Gå til innhold

Kastreringshysteri på KG


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begrebet avl brukes når temaet omhandler å paring av dyr. Spiller ingen rolle at du bare skal ha ett kull. Når du bevisst setter unger på et dyr, så kalles det avl. Og ja, det er forbudt å avle dyr som har defekter eller sykdommer som kan eller vil påvirke avkommet.

Om jeg ikke tar helt feil, så er det faktisk forbudt å avle på annet en rasedyr. (gjelder forøvrig også hund og hest om jeg ikke tar helt feil)

Og hvordan har du tenkt å få unger på den da? Siden det ikke finnes noen katter i nerheten, har du tenkt å vente til en mons kommer rekende langveis ifra, eller har du tenkt å finne en mons å sette den med?

Men som jeg spurte om over, har du tenkt å kastrere kattungene? eller satser du på vidre "avl" på som vil resultere i innavl?

Ts her.

Som jeg skreiv tidligere så er det snakk om 1 kull. Har du virkelig så tungt for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Som jeg skreiv tidligere så er det snakk om 1 kull. Har du virkelig så tungt for det...

Har du så virkelig tungt for å forstå at søsken kan parre seg med hverandre? Og har du virkelig så tungt for å forstå at det er uansvarlig av deg å sette unger på en katt, når det fødes 60 000 kattunger i året, og 20 000 får orodentlige hjem???

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Som jeg skreiv tidligere så er det snakk om 1 kull. Har du virkelig så tungt for det...

Et kull på første katten, ja. Kattungene da, skal ikke de få gleden av å få et kull hver før de blir kastrert?

Du kommer fortsatt ikke med et eneste godt argument til hvorfor du på død og liv skal ha kattunger på katten din.

Endret av Thorn
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Katteavl duliksom. Her er det snakk om 1 kull.

Fortsatt forbudt om det er 1, 2 eller 50 kull.

Avl er avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvorfor er det så plagsomt for deg at så mange anbefaler kastrering av katt? Har det slått deg at det er en grunn til dette "hysteriet"? Jeg synes ikke du er en dyreplager, men du virker absolutt veldig uvitende om (eller likegyldig til) katter og deres helse. Så mye info som finnes både på nett og andre steder om fordeler med kastrering av katten, både for katten, katteeieren og naboene, og likevel blir det oversett og ansett som hysteri... Kan du gi oss noen gode grunner for at kattene bør være ukastrerte da? Hva er fordelene versus ulempene?

Hvorfor må kattene dine være fruktbare for å være nyttedyr? Kastrerte katter jakter også på mus og holder gnagerbestanden nede. Faktisk vil en kastrert katt holde seg mer rundt hjemmet, og dermed ta flere mus rundt husene der, i motsetning til en ukastrert katt som streifer langveis avgårde og spiser mus/søppel/hva som helst langt unna hjemmet.

Fint at du vil din katt og dens kattunger vel og ikke er "en av disse som bare setter kull på kattene sine", men tror du at alle disse andre tenker så veldig annerledes enn deg? Folk som setter kull på kattene sine gjør det jo ikke av ondskap. De fleste sier det samme som deg, at de synes kastreringshysteriet har gått for langt, at kattene har det helt fint, at de bryr seg om hvem kattungene havner hos og at de ikke synes det er greit å avlive friske kattunger. Greia er at når så mange tenker som deg (for ja det er mange!), blir det født alt for mange katter og markedet er for lengst mettet. Man kan også føle seg brennsikker på at kattungene får gode nye eiere når man gir dem bort, men man har ingen garanti. Noen ser på katter som ting de bare kan kvitte seg med, og noen er i utgangspunktet glad i katter men har ikke satt seg godt nok inn i hva det innebærer å ha katt. I begge tilfeller kan ellers friske katter bli avlivet på forskjellige måter eller bare satt ut i skogen for å klare seg selv. Jeg synes ikke dette er greit på noen måte, og synes det er ansvarsløst å ikke kastrere kattene.

Med mindre man bor et sted der det er underskudd på kattunger (og dermed større etterspørsel), har over gjennomsnittet god kjennskap til katter og deres helse og aktivt regulerer antall kull etter hvor stor etterspørselen er, så synes jeg ikke det er greit å la være å kastrere kattene. Det finnes mange som driver oppdrett av rasekatter og det vil, selv med økning av kastrerte katter, alltid skje "uhell" eller være noen som setter kull på katta si. Det er ikke sånn at katter dør ut fordi folk begynner å kastrere kattene sine.

Nå har jeg ikke nevnt helseplager og farer som følger med livet som fruktbar katt, men har du et minimum av kunnskap om katter vet du det. Det er også mye bedre i forhold til naboer (både fjerne og nære) at man tar vare på kattene sine. Og i tilfelle du lurer; jeg er fra bygda og har bodd og hatt katt både i by og på bygda. Ukastrerte (og ofte langveis streifende) katter er et stort problem for folk begge steder. Og i alle tilfeller der streifende hannkatter har eiere, er eierne stort sett like uvitende om problemene andre har med at katta deres pisser ned hus og eiendeler, gauler om natta og terroriserer kattene deres med aggresjon og slåsskamper. Selvsagt er pusen deres flink og ikke pisser hjemme, og hva den gjør når den er ute på vift er så lett å bare overse. Det man ikke vet har man ikke vondt av. Det nytter heller ikke å bo langt uti hutiheita. Ukastrerte hannkatter kan vandre lange avstander for å finne fruktbare hunnkatter, så naboer flere kilometer unna kan bli plaget av den ukastrerte katten. Og selv om jeg ikke blir direkte plaget av det, synes jeg det er trist når den drektige katta til naboene et stykke unna kommer hit for å føde ungene sine under ei trapp mens eierne er på ferie. Jeg tror ikke eierne er slemme dyreplagere, men det er tydelig at de har lite kunnskap om katter og hvordan man best skal legge til rette for en drektig og fødende katt. Da bør man heller ikke sette kull på katta si.

Jeg synes "hysteriet" rundt kastrering er helt på sin plass, og skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig eller fælt å kastrere katten. På hannkatter er det et lite inngrep som katten kommer seg raskt etter. De blir ikke en gang sydd fordi sårene er så små. Det er et litt større inngrep på hunnkatter, men med dagens metoder innen kirurgi og bedøvelse er det et greit inngrep og katten kommer seg fort etterpå. Det er en større belastning for katten å ha løpetid (noen katter så ofte som annenhver uke på sommeren), være drektig flere ganger og gjennomgå fødsler enn det er å bli kastrert. Dessuten er jo kastrering et engangs inngrep. Man får en mer harmonisk og frisk katt, bidrar til å holde kattebestanden nede (og dermed bidrar man til å gjøre katten mer etterspurt og verdifull) og man får ofte også et bedre forhold til naboene. Man sparer seg også en del bekymringer i forbindelse med slåsseskader, forsvunnede katter, fødselskomplikasjoner eller sykdommer som hunnkatter kan få i fruktbar tilstand. En vinn-vinn-situasjon som gagner alle parter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Dersom hunnkatten kommer i løpetid før hun er gammel nok til å steriliseres, bør man la henne gå på p-piller en begrenset periode frem til det er mulig å sterilisere.

Et langt og velskrevet innlegg fra deg, Forum88! Veldig bra!

Jeg ville bare kommentere sitatet ovenfor her og legge til at ifølge forskning er det svært få problemer med å kastrere kattunger før de er et halvt år. Stadig flere vetrinærer har begynt å kastrere/sterilisere tidligere enn det som har vært regelen før.

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Kastrerte katter kan ikke jakte nei. Jeg får si det til katten min som kommer med 3-4 døde dyr i måneden. Og jeg bor et sted med få skadedyr, det er bare fugler og markmus hun henter inn.

Det er faktisk veldig mye opp til kattens personlighet hvorvidt den jakter mye eller ikke har jeg merket gjennom mine år som katteeier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Kastrerte katter kan ikke jakte nei. Jeg får si det til katten min som kommer med 3-4 døde dyr i måneden. Og jeg bor et sted med få skadedyr, det er bare fugler og markmus hun henter inn.

Det er faktisk veldig mye opp til kattens personlighet hvorvidt den jakter mye eller ikke har jeg merket gjennom mine år som katteeier.

Kastrering påvirker ikke jaktinnstinktet nei. Den katten jeg hadde før kom hjem med digre rotter, mus, fugler, ormer flere ganger om dagen!!

Den jeg har nå er ikke interessert i å jakte. Begge er/var kastrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Jeg har to kastrerte katter, en hunn og en hann, og jeg kan skrive under på at jaktlyst eller evne ikke på noen måte lider av at kattene er kastrert!

I tillegg vil jeg, som faktisk har kastrert mine katter, gjerne kunne ha møbler på verandaen min, henge klær ute og la ungenes sykler stående i carporten UTEN at jeg altså får alt nedpisset fordi naboene ikke kastrerer sine katter. Det er ikke jeg som har fertile katter, men likevel jeg som lider av at naboens katter er det fordi det er mine utemøbler og mine klær som stinker og blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også landlig til (VELDIG landlig, type 3 mil til nærmeste "sentrum" og offentlig kommunikasjon = skolebuss), og jeg har diverse (tomme) bygninger på gården som er boltringsplass for mus. Vi har katter, både pga kos og pga den jobben de faktisk gjør. Vi har to stk, en hankatt og en hunkatt, og begge er selvfølgelig kastrerte. De er også chippet, vaksinert, får sine jevnlige ormekurer, og spiser tørrfor fra veterinær. De er også forsikret, og vi har veldig lav terskel for å kontakte veterinær om vi mistenker skade/sykdom. De løper ut og inn som de vil, de har egen kattedør, men vi er veldig nøye på å se dem hver dag (de sover gjerne inne på dagtid i sommerhalvåret, i sprengkulda om vinteren vil de helst være inne så mye som mulig).

Vi har hele tiden hatt tanker om å utvide kattefamilien vår, både pga at vi har råd, plass og lyst - men også fordi det er "billig arbeidskraft" i forhold til skadedyrbekjempelse. Likevel har det aldri vært i mine tanker å sette egne kattunger på den katten vi har. Jeg har vært på besøk i et såkalt beredskapshjem for kattunger, da vi var der hadde hun 48 kattunger som trengte hjem. FØRTIÅTTE! Nydelige små nøster, fra bare et par uker til rundt året som var forlatt, født utendørs, kattunger som ingen ville ha. For meg er det en selvfølge å hente en ny katt/kattunge her, og det burde det virkelig være for alle som er litt oppegående i hodet sitt også.

Jada, kanskje du kan ta hånd om kattungene i det kullet du får - men ta nå heller til deg fire kattunger fra Dyrebeskyttelsen da, så er det fire katter som går fra at ingen vil ha dem til at de er ønsket av noen og blir tatt vare på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

*Innlegg slettet pga sterkt blingsing som førte til feiltolket innlegg og litt for kjappe fingre på tastaturet* :sjenert:

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Jo. Hannkatten vi hadde når jeg var liten ble kastrert før han ble kjønnsmoden, og jeg har aldri vært borti ei katt med høyere jaktinstinkt. Han fanget utallige mus og fugler som ble servert oss stolt på verandaen, strødd rundt på plenen eller dratt med inn i huset. Han fanget til og med ei røyskatt en gang. Mine to kastrerte hunnkatter har også hatt jaktinstinktet i orden. Den ene drasset med seg fugler inn i leiligheten, både døde og levende, og kom stadig på døra med mus. Den andre har vært litt mindre jaktgal, men jeg har nå fått mus på døra hos henne også.

Jeg er enig i at kattens personlighet (og rase også) har noe å si, for alle katter har ikke samme interessen for jakt, men kastrerte katter kan absolutt jakte.

Leste du i det hele tatt helheten i innlegget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrazyCatlady

At det finnes eiere som tar vare på kattungene hvis katten blir drektig er jo selvsagt noe som finnes,men jeg syns ikke dette er et spesielt godt argument for at det er så mye "hysteri" rundt det at man bør kastrere katten sin.

Jeg forstår heller ikke hvorfor katten din skal ha ett kull når det finnes så mange katter der ute?

Grunnen til at man skal kastrere er jo som så mange andre her har skrevet at det er nok katter der ute.Folk har ett bruk og kast forhold til katter spesielt og så lenge folk ikke tar vare på dyrene sine så vil jo problemet bare øke.

Man sparer jo endel tid og arbeid hvis man kastrerer katten tidlig og det er tåpelig å påstå at kastrering påvirker jaktevne eller andre motargumenter som folk kommer med.

Poenget er at det er for mange katter der ute og kastrering er nødvendig hvis man skal prøve å finne en løsning på problemet selv om det nok er andre ting som skal til også.

Jeg er lei av folk som kommer med unnskyldninger for at de ikke vil kastrere katten(e) sine.Har man dyr som må man ta ansvar for dem også og da gjelder også det at man må se hva som er til kattens beste,men også i samfunnet ellers.

Når det ikke stilles et eneste krav til hvem som kan bli katteeier og man bare kan hente seg en katt hvor som helst ja da er det noe galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det avles for lite og parres for mye!! Alle dyreeiere med fertile dyr, kan parre sine dyr med rubbel og rask. Desverre er det alt for mye av slikt. Men seriøs avl av sunne og friske dyr med gode og sunne linjer bakover, er det for lite av i forhold til hva som fødes årlig.

Jeg er IMOT all parring av dyr fordi mennesket har lyst. Skal man avle, det være seg hest, katt, hund, rotter, fugler, så gjøres dette KUN om man er 100 % sikker på at man selv kan ta seg av avkommene eller man allerede har nye hjem til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Jeg lurer også på hva du svarer til det folk sier om at kattungene dine kan parre seg med hverandre.

Skal du kastrere/sterilisere kattungene dine?

Du sier at du bruker katten som nyttedyr for å fange mus i huset ditt. Hva om katten spiser musen? Da får den veldig sannsynlig orm!

Og hvem i alle dager er det som sier at kastrerte katter ikke jakter? Jeg har TRE kastrerte hannkatter og ALLE jakter! Men ser jeg de skal til å spise musa, kaster jeg den avgårde. For det er ikke koselig å måtte gi dem ormetablett etter ormetablett.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan ta til deg det som blir sagt her.

Det er altså skremmende hvor forskjellig fornuftig sans folk har oppi topplokket til tider. Du har masse gullkorn her, kastet gratis etter deg, og du velger å diskutere og diskutere, og komme med uvitenhet etter uvitenhet, fremfor å bare LÆRE!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De skumleste menneskene her i verden er ikke bare de som ikke bryr seg, men de "dumme" og kunnskapsløse.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avle på katt når du kan få en ny gratis?

Hadde TS tenkt til å beholde alle kattungene?

Det må da være bedre å finne seg en uten hjem og eier, enn å tilføre flere katter i kattejungelen...?

Men må bare legge til at det har kommet mange kattetråder nå i det siste (mary-jane står vel for de fleste). Hvorfor kunne du ikke bare laget en kattetråd hvor du kunne fått sagt alt du hadde på hjertet, istedet for mange tråder om det samme (tenk før du kjøper katt).

Ikke at det gjør meg så mye, det er ofte ulike tema om er "in" en periode her inne :P

Endret av spinnwild
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnwild skrev:

"Men må bare legge til at det har kommet mange kattetråder nå i det siste (mary-jane står vel for de fleste). Hvorfor kunne du ikke bare laget en kattetråd hvor du kunne fått sagt alt du hadde på hjertet, istedet for mange tråder om det samme (tenk før du kjøper katt)."

Kremt...stopp en halv her? Hvor i alle dager ser du at jeg står for de fleste? Jeg ser tre kattetråder her inne, og jeg har startet 1 av dem! (Med nicket Carolinka som ikke er i bruk lenger.)

Så forstår ikke det du sier her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnwild skrev:

"Men må bare legge til at det har kommet mange kattetråder nå i det siste (mary-jane står vel for de fleste). Hvorfor kunne du ikke bare laget en kattetråd hvor du kunne fått sagt alt du hadde på hjertet, istedet for mange tråder om det samme (tenk før du kjøper katt)."

Kremt...stopp en halv her? Hvor i alle dager ser du at jeg står for de fleste? Jeg ser tre kattetråder her inne, og jeg har startet 1 av dem! (Med nicket Carolinka som ikke er i bruk lenger.)

Så forstår ikke det du sier her..

Hehehe da så jeg feil, beklager det. Så sikkert på hvem som sist skrev eller noe. Du har veldig gode og informative svar da :)

Det er vel mer det at det er blitt vanlig her inne å lage nye tråder hele tiden, og da går man litt lei av at mange av de nye trådene handler om det samme. Det er et KG-problem, og jeg beklager igjen for at jeg sleivet slik og beskyldte deg for "spamming".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...