Gå til innhold

Kastreringshysteri på KG


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Ts her.

Katteavl duliksom. Her er det snakk om 1 kull.

Ett kull her, og ett kull der. Se hva den mentaliteten har ført til på finn.no.

Folk som ikke er villige til å kastrere katta si burde ikke få lov til å ha katt til å begynne med!

Hvis du dropper et kull kan katter som allerede er født få en sjanse. Vis nå litt medfølelse for de dyrene som kan bli druknet/kastet i søpla/slått ihjel/satt på døra til dyrebeskyttelsen (som allerede er overfylt).

Hvis man ikke forstår grunnen til kastreringshysteriet, har man lite interesse for kattene sitt beste.

Hvis du har så innmari lyst på en kattepus, kan du kastrere den du har nå og få deg en ferdigkastrert pus hos dyrebeskyttelsen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Leste du i det hele tatt helheten i innlegget mitt?

Haha, nei sorry! Nå fikk jeg med meg helheten ja... :flau: Men da er vi jo enige da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du så virkelig tungt for å forstå at søsken kan parre seg med hverandre? Og har du virkelig så tungt for å forstå at det er uansvarlig av deg å sette unger på en katt, når det fødes 60 000 kattunger i året, og 20 000 får orodentlige hjem???

Å men jøssenamn , har man en god musejeger er det god sjans for at ungene og blir det, de blir jo oppdratt av mora og .

Så om TS har en god jeger og ønsker seg fler er det helt flott . Hvordan noen greier å lese av det at TS har tenkt å la kattungene gå for lut og kaldt vann, uten skikkelig for og veterinærtilsyn er meg fullstendig ubegripelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker en eller to katter til, kan du ikke heller ta til deg et par som står i nærmeste dyrebeskyttelsesmottak? Bedre å redde de som allerede er blitt satt til verden, enn å bidra til enda fler. Det tror jeg de kattene du redder setter pris på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ikke lest hele trpden her, bare ts sitt innlegg.

jeg har bodd på landet og er oppvokst med ukastrerte hankatter som har blitt like forbitt, møkkete, stinkende og kommer hjem av og til for å se nærmest ut som et vrak av en katt hver gang. dette er IKKE bra for katten!jeg kan GARANTERE deg at dette skjer med din hankatt ute på landet om du ikke kastrerer han.

jeg har ogsp vokst opp med usteriliserte hunkatter som formerte seg i hytt å gevær som resulterte i at mange av kullene ble enten borte eller at pappa tok livet av kattungene når de var pittesmå. hva er dette godt for??

skal du ha katter til nyttedyr på landet bør du kunne ta godt vare på dem alle sammen også og sterilisere dem, ha penger til div. dyrlegeutgifter, mat og leker osv. at du trenger dem som nyttedyr er ikke ensbetydig at du slipper å ta deg av dem som vanlige kjæledyr.

hilsen katteeier langt ute på landet som har sterilisert sine katter, for deres og vår skjyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner heller ikke hvorfor folk skal være så IIIIIIIIK HERREGUUUUUD HYSTERIIIIISKEEEEEE!!!! Ro dere ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Skjønner heller ikke hvorfor folk skal være så IIIIIIIIK HERREGUUUUUD HYSTERIIIIISKEEEEEE!!!! Ro dere ned :P

Mange gode, fornuftige svar har du alt fått AB. Les dem en gang til og bli litt klokere.

Fornuftige katteeiere kastrerer katten(e) sin(e) - punktum.

Mer er det ikke å si om den saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis har TS nå innsett dette, siden det ikke kommer noe svar :) Jeg mener, enhver person med kunnskap om kattehold vet at sterilisering er veldig viktig. Javel, så får du kanskje katten gratis, men ha i bakhodet at det koster en liten slump å sterilisere også. Gidder du ikke/har ikke råd, så ikke skaff deg det anavaret å ha en katt. Det følger med et par veterinærutgifter her og der når man har dyr. Evt. få de "ferdig" fra Dyrebeskyttelsen (mener å huske at alle katter blir steriliserte før de får nytt hjem), til rundt 300 kr. Det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men syns faktisk heller folk skulle sterilisere hunnkattene. Monser som blir kastrert får ofte plager med nyrestein, og får en annen (latere) personlighet. Monsene kan og bli hissigere og mindre barnevennlige, mens hunnkattene ikke forandrer seg stort. Det virker her på KG at det kun er hannkattenes ansvar, men det er vel som med mennesker - man må alle ta ansvar. Og siden hunnkattene får færre bivirkninger, ville jeg gå for den løsningen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men syns faktisk heller folk skulle sterilisere hunnkattene. Monser som blir kastrert får ofte plager med nyrestein, og får en annen (latere) personlighet. Monsene kan og bli hissigere og mindre barnevennlige, mens hunnkattene ikke forandrer seg stort. Det virker her på KG at det kun er hannkattenes ansvar, men det er vel som med mennesker - man må alle ta ansvar. Og siden hunnkattene får færre bivirkninger, ville jeg gå for den løsningen. :)

Har du noen link som støtter utsagnet ditt? Ja hannkatter kan få nyre/urinveisproblemer, men det henger veldig sammen med kostholdet til katten. Kastrerte katter kan også bli feite av å kastreres pga nedsatt aktivitetsnivå (hunnkatter blir også litt latere av å kastreres) og endrede hormonnivå, men igjen; dette avhenger av hva eieren forer katten med.

At kastrerte hannkatter blir hissige og mindre barnevennlige høres ut som en rar myte du har plukket opp i forbifarten. Jeg har erfaring med kastrert hannkatt selv og har flere venner som har hatt bare kastrater, og ingen av disse har vært aggressive eller lite barnevennlige. Tvert imot. De har vært harmoniske koseklumper. Jeg har heller aldri hørt problemer med adferd hos kastrater fra dyrleger eller andre forskere innen feltet. Hvor har du hørt/lest dette?

Selvsagt skal hunnkatter også kastreres og jeg kan ikke se at noen her i tråden har gitt inntrykk av at ansvaret ligger ene og alene på dem med hannkatter. Med riktig fór og en eier som tar ansvar for katten sin (kontakter veterinær) ved problemer er det ingen store bivirkninger ved å kastrere. Men det er desto flere problemer og lidelser som kan oppstå hvis man velger å la kattene være fruktbare. Nå er det på tide at folk slutter å bruke dårlige unnskyldninger og tviholde på håpløse myter, og kastrerer kattene sine! Gjør det for både din egen, kattens og omgivelsenes skyld!

Skjønner heller ikke hvorfor folk skal være så IIIIIIIIK HERREGUUUUUD HYSTERIIIIISKEEEEEE!!!! Ro dere ned :P

Det var jo saklig du. La meg gjette: du er en av disse antikastreringsfolkene som døyver sin dårlige samvittighet med å latterliggjøre de ansvarlige katteeierne? God bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men syns faktisk heller folk skulle sterilisere hunnkattene. Monser som blir kastrert får ofte plager med nyrestein, og får en annen (latere) personlighet. Monsene kan og bli hissigere og mindre barnevennlige, mens hunnkattene ikke forandrer seg stort. Det virker her på KG at det kun er hannkattenes ansvar, men det er vel som med mennesker - man må alle ta ansvar. Og siden hunnkattene får færre bivirkninger, ville jeg gå for den løsningen. :)

Både hunner og hanner bør kastreres. Hannene er ikke tjent med at masse ukastrerte hanne løper rundt blant kastrerte hunner, siden det bare fører til slossing og rivalisering med påfølgende skader, attpåtil til ingen nytte, siden ingen får parret seg.

Har hatt katt hele livet, og dette mer personlighetsforandring er og blir en myte. Sannsynligvis henger den sammen med at de fleste kastrerer sent i puberteten, som er en periode hvor katten vil roe seg ned og bli voksen, uavhengig av kastrering. Jeg har hatt noen katter, både hunner og hanner, som har blitt kastrert som godt voksne (2-5 år) og da ser man tydelig at personligheten er den samme før og etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Både hunner og hanner bør kastreres. Hannene er ikke tjent med at masse ukastrerte hanne løper rundt blant kastrerte hunner, siden det bare fører til slossing og rivalisering med påfølgende skader, attpåtil til ingen nytte, siden ingen får parret seg.

Har hatt katt hele livet, og dette mer personlighetsforandring er og blir en myte. Sannsynligvis henger den sammen med at de fleste kastrerer sent i puberteten, som er en periode hvor katten vil roe seg ned og bli voksen, uavhengig av kastrering. Jeg har hatt noen katter, både hunner og hanner, som har blitt kastrert som godt voksne (2-5 år) og da ser man tydelig at personligheten er den samme før og etter.

Sanne ord, Rayanne :)

+ til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Monsene kan og bli hissigere og mindre barnevennlige,

Det er faktisk motsatt ;) Kastrerte hannkatter er mye mindre hissige enn ukastrerte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnkatter steriliseres. Hannkatter kastreres. Det er en viss forskjell :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnkatter steriliseres. Hannkatter kastreres. Det er en viss forskjell :fnise:

Sså vidt jeg har skjønt, så sier man at en hunkatt er kastrert når både livmor og eggstokker tas. Det betyr at hun ikke kommer i løpetid. Sterilisering vil si å bare ta eggstokker, og katten vil da få løpetid, uten at den er i stand til å bli drektig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blubberella

Sså vidt jeg har skjønt, så sier man at en hunkatt er kastrert når både livmor og eggstokker tas. Det betyr at hun ikke kommer i løpetid. Sterilisering vil si å bare ta eggstokker, og katten vil da få løpetid, uten at den er i stand til å bli drektig :)

Ikke helt riktig :) I utgangspunktet kutter man bare "strengen" når man steriliserer, dvs sædledere eller eggledere. Kjønnskjertlene (dvs. eggstokker eller testikler) beholdes og dermed får dyret fortsatt løpetid. En hunnkatt uten eggstokker vil ikke komme i løpetid selv om livmoren er intakt, da de hormonproduserende kjønnskjertlene (eggstokkene) mangler. Både hannkatter og hunnkatter blir vanligvis kastrerte ved at kjønnskjertlene fjernes på begge kjønn, likevel bruker noen veterinærer uttrykket "sterilisere" om hunnkatter og "kastrere" om hannkatter for å skille mellom kjønnene og inngrepene som gjøres. Livmoren fjernes som oftest også på hunnkatter for å unngå senere komplikasjoner med livmorbetennelse eller livmorkreft.

Så til AnonymBruker: Ja det er forskjell på å sterilisere og å kastrere, men både hunn- og hannkatter blir kastrert selv om noen veterinærer og andre folk bruker ordene om en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnkatter steriliseres. Hannkatter kastreres. Det er en viss forskjell :fnise:

Begge kattene mine er kastrerte, ei hukatte og en hankatt, så :fnise: sjæl!

Problemet med å sterilisere hukatter er at de fortsatt får løpetid, og det er noe dritt hvis du har ei som markerer og skriker døgnet rundt. Og i tillegg har løpetid minst annenhver uke... Kastrerte hukatter løper ikke, de får heller ikke livmorbetennelse eller livmorkreft. Kastrerte mi da vi fortsatt bare hadde hukatter (de andre er fertile rasekatter), i tillegg er de innekatter med egen kattegård, så det var ingen muligheter for at hu skulle bli parra...

Det er KUN fordeler ved å kastrere katter som ikke skal brukes i avl. Dvs huskatter og uegnede rasekatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Jeg lurer også på hva du svarer til det folk sier om at kattungene dine kan parre seg med hverandre.

Skal du kastrere/sterilisere kattungene dine?

Du sier at du bruker katten som nyttedyr for å fange mus i huset ditt. Hva om katten spiser musen? Da får den veldig sannsynlig orm!

Og hvem i alle dager er det som sier at kastrerte katter ikke jakter? Jeg har TRE kastrerte hannkatter og ALLE jakter! Men ser jeg de skal til å spise musa, kaster jeg den avgårde. For det er ikke koselig å måtte gi dem ormetablett etter ormetablett.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan ta til deg det som blir sagt her.

Det er altså skremmende hvor forskjellig fornuftig sans folk har oppi topplokket til tider. Du har masse gullkorn her, kastet gratis etter deg, og du velger å diskutere og diskutere, og komme med uvitenhet etter uvitenhet, fremfor å bare LÆRE!

Ts

Hva er det du sier? Kan kattungene parre seg selv om de er søsken :sjokkert:

Skjønner de ikke at det er blodskam å ha sex med søsken :eeeh:

Da må jeg isåfall forklare det nøye for de, men de må jo bli født først, tror jo ikke de skjønner så mye nå hvis jeg snakker til magen til pusemamman :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...