Gå til innhold

Hvilke uvaner/tvangstanker o.l. har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tittelen sier seg selv!

Slikt er alltid gøy å lese om :jepp:

Kommer med mine senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg MÅ ha hadetklem og heiklem av kjæresten.

Om han skal bort noen dager må jeg vite det helst en uke før.

klarer ikke å ta i mitt eget hår om det ikke er festen til hodet.

mat i oppvaskkommen brekker jeg meg av.

Gjest grønnfi
Skrevet

Det som jeg VET er et problem for både meg og andre er at jeg må ha likt bestikk.

Om vi er på besøk, bytter jeg rundt. Hjemme vasker jeg gjerne opp 1 gaffel eller kniv slik at JEG får likt bestikk. På kafeer/hotell roter jeg rundt i bestikkholdere for å finne likt. Det er slitsomt, men jeg klarer ikke å spise uten at det er likt. :sjenert:

Skrevet

Håper flere bidrar :)

Her er noen av mine:

- Må alltid gå over dørstokker med høyre fot først

- Er en liten kontrollfrik, så ting skal helst ligge på linje og på sine faste plasser

- Når jeg kjeder med river jeg negler..

- Fikler mye med øredobbene mine

- Har en tvangstanke om at jeg ikke kan "spise" mer enn én tyggegummi hver dag

Kommer mer etter hvert som jeg kommer på ting :)

Skrevet

Jeg MÅ re opp sengen på samme måte hver morgen før jeg går på jobb

Jeg kjenner på dørene flere ganger før jeg legger meg for å sjekke at de er låst.

Jeg må si "God natt, sov godt" til hunden min hver kveld når jeg skal legge meg.

Tåler ikke skitne saker på kjøkken, så hos meg er kjøkket alltid ryddig og rent.

Før jeg legger meg må alt i huset være klargjort. Klarer ikke legge meg hvis tørketrommelen er full av tørt tøy. Det må legges sammen og på plass før jeg køyer.

Klarer ikke sitte en hel dag "på rompa". Må gå turer og/eller sykle hver dag.

Ikke rart at mannen flyttet :fnise:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er blant de som må både dobbel-, trippel- og firedobbeltsjekke at komfyren er avskrudd, vinduene er lukket, kontakten til kaffetrakteren er trukket ut og døren er låst når jeg skal reise noe sted.

Jeg vet at det er gjort, men må ta en ekstra sjekk (eller to..) likevel.

Skrevet

Jeg napper hår med pinsett. Jeg har et område på innsiden av lårene hvor jeg bare MÅ nappe, helst før hårene har kommet helt opp til overflaten. Det er ganske langt unna vanlig skjønnhetspleie, heller stikk motsatt. Vet ikke hvorfor jeg starta med det, men det er noe jeg har gjort i flere år nå. Jeg føler det er en slags avhengighet, og at det gjør meg rolig mens jeg holder på. Dessverre ser det ikke så pent ut etterpå, og jeg skulle ønske jeg kunne klare å slutte.

Heldigvis har jeg ikke så mange andre avhengigheter eller tvangstanker...

Gjest Candide
Skrevet

Jeg må alltid telle trappetrinn (teller selvfølgelig inni meg :plystre: ) uansett hvilke trapper jeg går i. Er utrolig irriterende at jeg teller trinnene HVER gang jeg går i trappen hjemme, jeg vet jo veldig godt at det er tretten trinn liksom :fnise:

Skrevet

Logger meg ut for denne!!

Jeg har do angst når det gjelder å bærsje. Jeg må se på doen og alle mulige sider av doen. Under og over dolokket, bak doen. På kantene/sidene av doen, nedi doen, ja over alt!. Veldig mange ganger. Kan holde på en halvtime før jeg får satt meg ned. Så lenge jeg skal tisse går det greit siden jeg ikke skal sitte lenge.

Skulle virkelig ønske jeg kunne stoppe for dette er ikke gøy!

En gang hold jeg meg i 7 (for avføring ikke urin) dager fordi jeg ikke fikk satt meg på utedoen.

Skrevet

Jeg kan ikke spise siste skorpebiten av brødskiven

Er alltid nødt til å sjekke at jeg låste døren, når jeg har kommet helt ned trappen, selv om jeg er 99% sikker på at jeg låste:P

Og jeg må skylle alle glass tre ganger før jeg fyller vann i dem

Skrevet

Jeg må alltid telle trappetrinn (teller selvfølgelig inni meg :plystre: ) uansett hvilke trapper jeg går i. Er utrolig irriterende at jeg teller trinnene HVER gang jeg går i trappen hjemme, jeg vet jo veldig godt at det er tretten trinn liksom :fnise:

Tenk så skummelt hvis det plutselig en dag var fjorten! :redd:

Har dessverre ingenting å bidra med, men det var en artig tråd :)

Skrevet

vasketvangstanker omg.

Ogj eg MÅ telle de dumme hvite høyballene på jorder når jeg kjører forbi, det er slitsomt

Skrevet

jeg river ut hår fra et spesielt området på hodet.

teller hvor mange tråkk en hvit stripe på veien er når jeg sykler

teller generelt mange andre ting også.

kan ikke bade i boblebad eller et bad som ikke er nytt/ser nytt ut, eller ikke er hvitt

Skrevet

jeg river ut hår fra et spesielt området på hodet.

teller hvor mange tråkk en hvit stripe på veien er når jeg sykler

teller generelt mange andre ting også.

kan ikke bade i boblebad eller et bad som ikke er nytt/ser nytt ut, eller ikke er hvitt

Skrevet

- Spiser ikke øverste skiven med ost/ skinke i påleggspakken.

- Må sjekke komfyren "ørten" ganger før jeg drar noen plass/ før jeg skal legge meg.

- Er nesten manisk når det kommer til håndhygiene..

Sikkert mer, men det jeg kommer på i farta!

Skrevet

-jeg må ha enden av dorullen inn mot veggen, uansett om jeg er hjemme eller borte.

-jeg går aldri på de hvite stripene på et gangoverfelt.

-spiser skorpen rundt brødskiven, bortsett fra et hjørne som jeg ikke spiser, før jeg spiser midten.

-jeg kan ha det rotete i huset, men må ha system der folk ikke ser, oppvaskmaskin, skuffer ol.

-klarer ikke tråkke på komlokk.

har helt sikkert fler, men kommer ikke på de i farta :fnise:

Skrevet

Jeg må ha på ulike sokker. Og iallfall den ene må ha striper.

Jeg må også ha en notatbok tilgjengelig til enhver tid - just in case. Klarer heller ikke gå inn på soverommet før jeg har scannet gulvet for edderkopper.

Skrevet

- Jeg må "rette" på nesen! om jeg kommer borti den, andre trykker litt på nesen sin må jeg rette på min! Noe min man synnes er utrooli morro;)

tror faktisk det ligger i familien, for jeg har flere søstre som er lik :fnise:

- Jeg spiser aldri skalken på brødet, starter helst i midten

- Jeg MÅ og sjekke, og dobbelsjekke og trippelsjekke at døren er låst når jeg er alene hjemme..

- Og så fikler jeg mye med øredobbene, og leker med den ene ringen, kommer til å miste den snart..

Skrevet

Om jeg skal skylle glass, kopper, kaffekolben o.l må jeg alltid skylle det tre ganger. Har jeg drukket vann fra et glass og skal bare fylle på mer må jeg fremdels skylle tre ganger. Jævlig irriterende.

Må ha volum som viser tall på eks. tv, radio, anlegg på gode/bra tall; 1,2,3,5,8,10,12,15,18,20,22,25,28,30 osv er tall som funker! Kjenner jeg får panikk om jeg forsøker å sette volumet på noe annet for så å prøve å glemme det.

Når jeg spiser hamburger må jeg alltid legge igjen en liten bit, ca. en munnfull. Selv om jeg er sulten. :ler:

Skrevet

Jeg er et merkelig menneske, mine tvangstanker er:

*livredd for og skade mennesker mot min vilje.. alltid hatt den, helt siden jeg var liten. Redd for og misste søsken i elva osv.. Helt forferdelig. En gang lekte jeg "bøø - tittit" slik man gjør med en pute på ansiktet til barnet og så tar man den vekk og sier titti!!! Liksom.. Leker da- innbiller meg den dag idag at jeg prøvde og skade søstera mi den gangen. Sover dårlig for tiden,fordi jeg er redd for at jeg i søvne skal skade samboeren min. Herregud:/

*tall betyr ting, og jeg liker best og vaske hendene 9 eller 2 ganger, disse tallene er nøytrale.

*jeg må ta bilder av vasken hvis jeg skal ut, slik at jeg kan se på dem og være sikker på at vasken er av(må ikke det hver gang,men når jeg har mest tvang)

*jeg må puste med nesa når jeg går i naturen, takler ikke og innhalere innsekter

* klarer heller ikke spise rundt innsekter

* etter en episode for noen år siden,der jeg innbilte meg at jeg hadde skadet søstera mi i søvne (en annen episode) noe jeg selvfølgelig ikke hadde. - så klarte jeg ikke bruke klærne fra den ferien eller noe annet assosiert med den ferien. Klærne som var *nøytrale* ble plassert på gulvet i en haug. En gang tok jeg på meg hansker og kastet alle de klærne fra ferien.. Og vasket utav det skapet så de nøytrale klærne kunne bo der. Alle tingene av verdi fra turen ligger i en boks i barndomshjemmet. Jeg klarer ikke gå gjennom dem i det hele tatt. Har noen fine smykker og arvegods i den boksen, men niks- jeg klarer det ikke.

*mine tvangstanker går mest på frykten om og skade noen i søvne eller *mot min vilje*. Jeg tror grunnen til det er alt det grusomme som skjer i verden- og at jeg som yngre ble redd for og bli et slikt menneske som gjør vonde ting mot andre. Jeg har allid fryktet at dette er noe man ikke styrer selv- selvom jeg er oppegående og smart- og selvfølgeli vet at vi styrer våre handlinger.

Det hele ble verre en sommer på hytta da jeg plutSelg ble redd for og skade foreldrene mine, etter det ble jeg sjelden med på hytta.

Min mor har aldri forstått h orfor jeg vasker hendene så mye, hun tror det er bakteriefobi. Egentlig vasker jeg vekk følelser eller redsler..

Ser på det jeg har skrevet og srr jo at dette har styrt mesteparten av livet mitt.

Samboeren min vet om disse tingene, og at han fortsatt er sammen med meg fatter jeg ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...