Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan heller ikke ta denne operasjonen. Svetter overalt jeg, og denne operasjonen fjerner kun svetting fra brystvortene ca og opp. Med andre ord blir det ikke å hjelpe meg, siden jeg svetter over det hele. Gidder ikke risikere å få hengende øyelokk (som kan skje) bare for å bli kvitt svetten fra armhulene og opp. Ofte begynner man å svette mer fra andre plasser og, så det går jo opp i opp.

Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Det har jeg hørt også.Det orker jeg ikke tenke på. Jeg sliter ut nok truser og bukser fra før!

Øyelokkene kan en vel fikse om slikt skulle skje,men det usikre faktum at en svetter mer andre steder,skremmmer meg. Hvor da liksom!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg hørt også.Det orker jeg ikke tenke på. Jeg sliter ut nok truser og bukser fra før!

Øyelokkene kan en vel fikse om slikt skulle skje,men det usikre faktum at en svetter mer andre steder,skremmmer meg. Hvor da liksom!?

Aner faktisk ikke om man kan reparere hengende øyelokk, leste det var fordi det ble kuttet gjennom nerven under operasjonen.

Fått innkallingsbrev til rikshospitalet nå, ikke mange måneder igjen til timen min. Måtte kjempe litt mot tårne da jeg leste brevet, endelig nærmer det seg slutten:)

Skrevet

Tårene*

Skrevet

Aner faktisk ikke om man kan reparere hengende øyelokk, leste det var fordi det ble kuttet gjennom nerven under operasjonen.

Fått innkallingsbrev til rikshospitalet nå, ikke mange måneder igjen til timen min. Måtte kjempe litt mot tårne da jeg leste brevet, endelig nærmer det seg slutten:)

oh kan skjønne du ble rørt! Endelig skjer det ting! Skal krysse fingra her og håpe på det beste for deg.

Oppdater oss på hvordan det går da,både operasjon og etterpå! Hvor lang tid etter operasjonen,vil det starte å minke på svettingen? Med en gang eller etter uker/mnd? Noen som vet ?

Skrevet

oh kan skjønne du ble rørt! Endelig skjer det ting! Skal krysse fingra her og håpe på det beste for deg.

Oppdater oss på hvordan det går da,både operasjon og etterpå! Hvor lang tid etter operasjonen,vil det starte å minke på svettingen? Med en gang eller etter uker/mnd? Noen som vet ?

Takk for det:) jeg skal ikke opereres pga alvorlig hyperhidrose over hele kroppen. Det vil med andre ord ikke gi stor virkning, men skal få disse super tablettene folk har fått der før. Har så store forhåpninger til de!

• 5 uker senere...
Skrevet

Nå kan jeg komme med en oppdatering, har brukt Egazil en stund. Og det funker! Er nesten ikke antydning til svette lengre, har jo fått et helt nytt liv!

Men så var det bivirkingene da. Munntørrheten plager meg, og så blir jeg tørr i nesen, så den blir tett. Får vondt bak i halsen som ved en forkjølelse. Har kjøpt nesespray med olje, og noen sugetabletter på apoteket, men det hjelper ikke noe særlig. Noen tips?

Skrevet

Jeg kan heller ikke ta denne operasjonen. Svetter overalt jeg, og denne operasjonen fjerner kun svetting fra brystvortene ca og opp. Med andre ord blir det ikke å hjelpe meg, siden jeg svetter over det hele. Gidder ikke risikere å få hengende øyelokk (som kan skje) bare for å bli kvitt svetten fra armhulene og opp. Ofte begynner man å svette mer fra andre plasser og, så det går jo opp i opp. Anonymous poster hash: 3c987...9ce

Det stemmer at den operasjonen (endoskopisk thorakal sympatektomi) er mest hensiktsmessig om man har lokal hyperhidrose begrenset til hender eller ansikt/hode (og i 30 % hjelper det også mot armhulesvette). Man kan få øket svetting på andre steder som rygg, mage og lysk (kompensatorisk svette). Man kan også begynne å svette av enkelte matsorter, som chili og sure bær.

Det med risiko for hengende øyelokk og liten pupill (Horner's syndrom), så er det kun 1% sjanse for den bivirkningen, og da har de kuttet for langt opp (de har blitt så flinke og erfarne i dag at det nesten ikkke forekommer). Men da jeg ble operert på 90-tallet, fikk jeg faktisk den bivirkningen på det ene øyet, men den gikk over etter to dager. Men er man uheldig, får man det for alltid, for det er en slags lammelse (men som sagt er risikoen veldig liten).

Anonymous poster hash: a8721...d05

Skrevet

Det hjelper umiddelbart, man blir varm og tørr på hendene :) Man kutter over de sympatiske nervefibrene i nivå T2 og T3, og nervene slutter da å sende masse signaler om at man skal svette.

Skrevet

Man kan ikke fikse øyelokkene om de skulle kutter for høyt opp, fordi det er en lammelse av nervefibrene til øynene. Men som sagt er den risikoen ekstremt liten (det var mest før i tiden, før de hadde gode nok teknikker) men de plikter å opplyse om det, alle risikoer.

Jeg fikk som sagt den bivirkningen midlertidig (for mange år siden), men heldigvis var det midlertidig.

Skrevet

Men 500 kr for ditropan i mnd var fryktelig mye. Kan dette gå på frikort eller noe?

Og burde ikke Egazil gå på blå resept?

Jeg vil faktisk tro man kan søke om det til Helfo. Da må man kontakte spesialisten, som kan skrive en søknad til Helfo. Jeg måtte det for noe annet, søke spesielt (og spesialisten måtte skirve brev, ikke fastlegen). Det kan man om man har andre kroniske tilstander. Hyperhidroseplager blir ofte undervurdert, men det handler jo om å fungere i jobb og ha en akseptabel livskvalitet.

Skrevet

Oh my God, my prays are heard! Jeg sliter så sinnsykt med svetting og har gjort det siden jeg kom i puberteten. Har prøvd alle disse super smøre-på greiene uten effekt men med allergisk reaksjon. Pga dette har jeg blitt operert 2 ganger for fettsuging av svettekjertler under armene, UTEN bedring. Venter på neste operasjon i desember... Og da skal de skjære ut svettekjertlene under armene. Men det er jo ikke bare under armene som er problemet. Det verste jeg vet er svettingen i ansiktet og det kommer med minimal bevegelse og alltid. Jeg er også normalvektig og trener regelmessig så det er ikke noe sånt som er problemet.

Noen andre bivirkninger enn ikke svette?

Skrevet

Oh my God, my prays are heard! Jeg sliter så sinnsykt med svetting og har gjort det siden jeg kom i puberteten. Har prøvd alle disse super smøre-på greiene uten effekt men med allergisk reaksjon. Pga dette har jeg blitt operert 2 ganger for fettsuging av svettekjertler under armene, UTEN bedring. Venter på neste operasjon i desember... Og da skal de skjære ut svettekjertlene under armene. Men det er jo ikke bare under armene som er problemet. Det verste jeg vet er svettingen i ansiktet og det kommer med minimal bevegelse og alltid. Jeg er også normalvektig og trener regelmessig så det er ikke noe sånt som er problemet.

Noen andre bivirkninger enn ikke svette?

For armhuler ville jeg forsøkt botox først. Kanskje du kan søke detdekket av nav? Den operasjonen for armhulesvetting kan gi en del arr.

Mer info om botox er bl.a

www.svetteklinikken.no

Når det gjelder ansiktet, så vil sympatektomi hjelpe mot dette. Ahus er veldig flinke på disse operasjonene. Siden det er 30 % sjanse for at den hjelper på armhulesvettingen også, er det kanskje lurt å vente med å fjerne all huden under armene (som de praktisk talt gjør i det inngrepet du venter på). Kanskje det holder med sympatektomi...

Andre bivirkninger enn risiko for kompensatorisk svette er eventuelt litt lavere puls (men hjertet kompenserer ved litt kraftigere slag). Jeg fikk lavere puls, men det går helt greit og plager meg ikke i hverdagen. Jeg er svak fysisk, men det var jeg før operasjonen også. Men for idrettsutøvere kan det visst nedsette yteevnen.

Kirurgen vil kunne gi mer presis info. Mange fastleger vet lite eller ingenting om dette inngrepet, så du må spørre spesialister.

http://ahus.no/omoss/avdelinger/karhoraxkirurgi/Sider/enhet.aspx

• 3 uker senere...
Skrevet

Noen som har gått på ditopran en stund? Merket noen flere bivirkninger?

Anonymous poster hash: d3bb9...e8b

Skrevet

Hyperhigrose er ikke en sykdom,men en symptom på en annen sykdom i kroppen.Det kan være noe med hjerte,med nyrene,tuberkuløse(hvis man svetter voldsomt om natten),diabetes.Klær av syntetiske materialer,farger i klær kan forsterke svette.Det er 3 millioner svettekjertler i kroppen.Man kan prøve å sitte i badstue 1 gang per uke,og la svettekjertlene jøbbe på fult,rense kroppen,slutte med de chemiske kroppspleie produkter(shampoer,flytende dursjsåpe ,flytende håndsåpe o.s v.) Såper fra Alvaland serien eller fra charlottes urtekosmetikk er mildere for kroppen .

For noe STORT tull.

Anonymous poster hash: 28271...3be

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kårky, noe nytt? Har du fått prøvd noen medisiner?

Skrevet

Kårky, noe nytt? Har du fått prøvd noen medisiner?

Nei,legen ville ikke.Både fastlege og spesialisten mener det kommer av smerter.

Det kan vel sån stemme.Jeg har fått nytt opplegg på smerteklinikken og....

Jeg svetter mye mindre! Fortsatt litt mer enn normalt,men enormt mye mindre enn hva jeg er vant med!!

Hvordan går det med deg ? bivirkningene like ille??

Skrevet

Munntørrheten har roet seg, nå tar jeg 2 tabletter om morningen, og det holder som regel. Tar jeg flere så blir tungen som sandpapir

Skrevet

Munntørrheten har roet seg, nå tar jeg 2 tabletter om morningen, og det holder som regel. Tar jeg flere så blir tungen som sandpapir

Kjenner til den, plages mye med munntørhet på Egazil jeg og. Etter noen timer får jeg vond hals, blir hes. Selv om jeg drikker mye. Heldig du som slipper unna med 2 tabletter! Jeg må ta 8 stk før jeg går på jobb. Da holder det ut dagen, men blir som regel svett mens jeg går til jobb, men ikke så mye som uten egazil. Nå nærmer det seg heldigvis hudlegetime:)) Håper på ditropan nå ja!

• 3 uker senere...
Skrevet

Dere som har brukt både Egazil og Ditropan, hva er forskjellen? Egazil fungerer ganske greit på meg, har time hos hudlegen i januar for å få resept på ditropan

Skrevet

Dere som har brukt både Egazil og Ditropan, hva er forskjellen? Egazil fungerer ganske greit på meg, har time hos hudlegen i januar for å få resept på ditropan

Kan skrive ett innlegg om en ukes tid for å svare på det, jeg begynner med dridrase i morgen :D endelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...