Gå til innhold

Å spise kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Jeg er ganske sikker på at rødt kjøtt er sunnere enn mesteparten av de merkelige erstatningene man finner, uansett om man tror det røde kjøttet gir deg kreft eller karsykdommer... Det er ikke noen hemmelighet at matprodukter som er bearbeidet gjennom utallige prosesser, ikke er veldig bra for kroppen.

Leste en gang i tiden om at de, i Sverige, hadde innført soyaprodukter i skolekafeteriaene.

Jeg husker ikke spesifikt hvordan dette var gjort, eller hvorfor, men det som skjedde var i hvertfall at veldig mange utviklet allergier mot en del stoffer som finnes i belgfrukter (bønner osv).

En ting man også må tenke på, er at det finnes en del forskjellige typer proteiner, og de har forskjellige oppgaver i kroppen... Man bygger ikke muskler like effektivt av proteiner fra planteriket, som man gjør av de som kommer fra animalske kilder... Kroppen kan heller ikke lagre aminosyrer (proteiner) til seinere bruk, så hvis den ikke finner det i magesekken din, bryter den ned muskler for å få tilgang på aminosyrene den trenger.

Sukk jeg tror jeg blir kjær i deg yme.. :gjeiper: Var en fleip, men jeg liker meningene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Men det er like kjipt å tenke på at det blir masse eldre sauer som skal avlives, fordi ulla ikke er bra lengre, som å tenke på at kjøtt krever mye avl for å produseres når det går til mat.

Da er det like greit at det går til matproduksjon. Med kyr så er det bare ett skinn, og da blir det "to fluer i ett smekk" :)

Det var litt poenget mitt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan spise enda billigere hvis man bruker mer bønner og sånt i stedet. Søsteren min spiser kun økologiske egg hvis hun spiser egg, og hun spiser kjempesunt. Og jeg kjenner få som har så lite å rutte med som henne som er student i Oslo og ikke jobber ved siden av.

Så jeg mener at å si at man har dårlig råd er en lettvint unnskyldning jo.. Det kommer mer an på hvor mye man bryr seg.

Til deg som lurte på økomat: jeg bor dessverre ikke i Oslo akkurat nå, så dette er utenfor. Men på de butikkene som har litt utvalg har jeg noen ganger spurt om de vil ta inn forskjellige litt mer etiske matvarer, og det har de faktisk gjort. Jeg har bodd i et land der alt har god merking og mer fokus mtp øko eller vegetarisk, så jeg er litt bortskjemt på sånt. Men jeg var opptatt av dette før jeg bodde der også, og har snakket med mange som sier at de gjerne velger vegetarisk og øko om det bare er lett tilgjengelig.

Håper vi blir bedre på dette i Norge etter hvert også..

Hva om man ikke bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vedrørende helse: Jeg trodde du var sykepleierstudent, og at du dermed burde være klar over at et høyt inntak av rødt kjøtt ikke er bra?

Uaansett:

http://www.sciencedaily.com/releases/2008/11/081113181428.htm

http://www.health.harvard.edu/fhg/updates/Red-meat-and-colon-cancer.shtml

Vil tippe at det er svært få i denne diskusjonen som mener at rødt kjøtt eventuelt skal erstattes med alskens merkelige prosesserte produkter. Jeg gjør i hvert fal ikke det.

Er du seriøs nå?? skal jeg finne lignende såkalte studier til deg som viser at stort inntak av gulerøtter, kål og bønner også kan gi større fare for kreft??? på lik linje som andre kunstigframstilte stoffer som aspartam og andre kosttilskudd kroppene våre fores med?? siden du kan google så gjør det selv heller.. for det der var et teit argument med heller dårlig hold i.

Er sant som det sier...

"Ny forskning viser at folk som leser "ny forskning" først i en settning lettere tror på hva som kommer i pålgende text, uansett hva som står der"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Er du seriøs nå?? skal jeg finne lignende såkalte studier til deg som viser at stort inntak av gulerøtter, kål og bønner også kan gi større fare for kreft??? på lik linje som andre kunstigframstilte stoffer som aspartam og andre kosttilskudd kroppene våre fores med?? siden du kan google så gjør det selv heller.. for det der var et teit argument med heller dårlig hold i.

Ja, veldig gjerne! :)

Sånn sett bort fra det med at aspartam, kosttilskudd og denslags heller ikke er bra i mange tilfeller, for det er jeg nemlig overbevist om at er tilfelle, så det trenger du ikke komme med dokumentasjon på. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyr, sauer og griser blir jo avlet frem for å bli mat. Hadde vi spist mindre kjøtt, så hadde jo færre dyr blitt avlet frem. Det sier seg nesten selv.

Det er ikke bare kjøttet på et dyr vi bruker, vi bruker innvollende, ja de kan også spises, skinnet: hvor tror du at vi får skinnskoene, skinnsofaene, skinnjakkene våre fra?), Pels/ull: igjen gensere, sokker og andre plagg som holder oss i livet om vinteren. Og bare ha dyr i fangenskap for å få laget ullsokker og så kaste resten av dyret er å kaste bort ressurser.

Pluss at dyr formerer seg ute i det fri, de også ;) I mange land må mennesker jakte pga overflod av dyrearter som formerer seg for mye.

Jeg vet ikke med deg, men jeg anser meg selv for å ha hakket mer utviklet kognitiv bevissthet ennn hunder og katter.

Ja det er godt mulig at vi har, men Jeg ser på oss mennesker som likeverdige med andre dyr. Så da kan vi spise hverandre. Grunnen til at vi mennesker ikke blir spist av andre dyr er fordi det er få rovdyr som er større enn oss, og vi har våpen.

Øh. Hallo selv. Har du belegg for dine påstander, forresten?

Hallo hallo ;) Det var en langt artikkel om dette for ca.1 år siden i Magasinet til Dagbladet, men dessverre er ikke den på nett. Men du kan jo lese dette:

http://www.animalia.no/upload/Kjøttets_tilstand_2010/Kosthold.pdf

http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/fakta-om-sunnhet/jo-rodere-kjott-desto-mer-jern/

Det er jern og mineraler i kjøtt som ikke finnes andre steder som er viktig for kroppsbygging.

EDIT: det er heller ingen studier som viser at aspartam er farlig. Men kom gjerne med kilder som sier at det er farlig :)

Endret av Mr.Omg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Det er jern og mineraler i kjøtt som ikke finnes andre steder som er viktig for kroppsbygging.

Jeg har aldri sagt annet enn at rødt kjøtt inneholder stoffer som er bra for kroppen. Og jeg spiser dessuten veldig gjerne en blodig biff selv. Det jeg har påstått, er at vi har et altfor høyt kjøttforbruk i Norge, og dessuten at et overdrevent inntak av rødt kjøtt (noe svært mange nordmenn har) ikke er bra for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at det er svært få i denne diskusjonen som mener at rødt kjøtt eventuelt skal erstattes med alskens merkelige prosesserte produkter. Jeg gjør i hvert fal ikke det.

De fleste mennesker som syns det er grusomt å spise kjøtt, er vegetarianere, og det er veldig vanlig at de spiser kjøtterstatninger.

Det er helt greit at de gjør det, og de kan ha gode grunner til å drive med det, men "kjøtt er farlig" er ikke en av de gode grunnene.

Sukk jeg tror jeg blir kjær i deg yme.. :gjeiper: Var en fleip, men jeg liker meningene dine.

Takk! :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

De fleste mennesker som syns det er grusomt å spise kjøtt, er vegetarianere, og det er veldig vanlig at de spiser kjøtterstatninger.

Men du har tydeligvis ikke fått med deg poenget, ser jeg, for denne tråden handler om å REDUSERE KJØTTFORBRUKET. Og det kan man veldig fint gjøre uten å erstatte kjøttet med mystiske produkter laget på underjordisk muggsopp (aka Quorn), eller andre ting. (Og for øvrig er det også fullt mulig å være vegetarianer og ha et fullverdig og veldig godt kosthold uten å ty til slike kunstige produkter.) Du fremstår som litt fordomsfull og kunnskapsløs i denne debatten, synes jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er helt greit at de gjør det, og de kan ha gode grunner til å drive med det, men "kjøtt er farlig" er ikke en av de gode grunnene.

Tror for øvrig at "kjøtt er farlig" ikke er en spesielt vanlig grunn til å avstå fra kjøtt. Saken er imidlertid at mange vegetarianere har et mye bedre kosthold enn kjøttetere. Og da ikke nødvendigvis fordi vegetarkost er sunnere per se, men fordi vegetarianere generelt er mye mer bevisste i forhold til hva de spiser og hva de får i seg, og at de spiser mye mer variert enn enkelte av oss altetende. OK, klart at det finnes vegetarianere som lever på cola, frossenpizza og potetgull, men jeg tror det finnes enda flere altetende som lever på tilsvarende usunne dietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Badabing

Hva om man ikke bryr seg?

Det er helt fair. Men da er det ingen vits i å komme opp med dårlige unnskyldninger.

Vi mennesker er forskjellige, og vi bryr oss om forskjellige ting, selv om jeg personlig ikke forstår meg på mennesker som ikke bryr seg om dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har tydeligvis ikke fått med deg poenget, ser jeg, for denne tråden handler om å REDUSERE KJØTTFORBRUKET. Og det kan man veldig fint gjøre uten å erstatte kjøttet med mystiske produkter laget på underjordisk muggsopp (aka Quorn), eller andre ting.

Jeg har lest alle innleggene i tråden, og utifra hvordan diskusjonen har utvikla seg, er det jeg skreiv relevant.

(Og for øvrig er det også fullt mulig å være vegetarianer og ha et fullverdig og veldig godt kosthold uten å ty til slike kunstige produkter.)

Ja... Jeg har aldri skrevet at det ikke går.

Du fremstår som litt fordomsfull og kunnskapsløs i denne debatten, synes jeg.

Det utsagnet der er mye mer fordomsfullt enn noe av det jeg har skrevet.

Jeg har ikke noen spesielle følelser om noen ting i denne debatten, og det eneste jeg har gjort er å skrive et helt nøytralt innlegg, som stort sett handla om at kjøtterstatninger ikke er så bra, og at kroppen ikke lagrer proteiner til seinere bruk.

Tror for øvrig at "kjøtt er farlig" ikke er en spesielt vanlig grunn til å avstå fra kjøtt.

Nei, det tror ikke jeg heller, men det blir fortsatt brukt som et argument.

Jeg skreiv at folk har mange gode argumenter for å være vegetarianere, men at dette ikke var et av dem.

Saken er imidlertid at mange vegetarianere har et mye bedre kosthold enn kjøttetere. Og da ikke nødvendigvis fordi vegetarkost er sunnere per se, men fordi vegetarianere generelt er mye mer bevisste i forhold til hva de spiser og hva de får i seg, og at de spiser mye mer variert enn enkelte av oss altetende.

Ja, de har et bedre kosthold fordi de må sette seg mer inn i det, og dermed blir det litt mer riktig å sammenligne vegetarianere med "kjøttetere" som har greie på kosthold.

Det man ser da, er jo at de har et enda mer variert og bra kosthold enn vegetarianerne, fordi de ikke velger bort en hel næringskilde.

OK, klart at det finnes vegetarianere som lever på cola, frossenpizza og potetgull, men jeg tror det finnes enda flere altetende som lever på tilsvarende usunne dietter.

Det tror jeg også, men det er jo fordi vegetarianerne setter seg inn i dette med kosthold, og dermed forstår at det ikke går ann å leve på sånn tullemat.

Folk som har greie på kosthold, må sammenlignes med andre som også har greie på kosthold, ellers blir det litt feil.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg har ikke noen spesielle følelser om noen ting i denne debatten, og det eneste jeg har gjort er å skrive et helt nøytralt innlegg, som stort sett handla om at kjøtterstatninger ikke er så bra, og at kroppen ikke lagrer proteiner til seinere bruk.

OK. Men jeg har ikke sett noe om kjøtterstatninger i denne tråden. Sikkert min feil. Jeg har for øvrig heller ikke sansen for det, ettersom jeg foretrekker mat laget av naturlige råvarer, og ikke merkelige ting som frossenpizza, brus, pulversuppe, kjøtterstatninger, eller proteinshakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Å spise prosessert mat i stedet for kjøtt, er det vel ingen som har sagt?

Jeg bruker som tidligere nevnt mye bønner og linser, og jeg har ikke funnet noe om at dette skal være usunt på noe vis, ikke da jeg hadde ernæring heller. Det er vel heller ingen som sier at alle bør bli vegetarianere i denne tråden, bare at vi bør kutte ned på forbruket av kjøtt, spesielt rødt kjøtt. Det går mye kjøttdeig i de norske hjem, og det er absolutt ikke bra. Selv har jeg ikke spist kjøttdeig på mange år, men byttet det tidlig ut med karbonadedeig. Om vi hadde spist viltkjøtt som tidligere, hadde det vært noe annet, men det er ikke akkurat det det går i...

Kilde om at vi spiser for mye rødt kjøtt og ikke bør spise mer enn to middager i uka av dette, samt en begrenset mengde kjøttpålegg.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00290/Oppsummering_av_kos_290789a.pdf

Det nevnes også at over halvparten av den norske befolkning antagelig spiser for mye rødt kjøtt (og i rødt kjøtt regnes også svin, noe mange tror går under hvitt kjøtt).

Det stemmer forøvrig at animalsk protein er av høyere kvalitet enn vegetabilsk protein, men om man mikser forskjellig typer vegetabilsk protein, går det for det samme. Så å bruke forskjellige typer bønner, samt linser, så trenger man i bunn og grunn ikke kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...