Gå til innhold

Mamma/pappa - mor/far - eller annet?


Gjest anonym

Hva kaller du dine foreldre?  

  1. 1. Hva kaller du dine foreldre?

    • Mamma og pappa
      72
    • Mor og far
      8
    • Annet
      7


Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd lurer jeg nå på om dere sier mamma og pappa - eller mor og far til foreldrene deres.

Jeg sier mamma og pappa - men synes å erindre at mamma prøvde å få meg til å si mor og far da jeg var liten. *ler*...Min tante og onkel er nemlig veldig ordentlige velutdannede mennesker - og de var mye sammen og fikk barn på likt - så jeg tror de følte det var litt mer prestisje i det om jeg sa mor og far på lik linje med mine søslenbarn :ler: Men så ble det mamma og pappa - som JEG synes er mer koselig ...... :wink:

Mor og far er ord som ikke ble brukt der jeg vokste opp på landet. Da jeg kom ut i verden - så oppdaget jeg at mor og far var vanlig i familier der foreldrene var høyt utdannet / hadde fine jobber - eller bodde i byen. Der var det kanskje penere å si mor og far - enn det " barnslige " mamma og pappa . Men det er min oppfatting da ..*ler*...........Ser det godt der jeg jobber nå - de som er litt "ordentlige" - har barn som er oppdrat til å si mor og far - de som er mer nede på jorden - de sier mamma og pappa.

men noen sier sikkert andre ting også .........

Så der for - stem i vei - og si hva dere bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier mamma og pappa, noe annet blir rart for meg. Synes at mor og far høres litt stivere ut...men det er sikkert mest fordi det er uvant. Det var kanskje vanligere å si mor og far før? Men jeg vet ikke, mamma sier nemlig mamma til sin 87 år gamle mor. Mannen min derimot sier mor og far, husker jeg stusset på det i begynnelsen når vi var sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt omvendt erfaring i forhold til deg. Der jeg vokste opp sa alle mor og far, det er litt på "bygda" og få av foreldrene der hadde høyere utdannelse. Jeg sier forøvrig mamma og pappa, og mamma sier mor og far til sine foreldre (hun er oppvokst på bondelandet).

Grunnen til at mine foreldre ville ha meg til å si mamma og pappa var fordi da jeg var liten og begynte å lære å snakke bodde vi i Danmark, og mamma ville ikke at jeg skulle rope "moooaaar!" etter henne slik som de andre ungene der gjorde :ler:.

Jeg synes også at mamma og pappa er litt koseligere enn mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg sier mamma. (kaller svigerfar for pappa, min egen far er død).

syns mor og far er så stivt, min erfaring er at det helst er de med mye penger og prestisje (Egenes-folk) bruker mest mor og far. mamma og pappa er koseligst syns jeg.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller mine foreldre mamma og pappa. Mine oldeforeldre ble kalt mor og far av hele slekta under dem.

men samboeren min kaller sine foreldre av og til mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns mor og far er så stivt, min erfaring er at det helst er de med mye penger og prestisje (Egenes-folk) bruker mest mor og far. mamma og pappa er koseligst syns jeg.

Iset

Hehe jeg må le litt. Egenes-folk ja - (for de som ikke vet det - er det et penere strøk i stavanger) ....

Jeg sier "mamma og de" når jeg snakker om foreldrene mine ... :wink:

Bergensere sier foresten også ofte "min mor - min far" ...heller enn "moren min og faren min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe jeg må le litt. Egenes-folk ja - (for de som ikke vet det - er det et penere strøk i stavanger) ....

:ler: nei kom jo ikke på at ikke alle vet hva som menes med det hihi-

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Mamma og pappa eller sjøla/sjølen

er jeg sur eller sint på a mor kaller jeg henne ved fornavn.

Det fungerer som straff fordi hun vil helst være MAMMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne noe som jeg syns er utrolig morsomt. I Bergen heter det "Min mor og de." :ler:

Det er ikke uvanlig å si "mamma og dæm" her heller. Men det er sant, det høre noe rart ut, ja... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier mamma og pappa. Min erfaring er at det er mest på bygdene de sier mor og far.

Et par jeg kjenner ville gjerne at barna skulle kalle dem mor og far, fordi de begge selv var vant til å kalle sine foreldre det, men det holdt ikke lenge når eldstemann begynte i barnehage. Nå er det bare mamma og pappa der i gården også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier mamma og pappa. Der jeg vokste opp sa "alle" det. De som ikke gjorde det ble ansett som litt "oppesen" (for utdaning og penger hadde det ingenting med).

I Stavangerområdet er det MANGE flere enn de på Eganes som sier mor og far. I en barnehage jeg var var det bare de med Trøndelag/Østlandsforeldre som sa Mamma og Pappa. Andre steder har de sagt mamma og pappa til de kan snakke reint, og så far og mor etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier mamma og pappa, det er "riktig" for meg. Mor og far synes jeg også blir litt stivt.

Min mann sier også mamma og pappa til sine, men når han snakker om de til venner og sånn er det " min mor og min far". (Ja, han er bergenser.) Selv sier jeg mamma og pappa uansett.

Datteren vår derimot er litt rar, ho er 4 år og kaller oss helst ved fornavn, men sier også mamma og pappa. Selv tror jeg ikke at jeg visste hva mamma og pappa hette til fornavn da jeg var 4, det var jo mamma og pappa jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...