Gå til innhold

Hvilke uvaner/tvangstanker o.l. har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må alltid vise mine nærmeste hvor mye de betyr for meg hver gang jeg er med de. Jeg kan ikke ha uenighet med noen, ikke krangle med noen eller noe. For en dag er de plutselig borte og da kommer jeg til å angre på krangler og uenighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gøy tråd :)

Jeg har et stort problem med skapdører. spess de på kjøkkenet! jeg klarer rett og slett ikke lukke de etter meg. Hver gang jeg har vært på kjøkkenet (eller hvilket som helst rom med skap/skapdører) står alle skapdørene jeg har vært innom på vidt gap, glemmer liksom å lukke dem! Utrolig irriterende og jeg får virkelig ikke til å vende meg av med denne uvanen :S

Det har faktisk vært rot i mange krangler til meg og sambo, da det har blitt en del skalling og derfor en del frustrasjon over at jeg ikke bare kan lukke de j**la skapdørene :P

Men etter noen år har han akseptert det og er nå på vakt hver gang han går inn på kjøkkenet. huff :sjenert:

Ellers er jeg nødt til å skylle glass før bruk!

Skrevet

Jeg er helt fanatisk når det kommer til senga mi. Jeg klarer ikke å legge meg til å sove uten å være nydusjet, uansett hva klokken er, hvor trøtt jeg er og hvilken tilstand jeg er i. Kan komme hjem sørpe dritings klokken 3 på natten, men må likevel dusje før jeg legger meg.

Tillater også INGEN å være borti det området hvor jeg har hodet og overkroppen på i senga. Ikke meg selv en gang, med mindre jeg er nydusjet og har nattøy på meg.

Jeg må skru av telefonen før jeg legger meg, dette har jeg gjort så lenge jeg har hatt batteri (veldig positivt mtp batterilevetid, har en 2,5 år gammel iPhone hvor batteriet kan vare i 1 uke etter lading)

Jeg må ha matchende undertøy om jeg tror det er mulighet for at jeg skal "vise meg i det", heh.

Jeg må sove på skolen hver dag, hvis ikke fungerer jeg rett og slett ikke. Da blir det til at jeg ligger å sover hele resten av dagen.

Er nok mye mer også, men kommer ikke på det i farta.

Skrevet

Neida! Det er ikke det som er det "rare" med det, men det er den motoren som driver tankene, det at jeg MÅ gjøre det, ellers etellerannet :) Det er det som gjør det annerledes.

Ok, da har jeg kanskje en tvangstanke om å vaske hender også, for det MÅ jeg gjøre når jeg kommer inn døra eller skal spise. :ler:

Kom på en til; jeg må ha på meg matchende undertøy. Holder ikke at matcher sånn passe heller, det MÅ være truse og bh i nøyaktig samme "sett". De eneste gangene jeg kan tillate meg å gå i ulikt undertøy er når jeg bruker en stroppeløs svart bh som det ikke finnes noen spesiell truse til. Der har jeg kjøpt tre sorte truse i samme stoff som ligner veldig. Har jeg ikke noe rent undertøysett i skuffene mine går jeg heller naken! :ler:

Skrevet

Jeg må sove på skolen hver dag, hvis ikke fungerer jeg rett og slett ikke. Da blir det til at jeg ligger å sover hele resten av dagen.

Det var flere ting her som jeg tenker må være vanskelig i hverdagen, forsåvidt, men....hvordan får du til å sove på skolen hver dag?

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har et stort problem med skapdører. spess de på kjøkkenet! jeg klarer rett og slett ikke lukke de etter meg. Hver gang jeg har vært på kjøkkenet (eller hvilket som helst rom med skap/skapdører) står alle skapdørene jeg har vært innom på vidt gap, glemmer liksom å lukke dem! Utrolig irriterende og jeg får virkelig ikke til å vende meg av med denne uvanen :S

Åh, slik var en person jeg bodde i kollektiv med også! (Kanskje det var deg?)

Jeg har stikk motsatte tvangstanke og får totalt fnatt og skyhøyt blodtrykk av åpne skapdører. Det ser så skrekkelg rotete og kaotisk ut. Hver gang jeg kom inn på kjøkkenet måtte jeg gå runden og smekke igjen alle dørene, og hver gang denne personen befant seg på kjøkkenet var alle dører på mystisk vis åpne etter kort tid :fnise:

Skrevet

Jeg er overdrevet redd for brann, og går rundt og napper ut stikkkontakter om kvelden selv hvis jeg er på besøk hos noen, og må alltid lage meg min egen rømningsplan før jeg legger meg til å sove. Hjemme har jeg mine kjæreste ting ved siden av sengen så jeg kan få det med meg hvis det begynner å brenne. Slitsomt og litt sykt :tristbla:

Skrevet

Viss det er volumkontroll med tal på, så må dei helst stå på 5, 10, 15,20 etc. Viss mannen min setter på f.eks. 19, så ber eg han skru opp til 20, hehe :)

Og når eg vasker hendene mine på offentlege do, og det er sånn tørkepapirdispenser, så må eg ta enten 3 eller 5 papirtørk. Er ikkje det nok (det er det som oftast :) ), så må eg ta enten 3 eller 5 nye, eller 1 og 1 til det er nok..

• Liker 1
Skrevet

Jeg var myyye verre på slike ting før!

Nå går jeg over kumlokk uten å nøle, trenger ikke vaske hendene hele tiden, går på streker og teller ikke trappetrinn lenger (nå når jeg kom på det så begynner jeg sikkert igjen..).

Men likevel har jeg noen:

- MÅ puste med nesen når jeg skal sove. Klarer ikke å ha munnen åpen.

- Skyller glasset - men kun når jeg skal drikke vann.

- Om vi skal være borte i mange dager, går jeg over hele leiligheten og sjekker kontakter, dører og vinduer sikkert 4 ganger før jeg kommer meg ut. Må jeg inn igjen fordi jeg har glemt noe må jeg ta runden igjen.. Tror mamma var/er likens, for da vi skulle på ferie brukte hun laaaang tid på å komme seg i bilen :fnise:

- Klarer ikke å slappe av om persiennene er oppe, men den på terassedøren kan være halvåpen, opp til håndtaket på døren.

- Må gi hunden min nattakos før jeg sovner. Samboer er det ikke sååå farlig med :fnise:

- Jeg må også enten si høyt eller telle "null, null, null" på hver knott på komfyren.

Skrevet

HAHA, så mye morsomt!! :fnise: Jeg er veldig organisert av meg, og alt MÅ være ryddig rundt meg. Jeg takler ikke hårstrå som ligger på bakken, klær som ikke er brettet på min måte, brødsmuler på kjøkkenbenken, ledninger av alle slag må ikke ha "knuter", bøker og filmer må alltid ligge/stå HELT rett, ingen unødvendige gjenstander skal ligge på gulvet, prislapper på nykjøpte klær skal klippes av med en gang de er innenfor husets fire vegger OSV OSV OSV. Bare fantasien setter grenser for hva som skal organiseres rundt meg.

Gjest Nathasja
Skrevet

- Jeg må ha vaniljesukker hver dag, ikke bra, men det er så godt D:

- Jeg må legge ting i en spesiell rekkefølge i lompa når jeg skal spise taco.

- Jeg skyller alltid glasset 3 ganger selv om det er rent.

- Jeg prøver å "telle" hvor mange biler som får plass mellom hver lyktestolpe ._. IRRITERENDE.

- Jeg lager alltid små fletter i håret mitt.

- Jeg blåser alltid på fjernkontrollen i tilfelle det er støv på den før jeg bruker den.

Var alt jeg kom på akkurat nå x]

Gjest Inamalin09
Skrevet

Dette var en veldig morsom tråd, så jeg henger meg på :)

Godt å se at det ikke er bare meg som må ha likt bestikk når jeg skal spise, folk rundt meg mener jeg er gæærn og prøver hele tiden å tulle med å gi meg forskjellig bestikk. (Spesiellt kjæresten) Når dette skjer må jeg nødt å gå å fikse det. Jeg vil også helst ha det slik at når bordet dekkes skal alt være likt, tallerker, bestikk og glass. :fnise:

Jeg klarer ikke gå på kumlokk, gjør jeg dette er jeg sikker på at jeg skal ha en ulykke senere på dagen. Jeg prøver også å unngå de når jeg kjører bil, noe som ikke er lett..

Jeg kan ikke ha mer enn 1 stripe med ketchup på pølser i brød, og det må være 2 striper med sennep. :fnise:

Glassene i skapet må stå i rekke og være sortert etter utseende, hvis kjæresten har vært å satt det anderledes må jeg fikse på det.

Det siste jeg kommer på, er at dorullen til enhver tid skal ha drakanten ut fra veggen. Har jeg tid bretter jeg gjerne kanten sånn fint som de gjør på hotellene. :fnise:

Skrevet

Det siste jeg kommer på, er at dorullen til enhver tid skal ha drakanten ut fra veggen.

Samme her. Jeg ser ikke på det som noen uvane da, heller enkel logikk. For hva er vitsen med å ha drasiden inn mot veggen? Det blir jo så mye vanskeligere å få tak i. Og ikke alltid veggen er ren heller... :biggrin:

Når jeg besøker venner og slikt og ser de har dorullen feil vei, så retter jeg på det. :jepp:

Gjest Inamalin09
Skrevet

Samme her. Jeg ser ikke på det som noen uvane da, heller enkel logikk. For hva er vitsen med å ha drasiden inn mot veggen? Det blir jo så mye vanskeligere å få tak i. Og ikke alltid veggen er ren heller... :biggrin:

Når jeg besøker venner og slikt og ser de har dorullen feil vei, så retter jeg på det. :jepp:

Så enig, så enig! :jepp: Jeg og gjør det hos andre, lurer på om de tenker over det eller om de bare ikke bryr seg! hihi De har aldri sagt noe ihvertfall. hehe

Skrevet

- Jeg må alltid kjenne etter om døra er låst et par tre fire fem ganger før jeg tør gå hjemmefra når jeg skal ut. Tar i så jeg er helt ferdig, og setter gjerne nøkkelen inn i hvert nøkkelhull og vrir for å sjekke at jeg har vridd rundt og i lås. For så å kjenne ordentlig etter med klinka én gang til.

- Jeg sjekker alltid at alle vinduer er lukket, lys er slått av og at ikke komfyren står på før jeg skal ut, til og med når jeg vet at jeg ikke har brukt komfyren den dagen. Sier gjerne høyt til meg selv: "lukket, lukket, lukket, avslått, avslått, avslått.. Sånn da er det bra."

- Jeg kan få brekninger hvis jeg har for mye spytt i munnen. Blander spyttet seg skikkelig med tannkremen år jeg pusser tenner får jeg litt noia.

Sikkert flere ting også, men det er disse som er mest fremtredende som jeg kommer på nå.

Skrevet

- Går aldri på kumlokk/bekkalokk. Går ved siden av det eller hopper automatisk over det. Dersom jeg har vært så uheldig å gå på et (dersom bussdøren kun er over et kumlokk og jeg ikke klarer å tråkke over) MÅ jeg slå meg tre ganger på ryggen.

- Skyller alltid glass to ganger. Dersom jeg f.eks drikker et halvt glass vann, men vil ha mer MÅ jeg kaste ut det vannet jeg har i glasset for å så skylle det to ganger og deretter fylle nytt vann. Samme gjelder juice, brus, saft o.l.

- Tar ALLTID av øverste skive på osten.

- Jeg er en bakteriefreak så jeg har tvangstanker om vasking :sjenert: Spesielt når det gjelder å vaske hender og å pusse tenner.

- Ikke en tvangstanke, men et bevis på at jeg er rar; jeg får ikke puste når jeg er tørr på hendene og mtp på at jeg vasker hender 100 ganger om dagen er jeg alltid tørr på hendene og får pustevasker dersom jeg ikke smører meg inn med krem :sjenert: Dersom jeg er tørr under nesen får jeg heller ikke puste :fnise:

- Da pusen min levde MÅTTE jeg si "jeg elsker deg" hver gang han eller jeg skulle ut eller hver gang jeg skulle legge meg. Var så redd det skulle skje noe med han så da hadde jeg på samvittigheten at jeg hadde sagt jeg elsket han :fnise:

Før var jeg EKSTREM på lyktestolpe-opplegg. "Tråkket" i gulvet på bilen med foten på hver eneste lyktestolpe vi kjørte forbi. Det var jævlig å kjøre Bergen-Oslostrekning, ja. Nå gjør jeg det bare når jeg kommer på det. Men jeg "bremser" med foten min :sjenert:

Skrevet

- Jeg gjør som Chevy, puster med nesen i naturen! Men jeg må jo snakke litt og for jeg er der oftest med kjæresten, men det blir merkelige bevegelser med munnen :fnise: - Jeg skyller alle glass før jeg bruker de. - Jeg må ha noe over vannglasset i soveværelset pga. alt støvet *koko!*- Jeg spiser ikke pizzaskorper. Dette er en gammel vane fra da vi hadde hund (som døde i 1999), men jeg er begynt å bli bedre! (Kjæresten lager skorper med ost inni, mm! Kan ikke la de ligge.)- Jeg MÅ bruke tanntråd før jeg legger meg, hvis ikke klarer jeg ikke hvile.- Jeg må skifte klær og vaske hender hver gang jeg kommer hjem etter hvasomhelst. Har inneklær og uteklær, og liker ikke å bruke skitne "utehender" på tingene hjemme. Hvis jeg skal sove over hos andre må jeg ha med et skift "inneklær" å ha på der og.- Må vaske hender før mat uansett hvor jeg er. Synes det er ubehagelig og ekkelt å ikke ha mulighet til å vaske hender før jeg skal spise.- MÅ ta av meg på bena når jeg er inne! Jeg hater å ha på meg utesko innendørs, og får fnatt når andre har det også. Matcher dårlig med vanene til familien i England! Men kjæresten min har vent seg til å ta av seg på bena hos oss :) (og sette skoene på teppet ved døra! Phu.).Sikkert mer men kommer ikke på det.

- Jeg må alltid skylle glasset 2-3 ganger før jeg drikker vann, men det gjelder bare når jeg skal drikke vann...

- Når jeg skal sette fra meg ting på et bord, benk etc. må jeg sette ting rett ned så det lager ên spesiell lyd...

- Det gjelder nesten det samme her som med lyden på ting som settes på lyden, men når jeg drikker eller svelger må jeg lage en spesiell lyd.. Skjer ofte jeg drikker opp alt drikket mitt med en gang for jeg aldri klarer å lage den riktige lyden...

- Jeg må alltid vaske hendene mine.. Hver gang jeg har vært på butikken, hentet posten, tatt i en dør, tatt i fjernkontrollen, klødd meg i hodet etc. Utrolig slitsomt igrunn, men bestemoren min er helt lik...

- Må alltid lage rare lyder før jeg sovner.. men har nesten lagt den uvanen fra meg...

- Jeg knekker alltid fingre og ledd...

- Jeg går nesten alltid i joggebukser av redsel for at buksa skal sprekke.. (skjedde en gang jeg gikk i 8. klassen på skolen..)

- kan nesten ikke spise om jeg vet jeg skal noe dagen etter.. fordi magen min alltid er dårlig...

- Peller alltid av neglelakken.. klarer aldri å ha den på lengre enn max 3 timer...

Skrevet

- jeg har alltid en tvangstanke om at livet mitt skal virke så "perfekt" utad, noe det ikke er

- jeg drar meg i øyenvippene hver dag :( kommer til å bli vippeløs en dag, buhu..grunnen er at jeg hater å få noe innpå øyet..men klarer altså ikke å slutte

- jeg elsker katter, de er hellige for meg. blir sur om noen snakker stygt om dem

Gjest Høne Pøne
Skrevet

-greier ikke ha dorullen hengende på stativet feil vei, jeg MÅ snu den hvis ikke greier jeg ikke bruke det.

-må skylle glasset minst 3-4 ganger før jeg kan drikke av det vannet som er oppi glasset.

-biter med i underleppa.

-biter negler i perioder, samt huden/skinnet rundt neglene.

-"skriver" med fingeren på diverse steder, i lufta, på bordet ++

-piller vekk tapeten på barnerommet hjemme hos mamma og pappa. skulle tro jeg var 4 år gammel..

• Liker 1
Skrevet

Jeg biter alltid av masse hud på innsiden av leppen/kinnet.. Det blir så ikke at det er kjempe vondt flere dager etter på, pluss at det hovner opp, så munnen min er helt skeiv... Skal sies jeg sliter psykisk.. Er vel igrunn nærmere en slags selvskadingsmåte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...