Gå til innhold

Én kontra to skåler...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

...kverulering...

En hund vil aldri ha tilgang til vann 24/7.

Og TS vanner ut tørrforet.

Er det?

Trådstarter har gått hardt ut mot alle som har ment at hun bør ha to skåler fordi hunden kun er uten vann i 5 minutter. Denne hunden er uten vann i en halvtime etter den har spist tørrfôr.

DA har den ikke vann "hele døgnet" unntatt de 5 minuttene den spiser.

For oss som ikke skjønner hvorfor trådstarter ikke har to skåler blir logiske brister vesentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

porsjoner ut maten,kast 1/3 av maten (tørrfor) utover gulvet,godt spredt.Hunden må da snuse opp og spise.Dette tar lengre tid.Gjenta til hunden har fått sin dose med for.Om du har tid og hage,kast maten ut i gresset og lag deg frokost.

Funker på de fleste matvrak jeg har vært hundevakt for. (min egen sluker ikke)

Annen måte er å kjøpe en Dog pyramid av Nina Ottoson fyll opp med hundens tørrfor og la hunden jobbe for maten

Vi bruker den og andre ting (tennisball med hull,kong osv) til vår hund.Han elsker pyramiden og en annen variant, Kube

og ikke minst Godteball

har funnet spinball men ikke testet: http://www.hapoo.no/index.php?nr=90&case=4&id=404&idkategori=143&startrow=

men da bare later man som problemet ikke er der....

hvis jeg kaster maten utover gulvet vil han ikke spise det, heller ikke hvis jeg bruker nina ottosen aktivitetsleker, sånn vil han bare med de aller beste godbitene. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det?

Trådstarter har gått hardt ut mot alle som har ment at hun bør ha to skåler fordi hunden kun er uten vann i 5 minutter. Denne hunden er uten vann i en halvtime etter den har spist tørrfôr.

DA har den ikke vann "hele døgnet" unntatt de 5 minuttene den spiser.

For oss som ikke skjønner hvorfor trådstarter ikke har to skåler blir logiske brister vesentlige.

Men synes du dette er så avgjørende for hundens livskvalitet at hundeeier må kjøpe noe h*n ikke mener h*n har behov for ?

Vi skjønner jo hva TS mener, og om det er 5min eller litt mer er vel ikke så viktig. Som TS skrev tidligere så spiste hunden opp maten sin på 2min en dag, og da klarer man fint å vaske skålen innen de 5 minuttene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! :)

For å ha det klart (for de som tydeligtvis ikke leser godt nok), så har hunden min vann i skålen hele tiden. Han får da ikke bare vann etter et måltid, det er jo sinnsykt! Skjønner ikke hvordan noen har fått det for seg?

Og jeg har heller aldri sagt det tar en halvtime å vaske skålen?! Bikkja spiser opp på ca to minutter, også bruker jeg kanskje fem minutter på å vaske skålen. Når den så blir satt ned etter...ja, ca sju minutter, så blir den heller ikke rørt før om en stund. Han er altså ikke tørst, eller har behov for vann etter han har spist. Som sagt får han også vann i tørrforet sitt, slik at det sveller.

Jeg har liksom ikke sett behovet for å ha to skåler da. Men ja, jeg laget jo tråden for å få tilbakemeldinger, så alle får ha og si sin mening. Bare ha det klart at hunden har tilgang til vann hele tiden bortsett fra sju minutter i døgnet :)

Forresten har jeg heller ikke med vann ut de to minuttene korte tisseturerene varer heller. Har virkelig folk det? Det synes jeg nesten er litt hysterisk. Har aldri sett folk gå rundt med vannflaske til bikkja når man bare skal gå rundt hjørnet. Jeg kan da fint gå uten vann, jeg! Hundene er da ikke av porselen heller :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men DA har ikke hunden tilgang på vann 24 timer i døgnet. Og det er det trådstarter spør om. Jeg fordømmer ikke - jeg bare konstaterer logisk brist i trådstarters resonnement. Dessuten trodde jeg tørrfôr skulle inntas sammen med vann.

Hunder MÅ ikke ha tilgang til vann 24/7.

Hvordan skulle dette praktisk løses for f.eks løpshunder? Og tror du at ulv, rev og andre dyr i skogen bare tusler langs elver og bekker fordi de må ha tilgang til vann 24/7? Og hvis det var så viktig med vann 24/7, så er det rart at hunder ikke fødes med en kobling der vi kan feste på en vannslange om natta.

Mine hunder får aldri oppbløtt tørrfor, og flere av dem venter en stund etter spising før de drikker. Må jeg slutte å gi dem tørrfor da? Mine hunder drikker ikke om natta. Skal jeg begynne og vekke dem og tvangsfore dem med vann?

Sunn fornuft har aldri vært skadelig. Det rekker å ha en skål som brukes til både mat og vann, så lenge den står fremme med vann unntatt akkurat når hunden får foret sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hunder MÅ ikke ha tilgang til vann 24/7.

Hvordan skulle dette praktisk løses for f.eks løpshunder? Og tror du at ulv, rev og andre dyr i skogen bare tusler langs elver og bekker fordi de må ha tilgang til vann 24/7? Og hvis det var så viktig med vann 24/7, så er det rart at hunder ikke fødes med en kobling der vi kan feste på en vannslange om natta.

Mine hunder får aldri oppbløtt tørrfor, og flere av dem venter en stund etter spising før de drikker. Må jeg slutte å gi dem tørrfor da? Mine hunder drikker ikke om natta. Skal jeg begynne og vekke dem og tvangsfore dem med vann?

Sunn fornuft har aldri vært skadelig. Det rekker å ha en skål som brukes til både mat og vann, så lenge den står fremme med vann unntatt akkurat når hunden får foret sitt.

Jeg tror INGENTING. Jeg har ikke hund, har ikke tenkt å ha hund heller.

Jeg bare konstaterer at det som i begynnelsen av tråden var 5 minutter uten vann er nå blitt 7 minutter. Osv.

Jeg synes det er rart at man har plass til en stor hund, og ikke to skåler. Jeg synes det er rart at man tar seg råd til å ha hund, men ikke en ekstra vannskål. Kall meg rar ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror INGENTING. Jeg har ikke hund, har ikke tenkt å ha hund heller.

Jeg bare konstaterer at det som i begynnelsen av tråden var 5 minutter uten vann er nå blitt 7 minutter. Osv.

Jeg synes det er rart at man har plass til en stor hund, og ikke to skåler. Jeg synes det er rart at man tar seg råd til å ha hund, men ikke en ekstra vannskål. Kall meg rar ...

Å gud... Du svarer kun for å konstantere at hun ikke har nøyaktig vann 24 timer i døgnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å gud... Du svarer kun for å konstantere at hun ikke har nøyaktig vann 24 timer i døgnet?

Nei. Jeg svarer fordi jeg synes det er merkelig at man bruker vikarierende argumenter fordi man ikke gidder å kjøpe skål nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

:scorpis: Snakk om agurktider a'. Er det om å gjøre å prøve å missforstå hva TS skriver? Eller i det hele tatt bruke tid på å kverulere på 5 kontra 7 minutter? Og har TS noen gang nevnt at hun ikke har råd til to skåler? *dooh*

Synes hun høres fornuftig ut og har tatt en avgjørelse på dette etter nøye vurdering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ha bare en skål til bikkja. Særlig ikke siden den hiver i seg maten, får tørrfôr (oppbløtt) og har vann tilgjengelig utenom de to sekundene det tar å tømme skåla for mat.

Selv bruker jeg to skåler til min glupske XXL-hund, men det er fordi han får V&H (kan være grisete) og jeg gidder ikke stå ved siden av han og vente til han spiser opp for så å fylle vann i skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da bare later man som problemet ikke er der....

hvis jeg kaster maten utover gulvet vil han ikke spise det, heller ikke hvis jeg bruker nina ottosen aktivitetsleker, sånn vil han bare med de aller beste godbitene. :tristbla:

uhm later som? Du gjør aktivt noe for å få hunden til å spise sakte.Hvordan du får det til å bli å late som et problem ikke eksisterer?

At hunden ikke vil spise,er ikke et stort problem i mine øyne.Ingen hunder sulter i hjel av å ikke spise en dag eller 3.Når det blir sulten nok,vil den spise-uansett om det er mat på gulv,gress eller matskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charella

Okay nå har jeg lest igjennom tråden din.

Hvorfor laget du denne tråden? Hva er det du egentlig lurer på? Du er jo veldig flink å forklare så bra hunden din har det og at det virker ikke som om den har behov for 2skåler. Så hva er problemet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er skåler så dyre at du må ha 1 da? jeg har 3.. hadde ikke trengt den 3. vil du ha den? :gjeiper: du kan få den ;)

Endret av nupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uhm later som? Du gjør aktivt noe for å få hunden til å spise sakte.Hvordan du får det til å bli å late som et problem ikke eksisterer?

At hunden ikke vil spise,er ikke et stort problem i mine øyne.Ingen hunder sulter i hjel av å ikke spise en dag eller 3.Når det blir sulten nok,vil den spise-uansett om det er mat på gulv,gress eller matskål.

så da bør jeg ha tørrfor liggende rundt på gulvene i flere dager i håp om at hunden skal spise, når den allerede er altfor tynn? jeg har forresten prøvd med for over alt i to dager, hunden spiste ikke. blei bare skinn og bein. i tilleg hadde jeg et lite leven med å hode den andre hunden unna, han skal hele tiden rydde opp alt spiselig som detter på gulvet :fnise:

nå gir jeg hver porsjon delt i fire. 1 dl hvert min. bruker max 5 sek på hver dl.(4 måltider om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da bør jeg ha tørrfor liggende rundt på gulvene i flere dager i håp om at hunden skal spise, når den allerede er altfor tynn? jeg har forresten prøvd med for over alt i to dager, hunden spiste ikke. blei bare skinn og bein. i tilleg hadde jeg et lite leven med å hode den andre hunden unna, han skal hele tiden rydde opp alt spiselig som detter på gulvet :fnise:

nå gir jeg hver porsjon delt i fire. 1 dl hvert min. bruker max 5 sek på hver dl.(4 måltider om dagen)

Dette er jo ikke svar på det tråden handlet om, men et tips til glupske hunder...

Bruk en skål som er ganske stor i forhold til hunden. Gjerne litt dyp. Full den med vann og strø tørrforet oppi. Det tok 3 slike foringer så skjønte min hund at eneste måten å unngå å få nesen full av vann, var å plukke kulene forsiktig ut av vannet.

Etter å ha fisket kuler ut av vann noen dager, spiste han like forsiktig når jeg tok bort vannet og satte frem den vanlig forskålen med tørrfor.

Dette rådet har virket på flere hunder, så det er verdt å prøve...

Til Blondie65: Hvorfor mener du noe som helst om noe du ikke vet noe om? Hvis du ikke har hund eller erfaring med hund, la vær å svare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kjenner jeg blir litt sliten av denne tråden(ikke for å være stygg med noen). For det første kommer TS med flere og flere opplysninger som er relevant for saken og som burde vært med i første innlegget. For det andre har det blitt en helt absurd diskusjon av dette temaet.... Bah :murvegg:

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har flere hunder og en haug med skåler. Men i teorien kunne jeg klart meg med en per hund. Mine hunder drikke ikke mens de spiser, og de spiser opp maten sin når de får den servert. Når hundene ikke får mat, står ikke matskålen fremme. Så jeg kunne godt ha klart meg med færre skåler. Noe som også ville gitt mer plass i kjøkkenskapet....

Hundene overlever uten vann den tiden det tar meg å vaske vannskålen også. Så hvorfor skal de ikke tåle at vannskålen blir tømt, fylt med mat - som de spiser med en gang, og så vasket før den fylles med vann igjen?

Eller skal man kanskje ha 2 vannskåler slik at hunden overlever mens den ene blir vasket? Jeg vasker av og til vannskålene i oppvaskmaskin, det tar jo lenger tid enn 7 minutter... Ingen av hundene hiver seg over vannskålen når de får den tilbake, så jeg tror de har klart seg ganske fint...

Hvorfor i all verden skal TS kjøpe en skål til, bare for å la den stå tom ved siden av vannskålen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da bør jeg ha tørrfor liggende rundt på gulvene i flere dager i håp om at hunden skal spise, når den allerede er altfor tynn? jeg har forresten prøvd med for over alt i to dager, hunden spiste ikke. blei bare skinn og bein. i tilleg hadde jeg et lite leven med å hode den andre hunden unna, han skal hele tiden rydde opp alt spiselig som detter på gulvet :fnise:

nå gir jeg hver porsjon delt i fire. 1 dl hvert min. bruker max 5 sek på hver dl.(4 måltider om dagen)

Et lite tips til neste post du eventuelt starter, Få med alle opplysninger i først post

Du nevnte aldri i de første postene at hunden er undervektig.Det er vesentlig nødvendig informasjon.

Har du vurdert Vom & Hundemat? Norwegian polar ? Disse er våtfor og kan være fine til kresne undervektige hunder.Samme er vom som du tilsetter vann i og serverer.

Ang vann ved mat til dere andre, hunder er selvfølgelig forskjellige.Min f.eks spiser litt,slurper vann,spiser mer-raper og slurper enda mer vann. Så for han fungerer ikke kun en skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...