Gå til innhold

Hvordan få hunden min til å slutte å knurre på andre hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bichon havanese som er fæl til å knurre på andre hunder. Er vi ute å går tur og det kommer en annen hund (spiller ingen rolle om det er en liten elleer stor hund) så begynner hun å knurre og løper mot den andre hunden. Jeg holder henne igjen, men hun blir jo helt rabiat! De hundene som er her i nabolaget, er rolige og knurrer ikke tilbake. Derfor synes jeg det er flaut når min hund vil angripe andres hunder og knurrer. Hun er også slik med katter. Det er ikke så ille pga katten løper jo bare vekk som regel. Synes det er ganske så flaut ja når hun begynner å knurre med en gang hun ser noen gå tur med hunden sin.

For å være helt ærlig, så har jeg ikke så mye peiling på hunder. En venninne av meg døde for noen månder siden, så jeg gikk med på å overta hunden hennes. Det var ingen andre som ville, så jeg meldte meg frivillig. Det går helt fint og hun er kjempe snill, men det er bare dette med knurringen som jeg ikke vet åssen jeg skal takle. Jeg nesten gruer meg til å gå tur med henne. Pga jeg vil virkelig ikke at det skal komme andre hunder siden hun gjør som hun gjør.

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Avledning, avledning og atter avledning.

Ha masse fantastisk, deilige godbiter han ikke kan motstå i lomma.

Hva slags godbiter det er må du selv finne ut av, ingen hunder er like gale etter det samme :)

Så fort du ser en annen hund på veien så stopper du opp og drar frem noen godbiter. Få han til å se på deg før han får godbit, ALDRI gi mens han ser mot noe annet enn deg så vær obs på å belønne kjapt i begynnelsen FØR han vender blikket vekk.

Fortsett slik til han en dag selv skjønner at når man møter andre hunder så skal han se på deg.

Ikke sikkert at han vil angripe, mer at han blir veldig gira når han vil bort og hilse, men ikke får lov. Da reagerer mange hunder med å knurre og bjeffe.

Edit; så at det var snakk om ei tispe og ikke en hanne :)

Endret av Consensio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå foran hunden som den lederen du er, ikke la hunden ta den rollen. Altså; Lær hunden din å gå bak deg, eller ihverfall ved siden av deg. _Aldri_ foran deg!

Da er det du som møter, og du som bestemmer om det er farlig eller ikke slik at hunden kan slappe av og stole på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå foran hunden som den lederen du er, ikke la hunden ta den rollen. Altså; Lær hunden din å gå bak deg, eller ihverfall ved siden av deg. _Aldri_ foran deg!

Da er det du som møter, og du som bestemmer om det er farlig eller ikke slik at hunden kan slappe av og stole på deg.

Det kan godt være problemet. Hun er veldig ivrig når vi er ute å går og hender hun går foran meg :sjenert: Hun tror vel nok at hun er litt sjef selv om det egentlig er jeg som er sjefen. Kanskje jeg burde kjøpe meg en hundebok. Har som sagt ikke så mye peiling på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ikke kjøpt en hundebok, meld deg heller på et kurs :)

Det at hunden går foran ser ikke jeg på som noe problem, selv om jeg vet andre gjør det.

At hunden skal gå ved siden av deg eller bak, er praktisk når man går i byen eller trener lydighet. Ikke når man går turer...da syns jeg hunden skal få vimse litt rundt som den vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man la hunder henge foran i båndet, bjeffer og knurrer når de holder kjeft og går pent når de går bak?

De oppfører seg ofte som idioter når de er usikre, ikke for at de er så slemme, egentlig.

Men absolutt, avledning med godis er verdt å prøve, da henger jo heller ikke hunden i båndet foran deg. Mange det funker for! Tror jeg har prøvd det meste, men eneste som har funket er at hundene går bak meg så jeg møter "faren". Ikke at det tok så veldig kort tid å lære dem å gå bak heller, men....

Det viktigste er at du ikke kjefter eller stresser, for da jager du opp situasjonen. Også må du følge med hele tiden så du ser møtende hunder FØR din hund ser dem. Avlede med godis eller hva du finner ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er noe som heter kinderegg metoden som jeg har brukt til mye rart. Jeg gidder ikke skrive ned hele regla nå, for jeg er ikke så flink til å forklare men om du googler det så kommer det opp en bedre forklaring. Dette er på en måte avledning men ikke helt. Poenget er at hunden først skal se på hunden, så på deg så få den godbit av deg. Da ser hunden forstyrrelsen og er meget klar over at den er der før den ser på deg. På denne måten lærer hunden å kontroller seg litt:) Jeg lover, metoden er gull vært.

Min hund har aldri vært aggressiv mot andre hunder men jeg har brukt metoden for å hindre henne å spinge etter biler og rådyr. Lykke til, og btw, flott gjort av deg å ta vare på hunden. Om du har lyst/tid/penger anbefaler også jeg deg å gå på kurs, det er veldig lærerikt og meget gøy:)

Endret av johoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Min bare... utagerer? Etter han ble bitt av en hund. Jeg bare later som jeg er ute og jogger, for da løper han bare etter meg og legger ikke merke til andre hunder. Hahaha, nødløsning til de grader. Sikkert ikke lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kindereggmetoden kan være den perfekte øvelsen for dere. Om du lykkes med treningen vil du ha en hund som stirrer deg i senk når den ser en annen hund i håp om belønning.

Google metoden, og start med å lære inn klikkeren. Klikk = belønning, og kontakt. øk vanskelighetsgraden sakte, øk forstyrrelser.

Om hun utagerer/knurrer i møtesituasjon har du gått for raskt frem. Begynn med god avstand i passeringene, legg opp til at hun lykkes. Om du vet du vil mislykkes, snu, gå omvei, halvsirkel rundt møtende hund. Om hun lykkes 80% av gangene, vil du se fremgang raskt. Avstand er veldig viktig. Start så langt ifra at hun ikke reagerer, tren derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Gå foran hunden som den lederen du er, ikke la hunden ta den rollen. Altså; Lær hunden din å gå bak deg, eller ihverfall ved siden av deg. _Aldri_ foran deg!

Da er det du som møter, og du som bestemmer om det er farlig eller ikke slik at hunden kan slappe av og stole på deg.

Er du seriøs? Skal aldri hunden din få svimse rundt for seg selv, lukte, pisse eller noe?

Jeg hadde blitt gal om han gikk på siden av meg konstant og trakket i beina mine siden han er så liten og jeg snubler i han hele tiden. Jeg pleier å si til han at han skal danne fortroppen fordi han er treigest jeg. I bånd kan han gå fot i byn eller over veien, i skogen løper han der han vil og det er fint for meg å få en pause fra kolspasienttilstanden hans mens han trener seg selv litt. Hadde jeg hatt en Leonberger hadde jeg kanskje foretrukket på siden, men de er jo ROLIGE hunder da. I motsetning til mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Skal aldri hunden din få svimse rundt for seg selv, lukte, pisse eller noe?

Jeg hadde blitt gal om han gikk på siden av meg konstant og trakket i beina mine siden han er så liten og jeg snubler i han hele tiden. Jeg pleier å si til han at han skal danne fortroppen fordi han er treigest jeg. I bånd kan han gå fot i byn eller over veien, i skogen løper han der han vil og det er fint for meg å få en pause fra kolspasienttilstanden hans mens han trener seg selv litt. Hadde jeg hatt en Leonberger hadde jeg kanskje foretrukket på siden, men de er jo ROLIGE hunder da. I motsetning til mops.

Nå ja- Da har du ikke sett min leon.Han kan få opp en imponerendes fart !

men den du quota har vel sett for mye cæsar millan...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Nå ja- Da har du ikke sett min leon.Han kan få opp en imponerendes fart !

men den du quota har vel sett for mye cæsar millan...

Seriøst? Jeg har bare sett helt daffe leonbergere. Vi ønsker oss en, gidder du å sende en melding hvis din hadde en bra oppdretter? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leon er jo en tung rase -så du vil ikke klare å få dem superraske som mynder osv.Men de kan løpe leke og herje.

De blir hva du gjør dem til.Leon er flotte til kløv (jobbing),vannarbeide,lavinehund. osv.

Oppdretteren jeg kjøpte fra har hatt flere kull og kombinasjoner.Komboen jeg kjøpte var ok,bortsett fra litt smågrums ..

Usikkert om jeg ville anbefalt dem også,da det er arvelige ting i slekta der som ikke alltid har blitt opplyst om (klo sykdom,entropion osv.)

Men på den andre siden,stammer de fleste Leon's fra en liten genpol.

Min neste leon kunne jeg tenke meg kjøpe fra ALDIBARA'S KENNEL eller RALISSA (men for langt unna)Det er de jeg kjenner mest til.Du kan finne liste over oppdrettere på Leonklubben http://www.leonberger.no/cgi-bin/leo/imaker?id=109

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er passe dumme da! Om man feks bruker avledning med godis så gir du vel faen ikke bikkja godis hele jævla turen, gjør du? At bikkjene mine går bak meg så betyr heller ikke det at de går bak meg hele jævla turen? Når jeg ser andre så ber jeg bikkjene gå bak. Akkurat som de som avleder med godis ville startet med avledningen. Kjøtthuer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er passe dumme da! Om man feks bruker avledning med godis så gir du vel faen ikke bikkja godis hele jævla turen, gjør du? At bikkjene mine går bak meg så betyr heller ikke det at de går bak meg hele jævla turen? Når jeg ser andre så ber jeg bikkjene gå bak. Akkurat som de som avleder med godis ville startet med avledningen. Kjøtthuer!

Det var da voldsomt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er passe dumme da! Om man feks bruker avledning med godis så gir du vel faen ikke bikkja godis hele jævla turen, gjør du? At bikkjene mine går bak meg så betyr heller ikke det at de går bak meg hele jævla turen? Når jeg ser andre så ber jeg bikkjene gå bak. Akkurat som de som avleder med godis ville startet med avledningen. Kjøtthuer!

hvem har børsta håra dine feil vei?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lar hunden gå fritt med line, når vi møter en hund sier jeg på plass/gå fot. Det viktigste er å beholde roen og vise med en kommando som hunden kan at du er sjefen.

Det fungerer, bortsett fra med en hund vi ofte møter på tur. De har sloss før og haater hverandre. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå foran hunden som den lederen du er, ikke la hunden ta den rollen. Altså; Lær hunden din å gå bak deg, eller ihverfall ved siden av deg. _Aldri_ foran deg!

Da er det du som møter, og du som bestemmer om det er farlig eller ikke slik at hunden kan slappe av og stole på deg.

Ja, og så er det veldig viktig å tisse høyere enn hunden når man er ute på tur, du er sjefen! :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...