Gå til innhold

Burde det være lov å selge kaniner/hamster/marsvin...


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det i hvert fall bør bli strengere regler og krav når det gjelder levekåra til dyrene i dyrebutikker. I den perfekte verden får man kun kjøpt dyr via seriøse oppdrettere, men det blir vel kanskje vanskelig å få til i virkeligheten.

Jeg kjøper i hvert fall ikke dyr fra dyrebutikk, så lenge jeg kan unngå det. Sto på venteliste hos en seriøs oppdretter for å få kjøpt mine to nydelige jenterotter, og det var det absolutt verdt :) (Ikke at jeg måtte vente så fryktelig lenge, da.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt håpløst å selge eks hamstere i dyrebutikk. Jeg synes generellt det er håpløst med dyr i burd uansett. Og som en annen sa, hund i bur er ingen unntak.

Hamsteret, marsvin og kaniner er ofte impulskjøp og har det rett og slett ikke gått. De har alle behov for å kåmme ut av buret, få kos og bevege seg fritt rundt, det er det de aller færreste som får.

Jeg fikk et hamster til bursdagen min!! Herregud, det var impulskjøp. Jentene var innom dyrebutikken for å kjøpe gave til meg, jeg har en hund, to katter og akvarium så dyreting er en bra gave for meg. Men så kom de hjem med et hamster. MÅtte dra å levere det tilbake dagen etter,.

Jeg kjenner ingen som har gnagerdyrene sine ute, og jeg synes det er forferdelig, ja det er "bare" et hamster. men ingend yr er født for fangenskap!

Går forresten tur med hunden min, og på en av rundene våre er der noen som har inngjæret hage, har dam og masse leker. Og der går ders 3 hamster og hund sammen og koser seg hele dagen:) Da er det greit. Men jeg synes generellt at det burde blitt ulovlig å selge disse dyrene i dyrebutikker.

Sorry,,, vill ikke kuppe tråden, vi trenger ikke diskutere dette. Vil bare fortelle at jeg når jeg kjøpte utsstyr til min hund før jeg fikk henne, ble sterkt anbefalt og bruke bur om natten og når hunden var alene hjemme. Jeg sa jeg ikke ønsket det. De sa at hunden ikke hadde det bra alene uten bur! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt håpløst å selge eks hamstere i dyrebutikk. Jeg synes generellt det er håpløst med dyr i burd uansett. Og som en annen sa, hund i bur er ingen unntak.

Hamsteret, marsvin og kaniner er ofte impulskjøp og har det rett og slett ikke gått. De har alle behov for å kåmme ut av buret, få kos og bevege seg fritt rundt, det er det de aller færreste som får.

Jeg fikk et hamster til bursdagen min!! Herregud, det var impulskjøp. Jentene var innom dyrebutikken for å kjøpe gave til meg, jeg har en hund, to katter og akvarium så dyreting er en bra gave for meg. Men så kom de hjem med et hamster. MÅtte dra å levere det tilbake dagen etter,.

Jeg kjenner ingen som har gnagerdyrene sine ute, og jeg synes det er forferdelig, ja det er "bare" et hamster. men ingend yr er født for fangenskap!

Går forresten tur med hunden min, og på en av rundene våre er der noen som har inngjæret hage, har dam og masse leker. Og der går ders 3 hamster og hund sammen og koser seg hele dagen:) Da er det greit. Men jeg synes generellt at det burde blitt ulovlig å selge disse dyrene i dyrebutikker.

Sorry,,, vill ikke kuppe tråden, vi trenger ikke diskutere dette. Vil bare fortelle at jeg når jeg kjøpte utsstyr til min hund før jeg fikk henne, ble sterkt anbefalt og bruke bur om natten og når hunden var alene hjemme. Jeg sa jeg ikke ønsket det. De sa at hunden ikke hadde det bra alene uten bur! :hakeslepp:

Du er litt uvitende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dyr i fangenskap har det vel ikke så godt. Eneste jeg kan tenke meg til har det godt er katter som får gå ut og inn som det passer dem. Eller hunder som har meget aktive eiere.

De andre dyrene har det vel ikke så veldig godt, fordi de er innestengt i en eller annen innhengning både hos private og i dyrebutikkene.

Uenig. Jeg har hatt frittgående innekanin (med innhegning ute om sommeren), og hun hadde det kjempeflott til hun døde av alderdom. Da jeg fikk henne fra en oppdretter sikret jeg alt av ledninger og andre ting hun kunne skade seg på, "pottetrente" henne (dvs at hun hadde en boks lignende kattekasse som hun gjorde fra seg i) og lot hun komme til meg i stedet for å "trenge meg på". Hun sov i buret sitt om dagen mens jeg var på skole og jobb (nattedyr), og når jeg kom hjem var det bare å åpne buret så kom hun pilende ut, hilste på, koste litt, løp litt rundt og hoppet opp i sofaen til meg. Jeg gikk også mye tur med henne i bånd og trente på kaninhopping, så jo, jeg tror hun hadde et godt liv! Hun ble forresten 7 år, og var så sprek og snill som hun alltid hadde vært.

Til til topic: jeg er enig i at jeg tror mange dyr ikke har det godt på dyrebutikk. Mange av dyrene der virker sky, og det kan jo være både fordi de får for lite menneskelig kontakt eller at de får for mye av det. Sikter da til barn og unge som trenger seg ned i innhegningen på dyrebutikken og sier "nå skal vi kooose!". Jeg tror mange dyr blir sky og usikre av det (spesielt kaniner, de er jo ganske redde i utgangspunktet, helt til man får tilliten deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt håpløst å selge eks hamstere i dyrebutikk. Jeg synes generellt det er håpløst med dyr i burd uansett. Og som en annen sa, hund i bur er ingen unntak.

Hamsteret, marsvin og kaniner er ofte impulskjøp og har det rett og slett ikke gått. De har alle behov for å kåmme ut av buret, få kos og bevege seg fritt rundt, det er det de aller færreste som får.

Jeg fikk et hamster til bursdagen min!! Herregud, det var impulskjøp. Jentene var innom dyrebutikken for å kjøpe gave til meg, jeg har en hund, to katter og akvarium så dyreting er en bra gave for meg. Men så kom de hjem med et hamster. MÅtte dra å levere det tilbake dagen etter,.

Jeg kjenner ingen som har gnagerdyrene sine ute, og jeg synes det er forferdelig, ja det er "bare" et hamster. men ingend yr er født for fangenskap!

Går forresten tur med hunden min, og på en av rundene våre er der noen som har inngjæret hage, har dam og masse leker. Og der går ders 3 hamster og hund sammen og koser seg hele dagen:) Da er det greit. Men jeg synes generellt at det burde blitt ulovlig å selge disse dyrene i dyrebutikker.

Sorry,,, vill ikke kuppe tråden, vi trenger ikke diskutere dette. Vil bare fortelle at jeg når jeg kjøpte utsstyr til min hund før jeg fikk henne, ble sterkt anbefalt og bruke bur om natten og når hunden var alene hjemme. Jeg sa jeg ikke ønsket det. De sa at hunden ikke hadde det bra alene uten bur! :hakeslepp:

Ja, det er jo kjempetrygt å la hunder og hamstere gå sammen. Dessuten er det jo veldig lurt å la hamstere løpe løse hvor det er en stor dam. Dette høres veldig usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Johoo - du tenker kanskje på marsvin? Tre hamstere i en hage? Høres snodig ut.

Jeg har selv hatt en god del rotter og de har kommet med full stamtavle og fra seriøse oppdrettere. Burdøra står oppe nesten hele tiden også, og de SKAL ha masse oppmerksomhet hver eneste dag. Men når dyra er lei det overkosete og sosiale mennesket sitt, så går de inn i buret for å få fred :fnise: Så her fungerer buret som fristed og ikke fengsel.

Jeg pleier å ha en kanin her også og han har kun buret som et sted for dohjørnet, vannet og høyhekken. Han har eget reisebur uten dør, som seng/hule. Det finnes ikke dør på buret hans heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Til til topic: jeg er enig i at jeg tror mange dyr ikke har det godt på dyrebutikk. Mange av dyrene der virker sky, og det kan jo være både fordi de får for lite menneskelig kontakt eller at de får for mye av det. Sikter da til barn og unge som trenger seg ned i innhegningen på dyrebutikken og sier "nå skal vi kooose!". Jeg tror mange dyr blir sky og usikre av det (spesielt kaniner, de er jo ganske redde i utgangspunktet, helt til man får tilliten deres).

Oi, her var det mange svar! : o

Ja, tror det har mye å gjøre med at småbarn presser ansiktet sitt mot burene. På dyrebutikken jeg har vært innom er buret bare en stor overflate av glass, og kan ikke tenke meg at de er behagelig for kaniner eller andre gnagere når unger dunker på glasset eller springer ivrig rundt buret for å følge med på de.

Jeg vet jo ikke noe om erfaringen til de som jobber der når det gjelder de dyrene, men det ser som nevnt ikke ut som om de koser seg noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

På den dyrebutikken jeg bruker (kjenner eieren godt), tar de godt vare på dyrene. Gir alle litt oppmerksomhet så de blir håndtert, riktig for og stell. Og ikke minst har fuglene store bur!

Før de selger noen som helst dyr må det skrives under på en kontrakt hvor kravene om hva som må til for at det dyret de kjøper skal ha det bra ramses opp. Ingen får kjøpe dyr her før de har forstått hva alt sammen går ut på. :)

Det var da godt å høre! =) Godt at det er noen dyrebutikker der ute som passer godt på dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om hvordan det er i dyrebutikken i Lillehammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk. Hos oss har vi en utegård til kaninene hvor kaninene får være ute hver dag det er pent hver i 5-6 timer. ( Gutter sammen med gutter og jenter med jenter)

Nå de siste ukene har de vært ute 4 av 7 dager i uken ca. Vi kjøper aldri av masseprodusenter (i hvertfall ikke den svenske fabrikken..) men kun av et lite utvalgt av privatpersoner. Hvis noen ønsker et dyr på bestilling (f.eks nakenrotter eller en spesiell fugl) så har vi en leverandør som har godt sosialiserte dyr som har det meget bra som vi bestiller fra.

Vi har aldri mer enn 4 kaniner og 4 marsvin av gangen, til tross for at vi har mulighet til det dobbelte. Hamstere/mus/rotter har vi også en grense på, og på hvor mange fugler det skal være i volieren. Vi koser med alle dyrene hver dag, vi grer de langhårede kaninene/marsvinene og har underlag til hver enkelt dyr (f.eks rotter får ikke spon, og langhårede kaniner/marsvin får pellets). De klippes negler på og blir tatt med til vetrinær dersom det er sykt.

Men til tross for alt dette, og at jeg jobber der selv, kunne jeg virkelig ønske at vi ikke solgte dyr. Det er tross alt ikke SÅ stor fortjeneste på det og det er mer stress enn kos å selge dyr (mye tanker om vedkommende som kjøper dyret, dyr som blir litt lenge hos oss osv). Men det er dessverre ikke opp til meg å bestemme, og da gjør jeg (og mine kollegaer) det beste ut av situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæ, jeg vet ikke?

Det burde vel egentlig være lov siden det er mange oppdrettere som ikke behandler dyrene sine noe bedre enn mange dyrebutikker.

Det burde heller bli strengere. Som f.eks dyrepoliti.

Hvis dyrebutikkene sørget for at dyrene hadde det tilnærmet optimalt hadde jeg tenkt at det hadde vært greit at de solgte dyr. Men de burde passe på hvem de selger til og ha oppfølging (!). Jeg synes ikke dyr er en ting på lik linje med bur og mat. Når man selger et dyr videre, synes jeg man burde sørge for at dyret kommer til ordentlige eiere som tar godt vare på det (derfor oppfølging).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæ, jeg vet ikke?

Det burde vel egentlig være lov siden det er mange oppdrettere som ikke behandler dyrene sine noe bedre enn mange dyrebutikker.

Det burde heller bli strengere. Som f.eks dyrepoliti.

Hvis dyrebutikkene sørget for at dyrene hadde det tilnærmet optimalt hadde jeg tenkt at det hadde vært greit at de solgte dyr. Men de burde passe på hvem de selger til og ha oppfølging (!). Jeg synes ikke dyr er en ting på lik linje med bur og mat. Når man selger et dyr videre, synes jeg man burde sørge for at dyret kommer til ordentlige eiere som tar godt vare på det (derfor oppfølging).

Ja, det vil alltid finnes useriøse private oppdrettere og.

Men jeg tror at private oppdrettere gjennomsnittlig tar mye bedre vare på dyrene enn dyrebutikker gjør, samt at de har muligheten til å bestemme helt og holdent selv hvem som skal få kjøpe dyr.

Jeg tror det er utrolig vanskelig for en dyrebutikk å følge opp dyrene like bra som en oppdretter kan, iom. at en dyrebutikk faktisk er en butikk og har begrenset med tid, og må gå i overskudd. Mange oppdrettere går derimot gladelig i underskudd, fordi oppdrett er hobbyen deres. De kan også følge opp dyrene nesten døgnet rundt, og har gjerne mye mer tid til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...