Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster

Haley

Anbefalte innlegg

Ja, vi har det jo ikke akkurat vondt selv om vi ikke kommer oss ut hver helg ;) Jeg har aldri vært den som har vært så fryktelig ofte ute at det gjør noe, så det er ikke noe kjempesavn, Men av og til, som i helga, hadde det vært godt å komme seg ut en tur og ikke bare være bleieskifter/melkemaskin/privat bysser. Det blir nok flere sjanser :jepp:

Er stort sett jeg som står for leggingen her også, med mindre jeg spør om ikke han kan ta over litt innimellom.. Men han står opp med henne i helgene, og det er jo veldig godt å få sov 2-3 timer ekstra. Selv om jeg føler at jeg kunn sovet i 12 timer :ler:

---

Var redd det skulle bli en fjerde natt på rad med nattevåk i 2-3 timer, men heldigvis sov hun gjennom natten bortsett fra to amminger, så da kan jeg vel ikke klage på å måtte stå opp kl. 07. Nå ligger hun blid og fornøyd å spreller på gulvet mens jeg har inntatt en liten frokost (yoghurt, müsli og te). Det har vært elendige rutiner på maten for min del de siste to ukene, så nå er planen å bli litt flinkere igjen for man blir jo ikke akkurat mer våken og energisk av å ikke innta føde før klokka nærmer seg 13 når man har vært våken i mange timer allerede. Og så blir det nok en dupp sammen med frøkna etterpå før det bærer ut på barseltreff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh nei! Jeg er forelsket - i et skikkelig oppussingsobjekt av et hus! Fra 1920! Vi snakker jo titt og ofte om at vi ønsker oss hus og mer plass, enten vi bygger selv eller kjøper, innen 3 år eller noe sånt. Men nå var jeg så "smart" å gå inn på Finn.no og kikke litt og der fant jeg noe som sikkert kunne blitt innmari stilig om man pusset det opp. Og ikke så dyrt var det heller. Men det er sikkert dyrt å fikse på et så gammelt hus.. Æsj, det blir vel med drømmen inntil videre. Og vi skal jo gifte oss om 9 måneder, så det er vel best å bruke pengene på det i første omgang. Blir vel hus etterhvert allikevel :sukk:

Og forresten så ble det en 2 timers dupp (hun våknet etter en time, men jeg lå helt musestille i senga og da sovnet hun videre! Fantastisk!) på meg og frøkna i stad! O' lykke! Føler meg som en ny mamma :ler: Så når svigermor og svigerfar kommer innom om noen timer så skal jeg heller planlegge litt bryllup eller lese litt mens de er ute og triller, istedenfor å sove bort fritiden.

Er vel bare spdbarns-/småbarnsforeldre som blir så lykkelige over litt søvn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det er kos å se på gamle hus som har masse muligheter! Men helt noe annet å pusse dem opp..... vet av erfaring! Vi har pusset opp i snart 10 år vi! Og har akkurat nå blitt ferdig. Så nå sitter jeg også på finn.no og finner ferdigoppussede, freshe hus som jeg kan bytte med! :fnise: Det er veldig fint å ha gjort det en gang, men en gang er nok! ;)

Kos deg med bryllupsplanlegging! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt tid eller energi til å gjøre det nå, men håper vi får muligheten til å pusse opp et hus eller bygge selv en gang :jepp:

---

Frøkna vår våkner i 02-03-tiden og skal absolutt være våken i 2 timer. Føler meg som en zombie nå som dette har pågått i snart 3 uker. Det begynte med annenver natt, men nå er det hver natt. Jeg sover naturlig nok sammen med henne når hun tar den første blunden sin, men 1-2t er ikke til stor hjelp. Gleder meg til å sove mer enn 3-4t sammenhengende! :sove: Mannen stod opp med henne kl. 04.30 i natt, og litt dårlig samvittighet har jeg for han skal jo opp kl. 06.30 for å dra på jobb (og han er også sliten pga at det er mye på jobb for tiden + at frøkna har vært så vanskelig med leggingen), men vi er to om dette og når jeg skal ut i jobb igjen og Mannen skal ha permisjon så må jo jeg uansett opp og amme om natta...

Men på den positive siden så er hun enklere å legge! Etter at vi begynte med The no-cry sleep solution (11 dager siden) så har det gått drastisk ned på byssetiden og det har de siste to dagene også vært mulig å legge henne rett ned i vugga og vugge et par minutter og så sover hun. O' lykke! Noen ganger våkner hun etter 30-45 minutter, men da sovner hun igjen etter litt pupp/kos/byssing, så i motsetning til at hun for bare 11 dager siden sovnet for natta rundt 21.30, så sovner hun nå stort sett kl. 19.30-20.00, selv om vi legger henne kl. 19 som før. Utrolig deilig!

Og så mobil som hun har blitt de siste dagene! Plutselig ligger hun flere meter unna der jeg la henne! Flinke frøkna vår! :babyjente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Så bra at leggingen går bedre! Skal se at snart blir det orden på hele natta :jepp:

Oppussing er gøy! Eller, jeg var drit lei når vi holdt på her vi bor, men nå kunne jeg lett ha begynt på nytt, eller funnet noe annet å pusse opp :) (men oppussing i 10 år, det tror jeg ikke jeg hadde orket!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God den boka der, som gir masse råd og triks... men krevende å holde på med. Men så lenge det blir bedre og bedre for hver dag, bra jobba!! Æsj, jeg misunner dere ikke å være våken midt på natta akkurat... verken for deg eller pappen.

Lurer litt selv på hvordan det skal bli med jobbing og nattamming... jeg tror jeg bare skal kutte nattamming jeg, om det går... kutte tvert en dag, og la pappaen ta henne de første dagene og gi henne vann eller noe. Orker ikke det nattemaset i lang tid fremover. Men vi får nå se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fytterakkern! Oppussing i 10 år anbefales ikke!! Men det er vel sånn det går når man er opptatt av å bruke penger på gode materialer og dyre løsninger enn på overprisede håndverkere! ;) Ble jo fint da (heldigvis)!

Lille begynner også å flytte seg litt rundt, men jeg kan se at han er frustrert over at det ikke går fort nok. Jeg må snu ryggen til en god stund for at han skal være flere meter unna! :fnise:

Endret av Mayami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at leggingen går bedre! Skal se at snart blir det orden på hele natta :jepp:

Oppussing er gøy! Eller, jeg var drit lei når vi holdt på her vi bor, men nå kunne jeg lett ha begynt på nytt, eller funnet noe annet å pusse opp :) (men oppussing i 10 år, det tror jeg ikke jeg hadde orket!)

Ja, vi er like optimistiske hver kveld :tommel:

God den boka der, som gir masse råd og triks... men krevende å holde på med. Men så lenge det blir bedre og bedre for hver dag, bra jobba!! Æsj, jeg misunner dere ikke å være våken midt på natta akkurat... verken for deg eller pappen.

Lurer litt selv på hvordan det skal bli med jobbing og nattamming... jeg tror jeg bare skal kutte nattamming jeg, om det går... kutte tvert en dag, og la pappaen ta henne de første dagene og gi henne vann eller noe. Orker ikke det nattemaset i lang tid fremover. Men vi får nå se...

Pappa'n merker lite til nattevåken... Typisk mann! :tongue: Med mindre jeg ber han stå opp, og det gjør jg som regel kun når det er helg og etter kl. 05/06.. Untatt i dag. Da fikk han ta igjen litt søvn og sov til kl. 12! Det får nok ikke jeg oppleve på leeeeenge.

Sånn som det er nå så ammer jeg 2-3 ganger om natta, og det bør ikke være noe mer enn èn nattamming når jeg begynner å jobbe igjen. Aller helst ingen, men den tid den sorg.

Nei, fytterakkern! Oppussing i 10 år anbefales ikke!! Men det er vel sånn det går når man er opptatt av å bruke penger på gode materialer og dyre løsninger enn på overprisede håndverkere! ;) Ble jo fint da (heldigvis)!

Lille begynner også å flytte seg litt rundt, men jeg kan se at han er frustrert over at det ikke går fort nok. Jeg må snu ryggen til en god stund for at han skal være flere meter unna! :fnise:

Det er jo veldig moro å få det ordentlig, og da koster det både tid og penger :jepp:

Artig - og litt skummelt - at de små begynner å bli mer mobile!

:vinke: Legger igjen et lite spor. Ha en fin dag! :)

Takk for det! Håper du har hatt en fin søndag :)

---

Å gå tur i nærmere 0 grader og fullt solskinn gjør så godt! At man kan glemme det fra den ene dagen til den neste! "Uff, det er så tiltak å komme seg ut" er en elendig unnskyldning for det gjør bare godt! Og ekstra hyggelig er det når Mannen vil være med og attpåtil spanderer en kaffe i pappkrus på veien ;)

Vi var en tur hjemme hos mine foreldre i går og da laget mamma en slags klukkelyd med munnen, og siden det har frøkna prøvd å herme, men hun ser mest ut som en fisk på land :ler: "smatt, smatt" uten en lyd.

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Å, så herlig trilletur! Det skulle vi også ha gjort, får ta det igjen i dag, kanskje :)

De er så søte når de holder på å finne ut hvordan man bruker snakketøyet :jepp: Her er knurring veldig kult for tiden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan anbefales med trilletur når det er så deilig vær! :)

Synes jeg ser en liten baby knurre :fnise: I dag har Frøkn Fryd avansert litt og stikker tunga ut og blåser/spytter. Bra de øver på tungegymnastikk :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig på vei til sengs, men må skrive av meg litt frustrasjon.

I går kveld vekket jeg frøkna for å amme når jeg la meg kl. 23, men allikevel våknet hun kl. 01 (vanligvis sover hun 3-4t rundt de tider) og ville ikke sove! Så da var jeg oppe med henne i halvannen time, og deretter sov hun halvannen time, og var våken igjen i halvannen time, sov en halvtime, våken 20 min, sov halvannen time, og så sto vi opp for dagen i 07:30-tiden. Og når hun sovnet igjen kl. 09 var det bare for en halvtime. Og resten av dagen har hun bare sovet 30 min her og 30 min der. Jeg tåler det veldig dårlig å få sov så lite(sammenhengende) og har i grunn bare vært sur og irritert i hele dag. Mannen fikk vær så god å ta henne når han kom hjem fra jobben mens jeg satt som en zombie i sofaen. Pyton, pyton, pyton dag!

Og når jeg er så trøtt og sur og irritert så merker sikkert frøkna det, og det er jo egentlig det siste jeg vil. At hun skal merke at det er noe som ikke er som det skal. Men jeg klarer ikke å være like blid og lekende når jeg har sånne dager. Og det gjør meg bare enda mer frustrert! Jeg vil jo at frøkna skal ha det fint og godt og trygt (og jeg vet jo at hun har det selv om jeg er litt lei) og bli en trygg og glad jente når hun vokser opp.

Det føles blodig urettferdig at min permisjon skal være preget av frustrasjon over ei lita jente som ikke vil sove, som må bysses lenge om kvelden og må legges x antall ganger, og at jeg skal være trøtt, frustrert og lei i alle disse månedene, mens når Mannen skal ut i permisjon, så er sikkert alle unotene til frøkna borte og de kan leke og kose seg og han kan være uthvilt. Jeg føler meg på en måte snytt. Blææææh!

Og hvorfor virker det som at alle andre (bortsett fra her inne hvor folk kanskje er litt mer ærlige?) har unger som sover når de skal sove, spiser bra og aldri mer èn gang om natta, er blide og glade døgnet rundt, og rett og slett er perfekte små babyer?

Jammen bra jeg ikke er mammablogger, for da hadde jeg vel fått hat-mail...

Nå: leggetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver! Vi har hatt akkurat sånne netter og dager i det siste. Og man får rett og slett lyst til å gi opp noen ganger.. Man mister liksom litt motet. Også er det så fælt når man går rundt med dritthumør og ikke helt greier å vie positiv oppmerksomhet til de små.

Men selv om det er en litt dårlig periode nå så blir ikke ungen utrygg av den grunn. Tipper hun har det strålende med den mamma`n hun har og vi kan ikke være på topp 24/7!

Håper du får en fin dag og du har like nydelig vær som meg. Her skal det ut å trilles etterpå! Sol og kaldt. Deeiilig! :mrgreen:

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppmuntringen, ara! Det er (misforstå meg rett) litt godt å vite at dette også er tanker og følelser som andre også har! Som vanlig ser ting mørkest ut om kvelden/natta og dagen etterpå (med litt ordentlig søvn om natta) så virker ting straks litt lettere, heldigvis :) Som du sier så kan man ikke være 100% på alt hele døgnet, hele uka. Vi er mennesker! Og de små tar sikkert ikke skade av noen sånne dager innimellom.

Her er det grått og trist, og det har kommet 4-5 cm med snø i natt, så motivasjonen for å komme seg ut er litt lav, men jeg vet jo at det er veldig godt. Kanskje det blir en tur når frøkna skal ha den neste luren sin?

Ønsker deg en god dag i strålende sol! Er ganske godt når det er kaldt og sol, i grunn :tommel:

---

I natt ble det mye mer (sammenhengende) søvn på meg og det hjelper en del! Kom meg i seng til kl. 22 (men jeg sliter med å få sovne, enten det er dag eller natt, og bruker ofte 30 minutter av den dyrebare tida på å roe ned og senke pulsen), og da våknet frøkna, så jeg ammet henne og deretter sov hun til kl. 01, men ville ikke ha pupp, så jeg la henne tilbake i vugga og bysset litt på den slik at hun sovnet i løpet av 5 minutter. Så sov hun videre til 03.30 men da ville hun heller ikke ha mat. Det var lekkasje, så vi stod opp og byttet bleie og det endte med at jeg måtte pumpe for det var ikke snakk om å amme verken sittende eller liggende :roll: Men flaska tok hun altså! Og 04.30 var vi i seng igjen og sov til 08.30. Deilig! 4t sammenhengende er skikkelig luksus.

Vi begynte med tøybleier forrige uke, men på nattestid opplever vi litt lekkasje, så noen netter har vi brukt engangsbleier, men jeg vil se om jeg finner et godt tøyalternativ til nattbleiene også. Og Mannen reaksjon når han fikk se at jeg hadde tatt i bruk tøybleiene: "Hvordan gjør jeg dette da? Kater den?" Litt på fleip, men dog.. Hva med å være litt positivt innstilt? Det er jo stort sett jeg som tar klesvasken her i hus.. Blir vel noen kommentarer fra svigermor og mamma også angående dette når de skal skifte, men det er jo ikke noe hokus pokus! Man stapper et innlegg (eller to) inn i lomma på bleie og knepper igjen. Kan jo ikke bli enklere enn det! Lurer på hvordan det er med tøybleier når hun begynner i barnehage neste høst jeg :klo: Synes det er fryktelig dårlig hvis det at folk har så snevert syn på tøybleier skal ødelegge for mine ønsker om å bruke det. Må jo være mye bedre for de små med tøy mot bar hud enn sånn engangs"plast". Men det er bare min mening...

Vi var hos MT igjen i går og han mente at hun har blitt betydelig bedre, og jeg er forsåvidt enig i det, men det er liksom så mye med denne leggingen som overskygger dette føler jeg, at bedringen oppleves ikke like stor for meg, som for han. Men det går vel rette veien. Og så skjønte han at hun har fått en eller annen hang-up på dette med ammingen, at hun ikke vil ligge i armene og amme når jeg sitter, men aller helst ligge (eller få flaske...). Så det blir noen behandlinger til for å få bukt med det hele.

I ettermiddag (eller i morgen ettermiddag) tror jeg at jeg skal ta meg en tur ut alene og kjøpe farsdagsgaver. Må bare finne ut hva man skal kjøpe først.. Mannfolk er så vanskelig å kjøpe til, og særlig pappa/svigerfar for de har jo "alt". Mannen skal også få en liten ting av Frøken Fryd, men det blir vel bare noe lite og symbolsk i år siden hun ikke kan lage noe selv ;)

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Bra at dagen i dag bli litt bedre. Søvn er virkelig alfa omega :jepp: Jeg er litt misunnelig på deg som har begynt med tøybleier! Jeg hadde så lyst til det med M, men da hadde vi aldri noen gode vaske/tørkeplasser. Og nå så har vi så mye klesvask fra før at jeg ser ikke for meg at jeg gidder vaske noe mer.

Kos deg med aleneshopping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres deilig ut med litt sammenhengende søvn! Det kommer jo igjen, jeg vet det, men når det står på kjennes det ikke helt sånn ut... :ler:

Hurra for tøybleier! Bare overse tullete kommentarer (mamma skiftet én bleie på Turnerose, tror jeg, litt sånn for å demonstrere, tror jeg...) og fortell at det er et valg du/dere har tatt på vegne av Frøken Fryd, og at sånn er det. :) Bhg kan ikke nekte dere å bruke tøybleier der, men det er en del som er nokså vanskelige. Står en del om det på TIs tøybleieforum, lurer faktisk på om det er et eget underforum for tøybleier i barnehage-problematikk.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unknown: Tøybleier har vldig mang positive sider, så jeg er glad vi prøver det nå. Men innen vi får en liten en til så må vi ha bedre tørkeplass. Vi har vaskemaskina på det relativt lille badet og tørkingen må foregå på stativ i stua (når det ikke er sommer og tørrvær). Ikke særlig dekorativt :fnise:

Joyce: Ja, man vet jo at det går over, men fy søren så kjipt det er mens det står på :sukk:

Skal inn og sjekke tøybleieforumet! :jepp:

---

Frøkna vår sov endelig natta gjennom (bortsett fra amming) i fire netter etter nesten en måned med nattevåk 1-2 timer hver/annenhver natt, og så måtte jeg skryte litt av det til mamma og da snudde selvfølgelig hele opplegget og vi var oppe fra 05.15 til 06.45 i dag :roll: Jeg har sagt det ørten ganger før, men neste gang bestiller vi en sovebaby, for det glemte vi tydeligvis å kryss av for denne gangen :klaske: Heldigvis har jeg bittelitt søvnoverskudd å ta av i og med at vi fikk noen netter uten nattevåk.

Bolledeigen står til heving og Mannen ligger og sover. Siden det er farsdag fortjener han det ;) Og når han står opp blir det skoleboller, kaffe og en liten gave. Gleder meg egentlig mer til neste farsdag for da er frøkna litt større og kan kanskje lage en (slags) tegning til pappa'n sin, og kanskje si noen ord også?

På tide å bake ut noen boller før Frøken Fryd er klar for en liten lur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown: Tøybleier har vldig mang positive sider, så jeg er glad vi prøver det nå. Men innen vi får en liten en til så må vi ha bedre tørkeplass. Vi har vaskemaskina på det relativt lille badet og tørkingen må foregå på stativ i stua (når det ikke er sommer og tørrvær). Ikke særlig dekorativt :fnise:

Jeg fikk et kick av tøybleielyst igjen i helga, sikkert etter å ha lest dette. Så nå har jeg faktisk 4 til vask, så vi skal prøve en dag :)

Blir sikkert en våkenatt til for vi er tom for grøt! :omg::sur:

Hvordag gikk det? Vi har prøvd noen kvelder uten grøt, og har ikke merket noe forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk tøybleielyst (fantastisk ord :fnise: )!

Det ble som jeg antok. Vi har heller ikke merket så mye forskjell før, men nå gjør vi tydeligvis det. Lørdagskvelden spiste hun lite og dermed våknet hun kl. 05, og når vi da ikke hadde grøt i går så våknt hun opp kl. 05 i dag. Men heldigvis var Mannen så snill at han stod opp med henne (jeg bare pumpet, for hun ville ikke ha puppen selv om det var nesten fire timer siden hun spiste), mens jeg fikk sove. Uheldigvis så våknet hun 15 minutter før Mannen måtte gå på jobb, så jeg var opp kl. 07. Greit nok, men det var godt med en 2 timers (!!) lur når hun sovnet i 09.30-tida ;)

I dag er det den store babymat dagen. Jeg har lagt pæremos, bananmos, avokadomos og mangomos. Må bare få kjøpt flere isbitformer, for det er litt mer praktisk - så lenge hun ikke spiser de største mengdene per porsjon - enn de store begrene jeg har fra Avent.

Har fått ryddet litt og pakket inn to julegaver (bilder av frøkna til oldermor M og oldemor I + oldefar A), samt bestilt en bursdaggave (personlig almanakk med bilde av frøkna til mormoren hennes. Må bestille en ny til meg selv også før det nye året begynner), så jeg føler meg rett så effektiv. God start på uka! Og skolebolle (rester fra farsdagsbaksten. Jeg har aldri fått til såååå fin og luftige boller før!) til frokost skader jo heller ikke. Ikke på humøret ihvertfall ;)

Og så sitter jeg og venter på at mamma skal komme en tur innom med grøt. Hun skulle en tur til byen, og da benyttet jeg sjansen til å be henne stikke innom helsekosten slik at vi skulle slippe å ta turen, og Mannen slipper omveien på vei hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...