Gå til innhold

Mamma/pappa - mor/far - eller annet?

Hva kaller du dine foreldre?  

1. 1. Hva kaller du dine foreldre?

• Mamma og pappa
      72
    • Mor og far
      8
    • Annet
      7

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma og pappa.

Her (Stavanger-området, jeg er fra Østlandet for lenge siden) sier "alle" mor og far, så det gjør min kjære også. Tenker vi skal ha en fin diskusjon når vi skal ha barn.

(Jeg omtaler oss som mamma og pappa til katten, sånn at han skal venne seg til det........... :oops: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mamma & pappa.

I de miljøene jeg kjenner til virker det som folk på landet oftere sier mor & far, eller de med ganske gamle foreldre.

Har en venninne som kaller foreldrene sine ved fornavn, for meg virker det helt snodig.

Gjest Dolphina
Skrevet

Sier mor og far.

Eller mor bare da, siden far er død.

Er ikke fra noe rik og velutdannet familie!

De fleste fra hjembygda mi sier det samme!

Skrevet

Mamma og pappa. Synes det er merkelig at mange av dere synes mor og far er utkantsspråk da jeg alltid har hatt inntrykket av at mor og far var noe de pene på Oslo Vestkant brukte.

Nå kommer jo jeg fra Nordland da og der oppe har jeg aldri hørt noen kalle foreldrene sine mor og far, uansett gamle eller unge. Tror kanskje mor og far er noe de bruker mer i andre deler av landet, men det kan jo hende jeg tar feil.

Svigermor kommer forresten fra bedre vestkant i Oslo så hun har alltid kalt sine foreldre for mor og far (min kjære kaller henne mamma da han har vokst opp i Nordland), men min kjæres søskenbarn som bor på Oslos vestkant kaller altså sine foreldre for mor og far.

Personlig synes jeg mor og far høres veldig stivt og "søring" ut, men det kommer jo helt ann på hva en er vant til...

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa.

Mormor og morfar hadde jo allerede tatt "mor og far", så det var helt naturlig å si mamma og pappa.

(alle vi barnebarna, og muligens også oldebarna kalte mammas foreldre for "mor" og "far")

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa når jeg snakker med dem. Men hvis jeg skal fortelle noe om dem til andre sier jeg min mor og min far!

Skrevet
Svigermor kommer forresten fra bedre vestkant i Oslo så hun har alltid kalt sine foreldre for mor og far (min kjære kaller henne mamma da han har vokst opp i Nordland), men min kjæres søskenbarn som bor på Oslos vestkant kaller altså sine foreldre for mor og far.

Personlig synes jeg mor og far høres veldig stivt og "søring" ut, men det kommer jo helt ann på hva en er vant til...

Tror det har mer med at svigermoren din tilhører en annen generasjon å gjøre. Har selv delvis vokst opp på "beste vestkant" og sier mamma og pappa. Alle mine "beste vestkantvenner" sier også mamma og pappa. Mamma, derimot, sier mor og far, som jeg har inntrykk av er vanligere hos hennes generasjon.

De få jeg vet om på min alder som sier mor og far er 1. Født og delvis vokst opp i Danmark eller 2. Fra Hedmark :blunke:

Skrevet
I Stavangerområdet er det MANGE flere enn de på Eganes som sier mor og far.

:Nikke:

Jeg er fra "Stavangerområdet" og kjenner faktisk ingen derfra som sier mamma og pappa.

Min kjære er trønder, og han omtaler foreldrene sin som "foreldrer´n" dersom han snakker om begge. Hver for seg er de mamma og pappa.

Hva våre eventuelle barn kommer til å si, er nok litt avhengig av hvor vi bor når de begynner å snakke.. Men jeg skal aktive jobbe for mor og far.

I mine øyne (ører) er mamma og pappa litt barnslig. :roll:

Skrevet
Mor og far er besteforeldrene mine det!

OG grunnen er at mamma sier mor og far til sine foreldre..(Fra østlandet)

Samme her. Så jeg sier mamma og pappa, og det samme sier barna mine.

Gjest lekebøll
Skrevet

Mamma og pappa.

Farmoren min sier også mamma og pappa til sine foreldre, men lærte opp barna sine til å si "far og mor" fordi det hørtes mer "ordentlig" ut. :lol:

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa.

Sambo kaller dem ved navn, noe jeg synes er kjempemerkelig.

Skrevet

Sier mamma og pappa jeg...

Er også mamma... vil ikke at barna mine skal bruke fornavnet mitt til meg - da det kun er to stykker i hele verden som kan kalle meg mamma... (som er det koseligste ordet jeg vet).. alle andre kan bruke fornavnet mitt..

Gjest Anonymous
Skrevet

Får ikke avgitt stemme, men jeg sier mor og far, mamma og pappa er fremmede ord for meg. Det hender at jeg sier "kom til mamma" til hunden min men det er kun for å irritere mannen min :ler: - han holder spesielt på å gremmes hvis jeg sier "gå til pappa" når vi er ute og går tur... da ser han seg rundt for å forsikre seg at ingen hører meg...

Våre barn bruker kun fornavn på oss.

Skrevet
Mamma og pappa.

Her (Stavanger-området, jeg er fra Østlandet for lenge siden) sier "alle" mor og far, så det gjør min kjære også. Tenker vi skal ha en fin diskusjon når vi skal ha barn.

(Jeg omtaler oss som mamma og pappa til katten, sånn at han skal venne seg til det........... :oops: )

Vi har løst det med at vi heter mamma og far, for ikke søtten at jeg vil hete mor, og Ordensmannen synes pappa er barnslig, men så klart ingenting vil glede meg mer enn om ho kaller han pappa. Og akkurat like glad vil Ordensmannen bli om ho kaller meg mor. Så frem til å finner ut at det fins flere ord, jobber vi hardt med å etablere det ordet vi selv vil hete.

Skrevet

Mamma og pappa.

Da jeg var lita pleide vi å si mor og far når vi lekte med dukker. Det hadde vi hørt at de sa på tv :ler: !

Skrevet

Mamma og pappa. Helt enig som tidligere nevnt her at mor og far virker litt "stivt". Men mamma sier mor og far, mens pappa sier muttern og fattern :kul: Litt morsomt å høre han si det i en alder av 47 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...