Gå til innhold

Søke uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har ikke lov til å spørre om planlagte barn på intervju.

Det er derfor arb.giverne ofte føler det tryggere å bare droppe hele kandidaten, spesielt om man har vært dum nok til å skrive sivil status: samboer/kjæreste på CV'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel forskjell på det at det har skjedd med deg, og at man automatisk er uaktuell for alle arbeidsgivere?

Og hvordan vet du at det var det som var utslagsgivende. De fleste arbeidsgivere er vel såpass smarte at de ikke sier slike ting høyt?

Tydeligvis er de ikke det da. Dessuten vil jeg jo aldri finne ut om det var på grunn av min alder og at vi er barnløse, hvordan i all verden skal jeg finne ut det? At ingen arbeidsgivere vil ta med dette i betrakningen er vel passe naivt å tro, særlig i mindre bedrifter. Kommer man inn i større foretak har de mye bedre rutiner på slikt og de er ikke like sårbare.

Jo mer erfaring en søker har å stille med jo mindre viktig vil f.eks en faktor som dette være, men har man mindre erfaring og i utgangspunktet er en av mange kan det spille inn i en utvelgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å spørre om planlagte barn på intervju.

Det er derfor arb.giverne ofte føler det tryggere å bare droppe hele kandidaten, spesielt om man har vært dum nok til å skrive sivil status: samboer/kjæreste på CV'en.

Rart at jeg opplever å bli oppringt fra omtrent alle jeg sender søknad til da, enda jeg har oppgitt at jeg er gift og ikke har barn. Tror ikke dette er så utbredt som dere vil ha det til, men det er sikkert en fin unnskyldning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å spørre om planlagte barn på intervju.

Det er derfor arb.giverne ofte føler det tryggere å bare droppe hele kandidaten, spesielt om man har vært dum nok til å skrive sivil status: samboer/kjæreste på CV'en.

Vel, jeg fikk servert denne: "jeg vet jeg ikke har lov til å spørre, men....".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil jeg jo aldri finne ut om det var på grunn av min alder og at vi er barnløse, hvordan i all verden skal jeg finne ut det?

Nei, men du sier at det nettopp er det som er utslagsgivende - enda du sier at det er umulig å vite det. Det gir ikke mye mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg opplever å bli oppringt fra omtrent alle jeg sender søknad til da, enda jeg har oppgitt at jeg er gift og ikke har barn. Tror ikke dette er så utbredt som dere vil ha det til, men det er sikkert en fin unnskyldning.

Oj, hei der oppe på hesten. Jeg har ikke sagt at det er utbredt, men at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg fikk servert denne: "jeg vet jeg ikke har lov til å spørre, men....".

"Nettopp derfor foreslår jeg at vi lar temaet ligge, for å unngå all usikkerhet i etterkant av intervjuet" ville jeg svart da, med et smil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du sier at det nettopp er det som er utslagsgivende - enda du sier at det er umulig å vite det. Det gir ikke mye mening.

Og hvordan vet du at det ikke skjer? Jeg er slettes ikke redd for å ikke få meg jobb jeg for det finnes masse flotte seriøse arbeidsgivere, men jeg tror at man kan komme ut for slikt særlig i mindre firmaer. At jeg ikke kan bevise det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, hei der oppe på hesten. Jeg har ikke sagt at det er utbredt, men at det skjer.

Hei, du, det er vel ikke jeg som har påstått at man automatisk blir uaktuell hvis man er i "barneproduserende" alder? Alt jeg sier er at det ikke er sant, fordi jeg vet at det ikke skjer med alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at det ikke skjer? Jeg er slettes ikke redd for å ikke få meg jobb jeg for det finnes masse flotte seriøse arbeidsgivere, men jeg tror at man kan komme ut for slikt særlig i mindre firmaer. At jeg ikke kan bevise det har du helt rett i.

Jeg sier ikke at det ikke skjer, men jeg sier at det ikke er det som er grunnen hver eneste gang du ikke får en jobb. At det er noen arbeidsgivere som gjør dette har jeg aldri benektet, men jeg tror ikke det er flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du, det er vel ikke jeg som har påstått at man automatisk blir uaktuell hvis man er i "barneproduserende" alder? Alt jeg sier er at det ikke er sant, fordi jeg vet at det ikke skjer med alle.

Jeg har da slettes ikke sagt at det er en automatikk i det og at det er regelen. Jeg sier at jeg tror at man kan oppleve det i en søkeprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det ikke skjer, men jeg sier at det ikke er det som er grunnen hver eneste gang du ikke får en jobb. At det er noen arbeidsgivere som gjør dette har jeg aldri benektet, men jeg tror ikke det er flertallet.

Nei, og det er jeg enig i, og i mitt tilfelle hvor jeg var til et slikt intervju tror jeg at det kan ha spilt en rolle. Da er det bare å prise seg lykkelig over at man ikke jobber der og søke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det kan faktisk hende at ein ganske enkelt ikkje er den beste kandidaten, uansett kjønn, alder eller hudfarge. då er det berre å gå vidare, og søke på neste aktuelle jobb. Skam på den som gir seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du, det er vel ikke jeg som har påstått at man automatisk blir uaktuell hvis man er i "barneproduserende" alder? Alt jeg sier er at det ikke er sant, fordi jeg vet at det ikke skjer med alle.

Ingen har heller sagt at ALLE gjør hverken ditt eller datt. Snakk om å se verden igjennom svart/hvitt filter...

Det kan faktisk hende at ein ganske enkelt ikkje er den beste kandidaten, uansett kjønn, alder eller hudfarge. då er det berre å gå vidare, og søke på neste aktuelle jobb. Skam på den som gir seg.

Å gi opp er ikke noe alternativ, med mindre man vil sulte ihjel på gata... Men det er klart det er lett å sitte å si det når man allerede sitter med en trygg jobb (som jeg regner med at du gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg opplever å bli oppringt fra omtrent alle jeg sender søknad til da, enda jeg har oppgitt at jeg er gift og ikke har barn. Tror ikke dette er så utbredt som dere vil ha det til, men det er sikkert en fin unnskyldning.

Vel... Sett deg selv i situasjonen til et lite firma med begrensede midler. Du skal ansette en ny person og det står mellom en ung kvinne og en ung mann med samme kvalifikasjoner. Du vet at HVIS jenta blir gravid, så har du som arbeidsgiver et stort problem som du helst skulle vært uten.

Da ville du valgt gutten. Og dette er ikke noe jeg har funnet opp selv, men har hørt fra arb.giveres egen munn (senest i går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Å gi opp er ikke noe alternativ, med mindre man vil sulte ihjel på gata... Men det er klart det er lett å sitte å si det når man allerede sitter med en trygg jobb (som jeg regner med at du gjør)

Ja, no gjer eg det, men eg har hatt mine periodar med jobbsøk der eg har teke jobbar eg eigentleg var både over- og feilkvalifisert til. Men eg har vore ivrig, kasta meg uti ting og ikkje vore redd for å prøve, og det har alltid lønt seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, no gjer eg det, men eg har hatt mine periodar med jobbsøk der eg har teke jobbar eg eigentleg var både over- og feilkvalifisert til. Men eg har vore ivrig, kasta meg uti ting og ikkje vore redd for å prøve, og det har alltid lønt seg.

Og i det lange løp så er det alltid dette som lønner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...