Gå til innhold

Vegetrianere og hensyn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og til Chiyo; Det er stor forskjell på å være vegetarianer og å være allergiker. Å være vegetarianer er et fritt valg og et standpunkt man tar, allergi er noe man ikke kan noe for. Dårlig sammenligning, med andre ord. Men ja, jeg ville selvsagt tatt hensyn til begge deler, og jeg ville aldri finne på å forvente å bli servert kjøtt hos en vegetarianer.

Kanskje litt dum sammenligning. MEN de som har vært veganer lenge kan bli syk av og spise noe med animalske produkter. SÅ selv om det er deres valg å ikke spise kjøtt, er ikke det noe de kan bare endre sånn uten videre. Når de har holdt på lenge blir det litt slik at man ikke kan bare hoppe rett i det og få i seg kjøtt.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøtteter blir kaldt barnslig av slike som deg når de ikke liker grønnsaker..

Jeg er kjøtteter men mener folk som ikke spiser det er barnslige. ;)

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Om jeg ikke får kjøtt så blir jeg sulten igjen etter veldig kort tid. Skikkelig kjøtt er det eneste jeg spiser som gir meg metthetsfølelse, og utholdenhet, over lang tid. Derfor spisjer jeg kjøtt før jeg skal ett sted jeg vet jeg får servert kun vegetarmat, eventuelt skaffer meg kjøttmat så fort som mulig etter. Menjeg forventer ikke at mennesker med en overbevisning om å være vegeterianer o.l. skal ta hensyn til meg, like lite som jeg tar hensyn til dem. Pendelen svinger begge veier for å si det slik.

Skrevet

Kjøtteter blir kaldt barnslig av slike som deg når de ikke liker grønnsaker..

Nei, så absolutt ikke! Er det noen som har forståelse for slikt er det meg, da jeg ble oppfostret på cola og potetgull, og aldri har vært særlig glad i grønnsaker. Den dag i dag holder jeg meg langt unna poteter, og alle mine grønnsaker blir kuttet opp i ørsmå biter for at jeg skal klare å få dem i meg. Men som veganer spiser jeg langt mer enn bare grønnsaker, det er jo som regel bare det jeg har ved siden av det jeg egentlig spiser :)

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hvorfor skal man ta hensyn til vegetarianere når de ikke tar hensyn til kjøttetre?

Jeg tar ingen hensyn i forbindelse med mat uansett hva det er snakk om. Jeg spiser gris med muslimer tilstede. Jeg spiser generelt kjøtt når jeg har lyst. Dersom jeg inviterer noen for å komme til meg å spise og de ikke spiser kjøtt så får de la være å spise.

Det er usunt å ikke spise kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Feil. Det finnes ting man kan spise som kan kompensere for kjøtt.

Det er derimot usunt å spise for mye kjøtt.

• Liker 4
Skrevet

Om jeg ikke får kjøtt så blir jeg sulten igjen etter veldig kort tid. Skikkelig kjøtt er det eneste jeg spiser som gir meg metthetsfølelse, og utholdenhet, over lang tid. Derfor spisjer jeg kjøtt før jeg skal ett sted jeg vet jeg får servert kun vegetarmat, eventuelt skaffer meg kjøttmat så fort som mulig etter. Menjeg forventer ikke at mennesker med en overbevisning om å være vegeterianer o.l. skal ta hensyn til meg, like lite som jeg tar hensyn til dem. Pendelen svinger begge veier for å si det slik.

Da tror jeg du har vært uheldig med maten du har fått. Ellers må jeg si meg enig i at vegetarmat på utesteder ikke er særlig mettende, da jeg sjeldent liker den type blanding de serverer der. Jeg er veldig kresen av meg, og spiser som regel bare taco, lasagne, pasta og risretter, kinesisk og indiske matretter. Altså alt av de "barnslige" rettene jeg spiste før, men med erstatninger for hva jeg har kuttet ut. Og jeg lover deg at min veganske taco er bedre enn noen annen taco du har smakt, og at den holder deg god og mett i timevis. :lur:

• Liker 1
Skrevet

Åååå... Enda et eksempel på at TS burde snu blikket andre veien.

Det er i grunnen skikkelig hensynsløst å påstå at vegetarianere er usunne. Frekt, vil jeg egentlig påstå. Jeg ville aldri fortalt deg at kjøttspisingen din er usunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ingen hensyn i forbindelse med mat uansett hva det er snakk om. Jeg spiser gris med muslimer tilstede. Jeg spiser generelt kjøtt når jeg har lyst. Dersom jeg inviterer noen for å komme til meg å spise og de ikke spiser kjøtt så får de la være å spise.

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært veggs hele livet mitt, og det eneste problemet jeg har opplevd med det er at ANDRE gjør så stort nummer ut av det.

Etter årevis med masing har jeg endelig fått stoppet venner og familie fra å lage egen mat til meg. Jeg spiser poteter og grønnsaker når jeg er på besøk hos andre, og syntes det er ubehagelig om de skulle behøve å stille i stand to middagsretter bare fordi JEG har tatt et livsvalg.

For meg er det helt naturlig at jeg ikke spiser kjøtt, men vet også at det er naturlig for andre at de gjør det. Herregud, er det noe å lage et nummer ut av? Jeg setter ikke i stand spørrerunde mot de som ikke spiser grønnsaker, ei heller unnlater jeg å ha det som tilbehør når jeg har de på middag..

La nå folk spise hva de vil, og ikke tro at alle veggiser SER NED på kjøttetere. På lik linje med at jeg og mine venner har forskjellige politiske og religiøse oppfattelser kan vi respektere hverandres syn på mat og dyr.

• Liker 5
Skrevet

Syns egentlig dette er en rar problemstilling..

Har aldri sett på det som et problem. jeg spiser kjøtt, men spiser lite kjøtt da det er veldig lite kjøtt jeg faktisk liker.

Skal jeg lage middag med mine vegetar venner lager vi mat uten kjøtt. Jeg MÅ ikke ha kjøtt til vært eneste måltid.

Det gjør meg ingenting og unnvære det.

Om jeg skulle laget mat med noen andre som hadde spesifikke ting de ikke liker, eller som jeg ikke liker lar vi vær å lage akkurat det den gangen.

Ser virkelig ikke problemet...

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle spiste vegetarisk ville jordbruksarealet blitt bedre utnyttet og det ville blitt mindre forurensning.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært veggs hele livet mitt, og det eneste problemet jeg har opplevd med det er at ANDRE gjør så stort nummer ut av det.

AMEN!! Herregud som folk maser om det:

"Du må da ha vitamin- og mineralmangel?"

"Spiser du ikke reker heller? HVA? Ikke hummer heller da?"

"Jammen denne steken er jo så god. Du vil elske den."

"Det er ikke sunt å være vegetarianer."

"Syns du synd på dyrene? Du vet de dør likevel?"

"Hva skal jeg lage til deg da?" (sies med oppgitthet)

"Mamma sier du bare er kresen."

"Er du vegetarianer? SÅ spennende. Jeg gror neper i hagen...."

"Har du mensen du da?"

(og det går helt sikkert andre veien og)

• Liker 3
Skrevet

AMEN!! Herregud som folk maser om det:

"Du må da ha vitamin- og mineralmangel?"

"Spiser du ikke reker heller? HVA? Ikke hummer heller da?"

"Jammen denne steken er jo så god. Du vil elske den."

"Det er ikke sunt å være vegetarianer."

"Syns du synd på dyrene? Du vet de dør likevel?"

"Hva skal jeg lage til deg da?" (sies med oppgitthet)

"Mamma sier du bare er kresen."

"Er du vegetarianer? SÅ spennende. Jeg gror neper i hagen...."

"Har du mensen du da?"

(og det går helt sikkert andre veien og)

Haha ja, for ikke å snakke om;

"Hvorfor er du det, da?"

"Spiser du ikke pølser heller, da?"

"Du vet at mennesker er rovdyr?"

"Hva SPISER DU DA DA!?!?"

Mange tror tydeligvis veggiser er hippiemennesker som har viet livet sitt til å ikke spise kjøtt.

Altså, jeg tenker ikke over det en gang. Det er et prinsippielt valg, men det er ikke dermed sagt at jeg bruker energi på å dyrke valget mitt. Det bare ER sånn.

Viser seg at det mest effektive er å si at "kroppen min er ikke laget for kjøtt". Folk har lettere for å akseptere det enn at man har tatt et personlig valg.

Man må tåle noen festlige oneliners da:

"Såååååeh.. Det er umulig å smette noe kjøtt i deg, altså?"

"Ikke spis plantene mine, da"

"Spiser opp maten til dyrene du, jo."

He-he-he.. :sjenert:

Skrevet (endret)

Folk er så slemme mot vegitarianere og veganere. Jeg har prøvd å være begge deler og alle har gått i mot meg når jeg har prøvd. De spør meg masse teite spørsmål om næring og kommer teite kommentarer de kaller kunnskap om helse, noe som de ikke har.

La folk få spise hva de vil! Jeg spiser kjøtt nå, men jeg kjenner jeg blir eitranes galen på kjøttetere på vegitarianere/veganeres vegne. :kjefte:

Here's a piece of advice: JUST KEEP YOUR MOUTH SHUT!

Endret av Chiyo
Skrevet

Jeg er veganer. Jeg har spist animalske mat størsteparten av livet, ble vegeterianer, ble så veganer. For meg begynte det av helsemessige årsaker, men det dreier seg også om miljø og dyras velferd. Jeg maser ikke på folk om å slutte å spise kjøtt/fisk o.l, og forventer at folk lar være å mase om hva jeg spiser. Det går da virkelig ikke ut over noen at jeg ikke spiser kjøtt ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt forskjell her. Vegetarianere har en grunn til ikke å spise kjøtt - dyrevern, helse, osv. Hvilken grunn har du til ikke å spise kjøtt til hvert måltid? Motstand mot å være sunn?

Atte?

For det første finnes det mellomting mellom å ikke spise kjøtt i det hele tatt og å spise det til hvert eneste måltid. For det andre har ikke vegetarianere monopol på å være bevisste på etikk og miljø. Jeg er kjøtteter - på bakgrunn av et bevisst valg. Et valg basert på helse, etiske faktorer og hva jeg oppfatter som mest miljøvennlig. Derfor spiser jeg ikke kjøtt til hvert eneste måltid, men jeg gjør det nok hver eneste dag. Men relativt små porsjoner, og enkelte produkter har jeg kuttet ut fullstendig (som f.eks. scampi og alt relatert til burhøns). Og det er et valg basert på fakta og rasjonalitet, ikke følelser og instinktive reaksjoner.

• Liker 2
Skrevet

Herregud for noe pisspreik, det viser hvor lite du vet om hva vegeterianere spiser, og hva dyr spiser :klaske:

Jeg bare tulla daaa :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare tulla daaa :fnise:

Alle vegetarianerene jeg kjenner er dødslei den type spøker. :filer:

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Alle vegetarianerene jeg kjenner er dødslei den type spøker. :filer:

Skal finne på noen nye spøker så de kan le igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...