Gå til innhold

Psykopater

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ellers, vil jeg personlig gjette at det som skiller en såkalt velfungerende psykopat fra en som stadig havner i fengsel, er intelligens. Jeg vil tro det sitter en god del mennesker med antisosial personlighetsforstyrrelse rundt om i norske fengsler, og jeg vil tro kriminalitet er et ok levebrød om man ikke har så mange ressurser. Er man empatiløs, men smart, kan man i det minste ta seg en utdannelse og få en ok jobb, og kanskje er man da også flinkere til å skjule sine dårlige sider ved første øyekast.

Jeg kan prøve å svare på dette utifra hukommelsen og læreboken jeg hadde i psykologi forrige semester.

Det har blitt gjort en del tester, hvor mennesker som sitter i fengsel for mindre alvorlige forbrytelse og som har vært i fengsel kun et par ganger, blir sammenlignet med mennesker som har begått harde kriminelle handlinger og er gjengangere i fengsler.

Utifra hva jeg husker, var det som ofte skilte de to gruppene hvordan kroppen skilte ut adrenalin. Det hadde igjen noe å gjøre med blant annet evnen til å forutse konsekvenser, og bry seg om konsekvenser. For de som var harde kriminelle med lange rulleblader, var evnen til å forutse/bry seg om konsekvenser, mindre enn hos den andre gruppen. Jeg minns å huske at dette var fordi kroppen deres generelt skilte ut mindre adrenalin enn kroppene til den andre gruppen.

Jeg kan ikke garantere 100% at jeg husker helt riktig, men grunntrekkene stemmer hvertfall. Boka jeg som psyk.student brukte var Psychology av Passer & Smith, en bok jeg i aller høyeste grad kan anbefalle til dem som er interessert i psykologi.

Det har generelt lite å gjøre med intelligens å gjøre. Og det er heller ingenting som tyder på at det er mange mennesker med antisosial personlighetsforstyrrelse i norske fengsler, da den diagonsen er veldig uvanlig å få/tildele en person.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan prøve å svare på dette utifra hukommelsen og læreboken jeg hadde i psykologi forrige semester.

Det har blitt gjort en del tester, hvor mennesker som sitter i fengsel for mindre alvorlige forbrytelse og som har vært i fengsel kun et par ganger, blir sammenlignet med mennesker som har begått harde kriminelle handlinger og er gjengangere i fengsler.

Utifra hva jeg husker, var det som ofte skilte de to gruppene hvordan kroppen skilte ut adrenalin. Det hadde igjen noe å gjøre med blant annet evnen til å forutse konsekvenser, og bry seg om konsekvenser. For de som var harde kriminelle med lange rulleblader, var evnen til å forutse/bry seg om konsekvenser, mindre enn hos den andre gruppen. Jeg minns å huske at dette var fordi kroppen deres generelt skilte ut mindre adrenalin enn kroppene til den andre gruppen.

Jeg kan ikke garantere 100% at jeg husker helt riktig, men grunntrekkene stemmer hvertfall. Boka jeg som psyk.student brukte var Psychology av Passer & Smith, en bok jeg i aller høyeste grad kan anbefalle til dem som er interessert i psykologi.

Det har generelt lite å gjøre med intelligens å gjøre. Og det er heller ingenting som tyder på at det er mange mennesker med antisosial personlighetsforstyrrelse i norske fengsler, da den diagonsen er veldig uvanlig å få/tildele en person.

Det kan godt være noe i adrenalin-hypotesen du har lest om. Mange kriminelle har jo nettopp problemer med å kontrollere impulser.

Nå skrev jeg riktignok at jeg gjettet på at intelligens/ressurser spiller en rolle, men jeg syns det er merkelig at du tilbakeviser det så bastant. Har du lest noe om akkurat det siden du er så tydelig der?

Jeg har for øvrig ingen statistikk på hvor mange i norske fengsler som er diagnostisert med antisosial personlighetsforstyrrelse, men jeg leste et eller annet sted om en som forsker på dette og som mener at det er en del. Og som for øvrig skiller diagnosen fra psykopati-begrepet, ved å tenke at psykopater er det virkelig få som er (de med de aller sterkeste antisosiale trekkene), mens mange flere får personlighetsforstyrrelsen.

Men dette er ikke akkurat en eksakt vitenskap, så de som jobber med dette er vel like uenige som vi er.

Skrevet

Jeg er usikker på om mannen jeg bodde med var "psykopat", men om jeg skal krysse av symptomer (slik jeg opplevde/oppfattet de) på de listene jeg har sett i forhold til diagnostisering - så ville han fylle kriteriene.

Han ville ikke gjenkjent en annen, fordi i hans verden skal alle være totalt lojale mot ham - ellers så er de ute etter å ta ham. Han har enorme problemer med andre på samme nivå (han var mellomleder) - han er ute etter å ta de over ham. Han sparer mail i flere år for å kunne bruke de til hevn om situasjonen gir seg. Han glemmer ikke små kommentarer som han oppfatter totalt annerledes enn de fleste jeg kjenner ville gjort. Alt tolkes som fornærmelser. Selv om han i mange situasjoner vil holde maska - kan han sitte i timesvis etterpå å "kverne" på hva som ble sagt, ment, hvordan vedkommende kan tas.

Han har selv sagt at han mangler empati. Han har lest om psykopater - og bestemt seg for at han ikke er det. Han er livredd alle tester i forbindelse med jobben - hvor coaching/psykolog har vært involvert - redselen kommer ut som aggresjon. Som gikk mest ut over meg som var nærmest. Det er en del lederne i bedriften skal gjennom noen ganger. Han har kjøpt en bok for å lære seg teknikker for å få andre til å føle seg vel, sett og at de skal føle han ikke er så farlig. Hevn, aggresjon og planlegging for å dukke/ta de han synes fortjener det fortsetter i "bakgrunnen" og anledninger som dukker opp benyttes.

Han kan synes noen er greie i flere år, så kan en kommentar (gjerne noe som de fleste ville oppfatte som morsomt) være nok til å bli lagt for hat.

Venner er ikke noe han har. Det er ingen som klarer å vise ham nok respekt konstant. Og jeg er overbevist om at en annen med lignende trekk ville blitt holdt under obsevasjon til anledningen til å ta ham kom. Akkurat som veldig mange andre. Men ikke på grunn av gjenkjennelse - derimot fordi vedkommende ville sagt/gjort noe som trigget behovet for å ta personen.

• Liker 2
Skrevet

Tråden ryddet for innlegg skrevet av en utestengt bruker

Bond, mod

Skrevet

Jeg har lest at en psykopat gjerne rotter seg sammen og utøver stor makt over et offer som dem ser som svake.så sammen får de større makt har jeg lest

Skrevet (endret)

Psykopati er et meget komplekst tema, og absolutt ikke noe man skal synse om. Men å høre om andres erfaringer er noe vi kan gjøre her på KG. Uansett hvor mye man leser om psykopati, er det å bli utsatt for en psykopat noe helt annet. Det er ofrene som sitter på den mest verdifulle informasjonen, og dem finnes det nok noen av på KG.

"Den ukvalifiserte synsingen på KG om psykopati" som enkelte refererer til, er ikke ensbetydende med at hverdags-psykopater ikke er et problem for mange mennesker. Derimot fører legmanns-stemplingen av alt og alle som psykopater at man overser de menneskene som virkelig er skadelige. De aller færreste vil oppdage at en person er psykopat dersom man ikke omgås vedkommende tett over lang tid. Tvert imot vil man kanskje synes vedkommende er meget ok å omgås. Psykopater er like ulike som personer som alle andre mennesker; noen er late sofagriser, andre er businessmenn, noen er modeller, andre er bestemødre og atter andre bussjåfører. Det eneste fellestrekket deres er en grunnleggende mangel på empati som gjør at de ikke kan knytte seg til andre mennesker. Dermed føler de en eksistensiell tomhet som døyves med adrenalin-fremmende adferd - alt fra psykisk terror av famlilien, snylting på venner til massemord er "prosjekter" som for en kort stund gir psykopaten en følelse av mening med tilværelsen.

Endret av straamann
Gjest frøken am
Skrevet

Det som slår meg er hvor veldig nagativt ladet ordet 'psykopat' er, og de aller fleste tror jeg fortsatt ser på disse menneskene som meget syke, fæle og nesten direkte slemme. Det er litt trist, for det er jo ikke så enkelt.

Det å være psykopat i dag er litt annerledes enn det var for tredve år siden. Man vet litt mer om folk og diagsnose-stilling nå til dags.

Skrevet (endret)

Det som slår meg er hvor veldig nagativt ladet ordet 'psykopat' er, og de aller fleste tror jeg fortsatt ser på disse menneskene som meget syke, fæle og nesten direkte slemme. Det er litt trist, for det er jo ikke så enkelt.

Det å være psykopat i dag er litt annerledes enn det var for tredve år siden. Man vet litt mer om folk og diagsnose-stilling nå til dags.

Hva mener du med dette? De fleste psykopater er selvsagt ikke direkte voldelige; synlig utålererbar adferd vil gjøre at psykopaten ikke klarer å manipulere omgivelsene til å få viljen sin. En psykopat kan dessuten også være meget snill - men da er det alltid en gest for å få det dobbelte tilbake. Slike mennesker er aldri snille uten en baktanke. Ordet psykopat er bare negativt ladet i den forstand at mange feilaktig forbinder det med massemordere - som bare utgjør toppen av isfjellet og de ekstreme utslagene av lidelsen. Psykopati er en lidelse, en personlighetsforstyrrelse, og ikke en sykdom.

Endret av straamann
Skrevet (endret)

1. Vil en Psykpat gjenkjenne en annen Psykopat, si det er 2 i samme vennekrets, på jobb etc. Vil de kunne merke at den andre er Psykopat ?

Den litteraturen jeg har lest gir ikke noe entydige svar på dette. Men et scenario som visstnok er ganske vanlig, er at de to psykopatene beskylder den andre for å være psykopat, men frifinner seg selv for all skyld i en evt konflikt. Begge vil være vinneren i omgivelsene, og de vil heller at begge parter taper ansikt enn at den andre skal "vinne". Psykopater har ikke kontakt med seg selv, de eier ikke selvinnsikt. Noen kan kanskje føle at de har "spesielle egenskaper" som er en fordel i forhold til å manipulere andre mennesker, men de har ingen evne til å reflektere videre over konsekvensene av sine handlinger for seg selv og omgivelsene.

Hvor sykt dette er, kan illustreres med den pedofile faren som sitter på sofaen med datteren og ser på TV-nyhetene der det er innslag om incest, og utbryter: "Herregud , hvor mye syke folk det er i verden. Jeg fatter ikke hva som befinner seg i hodet på slike mennesker"! At en person kaller en annen for psykopat/overgriper med negativt fortegn, frikjenner ikke anklageren for å være en selv. En av mange aspekter som gjør det å oppdage subtil antisosial adferd meget utfordende.

Endret av straamann
Gjest frøken am
Skrevet

Hva mener du med dette? De fleste psykopater er selvsagt ikke direkte voldelige; synlig utålererbar adferd vil gjøre at psykopaten ikke klarer å manipulere omgivelsene til å få viljen sin. En psykopat kan dessuten også være meget snill - men da er det alltid en gest for å få det dobbelte tilbake. Slike mennesker er aldri snille uten en baktanke. Ordet psykopat er bare negativt ladet i den forstand at mange feilaktig forbinder det med massemordere - som bare utgjør toppen av isfjellet og de ekstreme utslagene av lidelsen. Psykopati er en lidelse, en personlighetsforstyrrelse, og ikke en sykdom.

Nei, jeg tenkte ikke på voldelig. De er som regel manipulerende. "Ofrene" deres som sådan er jo folk som sårt trenger å bli elsket og få ubetinget nærhet bl.a.

Men det finnes MANGE sider og vide bredder på dette temaet.

Viktig å også huske på at psykopater er mennesker som har opplevd mye dritt selv og absolutt ikke VELGER den tilstanden de er i. Man må ha sympati for _alle_ som sliter. Enten med det ene eller andre.

Skrevet

Men det finnes MANGE sider og vide bredder på dette temaet.

Viktig å også huske på at psykopater er mennesker som har opplevd mye dritt selv og absolutt ikke VELGER den tilstanden de er i. Man må ha sympati for _alle_ som sliter. Enten med det ene eller andre.

Problemet er at i det øyeblikket du prøver å elske en psykopat, mister du deg selv. Det finnes ikke gjensidighet i forholdet til en psykopat, han vil bare utnytte deg og ikke vise noen form for takknemlighet. Å vise respekt for psykopaten fører bare til at alle rundt ham vil lide. Det er er forskning nå som virker lovende i forhold til behandling av psykopati, men psykopatens natur er at han i sitt hode er ufeilbarlig og dermed ikke trenger behandling. Og vi har ikke love å tvinge folk til behandling dersom de ikke blir dømt til det som en konsekvens av voldelig handling. Og selv da vil ikke nødvendigvis psykopaten få nytte av behandlingen, dersom han ikke selv ønsker å bli bedre.

Og ja, noen psykopater har opplevd mye dritt selv, men det rettferdiggjør på ingen måte deres skadelige handlinger på andre mennesker i voksen alder. Det finnes også psykopater som har hatt en glimrende oppvekst med verdens beste foreldre, men likevel tyr til destruktiv adferd, da deres biologiske disposisjoner er så sterke.

Skrevet (endret)

Det kan godt være noe i adrenalin-hypotesen du har lest om. Mange kriminelle har jo nettopp problemer med å kontrollere impulser.

Nå skrev jeg riktignok at jeg gjettet på at intelligens/ressurser spiller en rolle, men jeg syns det er merkelig at du tilbakeviser det så bastant. Har du lest noe om akkurat det siden du er så tydelig der?

Jeg har for øvrig ingen statistikk på hvor mange i norske fengsler som er diagnostisert med antisosial personlighetsforstyrrelse, men jeg leste et eller annet sted om en som forsker på dette og som mener at det er en del. Og som for øvrig skiller diagnosen fra psykopati-begrepet, ved å tenke at psykopater er det virkelig få som er (de med de aller sterkeste antisosiale trekkene), mens mange flere får personlighetsforstyrrelsen.

Men dette er ikke akkurat en eksakt vitenskap, så de som jobber med dette er vel like uenige som vi er.

Dersom det er som du sier at det er mange i norske fenglser med antisosial personlighetsforstyrrelse, så kan vi vel tilbakevise at hvertfall de har lav intelligens, siden et av kjennetegnene ved denne diagnosen er høy intelligens - eller i det minste at de fremstår som veldig intelligente.

At de har få ressurser vil jeg tro kan stemme godt. Det er vel liten tvil om at det er større sjanse for å bli kriminell dersom man aldri blir stoppet, får klare grenser osv.

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt det med at det er få som er "ekte" psykopater, men mange som får diagnosen?

Endret av Ethereal
Skrevet

Ifølge forum som Babyverden og Kvinneguiden så finnes det utrolig mange psykopater! Folk har veldig lett for å kalle andre for psykopat. Mye manglende kunnskaper ute å går.

Jeg tror forresten at psykopater ikke er så veldig opptatt av å komme overens med andre psykopater. Hva får de ut av det?? :) Er jo mye lettere å utnytte og manipulere de som er normale.

Eller å utnytte og manipulere de som er svake. Jeg har vært sammen med en psykopat, og han utnyttet til det maksimale at jeg sliter med psyken. I ettertid har jeg snakket med flere av de han har lagt an på, og alle de sliter også psykisk. Så ihvertfall i det tilfellet så virket det som om han lette etter damer med dårlig psyke, sånn at han lettere fikk taket på de.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at i det øyeblikket du prøver å elske en psykopat, mister du deg selv. Det finnes ikke gjensidighet i forholdet til en psykopat, han vil bare utnytte deg og ikke vise noen form for takknemlighet. Å vise respekt for psykopaten fører bare til at alle rundt ham vil lide. Det er er forskning nå som virker lovende i forhold til behandling av psykopati, men psykopatens natur er at han i sitt hode er ufeilbarlig og dermed ikke trenger behandling. Og vi har ikke love å tvinge folk til behandling dersom de ikke blir dømt til det som en konsekvens av voldelig handling. Og selv da vil ikke nødvendigvis psykopaten få nytte av behandlingen, dersom han ikke selv ønsker å bli bedre.

Og ja, noen psykopater har opplevd mye dritt selv, men det rettferdiggjør på ingen måte deres skadelige handlinger på andre mennesker i voksen alder. Det finnes også psykopater som har hatt en glimrende oppvekst med verdens beste foreldre, men likevel tyr til destruktiv adferd, da deres biologiske disposisjoner er så sterke.

Veldig godt skrevet!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom det er som du sier at det er mange i norske fenglser med antisosial personlighetsforstyrrelse, så kan vi vel tilbakevise at hvertfall de har lav intelligens, siden et av kjennetegnene ved denne diagnosen er høy intelligens - eller i det minste at de fremstår som veldig intelligente.

At de har få ressurser vil jeg tro kan stemme godt. Det er vel liten tvil om at det er større sjanse for å bli kriminell dersom man aldri blir stoppet, får klare grenser osv.

Men hvor har du det fra at høy intelligens er et av kjennetegnene ved diagnosen? Jeg vil vel heller tippe at det er de såkalt "vellykkede" psykopatene, og de som kanskje oppfattes som ekstra skumle, siden de er flinke i sosial manipulasjon. Man trenger ikke være smart for å ha lite empati.

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt det med at det er få som er "ekte" psykopater, men mange som får diagnosen?

Det jeg leste om (husker ikke hvor), som noen forskere visstnok mener, er at psykopatibegrepet kun bør brukes om de aller mest antisosiale, og at det dermed er en del som får diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse som da ikke er blant de aller mest uempatiske og manipulerende sammenlignet med de som omfattes av psykopatibegrepet. Altså virker det som de har snevret selve psykopatibegrepet inn sammenlignet med slik det tradisjonelt har blitt brukt. Men slik jeg forstår det skal man uansett være rimelig kald for å få personlighetsforstyrrelsesdiagnosen uansett (man får mao. ikke den om man bare sliter med litt med å sette seg inn i andres situasjon).

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok en Psykopat kan spotte en annen Psykopat, de opererer jo ofte likt, men kanskje på ulike fremgangsmåter. Jeg vil ikke tro de kan assosiere seg men denne personen men jeg vil tro de vil "merke" at den andre søker mye av de samme tingene.

Jeg tror ikke de vil kunne være "venner" eller vennlige med hverandre. Som en annen sa, en kan risikere det blir så mye rivalri at alle andre vil ende opp å bli såret pga deres pisse konkurranse. Hvem vet.

De fungerende psykopatene som har gode jobber, familie osv er nok de som vanskelig kan oppfattes og som sikkert kan gå hele livet uten å bli oppdaget. De er nok de som er farligst og som lager mye skader på mange forskjellige uskyldige mennesker.

Psykopater kjeder seg jo veldig lett, å gjøre skade er ofte deres måte å ha noe å gjøre på. Tror ikke de har noen hobbyer annet enn å komme seg frem i livet, koste hva det koste vil.

Skrevet

Psykopater kjeder seg jo veldig lett, å gjøre skade er ofte deres måte å ha noe å gjøre på.

Livet blir veldig kjedelig uten empati ja. Litt som å spise mat uten smaksløker, eller høre på musikk uten ører.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe Straamann, for dem så blir det mulig sånn. Tenk hvis livet ditt bestod av null empati eller samvittighet.. Da gjør man nok mye for den spenningen, følelsen man kan få. Tror du ikke ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...