Gå til innhold

Novemberbaby


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Men likevel, så er det betydelig kaldere i januar enn i november.

Ja små barn skal ikke være ute lenge i minusgrader uansett. Men en 6 uker gammel baby tåler det uansett bedre enn en nyfødt. Hva er problemet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok et spørsmål som bør drøftes med ens lokale helsestasjon. Det er de som kjenner klimaet akkurat der du bor.

Dessuten er det stor forskjell på babyer! Min første var konstant svett, og brukte kun sokker og bomullsbody inne hele vinteren, mens "lekekameratene" på besøk hadde minst to lag med klær.

Jeg venter selv baby i september/oktober, og jeg kommer til å gå tur så lenge det ikke er for surt og kaldt. Noen ganger er vinden så kald at 5+ kjennes ut som 15-, og på klare, stille dager er ikke 8- så verst. Så dette er nok ikke noe en kommer noen vei med å bekymre seg for i august. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det stor forskjell på babyer!

Det er jo ikke nødvendigvis det at de kan fryse eller ei som er problemet, men det at lungene ikke er klare for den kalde luften. Og dette er jo likt for alle babyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja små barn skal ikke være ute lenge i minusgrader uansett. Men en 6 uker gammel baby tåler det uansett bedre enn en nyfødt. Hva er problemet egentlig?

Sa jeg at det var et stort problem? Hvorfor så amper? :klo: Må være lov å drøfte og diskutere noe man lurer litt på på "graviditet og spebarn", uten at det nødvendigvis er et problem.

___

Jeg tror nok jeg blir å ta det opp med jordmor også, ja. Men nå vet jeg i alle fall at det har gått helt fint for veldig mange vinterbabyer så lenge man holder seg inne de værste dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en novembergutt og har vært ute så lenge gradstokken ikke har vist noe mer enn -10. (så fremt det ikke blåste) Han lå godt nedi en dunpose med et teppe over og kalesjen (på easyfixbagen til TFK) er veldig lun. I starten hang vi et strikkateppe (sånn Mor Åse-teppe..? :fnise: ) foran også. Det tok litt av brisen men stenger ikke for luft. Men for å være helt sikker når det var så kaldt la jeg et termometer inni kalesjen for å se hva tempen var der inne. Og det var aldri så kald som ute.. ;)

Jeg fikk høre som mange andre her at inntil -10 (effektive grader) var ok, også for nyfødte. Nå var det ikke så kaldt før han ble litt større, men termometeret er jo en ide uansett synes jeg. Fordi det jo er lungene vi skal være mest redd for. Man kan kle dem til de svetter men lungene er ikke mulig å skåne på annen måte enn å unngå for kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desemberbaby her :goodbye: Husker jeg var ekstremt stressa de første gangene vi skulle ut å trille. Har hun på seg nok klær? Men det gikk fint, altså, du lærer helt garantert å finne ut hva din baby har behov for å ha på av klær :)

Det var kaldt sist vinter. På de aller kaldeste dagene var vi inne. Ellers så gikk vi til nærmeste kjøpesenter og trilla der for å få litt bevegelse. Dit tar det 15 minutters tid. Vi gikk dit også på dager hvor det var kaldere enn minus 10. Korte turer utendørs var greit i følge de på min helsestasjon, men ikke timesvis som andre her sier. Siden jeg fikk så lett brystbetennelse var det meg helsesøster var strengest mot, jeg fikk portforbud før babyen faktisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men likevel, så er det betydelig kaldere i januar enn i november.

Det har fortsatt med modning av lungene å gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt desemberbaby, født i en skikkelig kuldeperiode med masse snø (dvs kaldere enn minus ti dag etter dag).

Jeg tenkte ikke på 6 ukers regelen, men fulgte gradestokken (var det kaldere enn minus ti så var vi inne). Allikevel så ble vel første trilletur først da ungen var to uker og det var ikke mange ganger vi kom oss ut de første månedene. Det var litt til å bli gal av... Så for meg var redningen å trille på kjøpesenteret og å gå 30 min turer alene på kveldstid (overkroppen godt pakket inn i ull) for at jeg skulle få rørt litt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta barnet med ut så lenge det er over -10c fra dere kommer hjem fra sykehuset. Det er sunnere for et spedbarn å få seg en luftetur enn å være inne hele døgnet. Dette står det også om i heftene du har fått når du har vært til svangerskapskontroll vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta barnet med ut så lenge det er over -10c fra dere kommer hjem fra sykehuset. Det er sunnere for et spedbarn å få seg en luftetur enn å være inne hele døgnet. Dette står det også om i heftene du har fått når du har vært til svangerskapskontroll vil jeg tro.

Tror det varierer veldig hva man får på disse svangerskapskontrollene. Jeg har ikke fått noen ting som handler om tiden etter fødsel.

Men da er jeg ikke særlig bekymret for å måtte mure meg inne, i alle fall. :) Tror jeg hadde gått på veggen da. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejenta mi kom i Januar, og da helsesøster kom på besøk etter hun var 2 uker gammel lurte helsesøster på om vi hadde kommet oss ut enda. Jeg svarte nei, fordi jeg trodde det var for kaldt og da mente hun at nei, nå var det bare å trille i vei...

Pakk dem bare godt inn i en vinterpose (jeg brukte en sånn med ull) og med ullundertøy :) De trenger ikke uteklær i posen, men pakk dem bare godt rundt åpningen på posen med hals, lue o.l.

Også er det varighet som noen nevnte her oppe. Sjekk jevnilg babyen om den er kald. Nakken er en god pekepinn etter hva jeg har hørt.

Og noe som er like viktig for din del; Pass på å ikke fryse på puppene selv! De kan fort få betennelse om de fryser, og tro meg, det er ikke noe særlig :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

trille,trille,trille.Min ble født i april men det har ikke blitt mye trilling fordi baby nekter. Hyling fra start til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trille,trille,trille.Min ble født i april men det har ikke blitt mye trilling fordi baby nekter. Hyling fra start til slutt:)

hm... det høres jo litt slitsomt ut da... Men bæresjal da? Du fikk jo din på våren, og det er jo fortsatt varmt nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fint å vite at det vistnok ikke er noe problem! :jepp: Vil han skal bli fort vant til å ligge i vognen, så så lenge formen min er bra nok, så ønsker jeg å dra på trilleturer så fort vi kommer hjem med han. :) Til min store glede så har faren min en kjempebra voksipose etter lillesøsteren min, så slipper vist å bruke penger på det! :strix: Hun er født i februar, så den er nok varm nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er født i november. Tror vi gikk ut til ca -5 C i starten, og ned mot -10 C en halvtimes tid etter noen uker. Dette er helt sikkert ikke noen generelle grenser, men fungerte fint for oss (som har relativt milde vintre) uten at vi trengte mure oss inne.

Etterhvert sov hun ute i ned til -10 C, gjerne 2-3 timer, men dette tror jeg var først fra et par mnd. Selvfølgelig passa vi på at vogna sto lunt. Hadde babycall med termometer inni under kalesjen, og det var sjelden kaldere enn et par pluss der. Vanlige inneklær + lue oppi voksipose med lammeskinn under var alltid varmt nok. Votter og jakke når hun ble så stor at hun fikk armene opp av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

hm... det høres jo litt slitsomt ut da... Men bæresjal da? Du fikk jo din på våren, og det er jo fortsatt varmt nok :)

Joda,bruker bæretøy!men det er så væravhengig..hvis det hadde vært i november hadde jeg ikke kunnet komme meg ut i det hele tatt..uansett om det var 10 eller 20 minus.ikke med en nyfødt ihvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes folk pratet om de første 2 ukene, jeg. Jeg fikk min første i slutten av Desember og var ute på tur etter 10 dager. Det var en ganske mild vinter, så vi kunne trille mye, men jeg holdt meg inne når de ble over -10. Jeg var masse ute hele vinteren, selv om babyen var liten.

I november, som TS prater om, kan det ofte være mildere en i jan-feb, så er det plussgrader så kan du sikkert bare ut å trille ganske fort. Spør helsesøster/JM :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...