukt noen prevensjonsmidler i det hele tatt. og symptomene fikk jeg langt etter den blødningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to feilkilder som kan medføre falske negative tester tidlig i svangerskapet:

- Det er lite HCG i urinen i begynnelsen. Konsentrasjonen på urinen har derfor mye å si. Med morgenurin der du ikke har vært på do på noen timer vil du teste positivt noen dager før du vil med utvannet urin.

- Ulike tester har ulik sensitivitet. Selv innenfor et merke. Med CB Plus skal den dårligste testen i en pakke ha sensitivitet på 25, det vil si at disse kan variere mellom 10 og 25. CB digital har 50. RFSU har 30, og så videre.

En test kan aldri være falsk positiv, en strek med farge betyr HCG i urinen. Men innimellom fester et egg seg såvidt, for så å ikke klare det likevel. Man opplever da et hopp i HCG nivået som kan slå ut på tester over 1-3 dager, før de blir negative igjen.

En annen feilkilde kan være at du opplever skyggestreker. Disse har ikke farge. Jeg har opplevd dette på QR tester når jeg får urin over maksmerket. Jeg tester derfor alltid med å dyppe testen i en beholder.

Dessverre er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente 2-3 dager, og teste på nytt med konsentrert morgenurin. Da vil du nok få det riktige svaret.

Endret av Atheene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at Clearblue kan gi såkalt sytrådstrek (kjempetynn, blå strek), og da er den som regel negativ. Har hatt mange sånne. Den har kun vært positiv når streken har vært tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stiller spm ved intelligensen din hvis du tror folk på netter kan vite om du er gravid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Ja, om det er clearblue du har brukt, så er det ikke nødvendigvis positivt svar selv om du ser en strek. Synålstrekene kan være grå eller blå, men felles for de er at de er tynne. Skal Clearblue være positiv må streken være tjukk. Har også opplevd mange falske positive med RFSU-testene.

Har derimot aldri opplevd falsk positiv med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg stiller spm ved intelligensen din hvis du tror folk på netter kan vite om du er gravid...

Jeg skjønner godt at TS er forvirret. Selv om overskriften kanskje var noe uheldig er det ikke rart hun lurer slik testene har oppført seg. Det er ikke alle som har stålkontroll på betydningen av HCG sensitivitet, konsentrasjon av urin, etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg stiller spm ved intelligensen din hvis du tror folk på netter kan vite om du er gravid...

jeg stiller spørsmål ved intelligensen til folk som bruker AB knappen som om de skulle få betalt for det og i tillegg glemme folkeskikken sin utforbi dataverdenen.

tviler på at du ville svart slik om du hadde vist hvilken bruker du er eller IRL.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tester er best å anbefale for meg som ikke får ut nok HCG i alle testene ? Hvilke vil vise best da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tester er best å anbefale for meg som ikke får ut nok HCG i alle testene ? Hvilke vil vise best da ?

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt? Hva mener du med å få ut nok HCG? Om man er gravid har man HCG i urinen, er man ikke gravid har man det ikke. Med en mer sensitiv test kan man teste positivt 2-3 dager før en mindre sensitiv test vil vise positiv. Alle tester som selges på apoteket i Norge er ganske sensitive, den minst sensitive er CB Digital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg fikk det svaret jeg var ut etter. Jeg trenger virkelig noen svar hva tror dere ? Jeg skal reise ut imorgen og får derfor ikke tid til å dra til legen, jeg er totalt forvirret, vær så snill skriv deres kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk det svaret jeg var ut etter. Jeg trenger virkelig noen svar hva tror dere ? Jeg skal reise ut imorgen og får derfor ikke tid til å dra til legen, jeg er totalt forvirret, vær så snill skriv deres kommentar

jeg tror du får vente å se til du har vært hos lege

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk det svaret jeg var ut etter. Jeg trenger virkelig noen svar hva tror dere ? Jeg skal reise ut imorgen og får derfor ikke tid til å dra til legen, jeg er totalt forvirret, vær så snill skriv deres kommentar

Hvis du kunne forklart litt bedre akkurat hva du lurer på skulle jeg gjerne ha hjulpet deg. Jeg kan ikke si at jeg forstår så mye hverken av det første eller det andre innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tolker innleggene hennes som om at hun lurer på hvordan hun skal tolke testene da hun har fått både negative og positive tester.

mitt svar:

vent 2 dager og ta ny Clear blue test som viser med tekst om du er gravid eller ikke. er den negativ etter 2 dager er du sannsynligvis ikke gravid.

er du da fremdeles i tvil kan du ta deg en tur til legen :)

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...