Gå til innhold

Burde det være lov å selge kaniner/hamster/marsvin...


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Er som regel bare innom dyrebutikken for å kjøpe mat til katta, men stopper hver gang opp for å se på kaniner og hamstere osv. Synes ikke det er et herlig syn i det hele tatt, jeg. Blir direkte dårlig av å se på hvordan de dyrene ligger som triste slakt inne i det glassburet! En tykk kanin har vært der i flere år, mest sannsyneligvis siden den ikke er "søt og liten" nok til å bli solgt til en familie. Kan ikke forestille meg at den blir sluppet ut eller klappet flere ganger om dagen.

Er det noen som jobber i dyrebutikk som kan berolige meg angående dette, eller er det flere enn meg som reagerer på hvordan gnagere blir behandlet i dyrebutikker? Burde det være lov i det hele tatt...? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes heller ikke det burde være lov. Egentlig vet jeg ikke om jeg synes det burde være lov å selge burdyr i det hele tatt. Jeg har hørt at dyrebutikker bevisst lar dyrene se litt stakkarslige ut for å skape sympati og øke salget. ("Stakkar, han har det jo ikke bra her - det er bedre om vi kjøper ham så han får seg et hjem").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på det synes jeg alle dyrebutikker med dyr burde ha plass til å ha dyr ute. Har aldri hatt mine kaniner i et lite bur. De har hatt bur på størrelse med en hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at man bør kjøpe dyr fra oppdrettere eller steder som tar imot forlatte/bortkomne dyr. Dyr man kjøper i butikken er som oftest uvante med mennesker. Jeg synes dyrehandel i dyrebutikker skal avsaffes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY MEG! Ja må starte innlegget slik, for jeg var faktisk i en dyrebutikk en dag og kjøpte ett dyr jeg har sett vært der i maaaaaaange månder(nesten ett år) Hadde to til av denne arten, så det da tok jeg den til meg. Den har sett skikkelig trist ut hver gang jeg har vært i den dyrebutikken, her om dagen orket ikke hjerte mitt mere å se han sitte der alene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg synes ikke det burde vært lov. Når man jobber i dyrebutikk så har man sjelden kapasitet til å gi dyrene det de trenger av menneskelig kontakt, ihvertfall dersom det er en stor butikk med mange dyr. Jeg mener ikke å si at alle butikker behandler dyr dårlig eller at ingen får behovene sine oppfylt, men det virker desverre som at det er slik de fleste steder.

Jeg vet og om noen som parrer dyrene sine fordi at babyene er så skjønne. Dette hadde ikke skjedd dersom ikke dyrebutikkene sto klar til å ta de i mot.

Salg hos oppdretter fører til at folk tenker over kjøpet bedre. De kan ikke bare gå inn på butikken og kjøpe et marsvin fordi det var så skjønt. Da sitter de igjen med et ansvar de ikke var klar for, og dyret må gjerne skifte hjem flere ganger. ¨

Edit: La til noe

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

De fleste dyr i fangenskap har det vel ikke så godt. Eneste jeg kan tenke meg til har det godt er katter som får gå ut og inn som det passer dem. Eller hunder som har meget aktive eiere.

De andre dyrene har det vel ikke så veldig godt, fordi de er innestengt i en eller annen innhengning både hos private og i dyrebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke noe om dyr i dyrebutikker. Får så vondt av dyrene som har altfor små og varme bur. Derfor ble jeg så glad da jeg var innom Dyresjappa (på Torshov?) for der selges kun tilbehør og mat til dyrene.

Slike butikker skulle det ha vært flere av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Har jobbet i dyrebutikk noen år, og er egentlig enig.

Dyra man får kjøpt i butikk er som regel fra masseopdrettere, så dyrene er jo ikke vant med menneskelig kontakt, så man kjøper jo et utamt dyr.

La oss si disse dyra kommer til butikken ett par måneder etter de er leveringsklar, de ender med å være en måned eller to til i butikken. så nå har du ett "tenåringsdyr" som enda ikke er vant med å bli håndtert av mennesker.

Du får da ett dyr som kan være skvetten, den kan bite og rett og slett ikke bli tam.

Og siden det som regel er barnefamilier som kjøper gnagere og kaniner, så bestemmer de seg rett og slett for å la dyret bare være i buret. For det er jo ikke noe moro med ett utamt kjæledyr =p

Dyret lever ett asosialt og monotont liv...

Det verste er syns jeg er fugler. De som kjøper fugler setter seg som regel mye mer inn i det, fordi fuglene lever jo 15 - 20 år. Og de som vil ha fugl, skjønner at å kjøpe på butikk er så og si dødfødt, tar månedvis eller år å få de tamme. Så butikken tar inn fugler, og de blir stående... butikken jeg jobber på har foreksempel 5 fugler nå som har vært i butikken i 4 år.

Og butikkbur er jo beregnet for bare korte opphold..

Nå skal det sies at mange dyr blir tamme og har flotte eiere som tar seg tid og ikke minst plass til å ha slike dyr.

Men alt i alt....syns jeg slike ting burde holdes til profesjonelle oppdrettere som ikke overforer markedet med dyr. Hadde vært mye bedre om man risikerte å måtte vente noen måneder eller ett år for å få seg det man ønsker å ha, enn å poppe til nærmeste butikk for å kjøpe ett dyr som ikke blir tamt og du legger vekk, avliver eller gir bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dyrebutikk. Tar denne som anonym. :)

Hos oss går dyrene i store bur og blir alle sammen håndtert daglig. Ikke nødvendigvis mye kos, men en godbit og litt kos per snute. Dette gjør at vi har dyr vi selv vet hvordan er. Har for den saks skyld en egen ansatt som har hovedansvar med å stelle dyrene, så h*n kjenner dyrene godt. Det gjør dog vi alle. :)

Klart, det blir jo ikke det samme som å ha en enkelt hamster hjemme hos seg selv, men alle dyra får stilt sine behov, det taes hensyn til temperatur, alle dyra får sammensatte kosthold og de blir tatt til veterinær dersom det er noe vi tror plager dem. Selve dyra er det ikke de store pengene i, det er heller det at kunden kommer igjen for å kjøpe inn fôr og utstyr det tjenes på. Og at de sprer godord om at dyrene våre har det bra.

Så noen gode eksempler finnes det nok. :) Har vært i dyrebutikker hvor dyrene står som sild i tønne, mange dyr får feil fôr og går på feil bunnsubstrat.. litt rusk og rask med andre ord, men rent over er jeg av den oppfatning at dyrebutikker tar hånd om dyra sine. Men en skal ikke være redde for å kontakte de ansatte og be dem endre på det og det, vi har bl.a bommet litt på bunnsubstrat til et insekt, og da ble vi informert av en kunde om dette. Ikke verre enn at vi skiftet. De fleste mennesker har ører. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg jobber i dyrebutikk. Tar denne som anonym. :)

Hos oss går dyrene i store bur og blir alle sammen håndtert daglig. Ikke nødvendigvis mye kos, men en godbit og litt kos per snute. Dette gjør at vi har dyr vi selv vet hvordan er. Har for den saks skyld en egen ansatt som har hovedansvar med å stelle dyrene, så h*n kjenner dyrene godt. Det gjør dog vi alle. :)

Klart, det blir jo ikke det samme som å ha en enkelt hamster hjemme hos seg selv, men alle dyra får stilt sine behov, det taes hensyn til temperatur, alle dyra får sammensatte kosthold og de blir tatt til veterinær dersom det er noe vi tror plager dem. Selve dyra er det ikke de store pengene i, det er heller det at kunden kommer igjen for å kjøpe inn fôr og utstyr det tjenes på. Og at de sprer godord om at dyrene våre har det bra.

Så noen gode eksempler finnes det nok. :) Har vært i dyrebutikker hvor dyrene står som sild i tønne, mange dyr får feil fôr og går på feil bunnsubstrat.. litt rusk og rask med andre ord, men rent over er jeg av den oppfatning at dyrebutikker tar hånd om dyra sine. Men en skal ikke være redde for å kontakte de ansatte og be dem endre på det og det, vi har bl.a bommet litt på bunnsubstrat til et insekt, og da ble vi informert av en kunde om dette. Ikke verre enn at vi skiftet. De fleste mennesker har ører. :fnise:

Bra det finnes gode eksempler også :) Men jeg har prøvd å klage flere ganger i flere butikker og det er ikke alltid de hører etter. Jeg har et par ganger gitt beskjed om at kanin og marsvin ikke skal stå sammen, men det nektet de på og en annen gang fikk jeg beskje om at de ikke hadde nok ledige bur... Vell, hvorfor ta iinn flere dyr enn man kan ta vare på da?

Det er også noen som ikke vil ta dyrene til dyrelege fordi at det er for dyrt.

Men selvfølgelig jeg har også vært inne på butikker som det du beskriver, altså gode butikker. Men jeg har desverre inntrykk av at dette gjelder fåtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kanin og marsvin skal ikke under noen omstendigheter gå sammen! Forskjellig kroppsspråk, forskjellige sykdommer, forskjellige behov.. forskjellige dietter, ikke minst! Har man ikke plass, så tar man rett og slett ikke inn så mange dyr. Enkelt og greit. Nei, jeg er veldig stolt av arbeidsplassen min, det skal jeg ikke nekte for.

Men hvis ikke butikken selv vil høre, hva med mattilsynet? Noen bekymringsmeldinger får de nok uansett, har hørt alt fra at vi ikke burde ha rotter på skuldra mens vi tusler rundt i butikken til at akvariene ikke har mange nok planter.. men dersom det faktisk er en god grunn til å melde i fra, gjør det for dyrenes skyld. :)

Og alltid se nøye etter på dyrene man kjøper. Blir det ikke opplyst om de er redde eller hissige, styr unna. Blir det ikke gitt noe informasjon eller spurt noen spørsmål, styr unna. Jeg har flere ganger nektet folk å kjøpe dyr da de har kjøpt på helt feile premisser ("sønnen min hadde en kanin, men den ble så stor så den knerta naboen, så nå skal vi ha hamster, hehe"), selger skal ikke bare dytte det første og beste langt nedi halsen på deg.

Og sjekk at dyrene ikke nyser, at ikke rottene har blod rundt nesa eller andre infeksjonstegn og slikt. Les dere alltid litt opp på forhånd, det vil også komme veldig godt med i startfasen og også i tiden videre. Spesielt smågnagere er utsatt for mye dårlig avl. Vi tar kun inn smågnagere fra private oppdrett hvor vi har sett foreldredyra, på den måten vet vi at det vi får inn i alle fall har forutsetningene tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg handler stort sett bare på Dyresjappa på Torshov fordi de ikke selger levende dyr der! Kudos til den butikken.

Men må jeg et annet sted, så blir det på TamAlna. De har en del dyr der, men det ser alltid bra ut der og dyrene ser friske ut (det hjelper på å ha så nært samarbeide med en smådyrsklinikk). Men jeg må alltid inn å sjekke og se om dyra ser friske og glade ut.

Jeg er imot å handle dyr i butikk, men gjorde det selv for ett år side da jeg kom over en syk og redd Imazo-rotte i en bedriten dyrebutikk. Måtte ta han med hjem. Fikk han medisinert og tam og han er nå en veldig glad gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere nevner oppdrettere.. Jeg har vært hos oppdrettere som også har dyra i for små bur. Sjennerelt burde sånt bli mye strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot bur på generell basis! Jeg er imot at mennesker har hundene sine i bur (i motsetning til f.eks. i bilen, når den er hjemme alene på dagen og kanskje på natten). Jeg er imot at dyr blir født og plasseres i bur. Jeg er imot at dyreparker som driver på en uetisk måte og holder dyrene sine i bur og ikke i friområde (det begynner heldigvis å bli bedre i de fleste dyreparker verden over).

Noe av det verste jeg vet av alle ting i hele verden, er at det selges HUNDEVALPER over disk i andre land. I f.eks. USA er dette svært vanlig. Man går inn på en dyrebutikk og der står det et lite bur med kanskje 5-6-7 hundevalper inni samme buret og skraper mot kanten. Disse valpene plasseres her gjerne før de er blitt 8 uker, og lever og vokser opp i dette buret til noen kommer og kjøper dem. Fy faen. Blir kvalm bare av å skrive dette merker jeg.

NEI dyrebutikker bør ikke ha lov til å selge marsvin, hamster, kaniner eller andre dyr (bortsett fra kanskje akvariefisk og andre smådyr som trives i små bur). Oppdrett av alle disse dyrene bør foregå i kontrollerte former på steder hvor dyrene har utebur, oppsyn og får jevnlig kontakt med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunn syns jeg ikke dyrebutikker burde selge levende dyr i det hele tatt, er svært få steder jeg har vært innom som klarer å dekke behovet til dyrene. Syns utrolig synd på dyra jeg ser som ligger i buret og sturer, både uten leker og mangel på plass. Alle steder er selvfølgelig ikke like elendige, noen er overraskende bra, men de aller fleste er altfor dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

søsteren min driver med oppdrett av hamstre, og de lider ingen nød, hun leverer også hamstre til dyrebutikker og sier at en hamster blir solgt i løpet av noen dager i en dyrebutikk, så jeg tror ikke de lider noen nød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Mm, og mange av hjemmene de kommer til pga impulskjøpene folk gjør fordi " de er jo så søøøøøte" der de står i butikken er sikkert fantastiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

søsteren min driver med oppdrett av hamstre, og de lider ingen nød, hun leverer også hamstre til dyrebutikker og sier at en hamster blir solgt i løpet av noen dager i en dyrebutikk, så jeg tror ikke de lider noen nød...

Vell det spørs veldig. Jeg har vært jevnlig innom dyrebutikken her og har da vært spesielt opptatt av marsvinene. Noen av de jeg har sett der har stått der nesten et halvt år, fordi dyrebutikken tar inn flere enn de for solgt. De tar inn unger mens de fortsatt har litt eldre dyr, og da sier det seg selv at de eldre har problemer med å få nye hjem.

Men om hamstre blir solgt fortere, det kan godt være. Det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den dyrebutikken jeg bruker (kjenner eieren godt), tar de godt vare på dyrene. Gir alle litt oppmerksomhet så de blir håndtert, riktig for og stell. Og ikke minst har fuglene store bur!

Før de selger noen som helst dyr må det skrives under på en kontrakt hvor kravene om hva som må til for at det dyret de kjøper skal ha det bra ramses opp. Ingen får kjøpe dyr her før de har forstått hva alt sammen går ut på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...