Gå til innhold

Novemberbaby


Teriyaki

Anbefalte innlegg

Heihei! :)

Jeg venter en liten gutt 11.11.11, og sitter med det og lurer litt på dette med trilleturer. Har hørt at man ikke skal ta nyfødte ut før de er seks uker gamle når det er på vinteren? Stemmer dette? I Bodø er det som regel relativt mildt i november, og selv om det kan komme snø nå og da, så er det for det meste plussgrader enda. Er først i januar/februar kulden setter inn.

Er det sånn at jeg ikke kan pakke han godt inn i ullklær, vognpose og med lammeskinn i bunnen av baggen, slik at jeg kan begynne å trille turer kort tid etter fødsel? Jeg ønsker å komme meg fort i gang med aktivitet etter fødsel.

I tillegg virker det bare så rart. Det er mye kaldere i januar, som er den tiden han blir seks uker, enn i nobember. Dermed virker det ulogisk at jeg kan ta han på trilleturer da, men ikke når det enda er mildt ute?

Så lenge jeg ikke går ut når det er masse minusgrader ute, så må det vel gå greit at jeg drar på tur med han bare jeg kler godt på?

Og hva er grensen i så fall for hvor kaldt det kan være? 5-? Har skjønt det sånn at man ikke lar barnehageunder ligge ute når det er mer enn 10-, men det er vel andre "regler" for spebarn? :)

Vil jo tro han vil ha godt av den friske luften han også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bygdejenta

Dette lurer jeg på også :klo:

Her blir det kaldt relativt tidlig, og det er ikke bare en gang i løpet av vinteren gradestokken kryper under -40. Men håper på at vi får en fin oktober så jeg kan trille turer frem til kulda setter inn. :fryser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har jeg tenkt litt på også... Her kommer småen i desember, og her vi bor er det sikkelig vinter, og jeg ser ikke for meg at vi får trilla så mange turer før uti mars :sjenert: her kan det jo være -20 i både desember, januar og februar. Så det hadde vært kjekt å vite hvor mange grader ca som er grensen og hvor gammel babyen bør være, så man evt kan benytte seg av de mildere dagene når de slår til :) Nå er det jo stor forskjell på om det er vind eller ikke ute såklart, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i Bodø har vi så mye vind at når det er 10- så føles det som 20..Så kjenner jeg blir litt usikker der også..Er bare sånn 5 helt vindfrie dager i året i Bodø..Om jeg ikke husker feil.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bure seg inne i 6 uker? Min største er novemberbaby og vi dro på første trilletur noen dager etter fødsel. Meg bekjent er det -10 som er "regelen" for spedbarn også. Det vil uansett aldri være like kaldt inni vogna som ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bure seg inne i 6 uker? Min største er novemberbaby og vi dro på første trilletur noen dager etter fødsel. Meg bekjent er det -10 som er "regelen" for spedbarn også. Det vil uansett aldri være like kaldt inni vogna som ute.

Ja jeg har stusset litt på det, men har lest det her på KG at på vinteren må man vente i seks uker. Vognen er jo lun og god, og så lenge man passer på å ikke gå turer de værste storm- og kuldedagene så bør det vel gå greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte i november i Midt-Norge, og da var det sprengkaldt i lang tid. Da jeg skulle på de første kontrollene med baby på helsestasjonen var det -17 og -18, husker jeg ringte hver gang på forhånd og spurte om vi burde avlyse timen, men de mente det var helt greit å trille til og fra, sålenge jeg ikke gikk ute i timesvis med babyen i den kulda.

Jeg bor relativt nærme sykehuset, og de ansatte der mente jeg burde trille hjem med den nyfødte etter tre dager på barselhotellet (da var det bare -6/-7 ute...). Jeg syntes det var litt drøyt - mest med tanke på meg selv, som bare så vidt kunne stå på beina etter fødselen...

Når jeg og mannen ville trille og det var nærmere 20 grader minus, kjørte vi alltid til et eller annet kjøpesenter i nærheten og trillet der inne. :)

Husker min mann ble stoppet på gata av en eldre dame da det var 4 minus en dag han trillet alene. Hun kjeftet ham huden full, at han kunne finne på å trille med en så liten baby i når det var minusgrader ute. Husker han ble usikker og lei seg, og ikke så lysten på å ta trilleturer etterpå, og jeg ble så irritert på slike folk som kommer med kommentarer, når vi hadde pakket babyen inn etter alle kunstens regler og konferert nøye med helsestasjonen... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det rett og slett er en sånn "gammel regel" som alle fulgte før, og som enda henger en del igjen? Det har jo vært ulike regler og ting man bør gjøre/ikke bør gjøre gjennom alle år, og mange ting har endret seg. Sånn som dette med å la babyen ligge på magen eller ryggen.

Kan man altså konkludere med at så lenge det ikke er de værste værdagene, at det skal gå greit med en trilletur på en times tid? :)

Hvis jeg f.eks. har lammeskinn i bunnen av vognen, ullbody og ullstrømpebukse innerst, ullstrikketøy og ullue ytterst, og så klart votter og duntøfler plus dunpose/lammeskinnspose og det der vogn-bag-trekket, så er det kanskje det god nok beskyttelse? :) Eller bør man i tillegg til ullundertøy og ullbukse og ullgenser ha en dress på ungen?

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal også ha i november (termin 14.11), og eg har IKKJE lyst å vente i seks veker! Her vi bur er det stort sett mildt om vintrane også, kanskje nedi minus 10 ei lita periode i desember/januar..ellers er det bare vegar og regn..

Skulle jo tru at så lenge ein kler ungen i god ull, har det godt og varmt i vogna og held seg unna dei verste vinddagane, så går det greit å gå trilletur! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Er ikke det en gammel "regel" da at man ikke skal ta dem ut de første seks ukene om vinteren? Det er liksom sånn oldemor sier føler jeg :sjener Men hun reagerte på at vi tok ham ut da han var to uker i mai også...

Jeg tror jeg hadde holdt meg til -5 her jeg bor. Sjelden det er så kaldt, men da er det jammen meg kaldt også! Ellers så er det -10 som er regelen ja. Det er jo at de ikke skal puste inn den kalde lufta pga. lungene at man har slike "regler". Samme hvor lunt det er i vogna så puster jo babyen inn samme lufta. Så jeg hadde nok trillet tur med en gang det var under -5 - ellers hadde jeg gått på veggene til slutt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på også :klo:

Her blir det kaldt relativt tidlig, og det er ikke bare en gang i løpet av vinteren gradestokken kryper under -40. Men håper på at vi får en fin oktober så jeg kan trille turer frem til kulda setter inn. :fryser:

Tynset:-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk dette er et sp.mål jeg ska ta opp med jormoren min neste gang! :jepp:

Hun må jo ha litt peiling på hva slike små tåler av vintervær og hva de bør skånes for av vær, skulle man tro... for jeg ser for meg at jeg blir "hønemoren" som heller sitter inne hvis jeg er i minste tvil om det er for kaldt for ungen å ut :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har januarbaby, og fikk aldri beskjed om at vi måtte vente 6 uker, så det tror jeg nok ikke er en vanlig anbafaling (lenger?). Vi fikk bare høre at vi ikke skulle gå lang tur når det var under 10 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det sikkert en sånn "gammel" greie, da! :jepp:

Det var nå ennå godt, for jeg tror jeg (og hunden) hadde gått på veggen dersom man måtte vente til baby var seks uker! :jepp:

Skal ikke være lett dette her. Ser for meg at jeg kommer til å slite veldig med å bli trygg på dette med påkledning og temperatur og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk beskjed om å ikke ha babyen ute om det var under 10 minusgrader de første seks ukene, pga lungene er ikke helt utviklet da. Selv om det er lunt og varmt nedi vogna puster jo babyen inn den kalde lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første ukene har det ikke vært aktuelt med noe trilleturer her uansett pga bl.a dårlig form hos meg (etter fødsel og svangerskap). Det er også vondt å være ute i kaldt vær med ømme ammepupper og brystvorter. Har to født i november og januar. Men fra baby var ca 3-4 uker har vi gått masse tur, og lille var med ut uansett vær for jeg måtte levere eldste i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg virker det bare så rart. Det er mye kaldere i januar, som er den tiden han blir seks uker, enn i nobember. Dermed virker det ulogisk at jeg kan ta han på trilleturer da, men ikke når det enda er mildt ute?

Det har jo med modningen av babyen å gjøre. En 6 uker baby er mye sterkere enn en nyfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo med modningen av babyen å gjøre. En 6 uker baby er mye sterkere enn en nyfødt.

Men likevel, så er det betydelig kaldere i januar enn i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...