Gå til innhold

Får ikke sove med gardinene åpne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes din samboer er egosentrisk og viser lite eller ingen forståelse for deg. Som andre også har foreslått, kan han bytte til sommerdyne. Vinduet kan stå åpent hele natten, forutsatt at det ikke er mye støy utenfor som kan være forstyrrende. Sammentrukne gardiner stenger ikke for luften. Det er vel ikke snakk om tunge plysjgardiner heller? Han oppfører seg barnslig.

Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min kjærste vært så sta, hadde jeg dratt hjem til mamma og pappa og sovet der til det ikke er så varmt og lyst lenger. For å sove lite og dårlig over lang tid tærer på tålmodighet og humør for min del. Sliter med å sove i varmen og lyset selv, men har heldigvis ingen stapeiser rundt meg som gjør det vanskeligere. :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. "Dump han" måtte jo selvsagt komme før eller siden, ja.

Ja, jeg er spent på flytteprosessen som er om litt over ei uke nå. Når jeg er trøtt blir jeg utålmodig og fort litt barnslig og sutrete. Og her skal det flyttes.

Og ja, han er veldig sta. Men det går som regel greit fordi jeg må jo bare ta han for den han er. Men akkurat nå er jeg så trett og sliten at jeg bare har lyst til å hive han ut av soverommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan heller ikke sove uten å trekke for gardinene, men jeg må ha vinduet åpent. Jeg har mørke gardiner, så lyset slipper ikke inn. Og selv om jeg har trukket for gardinene, så kommer det masse frisk luft.

Jeg tror mannen din bare er vanskelig, og har fått det for seg at ting MÅ være på hans måte.

Dere burde prøve å trekke for gardinene, og kanskje ha en liten gløtt på ene siden som ikke sjenerer deg.

Dere bør møtes på halvveien, så prat med han ikveld. Bryr han seg om deg, vil ha ta hensyn til deg også. Han bør da forstå at du må taes hensyn til også, ikke bare han?

Beklager at jeg sier det, men han minner meg litt om kjæresten til en venninne av meg, og han er veldig egoistisk og tenker bare fra sitt eget ståsted og sine behov.

Du må være streng og sterk og fast og bestemt for å få gjennomslag med han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann er egoistisk og lite tilpasningsdyktig! Han må faktisk også ta deg for den DU er...

Dekk vinduene med aluminiumsfolie, om dere ikke har råd til noe annet. Tar alt lyset, også får det komme luft inn under.

Og HAN kan få ta jobben. Dust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha "dumt han" var kanskje litt vel drøyt ;) Men synes også han virker litt for egoistisk, så snakk med han og foreslår noe av de tidligere nevnte forslagene. Håper det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi løse dette?

Du kan bruke myke tøy-"flybriller", slike som folk på reise bruker, når de må sove på flyplasser, i skarpt sollys, osv.

Dere kan kjøpe en vifte som blåser kald luft inn i rommet.

Dere kan begge ha ørepropper ("sov i ro").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bruke en sovemaske? Sånn du får på fly.

Du kan bruke myke tøy-"flybriller", slike som folk på reise bruker, når de må sove på flyplasser, i skarpt sollys, osv.

Dere kan kjøpe en vifte som blåser kald luft inn i rommet.

Dere kan begge ha ørepropper ("sov i ro").

Alle disse har de prøvd allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du kan bruke myke tøy-"flybriller", slike som folk på reise bruker, når de må sove på flyplasser, i skarpt sollys, osv.

Dere kan kjøpe en vifte som blåser kald luft inn i rommet.

Dere kan begge ha ørepropper ("sov i ro").

Mannen vil ikke ha vifte som blåser "gammel" luft i rommet.

Han er ikke innstilt på å gjøre noen forandring, oppfører seg som en furten unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ikke innstilt på å gjøre noen forandring, oppfører seg som en furten unge.

Ja, han høres ordentlig kjip ut! :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes din samboer er egosentrisk og viser lite eller ingen forståelse for deg. Som andre også har foreslått, kan han bytte til sommerdyne. Vinduet kan stå åpent hele natten, forutsatt at det ikke er mye støy utenfor som kan være forstyrrende. Sammentrukne gardiner stenger ikke for luften. Det er vel ikke snakk om tunge plysjgardiner heller? Han oppfører seg barnslig.

Han oppfører seg strengt talt ikke noe mer egoistisk enn det hun gjør. HAN får ikke sove uten luft, HUN får ikke sove uten gardinene igjen. Hvorfor er hennes ønske om å lukke gardinene mindre egoistisk enn hans behov for å få luft? Jeg får heller ikke sove hvis det ikke kommer frisk luft inn i rommet, og vet hvor ubehagelig det er å føle at man gisper etter luft hele natten. Det er stor forskjell på en gardin som står ut og en gardin som er lukket. Det er lett å personliggjøre problemet ("han er egoistisk"), men det løser ikke problemet.

Slik jeg ser det skyldes ikke dette problemet han eller henne i seg selv, men det som skjer mellom dem.... og det vil i dette tilfelle si det som IKKE skjer mellom dem, og det er konstruktiv problemløsning.

TS: Her må dere øve dere på problemløsning på en konstruktiv måte.

1) Bli enige om hva problemet er. Det vet dere jo allerede.

2) Rams i fellesskap opp alle mulige ideer som løsning på problemet, uten å ta stilling til dem. Jeg foreslår følgende mulige løsninger, muligens har dere andre.

- at dere åpner et vindu i et naborom og har døra oppe ut dit samtidig som gardina er igjen.

- Alternativt kan en vifte som sirkulerer luften hjelpe ham og dere kan la gardinen være igjen. - - Aircondition/luftavfukter o.l for å senke temperaturen og øke følelsen av frisk luft.

- Det er normalt å føle at man har noe i veien når man først sover med sovemaske. Gi deg selv 3-4 uker på å se om du blir vant til det. Jeg klarte ikke sove med ørepropper i starten, nå klarer jeg det knapt uten. Det kan godt være at du blir vant til det.

- Dere kan såklart bytte på hvem som ligger hvor eller ligge hver for dere, men hvorfor gjøre det før dere har prøvd flere ting?

3) Velg i fellesskap det beste alternativet ved å vurdere fordeler og ulemper for alle. Bruk tale-lytteteknikken om dere ikke klarer å snakke sammen på en rolig og kunstruktiv måte uten å kjempe om å ha rett eller "vinne."

4) Bli enige om gjennomføringen av tiltaket, hvem som skal gjøre hva og når.

5) Evaluer tiltaket for å se om det fungerer som ønskelig etter en passende stund. Husk å gi det tid nok til å se hvordan det faktisk fungerer også utover en tilvenningsperiode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bedt han ha igjen gardinene, han ligger tross alt nærmest (rett under) vinduet, i motsetning til meg som også må tåle den luften som blir. "Ja, skal jeg ikke få puste om natten da eller?" sier han.

Han sover rett under vinduet og klager over dårlig luft når gardinen er igjen..?

Nå veit eg ikkje kva type gradiner dåke har, men er det virkelig sånn at han får sååååå dårlig luft når dei er igjen? Når eg har sovet under vinduet og det har vert åpent, så har det vore frisk luft i ansiktet heile tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lufter vi med vinduet på fullt gap og 2 vifter FØR leggetid, da blir det ganske kjølig i rommet. I tillegg er det en selvfølge med sommerdyne når det er varmt, det har vært netter hvor vi kun har brukt dynetrekk uten dyne i for å unngå at det blir for varmt.

Om dere ikke kan skru opp rullegardin, ville jeg hengt opp noe mørkt tøy over gardinstanga slik at det kun blir åpning nederst der lufta kan komme gjennom, slik noen nevner over her. I tillegg bør dere skaffe ei vifte til bruk på sommeren. Med denne løsninga kommer det luft inn fra vinduet og minimalt med lys fra åpningen nederst.

Jeg skjønner dere begge, da jeg sover best i et avkjølt rom som er mørkest mulig, derfor må det gå an å få til et kompromiss her slik at begge sover godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp døra ut av soverommet, det gjør jeg selv, klarer ikke å sove med gardinene fra.

- Får masse frisk luft via stua/verandaen, stillere er det også.

Hvorfor har dere ikke forsøkt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...