Gå til innhold

Mamma/pappa - mor/far - eller annet?

Hva kaller du dine foreldre?  

1. 1. Hva kaller du dine foreldre?

• Mamma og pappa
      72
    • Mor og far
      8
    • Annet
      7

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid sagt "mor og far". Dette har min mor kalt sine foreldre og mine søskenbarn sier også det til min tante (min mors søster). Dette har vært helt normalt i familien, men da jeg gikk på skolen var det ofte jeg var irritert fordi jeg ikke skulle kalle dem mamma og pappa. Grunnen var at mange misforstod mor og far og trodde det var mine besteforeldre. Derfor snakker jeg som regel om mor, som "moren min" eller "moder'n" når jeg skal fortelle om henne til andre.

Om vi en dag får barn, så tror jeg nok at jeg vil bli valgt å kalles mamma og pappa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma og pappa! I oppveksten gikk det i morsan og farsan (trøndersk), og det forekommer fortsatt hvis jeg er i dårlig humør... Mannfolket bruker modern/ fadern eller fornavn - fornavn har med å gjøre at de har en familiebedrift, og det er visst ønskelig å skille rollene på jobben ved å bruke fornavn, så smitter det igjen over på privatlivet.

Kusina til mamma har alltid kalt moren sin for mamma. (Nå er hun vel nærmere 70) Og jeg husker fra jeg var liten at jeg stusset over at ei voksen dame kunne ha en "mamma". Alle de voksne sa jo mor og far... :wink:

Skrevet

Er fra Jæren - mest naturlig å si mor og far - eller "Mor å dai" :ler:

Brownie

Skrevet

Jeg bruker også mamma og pappa, i når jeg snakker med venenr o.l. men snakker jeg dirkekte til dem sier jeg ma og pa. Som fellesbenevnelse grå de under mamma og de.

Skrevet

Hvis jeg snakker om dem sier jeg mamma og pappa, det blir bare sånn fordi alle venner etc bruker det. Til dem sier jeg mamma og far. For pappaen min :D ville aldri bli kalt pappa. Synes mamma og pappa høres mye koseligere ut! Søsknene mine sier mor og far alle sammen.

Skrevet

Sier mamma og pappa når jeg snakker direkte til dem.

Ved omtale utenfor tjukkeste slekta sier jeg mor og far, eventuelt foreldrene mine.

Gjest sunshine-t
Skrevet

her i rogaland,jaffal der jeg bor, er det vanlig å si mor og far. men siden jeg er fra sørlandet, og littlå kommer til å bli ekte rogalendig, oppfostra fra morsmelk av, så ville jeg ha noe fra min "side" også. derfor ble det mamma og pappa. gubben ville jo ha mor og far, men til slutt gav han seg da. pluss at jeg tror han merket at littlå hadde lettere med å si pappa enn far.. hehehe!! jeg kunne aldri tenkt meg å bli kalt mor.. aldri.. for meg er det noe man kaller bestemødre..

Skrevet

Mamma og pappa, bor på bøgda, tror ikke det er mer vanlig å si "mor og far" her enn ellers, kjenner ingen som gjør det.....

Skrevet

Mor og far. Kan ikke huske å ha sagt mamma eller pappa som helt liten heller. Min lillesøster der i mot, sier mamma og pappa. Rart? Nei, jeg vet ikke. For meg føles det i alle fall ikke naturlig å plutselig en dag si mamma eller pappa.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kaller foreldrene mine for mamma og pappa, også når jeg snakker om dem til folk jeg ikke kjenner. Regner med de skjønner hvem jeg mener likevel...

Det er tre stykker som kaller meg mamma, noe jeg ikke klarer å venne meg til. Prøver og prøver å få dem til å kalle meg ved fornavn, og innimellom gjør seksåringen det for å være grei, men de ønsker å kalle meg mamma. Aner ikke hvorfor, jeg har ALDRI kalt meg selv mamma, og da eldstemann var liten brukte han mamma og navnet mitt litt om hverandre, og jeg svarte alltid på begge deler.

Skal jeg snakke om meg selv til ungene sier jeg alltid JEG, aldri mamma. Omtaler ikke meg selv i tredjeperson. Sier også DU til ungene, ikke navnet deres (ikke "vil thomas være med mamma når hun skal i butikken", men "vil du være med meg i butikken")(kontrsuert setning - jeg ville nok sagt "sleng deg med til sjappa da" eller noe :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...