Gå til innhold

Livet med nurket utenfor magen


Ariel*

Anbefalte innlegg

Hørtes ut som en deilig natt :)

Jordmor sa til meg at jeg skulle pumpe etter S har spist, i tre dager ca. For da vil melkeproduksjonen øke. Ellers pumper jeg når hun sover lenge av gangen, for å opprettholde produksjonen, slik at den ikke stopper opp. For da "lurer" man puppene på en måte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På tide med en oppdatering :jepp:

Her går det veldig bra! Frøken snupp er stort sett snill og grei.. Mamma Ariel begynner også å bli tryggere i rollen som mamma, så det å ta henne med ut går bedre og bedre :jepp:

Jeg er ikke livredd for at hun skal våkne når vi er ute lenger. Og det føles veldig deilig :)

Formen min er også veldig bra, selv om jeg sliter endel med kvalme. Spesielt på kveldene.. Aner ikke hva det kommer av.. Men jeg er i allefall ikke gravid :fnise:

Har bestilt meg time til 6-ukers kontroll.. Jeg gruer meg fælt til den. Jeg klarer ikke tanken på at noen skal ta der nede enda.. :sjenert: Jeg har sett med speil der nede, og det ser egentlig normalt ut. Men jeg er fortsatt veldig åpen.. Jeg er flink til å gjøre knipeøvelser, og begynner derfor å bli nervøs for om det ikke skal lukke seg litt mer?!? :sjenert:

Hvis frøkna nå sover videre ei stund til skal jeg skrive ned fødselshistorien min her.. :jepp: Bedre sent enn aldri! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer min fødselshistorie.. (Bedre sent enn aldri :fnise: )

Den 17. oktober ca 18.15 fikk jeg veldig mageknip. Jeg sprang på do og fikk tømt meg, men mageknipet ble ikke borte. Jeg tenkte egentlig ikke noe mer over at det kunne ha noe med fødsel å gjøre, enda jeg var 4 dager over termin :fnise:. Men vi var borte på besøk, så jeg sa etterhvert til mannen min at jeg ville vi skulle dra hjem. I det vi kommer oss ut i gangen og jeg skal ha på meg sko får jeg et tak i magen. Jeg trodde jeg måtte på do igjen, men klarte ikke gjøre noen ting. Igjen fattet jeg ingen mistanke om hva som var i ferd med å skje :fnise: Først etter det tredje taket jeg hadde i magen skjønte jeg kanskje at jeg hadde rier.

Vi var hjemme ca. 19.30, og når jeg da gikk på do begynte jeg å lekke fostervann. Da kom riene med 10-15 minutters mellomrom, og var ikke vonde. Så jeg så på jakten på kjærligheten før jeg ringte på sykehuset.:fnise: Når jeg ringte på sykehuset klokka 21 ba de meg komme ned med en gang. På sykehuset sjekket de åpningen som bare var på 2 cm. Men når jordmora sjekket åpningen gikk også vannet. :fnise:

Da var det bare å bestille ambulanse. Ambulansen kom først ca 45 minutter etterpå, og på den tiden fikk jeg jevne rier på 5 minutters mellomrom. Men riene var helt overkommelige :jepp: Turen i ambulansen på ca. 2 timer gikk veldig fint. Når vi nærmet oss sykehuset begynte riene å ta seg opp. Men var helt greie å puste seg gjennom.

Da klokka var 3 på natten fikk jeg lystgass da riene begynte å bli værre. Og når klokken var halv fem syntes jeg det var vondt. Jeg hadde da god 4 cm åpning og hodet godt nedi bekknet. Jeg ble litt motløs av at jeg ikke hadde større åpning når det var såpass vondt. Jordmor tilbød meg da epidural, men jeg ønsket å vente litt til. For hver ri jeg hadde husker jeg at jeg tenkte "nå MÅ jeg ha epidural", men når rien var over tenkte jeg at jeg bare skulle ta en ri til først. :fnise: Etter en liten time gjorde det så vondt at jeg ønsket epidural.. Da kunne jeg bare angre på at jeg ikke tok imot epidural når jeg fikk tilbudet :fnise: Da hadde jeg 8-9 cm åpning, og bare en liten kant igjen. Fikk beskjed om at epiduralen ikke ville fungere på den korte tiden som var igjen før jeg kunne trykke.. Altså åpnet jeg meg 5 cm på under en time! :)

Jeg begynte å trykke etter ca 20 minutter, men hadde ikke aktiv trykking før ca halv syv. Fem på syv var jenta mi ute :rodmer: Det var en ubeskrivelig opplevelse å endelig få se jenta mi. Hun var perfekt, og fikk topp score på apgarscore! :rodmer:

Jeg fikk også beskjed om at jeg var en perfekt fødekvinne, og at om de ikke hadde visst annet trodd at jeg var 2. eller 3. gangs fødende :biggrin:

Jeg synes ikke trykkingen under fødselen var slik som mange andre opplever det; en lettelse. Jordmor sa i etterkant at jeg hadde nok ikke gode pressrier, og at jeg da måtte "lete frem" pressriene selv. Men kjærevene for noen krefter man finner frem :jepp: Jeg er imponert over hva kvinnekroppen klarer!

Jeg fikk en liten fortilrift og skrubbsår i skjeden. Det var kun riften fremover som ble sydd.. Dette var svært ubehaglig, og det har jeg ikke lyst til å gjøre igjen :sjenert: Det ble sydd 4 sting. Jeg skulle egentlig hatt et sting til, men det var så nærme klitoris at det ville gjøre svært vondt. Derfor ville de heller la det være. Dette resulterte i sviing når jeg tisset i 14 dager! Jeg ble også kateterisert på sykehuset to ganger fordi jeg ikke kom meg på toalettet.

Alt i alt var fødselen en svært god opplevelse. Men jeg synes de 3-4 dagene etterpå var tøffe. Jeg hadde vondt i underlivet og hadde en hel haug av barseltårer.. Jeg kunne nok heller hatt et par fødsler til enn å gå gjennom de dagene en gang til :sjenert: Jeg var fullstendig forelsket i datteren min og klarte ikke se meg mett på henne. :rodmer: Ammingen gikk også bra, selv om jeg fikk meg et sjokk over hvor vondt det gjorde å amme i starten. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde forberedt meg mer på de første ukene etter fødsel. Heldigvis vet jeg nå hva jeg går til, neste gang :rodmer:

For JA, jeg skal definitivt ha flere barn :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg bryr meg ikke om jenta skulle våkne, men at hun skal begynne å hylgrine for mat, det er jeg redd for. Så jeg venter til hun har spist et måltid før jeg går ut. Årsaken er at jeg ikke vet hvor jeg kan sette meg og amme henne.

Snart er snuppa di 1 måned gammel! :strix:

Gleder meg til å lese fødselshistorien! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om jenta skulle våkne, men at hun skal begynne å hylgrine for mat, det er jeg redd for. Så jeg venter til hun har spist et måltid før jeg går ut. Årsaken er at jeg ikke vet hvor jeg kan sette meg og amme henne.

Snart er snuppa di 1 måned gammel! :strix:

Gleder meg til å lese fødselshistorien! :jepp:

Jeg venter også stort sett til hun har spist mat. Men det er ikke alltid vi rekker :fnise: Jeg synes det er litt ubehagelig å slenge frem puppen for alle og enhver ennå, men det går seg til :fnise:

Ja, tenk det!! I måned allerede!! hvor blir tiden av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

For en flott fødselshistore. :rodmer:

Minner meg litt om min egen, spesielt når det kom til hvor fort det gikk. Hadde en perfekt fødsel visstnok. :sjenert: Og fort gikk det også. C fløy ut av meg hun. :fnise: Har lyst til å føde igjen jeg også! :fnise:

Tiden går fort, for fort. Håper du nyter tiden (for den forsvinner fort). Jentungen her blir lengre, smiler og.. Hun blir mer bevisst på oss, på omgivelsene. Det er så herlig.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en flott fødselshistore. :rodmer:

Minner meg litt om min egen, spesielt når det kom til hvor fort det gikk. Hadde en perfekt fødsel visstnok. :sjenert: Og fort gikk det også. C fløy ut av meg hun. :fnise: Har lyst til å føde igjen jeg også! :fnise:

Tiden går fort, for fort. Håper du nyter tiden (for den forsvinner fort). Jentungen her blir lengre, smiler og.. Hun blir mer bevisst på oss, på omgivelsene. Det er så herlig.

Tusen takk Delphina :)

Jeg føler jeg hadde en fin fødsel, selv om dagene i etterkant var tøffe.. Jeg skal ikke akkurat skryte på meg at frøkna fløy ut av meg.. :fnise: Hodet ble stående i åpningen, og jeg måtte vente på neste ri. Akkurat de sekundene var ikke svært behagelige.. :fnise: Men det gikk..

Jeg nyter tiden masse!! :rodmer: Forrige uke fikk jeg det første smilet av jenta mi.. Gjett om det smeltet hjertet mitt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fredag og straks helg :jepp:

Synes det er så godt med helg, selv om man egentlig ikke merker den store forskjellen :fnise:

Her har frøkna mi vært på 6-ukers kontroll denne uka, selv om hun bare er 5 uker. Og hun har virkelig matvett :fnise: hun veiden 3800 ved fødsel, og veier nå 5000 gr. :fnise:

Hun har fått ordentlige bollekinn, og er skikkelig god :rodmer:

Hun smelter også mamman sin med de nydeligste smilene og godlydene sine. Blikket er festet, og hun er veldig sterk i nakken sin. På kontrollen konkluderte både jeg og legen med: helt perfekt! :rodmer:

Merker godt på forholdet mellom mannen min og jeg at vi har ei tulle all tid og oppmerksomhet går til.. Her er det dårlig med kommunikasjon om dagen, og lite kos :sjenert: Vi krangler ikke, men "glemmer" liksom å snakke sammen. Synes det er litt skummelt å se, og prøver å ta meg på tak. :sjenert: Jeg er invitert med mannen på julebord med jobben hans neste helg. Jeg har i utgangspunktet sagt nei, da jeg synes det er litt tidlig for min egen del å skulle være borte fra jenta mi ennå. Men kanskje det hadde vært bra for forholdet? :sjenert:

Skulle nok ønske vi også hadde fått den nyforelska følelsen som mange andre par får etter de får et lite nurk. Men nå har vi vært sammen et tiår også, så det skal vel mye til å være nyforelska igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Så godt hun har matvett! :jepp: Det høres ut som hun får godt med mat. :fnise:

Hadde dratt jeg også. Det er koselig å komme seg litt ut. Nå var ikke jeg og forloveden på date alene, men med foreldre og svigerforeldre, men du så deilig det var. Nå sov C hele tiden hun ble passet på, så hun la nok ikke merke til at vi var borte heller. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt :jepp: Tror det hadde gjort godt for forholdet. Hun sover jo uansett på kvelden :)

Så godt hun har matvett! :jepp: Det høres ut som hun får godt med mat. :fnise:

Hadde dratt jeg også. Det er koselig å komme seg litt ut. Nå var ikke jeg og forloveden på date alene, men med foreldre og svigerforeldre, men du så deilig det var. Nå sov C hele tiden hun ble passet på, så hun la nok ikke merke til at vi var borte heller. :nigo:

Ja, jeg er livredd for at dette skal gå så langt at det blir vanskelig å rette opp i igjen.. :sjenert: Heldigvis kjenner vi hverandre veldig godt og har vært sammen lenge, så vi har noen "stormer" bak oss. Vi vet vi er sterke og klarer å komme oss gjennom ting.. Også vi som ALLTID har vært så flink til å snakke sammen :sjenert: Håper frøkna sover litt ikveld, for jeg tror jeg må snakke med mannen om dette.

Delphina: Jeg tror jeg har puppene fulle av fløte.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg sender sovehjertet til C til dere, sånn at dere får snakket litt. :jepp: Vet ikke om mannen her blir så fornøyd men..

:skratte: Da er vi to! :nigo:

Fikk høre det fra kraamverzorgsterne som var her og hjalp meg første uken. "I think your breasts are full of cream". :skratte: C gikk ned mye, men gikk opp mesteparten på under en uke (omtrent 400 gram). :jepp:

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender sovehjertet til C til dere, sånn at dere får snakket litt. :jepp: Vet ikke om mannen her blir så fornøyd men..

:skratte: Da er vi to! :nigo:

Fikk høre det fra kraamverzorgsterne som var her og hjalp meg første uken. "I think your breasts are full of cream". :skratte: C gikk ned mye, men gikk opp mesteparten på under en uke (omtrent 400 gram). :jepp:

Jeg tror du sendte sovehjertet til feil adresse :fnise:

Jeg har enda ikke snakket med mannen.. :sjenert: Men i dag før han dro på jobb sa jeg at jeg ville vi skulle snakke sammen litt ikveld.. Så nå må jeg bare :sjenert:

Jeg skal forøvrig på 6-ukerskontroll i morgen.. Og jeg GRUER meg!! Jeg vet jo at man ikke trenger GU. Men som den kontrollfreaken jeg er, vil jeg vite at alt er i orden nedi der.. Så derfor piner jeg meg gjennom det.. og for å si det slik; her er ikke :sengekos: noe tema ennå.. Jeg har jo sett meg selv nedentil, og alt ser normalt ut utenom en veldig vid åpning.. Jeg er flink til å knipe også, så håper den blir mindre etterhvert spm tiden går :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere fikk snakket sammen og ordnet opp i litt saker og ting! :klemmer:

Lykke til på 6-ukers kontrollen. Har også fått en veldig vid åpning :sjenert: Håper det blir bedre etterhvert, selv om gynekologen min sa at det aldri blir det samme der nede.. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere fikk snakket sammen og ordnet opp i litt saker og ting! :klemmer:

Lykke til på 6-ukers kontrollen. Har også fått en veldig vid åpning :sjenert: Håper det blir bedre etterhvert, selv om gynekologen min sa at det aldri blir det samme der nede.. :klo:

Jeg har i alle fall lest om mange som har sagt at de er like stramme/strammere der nede etter graviditet, fødsel og knipeøvelser. Men mulig han mente utseendet. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er visst en stund siden jeg var innom her. Fin fødselshistorie! Jeg hadde lik opplevelse som deg i forhold til pressriene - de føltes ikke som en lettelse!

Blir det julebord på deg i helga eller synes du det er litt tidlig? Håper uansett du får en flott helg og at du og mannen får satt dere ned og hatt litt kvalitetstid sammen! Det er så viktig!

GOD HELG! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

huff... Jeg er så dårlig på å oppdatere her inne. Skal prøve å skjerpe meg, men den lille frøkna mi får det meste av min oppmerksomhet :rodmer:

Jeg og mannen fikk snakka skikkelig ut, og det har blitt så mye bedre. :rodmer: Kommunikasjon er virkelig noe av det viktigste i et forhold altså.. Det ble ikke så jeg dro på julebordet forøvrig :sjenert: Jeg klarte ikke å dra fra nurket mitt..

Jeg har nettop lest gjennom hele den gamle dagboka mi her inne. Fra før jenta mi ble unnfanget.. Jeg er virkelig glad jeg har skrevet dagbok. For det var så morsomt å lese igjen :jepp: Og jeg kan herved skrive under på at jeg virkelig gleder meg til å gå gravid igjen!! :fnise: Tenk så spennende å skulle på første ultralyd. Kjenne etter det første sparket, lure på hvordan den lille ser ut. Og (kremt... jeg som var mindre fornøyd for et par måneder siden) vente på at fødselen starter. Få lov til å føde en gang til og oppleve det største av alt i verden... :rodmer: Jeg er klar for en ny en med en gang jeg.. :fnise: Men det blir nok ikke helt ennå altså. For jeg skal nyte tida med den vesle prinsessa mi først. Men hun vokser jo så fort, og er ikke akkurat nyfødt lenger. 5,5 kg veier den "lille" jenta mi nå :fnise:

Nå skal jeg ta meg en runde her inne å se i dagbøkene deres, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens pluggen min på 4 uker veier i alle fall 5 kg :fnise:

Så deilig at dere fikk snakket ut. Det er så viktig å snakke om ting, spesielt i en tid som dette.

Så forresten at de postet jo fødselshistorien din samme dag som O ble født. Kanskje sånn sett ikke så rart at jeg ikke har lest den, men..Høres ut som du hadde en flott fødsel. :) Kan ikke skjønne alle dere som er klar for fødsel, graviditet og ny baby allerede :fnise: Men det er klart, man opplever jo ting forskjellig, og noen blir klar tidligere enn andre. :)

God (snart) helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere fikk snakket skikkelig ut! :jepp: Kommunikasjon er virkelig alfa-omega for et forhold.

Så godt at du har en så fin holdning til å skulle gå gravid og føde igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...