Gå til innhold

Psykopater

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hehe Straamann, for dem så blir det mulig sånn. Tenk hvis livet ditt bestod av null empati eller samvittighet.. Da gjør man nok mye for den spenningen, følelsen man kan få. Tror du ikke ?

jo, det er jo det jeg sier. Psykopater lever et grenseløst tomt liv; å bruke andre mennesker som "spillebrikker" er deres eneste glede

Videoannonse
Annonse
Gjest only me
Skrevet

Jeg finner den naive tilstanden rettet mot psykopater, her på KG, fascinerende.

Poenget er at det er latterlig mye synsing om temaet psykopat her inne. Egoistiske mennesker har heller ikke noe problem med å bli betraktet som psykopater.

Det finurlige med psykiske lidelser er at stort sett alle mennesker har trekk som kan tolkes mot ca. alle lidelsene. Da hjernen vår er fantastisk flink til å se alle bevisene som forsterker vår overbevisning samt fantastisk flink til å ignorere noe som kan motbevise dem - så tviler jeg sterkt på de fleste psykopat-trådene her inne.

Synes det er facinerende at du synes det er så mye naivitet.

Det er ingen som har kalt noen personlig for psykopat her inne såvidt jeg kan lese. Det er ikke noen som prøver å diagnostisere privatpersoner er det vel?

At TS tar opp temaet må han/hun få lov til akkurat som det diskuteres og synses om alt mulig annet her på KG.

Det er akkurat som om enkelte blir helt hysteriske bare man nevner ordet psykopati. Skulle nesten tro det var forbudt å diskutere temaet. At du tviler på alt, sier ikke dermed at diagnosen ikke er slik, enkelte sier. Hvis du er så proff på området får du skrive dine teorier om emnet da. Psykopat diagnosen har mange ulike former og er vanskelig å stille pga, de fleste som er det er veldig smarte mennesker som vet hva de skal si og gjøre får å få det nettopp slik de vil. Selv psykologer har problemer med å se hvem de har med å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Godt skrevet only me, bare husk "sitering" for å unngå forvirring!

Gjest Katten.
Skrevet

Synes det er facinerende at du synes det er så mye naivitet.

Det er ingen som har kalt noen personlig for psykopat her inne såvidt jeg kan lese. Det er ikke noen som prøver å diagnostisere privatpersoner er det vel?

At TS tar opp temaet må han/hun få lov til akkurat som det diskuteres og synses om alt mulig annet her på KG.

Det er akkurat som om enkelte blir helt hysteriske bare man nevner ordet psykopati. Skulle nesten tro det var forbudt å diskutere temaet. At du tviler på alt, sier ikke dermed at diagnosen ikke er slik, enkelte sier. Hvis du er så proff på området får du skrive dine teorier om emnet da. Psykopat diagnosen har mange ulike former og er vanskelig å stille pga, de fleste som er det er veldig smarte mennesker som vet hva de skal si og gjøre får å få det nettopp slik de vil. Selv psykologer har problemer med å se hvem de har med å gjøre.

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men psykopat-diagnosen kastes om seg her og der på KG.

Når en kvinne omtaler eksen sin som psykopat kun fordi hun følte seg litt manipulert, han bedro henne eller rett og slett fordi han prioriterte seg selv foran henne - så tar ikke jeg henne seriøst i henhold til diagnosen.

Det er et fåtall av psykopat-trådene, som har florert her, som også involverer en diagnose satt av profesjonelle. Ergo er det fantastiske mengder synsing, inhabile innlegg og generelt utløp for sinne bundet med disse trådene.

Da man i tillegg ca. alle her inne har forskjellige definisjoner på en psykopat, vil det sjeldent gi et matnyttig resultat.

Og for å ta tak i meningene du tildeler meg:

"At TS tar opp temaet må han/hun få lov til akkurat som det diskuteres og synses om alt mulig annet her på KG."

"Skulle nesten tro det var forbudt å diskutere temaet."

Jeg har aldri sagt at TS ikke skal få diskutere temaet sitt, jeg har vært negativ til hele KGs spekter av definisjoner på psykopater.

"At du tviler på alt, sier ikke dermed at diagnosen ikke er slik, enkelte sier."

Det er svært sjeldent ordentlige diagnoser er nevnt i psykopat-trådene, annet enn et par her i tråden som har fått diagnosen. At jeg omtaler eksen min som en manipulerende, egiostisk bitch, betyr ikke at hun er det. Det betyr at jeg anser henne slik (noe jeg, for ordens skyld, ikke gjør), en subjektiv mening som dermed bør avfeies.

"Hvis du er så proff på området får du skrive dine teorier om emnet da."

Har aldri uttalt meg som en proff på området. Jeg har derimot lest mye om psykiske lidelser og dets diagnoser (pensum), og vet dermed litt mer om hvor vanskelig det er å sette slike diagnoser. Dermed har jeg ingen troverdighet til en forsmådd person på KG som setter slike diagnoser.

Og når selv psykologer har problemer med å sette diagnosen (dine ord), hvorfor skal vi da stole - ukritisk - på KG-brukerne?

Skrevet (endret)

I hverdags bruk er begrepet "psykopat" for meg et varselord som kan brukes til å advare hverandre om personer man bør unngå for sin egen helses del. Som mange andre begreper blir det misbrukt av enkelte, men det betyr ikke at det ikke har relevans for mennesker som er litt reflekterte. Og... det er ikke rart at det blir oppstyss når en person kaller en annen i nærmiljøet for psykopat, siden psykopater er glimrende skuespillere og dermed fremstår for offentligheten som meget hyggelige og respektable. De er gode på å innta rollen som "offer" ovenfor en anklager, slik at de mistenksomme blikkene rettes mot vedkommende som kommer med påstanden om at den andre er psykopat. Dermed flytter psykopaten fokus vekk fra seg selv, og bedøver den kritiske sansen til menneskene rundt seg som kunne avslørt ham/henne.

Dette er et minst like stort problem som at det går inflasjon i begrepet psykopat, slik katten hevder.

Endret av straamann
Gjest only me
Skrevet

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men psykopat-diagnosen kastes om seg her og der på KG.

Når en kvinne omtaler eksen sin som psykopat kun fordi hun følte seg litt manipulert, han bedro henne eller rett og slett fordi han prioriterte seg selv foran henne - så tar ikke jeg henne seriøst i henhold til diagnosen.

Det er et fåtall av psykopat-trådene, som har florert her, som også involverer en diagnose satt av profesjonelle. Ergo er det fantastiske mengder synsing, inhabile innlegg og generelt utløp for sinne bundet med disse trådene.

Da man i tillegg ca. alle her inne har forskjellige definisjoner på en psykopat, vil det sjeldent gi et matnyttig resultat.

Og for å ta tak i meningene du tildeler meg:

"At TS tar opp temaet må han/hun få lov til akkurat som det diskuteres og synses om alt mulig annet her på KG."

"Skulle nesten tro det var forbudt å diskutere temaet."

Jeg har aldri sagt at TS ikke skal få diskutere temaet sitt, jeg har vært negativ til hele KGs spekter av definisjoner på psykopater.

"At du tviler på alt, sier ikke dermed at diagnosen ikke er slik, enkelte sier."

Det er svært sjeldent ordentlige diagnoser er nevnt i psykopat-trådene, annet enn et par her i tråden som har fått diagnosen. At jeg omtaler eksen min som en manipulerende, egiostisk bitch, betyr ikke at hun er det. Det betyr at jeg anser henne slik (noe jeg, for ordens skyld, ikke gjør), en subjektiv mening som dermed bør avfeies.

"Hvis du er så proff på området får du skrive dine teorier om emnet da."

Har aldri uttalt meg som en proff på området. Jeg har derimot lest mye om psykiske lidelser og dets diagnoser (pensum), og vet dermed litt mer om hvor vanskelig det er å sette slike diagnoser. Dermed har jeg ingen troverdighet til en forsmådd person på KG som setter slike diagnoser.

Og når selv psykologer har problemer med å sette diagnosen (dine ord), hvorfor skal vi da stole - ukritisk - på KG-brukerne?

TAKK for svaret katten:)

Er faktisk veldig enig med deg.

Men synes at det er flott at vi diskuterer det allikevel. Jeg har også lest en god del om emnet og synes faktisk at de fleste som uttaler seg har et likt syn på hva det er å være psykopat.

Gjest only me
Skrevet

I hverdags bruk er begrepet "psykopat" for meg et varselord som kan brukes til å advare hverandre om personer man bør unngå for sin egen helses del. Som mange andre begreper blir det misbrukt av enkelte, men det betyr ikke at det ikke har relevans for mennesker som er litt reflekterte. Og... det er ikke rart at det blir oppstyss når en person kaller en annen i nærmiljøet for psykopat, siden psykopater er glimrende skuespillere og dermed fremstår for offentligheten som meget hyggelige og respektable. De er gode på å innta rollen som "offer" ovenfor en anklager, slik at de mistenksomme blikkene rettes mot vedkommende som kommer med påstanden om at den andre er psykopat. Dermed flytter psykopaten fokus vekk fra seg selv, og bedøver den kritiske sansen til menneskene rundt seg som kunne avslørt ham/henne.

Dette er et minst like stort problem som at det går inflasjon i begrepet psykopat, slik katten hevder.

Godt resymert.

Helt enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har opplevd en psykopat på nært hold i 3 år. Det toppet seg nå i helgen, og jeg er så sliten jeg ikke orker å fortelle skikkelig.

Men vil si at å være i samme rom som dette mennesket er som å få all livskraft og sjel sugd ut av meg, og bare stå igjen som et mørkt og dystert skjelett.

Hun eier ikke positiv energi og suger den da ut av andre for enhver pris.

Denne damen er psykolog av yrke, og er virkelig det ondeste og farligste mennesket jeg kjenner.

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

jeg har opplevd en psykopat på nært hold i 3 år. Det toppet seg nå i helgen, og jeg er så sliten jeg ikke orker å fortelle skikkelig.

Men vil si at å være i samme rom som dette mennesket er som å få all livskraft og sjel sugd ut av meg, og bare stå igjen som et mørkt og dystert skjelett.

Denne damen er psykolog av yrke, og er virkelig det ondeste og farligste mennesket jeg kjenner.

Skeptisk.

Gjest only me
Skrevet

Dette er med på å fortelle hvordan det er å leve med psykiske syke folk. Fint at du dele din erfaring.

Skrevet (endret)

Ser at HunterLady er skeptisk, men jeg er åpen for at du har rett.

Rollen som psykolog er glimrende for en psykopat som ønsker å skape lidelse hos andre. I rollen som terapeut er man naturlig i en autoritetsposissjon overfor en pasient som i situasjonen må blottlegge sine innerste tanker. Pasienten er meget sårbar, og psykologen kan utnytte dette til å få pasienten til å tro enda dårligere om seg selv enn da han kom inn til behandling. Hvorfor? Fordi dette gir en deilig maktfølelse for psykopaten. Mens pasienten blir dårligere og klandrer seg selv, mottar psykologen trøst fra omgivelsene fordi hun "har en så vanskelig pasient".

Derimot... det er natrulig å kjenne aggresjon til terapeuten i en behandlingssituasjon. Det må skje når man får tak i ubearbeidede følelser, det er vondt og terapeuten kan bli skyteskive. Men å kjenne sunn aggresjon er noe helt annet enn å bli nedbrutt av psykologbehandling. Da bør varsellampene blinke. At man kjenner seg nedbrutt hos psykologen, behøver imidlertid ikke å være et bevis på at vedkommende er psykopat. Kanskje psykologen er i en hemmelig interessekonflikt med deg, og av en eller annen grunn ikke ærklærer seg "inhabil" i å behandle deg? Da kan sjalusi og hevn ligge under i behandlingen, og det er følelser alle mennesker kan kjenne, også psykologer (i privatlivet). Det er også mulig at kjemien mellom terapeut og pasient rett og slett ikke fungerer, eller at terapeuten har manglende kompetanse på det området som pasienten trenger hjelp med. det kan også være at pasienten selv er psykopat/narsissist, og dermed er ute etter å nedvurdere psykologen siden en slik pasient ikke vil godta å bli fremstil som sårbar. Slike mennesker havner derimot aldri i pasientstolen frivillig... Pasienten kan også ha en psykisk forstyrrelse med så sterke forsvarsmekanismer at terapeuten ikke klarer å trenge igjennom.

Nettopp dette med at det kan være flere årsaker til at pasienten opplever seg overkjørt av behandler, gjør det lett for en potensiell psykopat i rollen som psykolog å bortforklare egen skyld i pasientens lidelse. Det står advokater og kolleger klare til å forsvare psykologen mot "justismord" fra "ustabile pasienter". Hvem vil tro at en person som er i en jobb som handler om å hjelpe mennesker, egentlig er ond? INGEN. Det perfekte skalkeskjul for en psykopat.

Endret av straamann
AnonymBruker
Skrevet

Ser at HunterLady er skeptisk, men jeg er åpen for at du har rett.

Rollen som psykolog er glimrende for en psykopat som ønsker å skape lidelse hos andre. I rollen som terapeut er man naturlig i en autoritetsposissjon overfor en pasient som i situasjonen må blottlegge sine innerste tanker. Pasienten er meget sårbar, og psykologen kan utnytte dette til å få pasienten til å tro enda dårligere om seg selv enn da han kom inn til behandling. Hvorfor? Fordi dette gir en deilig maktfølelse for psykopaten. Mens pasienten blir dårligere og klandrer seg selv, mottar psykologen trøst fra omgivelsene fordi hun "har en så vanskelig pasient".

Derimot... det er natrulig å kjenne aggresjon til terapeuten i en behandlingssituasjon. Det må skje når man får tak i ubearbeidede følelser, det er vondt og terapeuten kan bli skyteskive. Men å kjenne sunn aggresjon er noe helt annet enn å bli nedbrutt av psykologbehandling. Da bør varsellampene blinke. At man kjenner seg nedbrutt hos psykologen, behøver imidlertid ikke å være et bevis på at vedkommende er psykopat. Kanskje psykologen er i en hemmelig interessekonflikt med deg, og av en eller annen grunn ikke ærklærer seg "inhabil" i å behandle deg? Da kan sjalusi og hevn ligge under i behandlingen, og det er følelser alle mennesker kan kjenne, også psykologer (i privatlivet). Det er også mulig at kjemien mellom terapeut og pasient rett og slett ikke fungerer, eller at terapeuten har manglende kompetanse på det området som pasienten trenger hjelp med. det kan også være at pasienten selv er psykopat/narsissist, og dermed er ute etter å nedvurdere psykologen siden en slik pasient ikke vil godta å bli fremstil som sårbar. Slike mennesker havner derimot aldri i pasientstolen frivillig... Pasienten kan også ha en psykisk forstyrrelse med så sterke forsvarsmekanismer at terapeuten ikke kalrer å trenge igjennom.

Nettopp dette med at det kan være flere årsaker til at pasienten opplever seg overkjørt av behandler, gjør det lett for en potensiell psykopat i rollen som psykolog å bortforklare egen skyld i pasientens lidelse. Det står advokater og kolleger klare til å forsvare psykologen mot "justismord" fra "ustabile pasienter". Hvem vil tro at en person som er i en jobb som handler om å hjelpe mennesker, egentlig er ond? INGEN. Det perfekte skalkeskjul for en psykopat.

Jeg uttrykte meg nok dårlig. Vedkommende er ikke min psykolog. Jeg kjenner henne i en familiær setting.

Hun er voksen, i 50-årene, når man tar et steg tilbake så ser man at det som foregår/blir sagt/holdninger/situasjoner er helt på styr og banale, men når man står i det.... ja, det er merkelig, men akkurat som at du tviler på deg selv og din egen dømmekraft i nærværet av denne personen, og oppfatter vedkommende og det rundt som "normalt", helt til du får det på avstand.

Når man vingler lenge nok mellom "oi, dette føles feil og rart, men.. hmm.. har hun rett? er dette riktig? nei selvfølgelig er det ikke det. Eller? hun sier jo at aaaale er enig og mener det. Hva er det med meg da? er det jeg som er helt på villspor?", så blir du tappet for energi og et lett bytte etterhvert.

Jeg oppfatter henne som kalkulert kald og manipulerende, men den generelle psykopatiske atferden opplever jeg som at "det bare er sånn og har alltid vært sånn".

Og de hun har kontroll over ser henne ikke for den hun er, men bare befaler henne uten å selv vite det, og det gjør livene deres mørke og negative, så står hun frem som den reddende engelen og støttende helten at the end of the day.

et farlig farlig farlig menneske.

• Liker 1
Skrevet

Fortvilende for de få menneskene som oppdager sånne personer, vel vitende om at man ikke kan gjøre noe for å åpne øynene til de andre. :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Fortvilende for de få menneskene som oppdager sånne personer, vel vitende om at man ikke kan gjøre noe for å åpne øynene til de andre. :tristbla:

Ja, i desperasjon har jeg vært dum nok til å prøve å opplyse de som betyr mest for meg, men står henne nærmest. De er blottet for forståelse, og ser bare meg som den stygge og onde som sier slike forferdelige ting.

Så vant hun igjen, med enda mer ammunisjon mot meg.

Hun vet jeg ser rett igjennom henne, så jeg er øvert på jakt-listen hennes nå.

Skrevet

Hun vet jeg ser rett igjennom henne, så jeg er øvert på jakt-listen hennes nå.

Jeg kjenner dette SÅ godt igjen! Hvordan man som den ressurssterke personen som gjennomskuer psykopaten, blir det øverste jakt-objektet. Hun vet at du har avslørt henne, og at du må "tas". Alt den psykopatiske personen gjør, er indirekte gjort for å sværte "byttet" - i dette tilfellet deg. Og alle forsøk du gjør på å belyse fakta ovenfor omgangskretsen, fører deg bare enda dypere inn i angrepet. Den eneste man kan gjøre er å flytte så langt vekk fra denne personen som overhodet mulig, men det er ikke så lett siden man da kanskje også må bryte kontakt med alle de gode vennene sine, pluss familie, jobb, fritidsaktiviteter etc. Ja, for å bli fri, må man i noen tilfeller også flykte fra alt det gode i livet. En håpløs situasjon. :tristbla:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...