Yme Skrevet 24. juli 2011 #41 Skrevet 24. juli 2011 Hvorfor skal man ta hensyn til vegetarianere når de ikke tar hensyn til kjøttetre? Man trenger heldigvis ikke ta hensyn til sånne mer, nå som de har finni ut hvordan man kan lage kjøtterstatning av menneskebæsj! http://www.dailytech.com/Japanese+Make+Delicious+Nourishing+Steaks+From+Human+Feces/article21932.htm Dere får kose dere med den der, mens jeg spiser fortærer 1,5 kilo kylling, 600 gram rødt kjøtt, og 600 gram laks hver eneste uke. Koz og klemz! 2
Gjest Consensio Skrevet 24. juli 2011 #42 Skrevet 24. juli 2011 Takk, Yme. Jeg har ikke vært kvalm hele dagen, helt frem til nå
Gjest Coarvi Skrevet 25. juli 2011 #44 Skrevet 25. juli 2011 Nei, men hvis alle mennesker på kloden bare spiser grønnsaker så er det ikke nok mat til alle. Dét er en god grunn til å spise kjøtt. Jeg ser mange gode etiske grunner til å være vegetarianer eller veganer også, men det har definitivt sine baksider. Eh, hæh??? Hvis alle hadde blitt vegetarianere ville det blitt MYE mer mat til alle, hvordan har du regnet deg frem til det motsatte? Trodde det var allmennkunnskap? Hvis vi heller dyrket grøntfor til mennesker på de enorme størrelse av areal vi bruker på å dyrke dyrefor kunne vi mettet mange, mange fler. Men neida, mennesker "må" ha kjøtt, så i stedet sløser vi med areal slik at vi rike mennesker skal få den fantastiske biffen vår. Det kommer til å bli et enormt problem etterhvert som asiatiske land blir rikere og rikere, og dermed spiser mer kjøtt (slik Kina gjør). For å produsere dette kjøttet må vi dyrke mer dyrefor, og det blir mindre plass til å dyrke mer grøntfor til mennesker. Skal utviklingen fortsette slik, går ikke regnestykket opp. Den bærekraftige løsningen er derfor å spise mer vegetarisk (ikke nødvendigvis kun vegetarisk), men det vil jo ikke bortskjemte nordmenn (eller nyrike kinesere) ha noe av... Matvarekrise, come to us, så lenge vi får en biff på kjøpet! :D Jeg er ikke veggis selv (for jeg tror ikke det er nødvendig for menneskets fremtid å kutte ut kjøtt helt), og kommer aldri til å bli det, men jeg spiser vegetarisk flere dager i uka, fordi jeg vet at jeg ikke trenger kjøtt hver eneste dag. Jeg har mange venner som er vegetarianere, alle tar hensyn til meg og respekterer meg, og jeg har ENORM respekt for dem. Jeg har aldri møtt på en hensynsløs vegetarianer. Så jeg synes erfaringene til flertallet i denne tråden er merkelig... Kanskje dere har en merkelig omgangskrets, eller kanskje dere oppfyller følgende ordtak godt - what comes around, goes around? 2
Gjest Coarvi Skrevet 25. juli 2011 #45 Skrevet 25. juli 2011 Atte? For det første finnes det mellomting mellom å ikke spise kjøtt i det hele tatt og å spise det til hvert eneste måltid. For det andre har ikke vegetarianere monopol på å være bevisste på etikk og miljø. Jeg er kjøtteter - på bakgrunn av et bevisst valg. Et valg basert på helse, etiske faktorer og hva jeg oppfatter som mest miljøvennlig. Derfor spiser jeg ikke kjøtt til hvert eneste måltid, men jeg gjør det nok hver eneste dag. Men relativt små porsjoner, og enkelte produkter har jeg kuttet ut fullstendig (som f.eks. scampi og alt relatert til burhøns). Og det er et valg basert på fakta og rasjonalitet, ikke følelser og instinktive reaksjoner. Men hvorfor mener du da at det er hensynsløst av en veggis å servere deg veggismat, hvis du selv spiser veggismat innimellom?
Yme Skrevet 25. juli 2011 #46 Skrevet 25. juli 2011 Hvis vi heller dyrket grøntfor til mennesker på de enorme størrelse av areal vi bruker på å dyrke dyrefor kunne vi mettet mange, mange fler. Men neida, mennesker "må" ha kjøtt, så i stedet sløser vi med areal slik at vi rike mennesker skal få den fantastiske biffen vår. Det hadde vært enda bedre om folk spiste innsekter. Dyreverden(inkludert insekter, selvfølgelig) er en veldig mye bedre kilde til aminosyrer... Insekter er faktisk den aller beste kilden som finnes! Eller, som jeg skrev lengre opp her, kan vi jo alle bare begynne å spise menneskebæsj. Det kommer til å bli et enormt problem etterhvert som asiatiske land blir rikere og rikere, og dermed spiser mer kjøtt (slik Kina gjør). For å produsere dette kjøttet må vi dyrke mer dyrefor, og det blir mindre plass til å dyrke mer grøntfor til mennesker. Skal utviklingen fortsette slik, går ikke regnestykket opp. Den bærekraftige løsningen er derfor å spise mer vegetarisk (ikke nødvendigvis kun vegetarisk), men det vil jo ikke bortskjemte nordmenn (eller nyrike kinesere) ha noe av... Matvarekrise, come to us, så lenge vi får en biff på kjøpet! :D Disse gule menneskene er flinke til å løse problemer, så de (som nevnt tidligere) holder på å løse dette problemet... Nemlig ved å "resirkulere" menneskebæsj, og lage kjøtterstatning av det. Den bærekraftige løsningen er fortsatt å spise insekter. Jeg er ikke veggis selv (for jeg tror ikke det er nødvendig for menneskets fremtid å kutte ut kjøtt helt), og kommer aldri til å bli det, men jeg spiser vegetarisk flere dager i uka, fordi jeg vet at jeg ikke trenger kjøtt hver eneste dag. Jeg har mange venner som er vegetarianere, alle tar hensyn til meg og respekterer meg, og jeg har ENORM respekt for dem. Jeg har aldri møtt på en hensynsløs vegetarianer. Så jeg synes erfaringene til flertallet i denne tråden er merkelig... Kanskje dere har en merkelig omgangskrets, eller kanskje dere oppfyller følgende ordtak godt - what comes around, goes around? Du trenger ikke nødvendigvis kjøtt hver eneste dag, men det gjør jeg. Jeg trenger fisk, kylling og rødt kjøtt absolutt hver eneste dag, uten at jeg har noen spesielle mangler eller sykdommer.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #47 Skrevet 25. juli 2011 "How can vegetarians possibly love the environment, you keep eating all the fucking plants!" 4
pinar Skrevet 25. juli 2011 #49 Skrevet 25. juli 2011 Jeg syns faktisk det er oppriktig vanskelig å se hvorfor folk irriterer seg over hva andre spiser og ikke spiser... Hensyn og ikke hensyn, er det ikke bare for de som ønsker å spise kjøtt, spis kjøtt og motsatt.. Men det er jo såklart mye morsommere å lage problemer og irritasjonsmomenter ut av alt...
Gjest Cipheria Skrevet 25. juli 2011 #50 Skrevet 25. juli 2011 Det hadde vært enda bedre om folk spiste innsekter. Dyreverden(inkludert insekter, selvfølgelig) er en veldig mye bedre kilde til aminosyrer... Insekter er faktisk den aller beste kilden som finnes! Eller, som jeg skrev lengre opp her, kan vi jo alle bare begynne å spise menneskebæsj. Er ikke vits å prøve å "gni det inn" mtp vegetarianerer, da kjøttspiserne er like ansvarlige for at vi må finne opp slike metoder. Vi blir flere og flere folk, dersom det fortsetter blir nok dette en realitet. Problemet med dette produktet er vel hovedsaklig tilsetningstoffene. Vegetarianer livsstilen bidrar i det minste til at det blir mer mat til andre. Så for å snu det opp ned, det er du som sitter igjen med en slik siden du absolutt må ha kjøtt. Den bærekraftige løsningen er fortsatt å spise insekter. Dette ser jeg faktisk ikke noe problem med. Ville vært positivt om vi kunne ta insektene inn i varmen. Er nok et lite mentalt barriere å hoppe over, men tenk på alle de nye smakene. En stor kilde vi definitivt burde benytte oss av.
2shy Skrevet 25. juli 2011 #51 Skrevet 25. juli 2011 "How can vegetarians possibly love the environment, you keep eating all the fucking plants!" Ah, no en fantastisk kommentar som vitner om total uvitenhet La meg forklare deg, så kanskje du forstår. En vegeterianer spiser akkurat det samme som hvem som helst annen, foruten da kjøtt, kylling og fisk. En vegeterianer spiser altså brød, ost, drikker melk, spiser frukt, frokostblanding. Istedet for kjøtt/fisk spiser en vegeterianer linser, bønner, quinoa, o.l som erstatning for kjøtt/fisk. En vegeterianer spiser ikke noe av det dyra spiser (som i all hovedsak er gress og kraftfor), og tar seg heller ikke jafs av planter eller busker når de er ute og går seg en tur i grøntområder. Uvitenhet og fordommer lenge leve. Håper du har litt større klarhet nå. 2
Spirali Skrevet 25. juli 2011 #52 Skrevet 25. juli 2011 "How can vegetarians possibly love the environment, you keep eating all the fucking plants!" Av en eller annen grunn ser det ut til at flere tror at vegetarianere spiser vanvittige mengder mat, siden det stadig hevdes at de spiser "all the plants"(ja jeg innser at du mente det som en spøk, men den er så hinsides all humor brukt opp). Det er ikke sånn at man umiddelbart begynner å spise av utemiljøet, man kjøper heller ikke det dobbelte av "tilbehøret". Man simpelthen spiser ikke kjøtt - så enkelt, så vanskelig.
katinkatinka Skrevet 25. juli 2011 #53 Skrevet 25. juli 2011 Trådstarter: Vegetarianere viser ikke hensyn!! Deetter føler et utall innlegg med håning av vegetarianere. Logikken? Tror jeg skal starte en tråd om hvor irriterende det er at mange jeg kjenner ikke liker fisk. Her skal jeg starte en psykoanalyse av hva slags FOLK som egentlig ikke spiser fisk!? Hva er det som feiler dem, og gud så teite de er som tror at verden blir noe bedre av å ikke spise fisk. Dessutten er det normalt å spise fisk. Verden er ikke laget slik at man skal avstå fra fisk. De bør ikke tro de er noe BEDRE enn oss bare fordi de ikke spiser det. Hva om jeg har lyst til å servere ørret i bryllupet mitt da? Barnslig. 2
2shy Skrevet 25. juli 2011 #54 Skrevet 25. juli 2011 Trådstarter: Vegetarianere viser ikke hensyn!! Deetter føler et utall innlegg med håning av vegetarianere. Logikken? Tror jeg skal starte en tråd om hvor irriterende det er at mange jeg kjenner ikke liker fisk. Her skal jeg starte en psykoanalyse av hva slags FOLK som egentlig ikke spiser fisk!? Hva er det som feiler dem, og gud så teite de er som tror at verden blir noe bedre av å ikke spise fisk. Dessutten er det normalt å spise fisk. Verden er ikke laget slik at man skal avstå fra fisk. De bør ikke tro de er noe BEDRE enn oss bare fordi de ikke spiser det. Hva om jeg har lyst til å servere ørret i bryllupet mitt da? Barnslig. Kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellig, og har lov til å bestemme selv hva de ønsker å spise/ikke spise - og passe på seg selv?
katinkatinka Skrevet 25. juli 2011 #55 Skrevet 25. juli 2011 Kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellig, og har lov til å bestemme selv hva de ønsker å spise/ikke spise - og passe på seg selv? Hvilket var mitt poeng... 2
Gjest Badabing Skrevet 25. juli 2011 #56 Skrevet 25. juli 2011 Hva er det med all hetsingen av vegetarianere? La folk få spise den maten de vil, men la oss alle prøve å spise så etisk vi kan.
Yme Skrevet 25. juli 2011 #57 Skrevet 25. juli 2011 Er ikke vits å prøve å "gni det inn" mtp vegetarianerer, da kjøttspiserne er like ansvarlige for at vi må finne opp slike metoder. Vi blir flere og flere folk, dersom det fortsetter blir nok dette en realitet. Problemet med dette produktet er vel hovedsaklig tilsetningstoffene. Vegetarianer livsstilen bidrar i det minste til at det blir mer mat til andre. Så for å snu det opp ned, det er du som sitter igjen med en slik siden du absolutt må ha kjøtt. Jeg gnir ikke noe inn. Jeg bare forteller det som det er... De lager kjøtt av bæsj, og insekter er den beste kilden til aminosyrer. Jeg trenger ikke spise det merkelige produktet dems, om man plutselig skulle være "tom2 for kjøtt. Da spiser jeg heller grønnsaker, men sånn det er nå, er det alt for dyrt og vanskelig å få i seg riktig aminosyrer, om man skal få de fra planteriket. Dette ser jeg faktisk ikke noe problem med. Ville vært positivt om vi kunne ta insektene inn i varmen. Er nok et lite mentalt barriere å hoppe over, men tenk på alle de nye smakene. En stor kilde vi definitivt burde benytte oss av. Jeg syns det er teit at folk flest er såpass prippne og ego at de heller vil fortsette som nå, enn å begynne å spise insekter og sånne ting. Det er bare ekkelt fordi man er innstilt på at det er ekkelt, og jeg hadde lett gått over til det, om det hadde vært et alternativ her i landet.
Gjest Badabing Skrevet 25. juli 2011 #58 Skrevet 25. juli 2011 Atte? For det første finnes det mellomting mellom å ikke spise kjøtt i det hele tatt og å spise det til hvert eneste måltid. For det andre har ikke vegetarianere monopol på å være bevisste på etikk og miljø. Jeg er kjøtteter - på bakgrunn av et bevisst valg. Et valg basert på helse, etiske faktorer og hva jeg oppfatter som mest miljøvennlig. Derfor spiser jeg ikke kjøtt til hvert eneste måltid, men jeg gjør det nok hver eneste dag. Men relativt små porsjoner, og enkelte produkter har jeg kuttet ut fullstendig (som f.eks. scampi og alt relatert til burhøns). Og det er et valg basert på fakta og rasjonalitet, ikke følelser og instinktive reaksjoner. Dette synes jeg er et godt innlegg. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hva man spiser og kjøper, samme om det gjelder burhøns, tropiske trevarer eller barnearbeid.
2shy Skrevet 25. juli 2011 #59 Skrevet 25. juli 2011 Hvilket var mitt poeng... Beklager, skulle ikke svare på innlegget ditt
Mynona Skrevet 25. juli 2011 #60 Skrevet 25. juli 2011 "How can vegetarians possibly love the environment, you keep eating all the fucking plants!" Dere som kritiserer uAnonymBruker på denne sitaten her; dere skjønner vel at dette er en spøk?! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå