Gå til innhold

Én kontra to skåler...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

I dette tilfellet, så skjønner jeg deg og ser ikke noe problem i å ha en skål.

Er ofte på turer der enkelte hunder sluker maten. Og da skjønner jeg de bare har med en skål. Ellers blir det mye å dra med seg.

Jeg hadde alltid med to skåler til hunden jeg hadde, fordi hun spiste saktere og gjerne drakk innimellom.

Livet er ikke så himla sort/hvitt, så det er lov å tilpasse rutiner etter hva som passer dere best.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel ikke et problem, egentlig? Klart at hunden din overlever uten vann de minuttene det tar den å spise!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kverulant....

selvfølgelig klarer hunden seg uten vann på tisseturer.Lengre turer i sol = da har jeg med vann gitt.

Ingen som har nevnt dyremishandling,men hør med vetrinær hva de kaller de som ikke gir hundene de basis behovene..... Ettersom du kverulerer,kan jo jeg gjøre det samme.

(sluking av mat kan du lett fikse forresten)

Jeg kverulerer da ikke. Jeg argumenterer for mitt synspunkt, det har jeg da all rett til å gjøre :) Tok tiden på hvor lang tid han brukte på å spise i går; etter to minutter var skålen skinnende ren. Så det så! :) Vann ble satt frem, men det rørte han ikke før en halvtime/time senere. Som sagt får han også vann i tørrforet sitt, så han har vel ikke noe forløpende behov for vann rett etter mat.

Uansett, tror jeg setter frem en liten skål med vann under måltidene de nærmeste dagene/et par uker. Rører han ikke vann iløpet av den tiden, holder jeg meg til en skål :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Det eneste jeg ser for meg er litt styr siden man må drive å skylle av bollen for hver gang den får nytt innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurte på, som ikke har noe med dette å gjøre egentlig; hva er best å ha i buret i bilen? Finnes det noe drikkeflaske ala slik kaniner osv. har? Med sånn drikkenippel? Det søles jo fælt med vannskål inni buret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Men en ting jeg lurte på, som ikke har noe med dette å gjøre egentlig; hva er best å ha i buret i bilen? Finnes det noe drikkeflaske ala slik kaniner osv. har? Med sånn drikkenippel? Det søles jo fælt med vannskål inni buret

Ja, det fins tilsvarende til hunder, til å feste på buret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig greier han seg uten vann mens han spiser, men jeg ser ikke helt problemet med å ha to skåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det eneste jeg ser for meg er litt styr siden man må drive å skylle av bollen for hver gang den får nytt innhold.

Styr? Vannskåla må jo vasker hver dag okke som, og TS må jo gjøre dette hver dag uten å slakke på denne rutinen så mye som en eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Men en ting jeg lurte på, som ikke har noe med dette å gjøre egentlig; hva er best å ha i buret i bilen? Finnes det noe drikkeflaske ala slik kaniner osv. har? Med sånn drikkenippel? Det søles jo fælt med vannskål inni buret

Finnes mange forskjellige varianter på dette.

http://zoosupply.com/xcart/burkopp-m-skrufeste.html

Selv hadde jeg en egen vannskål, som ble satt inn når vi stod stille. Kjørte ikke med vann i skåla i bilen. Men kjørte aldri lenge på varme sommerdager. Skulle jeg kjøre langt, så kjørte jeg på kvelden/natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra det jeg oppfattet fra TS var at hunden kun hadde en skål til hunden og det var matskålen.At hunden ikke hadde vannskål i det hele tatt.

Derfor min reaksjon.

Dyr skal alltid ha vann tilgjengelig uansett, spesielt de som spiser tørrfor da dette trenger hjelp fra vannet til å utvidde seg riktig.Tørrfor sveller i vann og de fleste hunder vil drikke til maten fordi foret gjør dem tørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra det jeg oppfattet fra TS var at hunden kun hadde en skål til hunden og det var matskålen.At hunden ikke hadde vannskål i det hele tatt.

Derfor min reaksjon.

Dyr skal alltid ha vann tilgjengelig uansett, spesielt de som spiser tørrfor da dette trenger hjelp fra vannet til å utvidde seg riktig.Tørrfor sveller i vann og de fleste hunder vil drikke til maten fordi foret gjør dem tørste.

Jeg leste det som at hunden hadde vannskål som ble brukt til mat. Og TS har sagt mange ganger at hunden har vann i skålen sin hele tiden utenom de 5 minuttene når han får mat (tørrfor+vann).

Så lenge hunden har tilgang til vann de 23 timene og 55 minuttene utenom foringstid, så er det jo ikke noe å klage på. Iallfall ikke når hunden til og med ikke drikker vann mens h*n spiser.

Personlig hadde jeg alltid to skåler til hunden. Dette er nok normalen, men med en hund som spiser kjapt, så er det vel ikke noe problem med kun én skål. I alle fall ikke når det ikke er tørt tørrfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hvis du gir bikkja vann rett etter den har spist ser jeg ikke noe vits i å ha to jeg :)

Har ikke hund selv, så her i huset er det andre boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kverulant....

selvfølgelig klarer hunden seg uten vann på tisseturer.Lengre turer i sol = da har jeg med vann gitt.

Ingen som har nevnt dyremishandling,men hør med vetrinær hva de kaller de som ikke gir hundene de basis behovene..... Ettersom du kverulerer,kan jo jeg gjøre det samme.

(sluking av mat kan du lett fikse forresten)

hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gjør man det?

porsjoner ut maten,kast 1/3 av maten (tørrfor) utover gulvet,godt spredt.Hunden må da snuse opp og spise.Dette tar lengre tid.Gjenta til hunden har fått sin dose med for.Om du har tid og hage,kast maten ut i gresset og lag deg frokost.

Funker på de fleste matvrak jeg har vært hundevakt for. (min egen sluker ikke)

Annen måte er å kjøpe en Dog pyramid av Nina Ottoson fyll opp med hundens tørrfor og la hunden jobbe for maten

Vi bruker den og andre ting (tennisball med hull,kong osv) til vår hund.Han elsker pyramiden og en annen variant, Kube

og ikke minst Godteball

har funnet spinball men ikke testet: http://www.hapoo.no/index.php?nr=90&case=4&id=404&idkategori=143&startrow=

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Men ...

Hunden bruker 5 minutter på å spise. Hvor lang tid bruker matmor på å fylle skålen og deretter vaske den (grundig med såpe og vann og til og med tørke den - i følge henne selv).

Jeg synes det er merkelig at man ikke kan ha en skål med vann stående fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ...

Hunden bruker 5 minutter på å spise. Hvor lang tid bruker matmor på å fylle skålen og deretter vaske den (grundig med såpe og vann og til og med tørke den - i følge henne selv).

Jeg synes det er merkelig at man ikke kan ha en skål med vann stående fast.

Det kan umulig ta mer enn en liten halvtime. Og man lar jo hunden være lengre uten når man kjører bil, går tur osv. Ser ikke helt problemet i dette.

Jeg synes alle dyreeiere må få gjøre som det passer dem best, så lenge det ikke går utover dyrene. Og det mener jeg (og flere tydeligvis) at det ikke gjør i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kan umulig ta mer enn en liten halvtime. Og man lar jo hunden være lengre uten når man kjører bil, går tur osv. Ser ikke helt problemet i dette.

Jeg synes alle dyreeiere må få gjøre som det passer dem best, så lenge det ikke går utover dyrene. Og det mener jeg (og flere tydeligvis) at det ikke gjør i dette tilfellet.

Men DA har ikke hunden tilgang på vann 24 timer i døgnet. Og det er det trådstarter spør om. Jeg fordømmer ikke - jeg bare konstaterer logisk brist i trådstarters resonnement. Dessuten trodde jeg tørrfôr skulle inntas sammen med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men DA har ikke hunden tilgang på vann 24 timer i døgnet. Og det er det trådstarter spør om. Jeg fordømmer ikke - jeg bare konstaterer logisk brist i trådstarters resonnement. Dessuten trodde jeg tørrfôr skulle inntas sammen med vann.

...kverulering...

En hund vil aldri ha tilgang til vann 24/7.

Og TS vanner ut tørrforet.

Endret av spinnwild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...