Gå til innhold

Å spise kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Jeg ser poenget, men matopplevelser handler nettopp mye om det, og jeg innrømmer det, jeg synes kjøtt er innmari godt. Jeg liker å nyte mat, og kjøtt er en del av dette.

Hvis du er opptatt av matopplevelser vil jeg anta at du foretrekker økologiske egg, og økologisk kylling? Ettersom disse har mye bedre kvalitet og smaker veldig mye bedre enn alt det som kommer fra industriproduksjon, mener jeg? :) Og det er helt supert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha bodd med en vegetarianer har jeg fått dette så langt opp i halsen at jeg snart spyr, hah

Selv velger jeg å spise kjøtt, til en viss grad. Jeg er glad i mat og jeg er glad i min egen kropp. Jeg behandler den bra og merker på meg selv hva jeg trenger å spise, enten det er grønnsaker eller kjøtt. Jeg overspiser ingenting, og er heller ikke grådig. Hvis jeg ser en pakke med økologiske egg ved siden av vanlige egg, velger jeg de økologiske.

Men har et spørsmål; er man uvitende og uten skyldfølelse bare fordi man velger å spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av matopplevelser vil jeg anta at du foretrekker økologiske egg, og økologisk kylling? Ettersom disse har mye bedre kvalitet og smaker veldig mye bedre enn alt det som kommer fra industriproduksjon, mener jeg? :) Og det er helt supert. :)

Hvor får man kjøpt økologisk kylling? Jeg finner det (selvsagt?) ikke i nærmeste KIWI-butikk, men fant det heller ikke da jeg var innom en enorm MENY-butikk, og jeg var faktisk på jakt etter øko-kylling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å spise kjøtt, men er forkjemper for økologisk. Kyllingindustrien syns jeg er ganske brutal og grusom.

Jeg er dårlig på å spise kjøtt, men prøver å spise fordi jeg sliter veldig med jernmangel. Men å spise økologisk og bruke økologiske og fairtrade-produkter syns jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både og. Jeg synes egentlig ikke smaksopplevelsene er så vanvittig forskjellige, så jeg kan innrømme at jeg ikke alltid kjøper økologisk. Særlig egg fordi jeg spiser mye egg, skulle jeg valgt økologisk hver eneste gang så ville det blitt ekstremt dyrt for mitt vedkommende. Jeg må dessverre også gå etter lommeboka og hva som faktisk er tilgjengelig i butikkene. Her jeg bor har verken Kiwi, Rema 1000, ICA eller Joker økologisk kylling, hvis jeg skal få tak i det må jeg til andre butikker, og jeg gidder ikke alltid å reise langt for å få tak i det. Nå spiser jeg/vi uansett lite kjøtt av kylling, bare så det er sagt (jeg kan faktisk ikke huske sist vi spiste kylling hjemme). Vi valgte dog kun økologisk til vårt bryllup.

Og nå skrev jeg det jeg skrev med tanke på kjøtt, særlig rødt kjøtt, at jeg i spiser kjøtt generelt fordi det er godt. Ingenting er som en god biff eller en hjemmelaget hamburger. Etter å ha lest denne artikkelen vet jeg jammen ikke hva jeg skal tro på ift økologisk mat.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvor får man kjøpt økologisk kylling? Jeg finner det (selvsagt?) ikke i nærmeste KIWI-butikk, men fant det heller ikke da jeg var innom en enorm MENY-butikk, og jeg var faktisk på jakt etter øko-kylling.

Hos oss har de det på Mega og andre steder de selger produkter fra Norgården.

Til folk som sier det har med dårlig råd å gjøre; da jeg var student og ikke hadde råd til økologiske egg, lot jeg være å kjøpe egg i det hele tatt, eller jeg drakk en pils mindre.

Lettvint unnskyldning det der med råd.. Buregg er dyremishandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til folk som sier det har med dårlig råd å gjøre; da jeg var student og ikke hadde råd til økologiske egg, lot jeg være å kjøpe egg i det hele tatt, eller jeg drakk en pils mindre.

Jeg kjøper ikke så mye egg at det gjør noe, men jeg må si meg sterkt uenig i at dårlig råd ikke er en faktor, for mange kan det være den største. Spesielt hvis man har dårlig råd til å begynne med, og ikke bruker noen penger på pils i utgangspunktet, er det ikke noe å kutte ned på - og da kjøper man det man har råd til. Enten kjøper man masseprodusert kjøtt/buregg, eller så går man sulten. Og det blir for dumt.

Har selv veldig dårlig råd, og når jeg skal begynne som student til høsten kommer jeg å få enda mindre penger å bruke på mat. Jeg er veldig glad i dyr, og dyremishandling er det verste jeg vet, men jeg kommer til å kjøpe den maten jeg får råd til - og det er mest sannsynlig ikke økologisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, dyr spiser kjøtt og mennesker spiser kjøtt, herregud ikke vær så barnselig og si at folk ikke skal spise kjøtt :P

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg får helt vondt av å vite hvor mye kjøtt som forbrukes i Norge (og andre land). Det bare øker og øker. Jeg får vondt av å se at så få bryr seg. Dette er verken bra for miljøet, helsen eller de stakkars forsvarsløse dyrene. Jeg kan finne hundrevis av grunner til hvorfor man bør redusere kjøttforbruket.

Er det noen som oppriktig mener at industriprodusert kjøtt(som kylling, storfe osv) kan spises med god samvittighet?

Hva kan man gjøre for å få folk til å bli mer bevisste?

akkurat nå virker det håpløst..

:tristbla:

http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/fakta-om-sunnhet/valg-av-sunt-kjott/

Det er da sunt for pokker. Du må ikke blande sammen hva som ikke er bra for dyra og hva som ikke er bra for folk å spise.

Klart det er ille at dyra blir behandla ille, men det går jo an å gjøre noe med uten å slutte med kjøttproduksjon.

Dessuten er det tryggere å spise kylling som ikke får gå fritt ute i naturen for det er mindre fare for at disse kyllingene får salmonella.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, dyr spiser kjøtt og mennesker spiser kjøtt, herregud ikke vær så barnselig og si at folk ikke skal spise kjøtt :P

Er du seriøs nå...? Problemet er ikke at det spises kjøtt. Problemet er at dyrene har det forferdelig før de dør. Ville du, for eksempel, levd slik?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er du seriøs nå...? Problemet er ikke at det spises kjøtt. Problemet er at dyrene har det forferdelig før de dør. Ville du, for eksempel, levd slik?

De skulle hatt større bur så klart med plass til å bevege seg på, men jeg spiser ikke kylling som har fått gått ute. De som jobber med kyllingproduksjon kler seg omtrent sterilt når de skal behandle kyllingene, og området kyllingene er i skal være så bakteriefrie som mulig. Ute i naturen er det masse uhumske bakterier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er den som spurte om hvor man får kjøpt øko-kylling...

Du bor ikke tilfeldigvis i Oslo? Hvilken Megabutikk var det?

Jeg endre opp med øko-ytrefilet fra Nordgården. I den store Mega-butikken hadde de stort utvalg av kylling, både Jacobs, Stange-kylling, men ikke nordgården eller noe annet med Øko-merke på...

Yvonne: Hvor fikk dere kjøpt øko-kyllingen til bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er ingen lettvint unnskyldning. Hva med å kjempe for å få øko mat billigere da om dette er noe alle burde velge? Øko mat koster det dobbelte av ikke øko mat ofte. Skal man kanskje slutte å spise all together kanskje?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lettvint unnskyldning. Hva med å kjempe for å få øko mat billigere da om dette er noe alle burde velge? Øko mat koster det dobbelte av ikke øko mat ofte. Skal man kanskje slutte å spise all together kanskje?

Eller kanskje flere bør innse at den "vanlige" maten er latterlig billig, og dersom vi ønsker en bærekraftig utvikling så må vi betale bittelitt mer for det. Hvis flere hadde valgt økologisk hadde det også blitt billigere.

For øvrig bruker den jevne nordmann en svært liten del av lønna på mat. Vi bruker heller pengene på forurensende ferieturer og luksus i hjemmet.

Men dette er en liten avsporing. Tråden handler om det etiske rundt det å spise idustrielt produsert kjøtt...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yvonne: Hvor fikk dere kjøpt øko-kyllingen til bryllupet?

Det var det ikke vi som gjorde, men kokkene på stedet vi hadde bryllupet. Vi kom opp med selve menyen og de fant det de skulle ha/trengte. De brukte Stange-kylling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Eller kanskje flere bør innse at den "vanlige" maten er latterlig billig, og dersom vi ønsker en bærekraftig utvikling så må vi betale bittelitt mer for det. Hvis flere hadde valgt økologisk hadde det også blitt billigere.

For øvrig bruker den jevne nordmann en svært liten del av lønna på mat. Vi bruker heller pengene på forurensende ferieturer og luksus i hjemmet.

Men dette er en liten avsporing. Tråden handler om det etiske rundt det å spise idustrielt produsert kjøtt...

Ja si det til folk som ikke har så mye penger du. Man skal da ha råd til hva man spiser. HALLOO. Er det billig i Norge? Er du gal?

Endret av BettyBoop28
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser industriprodusert kjøtt, men har dårlig samvittighet for det. Målet mitt er å kutte kraftig ned, og heller spise mer vilt, bønner og grønnsaker. Jeg ønsker ikke å bidra til matmangel, forurensing og dyreplageri. Kjøtt bør egentlig være en luksus. Jeg synes det er vanskelig å endre matvaner, jeg er jo påvirket av det samfunnet jeg lever i, men det blir gradvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det til folk som ikke har så mye penger du. Man skal da ha råd til hva man spiser. HALLOO. Er det billig i Norge? Er du gal?

Hvis du sammenligner hvor stor andel av lønna til nordmenn som går til mat, med andelen en person i f.eks. polen bruker på mat, så vil du se at norsk mat ikke er så dyr. Ja, maten kosten mye mer enn i Sverige, men lønningene er også mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...