AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #1 Del Skrevet 2. august 2011 Hei. Har lurt på en ting etter å ha lest mye om Psykopater. Vet det ikke lenger kalles Psykopater men er det folk flest hører og vet om. 1. Vil en Psykpat gjenkjenne en annen Psykopat, si det er 2 i samme vennekrets, på jobb etc. Vil de kunne merke at den andre er Psykopat ? 2. Hva skjer i slike tilfeller, vil 2 Psykopater kunne være venne ? Eller vil det bli stor konflikt ? Jeg vet at mange psykopater ikke ser selv at det er noe galt med dem, men det finnes også flere og flere såkalt "fungerende" psykopater som vet hva dem er men fungerer veldig godt i samfunnet og sitter ofte i gode jobber osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #2 Del Skrevet 2. august 2011 Spørsmålet du stiller er mye mer komplekst enn ett 1 eller 2 svar. Bare toppen av isfjellet ville vert ett innlegg på 3-4 sider 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #3 Del Skrevet 2. august 2011 Vel, kan du prøve å svare på spørsmål 1 og 2 ? Kort eller langt, opptil deg. Jeg ønsker å vite mer om dette. Man kan lese seg til endel, men som spørsmål 1 og 2 så sier det lite om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 2. august 2011 #4 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg finner den naive tilstanden rettet mot psykopater, her på KG, fascinerende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #5 Del Skrevet 3. august 2011 Katten: Naive ? Hva mener du ? Jeg stiller 2 spørsmål. Naiv tilstand, vet ikke på hvilken måte du kan uttale deg om det. En må vel få lov å stille spørsmål på et diskusjonsforum ? Gjest_Gjest: Som jeg skrev, fungerende psykopater, finnes det mange av som vet akkuratt hva som feiler dem. Og er disse jeg synes er av interesse, ikke de som havner i fengsel. Men de som klarer å leve i blant oss hele tiden, ofte gode jobber osv. De er som oftest klar over hva som er galt. Er i forhold til disse jeg spurte om spørsmål 1 og 2. Så svaret ditt kunne du droppet da jeg forklarte akkuratt dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine Skrevet 3. august 2011 #6 Del Skrevet 3. august 2011 Gjest_Gjest: Som jeg skrev, fungerende psykopater, finnes det mange av som vet akkuratt hva som feiler dem. Og er disse jeg synes er av interesse, ikke de som havner i fengsel. Men de som klarer å leve i blant oss hele tiden, ofte gode jobber osv. De er som oftest klar over hva som er galt. Er i forhold til disse jeg spurte om spørsmål 1 og 2. Så svaret ditt kunne du droppet da jeg forklarte akkuratt dette. Ja - det finnes det du kaller "fungerende psykopater" hvis du med det mener de som ikke havner i fengsel, men lever i samfunnet. Du tar imidlertid feil når du hevder at de "vet akkurat hva som feilser dem". Et viktig kjennetegn er nettopp at de ikke vet det, eller overhode erkjenner at det er DE som er problemet, ikke alle andre. En psykopat er enkelt sagt et menneske som mangler empati, dvs. som overhode ikke er i stand til å sette seg inn i andres følelser. Derav også heller ikke sine egne - dvs. selvinnsikten er omtrent null. Hva som skjer hvis det er to psykopater i samme gjeng/på samme arbeidsplass aner jeg ikke - kan dog tenke meg at det blir en viss maktkamp, som selvsagt vil gå mest utover alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emo Fisk Skrevet 3. august 2011 #7 Del Skrevet 3. august 2011 Altså, sånn som jeg har fått det forklart så vet f.eks. "fungerende sosiopater (aner ikke om det skrives sånn)" at de er sosiopater, men syns ikke at det er noe galt med å være dette. Sosiopati er en av undergruppene i den alt for store psykopatidiagnosen, sammen med blant annet narsissister. Det er faktisk ett av kjennetegnene på en sosiopat i forhold til en narsissist. Utenom det tror jeg kanskje at du burde rette spørsmålene dine, som jeg syns er interessante i seg selv, på ett forum som har mer med psykologi å gjøre. Det er vanskelig for legfolk å ha gode svar rundt dette tema, da det er noe alle gjerne uttaler seg om, men som veldig få egentlig vet noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #8 Del Skrevet 3. august 2011 Gjest_regine_*: Jeg vet at mange Psykopater vet at de har den diagnosen. Har sett et par dokumentarer, blant annet en veldig kjent en som har skrevet bok om sin sykdom. Han selv er psykopat og undergår alle tester, scans osv i dokumentaren. Han har vært rik, mistet alt så klart, blitt rik igjen osv. Rar kar men er av interesse å se. Uansett, de som er klar over at dem selv er Psykopater er ofte som hun som nevnte Sosiopater, de mener jo selv at det er ikke noe galt med dem fordet og ser på det som positivt at de er "bedre" enn alle andre. Jeg ble fortalt at det finnes mange ulike personligheter for en Psykopat også, er mange som lever livet ut uten å ty til vold f.eks med noen som helst. Jeg tror de er flinke til å kamuflere seg i samfunnet. Leste flere plasser at en Psykopat bør f.eks ikke gå til behandling, da den vil suge til seg all informasjon og at de kan bli mye værre for andre senere å oppdage denne personen. Igjen Regine, som du sier, hvis det er 2 Psykopater i samme vennegjeng eller på en arbeidsplass, det må være forferdelig ubehagelig for de andre ja. Det vil nok oppstå en stor konflikt med 2 personer som er så egosentriske og hvor begge skal utnytte alt og alle. Igjen, har sett at det er flere kompetente på dette forumet tidligere om dette tema. Hvis noen kan svare på spørsmål 1 og 2 hadde jeg blitt veldig glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 3. august 2011 #9 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg lurer veldig på hvor noen over her har det fra at mange "psykopater" kjenner og forholder seg til diagnosen sin. Problemet med disse menneskene er vel heller at de skyr behandlingsapparatet, fordi de mener det er alle andre det er noe galt med (som er årsak til problemene de evt. måtte ha). Jeg skulle sånn sett gjerne likt å møte den psykopaten som presenterer diagnosen sin uten å forsøke å tilbakevise den med psykologen/psykiaterens inkompetanse. Ellers, vil jeg personlig gjette at det som skiller en såkalt velfungerende psykopat fra en som stadig havner i fengsel, er intelligens. Jeg vil tro det sitter en god del mennesker med antisosial personlighetsforstyrrelse rundt om i norske fengsler, og jeg vil tro kriminalitet er et ok levebrød om man ikke har så mange ressurser. Er man empatiløs, men smart, kan man i det minste ta seg en utdannelse og få en ok jobb, og kanskje er man da også flinkere til å skjule sine dårlige sider ved første øyekast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emo Fisk Skrevet 3. august 2011 #10 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg lurer veldig på hvor noen over her har det fra at mange "psykopater" kjenner og forholder seg til diagnosen sin. Problemet med disse menneskene er vel heller at de skyr behandlingsapparatet, fordi de mener det er alle andre det er noe galt med (som er årsak til problemene de evt. måtte ha). Jeg skulle sånn sett gjerne likt å møte den psykopaten som presenterer diagnosen sin uten å forsøke å tilbakevise den med psykologen/psykiaterens inkompetanse. Det finnes jo flere undergrupper i termet "psykopat". Jeg har lest om flere som faller inn i sosiopatgruppen som er klar over og aksepterer diagnosen, men som er helt uenig i at det gjør at det er noe galt med dem av den grunn. De ser gjerne på dette som noe som gjør de bedre enn andre. Så denne gruppen forholder seg til diagnosen, men ikke på samme måte som en diabetiker gjør, altså at han/hun tar hensyn til denne, eller innser at det av det grunn trengs behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #11 Del Skrevet 3. august 2011 Emo Fisk: Endelig en som beskriver de jeg mener. Har du en formening om de spørsmålene jeg lurte på ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emo Fisk Skrevet 3. august 2011 #12 Del Skrevet 3. august 2011 Emo Fisk: Endelig en som beskriver de jeg mener. Har du en formening om de spørsmålene jeg lurte på ? Egentlig ikke. Blir synsing. Som jeg allerede har sagt så er dette ett tema alle gjerne vil uttale seg om (deriblant meg, med det lille jeg har fått vite fra en som faller inn i høyt-fungerende sosiopat-klassen), men jeg har ingen ytterligere kompetanse rundt temaet. Jeg vil vel tro at som høyt intelligente mennesker (som de ofte er) vil de kunne gjenkjenne lignende trekk hos hverandre, men det er umulig å gjette seg til hvordan de vil reagere på det. Kommer an på hvilken diagnose de faller under, synet på seg selv, og synet på andre mennesker. Jeg vil anbefale deg å stille spørsmålene dine på www.psychforums.com under underforumet antisocial-personality (det egentlig termet på psykopater). Det er flere som har de forskjellige diagnosene der som svarer på spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #13 Del Skrevet 3. august 2011 Uansett, ikke vær så fokusert på om personen vet om diagnosen sin eller ei. Men la oss ta de som lever iblant oss, på arbeidsplasser etc. De vil vel merke om de ser en annen som er lik dem, eller har samme behov etc. Er disse jeg er opptatt av å vite svarene på i spørsmålene 1 og 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 3. august 2011 #14 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg vil vel tro at som høyt intelligente mennesker (som de ofte er) vil de kunne gjenkjenne lignende trekk hos hverandre, men det er umulig å gjette seg til hvordan de vil reagere på det. Kommer an på hvilken diagnose de faller under, synet på seg selv, og synet på andre mennesker. Snakker du her om "psykopater" generelt? For det er vel ingenting som tyder på at antisosiale personer er noe smartere enn folk flest. Uansett, ikke vær så fokusert på om personen vet om diagnosen sin eller ei. Men la oss ta de som lever iblant oss, på arbeidsplasser etc. De vil vel merke om de ser en annen som er lik dem, eller har samme behov etc. Er disse jeg er opptatt av å vite svarene på i spørsmålene 1 og 2. Jeg tror ikke dette er en gruppe som generelt viser mye selvinnsikt, så at de går rundt og bevisst analyserer seg selv opp mot andre, tror jeg lite på. Men at de kan ha en følelse av maktforhold dem vs. andre, kan sikkert være. Og jeg kan på den ene måten se for meg at flere antisosiale mennesker søker sammen, i kriminelle miljøer f.eks. Eller, jeg kan også se for meg at noen søker omgivelser hvor de selv får en høyere maktposisjon (snakker ikke nødvendigvis om reell makt, men sosial anseelse f.eks). Men dette blir bare synsing - dette vet jeg egentlig lite om. Saken er vel uansett at det ikke er noe enkelt svar på dette, også fordi antisosiale mennesker er svært ulike også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 3. august 2011 #15 Del Skrevet 3. august 2011 Poenget er at det er latterlig mye synsing om temaet psykopat her inne. Egoistiske mennesker har heller ikke noe problem med å bli betraktet som psykopater. Det finurlige med psykiske lidelser er at stort sett alle mennesker har trekk som kan tolkes mot ca. alle lidelsene. Da hjernen vår er fantastisk flink til å se alle bevisene som forsterker vår overbevisning samt fantastisk flink til å ignorere noe som kan motbevise dem - så tviler jeg sterkt på de fleste psykopat-trådene her inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #16 Del Skrevet 3. august 2011 Har selv blitt diagnosert som tilløp til anti- sosial(det som før var psykopat). Grunnen er at jeg er 18- og ikke kan regnes som anti sosial enda(holder på å fikse det) Spørsmål 1: Hmm, har ennå ikke møtt noen "psykopater", men tror jeg ville gjenkjent en hvis jeg først ble kjent med en annen som er anti sosial. Dette er ved oppførsel og atferdsmønstre, men noen er flinkere til å skjule dette enn andre. Klarer iallefall lett(har gjort det) å kjenne igjen personer som har en form for personlighetsforstyrrelse. Spørsmål 2: Det vet jeg faktisk ikke. Enten så kan det hende at vi snakker om om hvordan det er å være anti sosial, sett at vi begge har vært deprimerte og gått til psykolog og gjennom han fått vite at vi er anti sosiale(gikk lang tid før jeg akspekterte hvem jeg faktisk er). Eller så kunne man "teamed up"(sier ikke at jeg ville gjort det) for å herse med andre, torutere dyr, drepe dyr osv. Eller så ville man ikke godtatt hverandre, og konstant prøve å overgå den andre i makt og psykologi spill, for å hevde seg over den andre sosialt. Dette ville bare skjedd hvis vi måtte være sammen, sånn mitt tilfelle er nå tror jeg at den første muligheten jeg beskrev er mest sannsynlig, videre tror jeg at vi ville holdt oss unna hverandre. Håper det hjalp, bare å spørre om det er noe mer du lurer på, tar det som en form for terapi og snakke åpent om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #17 Del Skrevet 3. august 2011 en psykopat vil sjelden eller aldri erkjenne hva de er. og det er en av grunnene til at denne diagnosen er vanskelig å stille. så at flere og flere erkjenner at de er psykopater har jeg ingen tro på om de faktisk er en psykopat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøken am Skrevet 3. august 2011 #18 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg finner den naive tilstanden rettet mot psykopater, her på KG, fascinerende. Da er vi to... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #19 Del Skrevet 3. august 2011 Det er alt for mye tull i den norske psykiatrien. Underkvalifiserte psykologer som ikke er istand til å gi noen diagnose vil påstå at mann er psykopat eller har psykopatiske trekk som er nok til at mann kan få en fjolle "diagnose" Jeg har mistet helt respekten for det norske helsevesenet og mener det er på tide at mann finner kompetanse andre steder i verden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HunterLady Skrevet 3. august 2011 #20 Del Skrevet 3. august 2011 Ifølge forum som Babyverden og Kvinneguiden så finnes det utrolig mange psykopater! Folk har veldig lett for å kalle andre for psykopat. Mye manglende kunnskaper ute å går. Jeg tror forresten at psykopater ikke er så veldig opptatt av å komme overens med andre psykopater. Hva får de ut av det?? Er jo mye lettere å utnytte og manipulere de som er normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå